Tunnetko ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista?
Oletko tavannut ilmiselvää duunaria, ylemmän keskiluokan edustajaa, keskiluokkaista, eliitin edustajaa?
Kommentit (35)
Tiedetään tiedetään että sinä tunnet vain yläluokkaa.
Tunnen. Olen köyhästä perheestä, nykyistä eliittiä mikäli tähän lasketaan omaisuuden ja yhteiskunnallisen vaikutusvallan perusteella, tunnen yläluokkaisia, tunnen myös ihan perusduunareita joita esim isäni on, äitini on nykyään keskiluokkainen. Yksi ystäväni on tt-tuella elävä yh, paras ystäväni on ylempää keskiluokkaa. Minusta on hyvin terveellistä kaikille nähdä omien yhteiskuntaluokkiensa ulkopuolelle.
Olen myös esittänyt matrixissa puliukkoakin.
Sincc
Tunnen. Olen itse työväenluokasta, mutta olen opiskellut itseni ylempään keskiluokkaan. Olen opinnoissa ja harrastuksissa tutustunut myös eliittiin ja avioiduttuani ylempään keskiluokkaan, tunnen sen enemmän kodikseni kuin lapsuuden työväenluokan. Olen siis luokkaretken tehnyt.
Tunnen vain akateemista keskiluokkaa. Ennen koronaa oli porukalla tarkoitus pyhittää viikonloppu duunariteemalle eli oltaisiin menty aamupalalle Teboilille. Viinin ja juustojen tilalle halvinta kaljaa ja "hookoon blöö". Sunnuntaina krapulassa katsottu vain TLC-kanavaa.
Tunnen, sekä Suomessa että nykyisessä asuinmaassani Briteissä. Siis ihan maahanmuuttajasta yksityiskoulut käyneeseen aateliseen ja kaikkea mahdollista siltä väliltä.
Itse olen varakkaasta sivistyssuvusta tulevan isän ja rutikoyhästä juoppoperheestä tulevan äidin lapsi, joten olen ihan pienestä saakka tottunut sukkuloimaan kaikenlaisissa piireissä. Oma lapsuuteni oli ehkä alempaa keskiluokkaa ja nykyisin kuulun varmaan tulotason ja koulutuksen puolesta ylempään keskiluokkaan.
Kyllä. Hyvä ystäväni asuu Punavuoressa kerrostalossa jonka hän omistaa itse.
Toinen hyvä ystäväni ryypiskelee Kontulan ostarijengeissä.
Suuri osa ystävistäni on juristeja, sairaanhoitajia, lääkäreitä tai opettajia tai tutkijoita tai pienipalkkaisia ministeriön virkamiehiä.
Tunnen myös työttömiä, rekkakuskeja ja yhden elämäntapatyöttömän.
Tiedän myös lottomiljönäärin.
Tunnen. Tuttavista löytyy luottotiedotonta työtöntä, ylimpään tuloluokkaan kuuluvaa, politiikassa aktiivista, sekä taiteella itsensä mukavasti elättävää porukkaa.
Juu, tunnen väkeä laidasta laitaan. Kaikki ovat pohjimmiltaan ihan samanlaisia, vaikka pintakoreilu poikkeaa.
En, heivaan kaikki ongelmaiset tyypit.
No hyvänen aika sentään, en minä nyt rahvaan kanssa veljeile.
En tunne eliittiä enkä miljonäärejä tai julkkiksia. Toisaalta en tunne duunareitakaan , työttömiä tai sossupummeja.
Ketkä laskettaisiin eliitiin? Mutta ehkä. Tosin mielestäni jaottelu duunarit, keskiluokka, ylempi keskiluokka ja eliitti on liian yksinkertaistava jaottelu.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä laskettaisiin eliitiin? Mutta ehkä. Tosin mielestäni jaottelu duunarit, keskiluokka, ylempi keskiluokka ja eliitti on liian yksinkertaistava jaottelu.
Laskisin nimekkäitä professoreja, kulttuurisukujen edustajia, elinkeinoelämän huippuja kuten vaikka joku Wahlroos.
Tunnen lähinnä duunareita, yrittäjiä ja opiskelijoita. Olen tosin nuori vielä, 21v joten toivon että tutustun vielä laajemmin erilaisiin ihmisiin. Oma sukuni on duunareita, samoin puolison suku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskisin nimekkäitä professoreja, kulttuurisukujen edustajia, elinkeinoelämän huippuja kuten vaikka joku Wahlroos.
Entä tunnustetut taiteilijat, jotka eivät kuulu tunnettuihin sukuihin? Onko vaikka joku Krista Kosonen eliittiä?
En tunne sitä ns. ylintä luokkaa olenkaan, mutta en myöskään alinta tai alimpia. Tuttavapiirini käsittää pääasiassa vain varsin keskiluokkaista väkeä.
Eliitin edustajia en tunne, kaikkia muita mainittuja on kaveripiirissäni.