8v lapsen ylipainoinen kaveri kysyi minulta "miks teillä on aina vaan hedelmiä ja marjoja eikä keksejä tai karkkeja"
Tuo tyttö painaa arviolta lähemmäs 50 kiloa. Heillä on kuulemma aina vähintään keksejä tai iltaisin poppareita tarjolla. Hedelmät ja marjat eivät kelpaa, ne ovat kuulemma pahoja. Miten vanhemmat eivät näe/viitsi puutua noin rajuun ylipainoon? On saman pituinen kuin oma tyttöni eli 134cm. Äitinsä on kyllä kuin samasta muotista tehty, isä taas hoikka pitkä rimpula.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Marjat ja hedelmät on sama asia kuin sokeria ja kuituja, eivät siis isosti eroa pullasta ja karkeista. Marjoja voi olla maustamattomassa rahkassa ruokalusikallisen verran, sen enempää sokeria ei kukaan tarvitse. Hedelmiä saa syödä yhden päivässä, mielellään ei sitäkään.
Niissä on vitamiineja ja ne ovat terveellisiä. Tiesithän, että hedelmiä pitäisi syödä vähintään 500g/päivässä. Ja ne eroavat täysin pullista ja herkuista.
Meillä oli lama-ajan köyhä perhe ja oli juhlaa kun juotiin juhannuksena limukkaa niin paljon kuin halusi ja jouluna konvehti rasia per lapsi. Muulloin ei ollut. Kääntyi kyllä hetkeksi vähän vastaan kun nuorena aikuisena omalla palkalla tuli herkkuja kahmittua. Tasaantui kyllä nopeasti normaaliin syömiseen kun hohto meni.
Itse aikanaan olin tosi harmissani, kun lapseni daivat kummassakin mummolassa makeisia ja jäätelöä ja muuta makeaa niin runsaasti, että ns. kunnon ruoka sitten ei maistunut. Onneksi kotona opitut ruokatavat sekä keskustelut siitä, miten keho toimii ja mistä tulee hyvä olo auttoivat lapsia aika nuorena jo valitsemaan ihan itsekin sen terveellisen vaihtoehdon.
Nyt mummina haluan hemmotella lapsenlapsiani muulla kuin ruoalla. Haluan myös tavata heitä usein, joten senkin vuoksi meillä syötävän ruoan pitää olla sellaista, mitä voidaan syödä ihan arkenakin. Tietysti mummolassakin on juhlapäiviä ja karkkipäiviä; niistä sovitaan lasten vanhempien kanssa.
Marjoihin on syytä totuttaa lapsi hyvin pienenä. Jos hapanta vältteee lapsen ruokavaliosta kovin pitkään, ei taaperoiässä suu välttämättä siihen taivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on vain helpompaa antaa lapsen syödä, mitä tämä haluaa. Joskus itsestä tuntuu, että vie vähän liikaa voimavaroja vanhemmuudesta ihan pelkästään se, että ei anna lapsen syödä epäterveellisesti. Juuri tällä viikolla perustelin kolmasluokkalaiselle lapselle, miksi hän ei voi viedä Remix-pussia pikkujouluihin, vaikka "kaikki muutkin saavat" ja "miksi me saadaan niin vähän karkkia aina".
Miksi hän ei voinut viedä Remix-pussia pikkujouluihin?
Kysyy eräs, joka mielestään tarjoaa lapsille terveellistä ruokaa, mutta antaa heidän viedä pikkujouluihin mitä haluavat.
Koska tuo on minusta valtavan iso pussi kolmasluokkalaiselle yksin syötäväksi.
Eihän pikkujouluissa yksin sitä pussia syödä.
Meillä päin koulun pikkujuhlissa on tapana jokaisen tuoda omat karkit. Pahoittelen, etten maininnut tätä asiaa.
Olen muuten tehnyt jonkin verran sijaisuuksia kouluilla, ja voi kauhistus sitä karkin, mehun ja limsan määrää juhlapäivinä. Ei ole ollenkaan epätavallista, että lapsella on mukana esimerkiksi sekä suklaalevy että limsapullo tai sipsiä ja 1l mehua tai popcornipussi ja karkkia. Uskon, että aikuisilta on hämärtynyt käsitys kohtuullisesta herkuttelusta ja lapset sitten kantavat seuraukset.
Tästä syystä on hyvä kun opettaja asettaa rajat millaisen määrän karkkia saa tuoda. Itse sain aikanaan viedä niitä isoja jumbo pusseja, muttei niitä kerralla tullu syötyä silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on vain helpompaa antaa lapsen syödä, mitä tämä haluaa. Joskus itsestä tuntuu, että vie vähän liikaa voimavaroja vanhemmuudesta ihan pelkästään se, että ei anna lapsen syödä epäterveellisesti. Juuri tällä viikolla perustelin kolmasluokkalaiselle lapselle, miksi hän ei voi viedä Remix-pussia pikkujouluihin, vaikka "kaikki muutkin saavat" ja "miksi me saadaan niin vähän karkkia aina".
Miksi hän ei voinut viedä Remix-pussia pikkujouluihin?
Kysyy eräs, joka mielestään tarjoaa lapsille terveellistä ruokaa, mutta antaa heidän viedä pikkujouluihin mitä haluavat.
Koska tuo on minusta valtavan iso pussi kolmasluokkalaiselle yksin syötäväksi.
Eihän pikkujouluissa yksin sitä pussia syödä.
No jos käytännössä kaikki tuovat sinne suunnilleen tuon verran karkkia (kuka tuo pussillista vähemmän?), ja niitä sitten jaetaan kavereiden kanssa, niin eikös siitä yksinkertaisella matematiikalla voi arvioida, että keskimäärin tuo määrä tulee kuitenkin syötyä per lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuon ikäisenä suunnilleen tuota kokoluokkaa, koska kotona annettiin mässätä mielin määrin. Teininä lihoin vielä lisää ja nyt aikuisena olen 166cm/110kg, ja kyllä sanoisin että tämä on ainakin osittain vanhempieni syytä ja olen katkera.
Minkä ikäinen olet nyt? Olisiko jo aika ottaa vastuu omasta elämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuon ikäisenä suunnilleen tuota kokoluokkaa, koska kotona annettiin mässätä mielin määrin. Teininä lihoin vielä lisää ja nyt aikuisena olen 166cm/110kg, ja kyllä sanoisin että tämä on ainakin osittain vanhempieni syytä ja olen katkera.
Minkä ikäinen olet nyt? Olisiko jo aika ottaa vastuu omasta elämästä?
Herranen aika, mitä sää nyt horiset?! Että punkero ottaisi vastuuta omista syömisistään?? Älä nyt hurjaksi heittäydy.
Mä olin ihan hämmästynyt kun jossain kyselyssä oli että osassa perheistä juodaan esim. mehua joka päivä tai ainakin usein. Mehussa on aivan turhia sokereita ja sitä pystyy juomaan todella paljon.
Mulla on tosi hoikka ja urheilullinen voimisteleva tyttö, hän joisi esim mehua ihan rajattoman määrän jos sitä ostettais kotiin. Ei osteta.
Violakosnen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjat ja hedelmät on sama asia kuin sokeria ja kuituja, eivät siis isosti eroa pullasta ja karkeista. Marjoja voi olla maustamattomassa rahkassa ruokalusikallisen verran, sen enempää sokeria ei kukaan tarvitse. Hedelmiä saa syödä yhden päivässä, mielellään ei sitäkään.
Niissä on vitamiineja ja ne ovat terveellisiä. Tiesithän, että hedelmiä pitäisi syödä vähintään 500g/päivässä. Ja ne eroavat täysin pullista ja herkuista.
Olet väärässä. Se on kasviksia tuo määrä, ei hedelmiä. Mun hammaslääkäri muuten sanoi että hampaiden terveyden vuoksi kenenkään ei pitäisi syödä hedelmiä. Mutta kroppa vaatii sitä mitä hampaat ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Violakosnen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Se on kasviksia tuo määrä, ei hedelmiä. Mun hammaslääkäri muuten sanoi että hampaiden terveyden vuoksi kenenkään ei pitäisi syödä hedelmiä. Mutta kroppa vaatii sitä mitä hampaat ei kestä.
Vaikea kuvitella, että omena tai avokado kenenkään hampaita tuhoaisi. Tai tomaatti tai banaani, jotka tosin ovat marjoja kasvitieteellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ihan hämmästynyt kun jossain kyselyssä oli että osassa perheistä juodaan esim. mehua joka päivä tai ainakin usein. Mehussa on aivan turhia sokereita ja sitä pystyy juomaan todella paljon.
Mulla on tosi hoikka ja urheilullinen voimisteleva tyttö, hän joisi esim mehua ihan rajattoman määrän jos sitä ostettais kotiin. Ei osteta.
Voimisteleva tyttö ja kontrolloiva äiti, kas siinäpä sellainen pari...
Missä on lasten käytöstapakasvatus kun tuollaisia kysellään? Epäkohtelias pentu.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan tätä trollitellaan kun kyllähän katukuvastakin totuuden näkee.
Melkoisia putteja on kyllä suuri osa nykyisistä lapsista.
Tärkeimmät aineet kasviantioksidantit.