Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sekaannunko vai annanko olla?

Vierailija
09.05.2014 |

Kaverini on raskaana viikolla 26. Tällä viikolla neuvolassa kohdunkaula pehmentynyt ja alkanut aueta, supistelee ja vauva laskeutuu. Antoivat sairaslomaa ja käskivät vuodelepoon. Ja jos ei pehmeneminen ole loppunut viikon päästä niin alkavat valmistaa vauvaa aikaiseen syntymään kortisonilla. En tiedä ymmärtääkö ystäväni tilanteen vakavuutta vai eikö halua hyväksyä sitä, mutta hän ei noudata vuodelepoa. Käy kaupassa, siivoilee kotona yms.. vaikka mielestäni vuodelepo tarkoittaa sitä että sängystä noustaan korkeintaan vessaan.  Lapsen isä ei ollut neuvolassa mukana ja asuu viikot toisella paikkakunnalla joten hän ei voi olla vahtimassa tätä, eikä hän tunnu itsekkään edes ymmärtävän mitä on tapahtumassa (synnytys alkanut käynnistyä pikkuhiljaa!!), tietenkään kun tämä ystäväni on siitä hänelle kertonut. 

Mitä voin siis tehdä tilanteessa? Onko minun vaan katsottava vierestä kun toinen laiminlyö lapsensa terveyden, synnyttää viikolla 28 ja vauva kuolee keskoskaappiin jonka jälkeen istun lohduttamassa ystävääni, vai voinko tehdä jotain hyödyllistä? Olen kyllä niin paljon kun mahdollista auttamassa hänen luonaan, kuten on myös molemmat isovanhemmat, mutta millä saisin hänet itse ymmärtämään tilanteen vakavuuden?

Olenko tässä nyt muiden elämään sekaantuja? Tuntuu pahalta katsoa vierestä :( Auttakaa

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa kotona levätä voi pyytää, että ottavat sairaalaan vuodelepoon.

Vierailija
22/27 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen pitäisi tehdä lakialoite, että kaikkien syntyvien poikien putket solmittaisiin ja vanhempina mikäli haluaisivat jälkikasvua niin joutuisivat käymään samat prosessit läpi kuin esim adoptiovanhemmat. Säästyttäisiin näiltä torsoilta vanhemmilta ja luultavasti monilta torsoilta lapsukaisilta.

T: M31w

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuodelevossa 7 vk enkä todellakaan tehnyt mitään. Joo, tylsää oli ja päiviä laskin, mutta luulen silti päässeeni helpommalla kuin jos synnyttänyt liian aikaisin.

Vierailija
24/27 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei kuulu sinulle.

Vierailija
25/27 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä ettei kaverisi ymmärrä riskejä. Haluaa vauvansa syntyvän pian ja ajattelee että eihän se haittaa jos se on vähän pieni.

Kannattaa kertoa kaikki tässä ketjussa esille tulleet asiat ja samassa keskustelussa ne asiat jotka olet valmis tekemään tätä ystävää auttaaksesi.

Vierailija
26/27 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole neuvolassa ilmeisesti kertoneet riittävästi asioista ystävällesi. Se on sääli. Joskus silläkin suunnalla saatetaan olla piittaamattomia. 

Olin vastaavassa tilanteessa kuin ystäväsi, mutta viikolta 22 lähtien. Yksi gyne meinasi passittaa minut töihin jatkuvista supisteluista huolimatta, niistä ei kuulemma tarvitse välittää ja jos nyt jään sängyn pohjalle makaamaan, niin miten huonossa kunnossa olenkaan synnyttäessäni. Kohdunsuu pehmennyt ja kohdunkaula lyhentynyt. Suhtautui kuin työnvieroksujaan ja muutenkin varsin vihamielisesti. Tämä tapahtui Lahdessa 2012.

Olin kuitenkin lopulta sairauslomalla äitiyslomaan asti ja vuodelevossa synnytykseen asti. Onneksi kun on muitakin lääkäreitä, joille kansantalous ei ole syntymättömän lapsen terveyttä ja elämää tärkeämpi.

Supistuksia ja muita kipuja oli jatkuvasti jos yhtään lähdin liikkeelle, joten olin sitten kirjaimellisesti sohvan pohjalla tuon muutaman kuukauden. Jos jotain tarvitsin, vaikkapa edes lasillisen vettä, joku toi sen minulle. Verenpaineet laskivat levossa ja vauva pysyi vatsassa viikolle 38 asti. 

Ennenakaisen syntymän mahdollisuus on asia, jolla ei yhtään pitäisi leikkiä. Kannattaa kysyä ystävältäsi, onko hän tietoinen riskeistä mitä ennenaikainen synnytys tuo lapselle. Jos ei ole, tietoa kannattaa hankkia. Jos joku ammattilainen riskejä vähättelee, kannattaa kysellä muualta.

Vierailija
27/27 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 08:59"]

Suomeen pitäisi tehdä lakialoite, että kaikkien syntyvien poikien putket solmittaisiin ja vanhempina mikäli haluaisivat jälkikasvua niin joutuisivat käymään samat prosessit läpi kuin esim adoptiovanhemmat. Säästyttäisiin näiltä torsoilta vanhemmilta ja luultavasti monilta torsoilta lapsukaisilta.

T: M31w

[/quote]

Hienosti osasit käyttää kaksoisveetä leikkisästi yksöisveen sijaan! Et selvästikään ole torso aikuinen.