Ravintolassa ymmärretään paremmin kun sanoo vaan että se on pahaa
Pyysin bernaisekastikkeen pois. Tarjoilija kysyi, onko jotain allergioita. Sanoin, ei mitään, mutta inhoan sen makua - tämä siis totuus. Se selitys kelpasi hyvin.
Kommentit (16)
Kummallista että jouduit ylipäätään selittämään.
Vähän OT, mutta olet ensimmäinen, jonka olen kuullut inhoavan bearnaisekastiketta! Itse rakastan bearnaisekastiketta (ym hollandaisen muunnelmia)! Voisin syödä vaikka joka päivä, mutta on turhan tuhtia arkiruoaksi. Teen aika hyvää itse :p
No minusta se maistuu voille ja voikin on pahaa. En tiedä itseni lisäksi kovin monta, jotka eivät voi sietää voita leivän päällä. Muutaman kyllä. Ap.
Juu allergioiden takia kysyi. Jotkut asiakkaat olettaa että jos ei voi syödä jotain mitä pyytää pois lautaselta, tarjoilija siitä osaa päätellä että muut vastaavat pitää myös olla pois.
Joo, arvaa mun ammatti!
Minusta on omituista tilata annos, jossa on jotain pahaa. Eipä tulisi mieleenkään tilata pahaa ruokaa. Olisit ottanut jonkun toisen annoksen.
Ap:n pointti oli, että tosiaan jos jostain ei tykkää, sen voi sanoa reilusti, eikä tarvitse rueta kehittelemään allergioita - ja tekemään samalla hallaa oikeille allergioille.
Mulla on tullut vastaan tilanne, kun sanoin, etten voi syödä leipää, missä oli voita välissä, mutta otin kuitenkin croissantin, että voithan tuota näköjään syödä voita. Kohdallani oli väärä sanavalinta, eli jouduin korjaamaan, että en voi syödä siksi, koska se maistuu pahalle. Sen jälkeen olen oppinut reilusti sanomaan, että en pidä jostain. Aika kaikkiruokainen olen, mutta kastikkeet ja majoneesit ei iske.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:04"]
Minusta on omituista tilata annos, jossa on jotain pahaa. Eipä tulisi mieleenkään tilata pahaa ruokaa. Olisit ottanut jonkun toisen annoksen.
[/quote]
No jos kaikki muu on annoksessa syötävää ja se vaikuttaa muuten parhaalta, niin miksi? Kastike on helppo jättää pois. Ap.
Meillä kerran :" otan pippuripihvin, ilman
Pippuria!"
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:07"]
Pippuria!"
[/quote]
Mä ymmärrän tämän tilaajaa, monesti tulee itsellekin sama mieleen mutta en kehtaa. Ehkä tämän rohkaisemana tilaan joskus itsekin;) Niin monta kertaa kadehtinut miehen pippuripihviä (ilman niitä pippureita!).
Melkein kaikissa annoksissa on jotain kastiketta, mutta sehän on vain lisuke. Ei se missäään annoksessa ole oleellinen ainesosa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 22:49"]Vähän OT, mutta olet ensimmäinen, jonka olen kuullut inhoavan bearnaisekastiketta! Itse rakastan bearnaisekastiketta (ym hollandaisen muunnelmia)! Voisin syödä vaikka joka päivä, mutta on turhan tuhtia arkiruoaksi. Teen aika hyvää itse :p
[/quote] sehän on aivan järkyttävän makuista!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:07"]
Pippuria!"
[/quote]
ja meillä: "alkupalaksi vihersalaatti pelkillä salaatinlehdillä, balsamico erikseen purkkiin". Hinnaksi tuli sitten vihersalaatin hinta 6,80:D
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:04"]
[/quote]
No jos kaikki muu on annoksessa syötävää ja se vaikuttaa muuten parhaalta, niin miksi? Kastike on helppo jättää pois. Ap.
[/quote]
Vahingossa alapeukutin, sorry!
On parikin syytä miksi allergiaa kysytään. Jos haluat jättää kastikkeen pois, saattaa se johtua siitä että olet kananmunalle allerginen, jolloin siis annoksestasi jätetään pois muutkin kananmunaa sisältävät jutut. Itselle on pari kertaa käynyt näin, että asiakas ei ole halunnut esim paistettua kanamunaa ateriaansa allergian takia, mutta kun annos on tuotu hänelle myös ilman majoneesia, on sitä kovasti ihmetelty. Sitten kum on selventänyt asiakkaalle että majoneesissa on kanamunaa jolle hän on allerginen, tulee vastaus että "kyllä minä sitä voin syödä" .....jos vaan olisit sanonut että et tykkää paistetusta munasta, oltais kaikki selvitty helpommalla.....
Lisäksi jotkut ravintolat veloittavat ns."muutosmaksun" jos haluaa vaihtaa ranskikset ristikkoperunoihin tai ruskean kastikkeen hollandaiseen jne, mutta jos kyse on allergiasta jotain ainesosaa kohtaan, ei muutoksesta veloiteta mitään.
Jotkut ravintolat taas eivät suostu tekemään mitään muutoksia annoksiin ihan vain koska "mä en tykkää".
Junttia vaihtaa ainesosaa tai jättää annoksesta pois, oli syy mikä tahansa. Ne ovat mietittyjä kokonaisuuksia. Jos ei pysty syömään sellaisenaan, ottaa jotakin muuta.
Onhan se hyvä tarjoilijan vielä kysyä, että johtuuko allergiasta ettei lautaselle eksy muuta mikä saattaisi sisältää allergisoivaa ainetta. Hyvä vaa jos sanoo suoraa. Ei kaikki tykkää kaikesta ja tarjoilijatkin sen ymmärtävät. :)