miten saatte pidettyä keittiön siistinä?
Kommentit (41)
Mulla on hirveän vaikeata. Ennätys on kaksi viikkoa kun tiskipöytä pysyi siistinä.
Oon elänyt sotkussa 26 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:20"]
Miten peset valurautapannun?
[/quote]
Huuhtelen kuumalla vedellä ja raaputan varovasti pois mahdollisen karstan. Sitten takaisin levylle kuivumaan. Kun pannu on kuiva, sipaisen suojaavan öljykerroksen pintaan talouspaperilla. Saippuaa ei pidä käyttää.
Ruoste ei haittaa valurautapannun käyttöönottoa. Sen kun hioo sen pois vain. Hionnan jälkeen pitää todennäköisesti tehdä uusi rasvapoltto. Siihen perinteinen rasva on juuri silava, mutta pellavansiemenöljy toimii myös hyvin. Ohjeita löytyy netistä. Itse tein hellalla niin, että öljysin hyvin ohuesti pannun pellavansiemenöljyllä, kuumensin savuavaksi, jäähdytin ja toistin kymmenen kertaa.
Lisäisin vielä aiheeseen, että kyllä meilläkin jäisi keittiö siivoamatta, jos se pitäisi tehdä aterian jälkeen täydellä vatsalla. Helpointa asiat on laittaa paikalleen heti, osana ruoan valmistusta. -10
[/quote]
Kiitos ohjeista! Pitääkin ottaa valurautapannut esille ja hoitaa ne kuntoon.
Eipä mitään. Hidastahan tuo poltto on, mutta lopputulos on hyvä. Tärkeää on, että öljykerrokset ovat todella ohuita. Mitään valumajälkiä ei saa näkyä, sillä ne palavat kiinni. -10
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:19"]
Mun mielestä kotona on tärkeintä, että keittiö ja kylppärit/wc:t on aina puhtaita. Muilla tiloilla ei ole niin paljoa väliä.
[/quote]
Mulla on just toisinpäin. Ne tilat, missä yleensä hengaan ja rentoudun, ovat siistejä, mutta keittiön tasot aina täynnä likaisia astioita ja kylppärin siivoan ehkä kerran kuussa. Joku niissä vaan tökkii.
Ja helppohan se on sanoa, että likaiset astiat heti koneeseen, jos astianpesukone on. Toisilla ei ole, joten ne astiat täytyy syönnin jälkeen pestä itse käsin, jos ei halua niitä kasata tiskipöydälle.
Meidän pieni keittiö pysyy siistinä kun pöydälle jätetään tasan kahvinkeitin, mikro ja veitsitukki. Leivät asuu jääkaapissa koska en jaksa niitä pusseja.
Pitämällä keittiön siistinä. Ei se ole sen kummempaa.
Sanoisin, että meillä keittiön siisteys lisääntyi kun hommasimme tv:n keittiöön. Nyt kaikki puuhailevat siellä ihan mielellään. Syömisen jälkeen voi rauhassa laittaa tiskejä, pyyhkiä pöytää jne. kun voi samalla töllöttää töllöä.
Kaikelle on paikkansa, mihin ne on helppo laittaa. Kaappitilaa on riittävästi. Leivät ovat meillä korissa yläkaapin alahyllyllä.
Olenko ainoa jolla on leivät pakkasessa? Haen leipää suoraan tehtaanmyymälästä ja pakastan. Sitä mukaa kun joku haluaa leipää, työnnän sitä sieltä mikroon. 20sec sädetys riittää, keittiö tuoksuu tuoreelle leivälle ja se leipä on lämmin ja tuore eikä viikon vanha kuiva käntty, yöks. Nytkin pakkasessa yli 5 eri leipälajia.
Mutta asiaan, itse pyöräytän tiskikoneen viimeisenä illalla. Yöksi avaan luukun jotta kuivuvat, aamulla kun keitän kahvia tyhjennän koneen. Pitkin päivää perhe työntää itse jokainen (pienin 4v, sekin osaa!) koneeseen likaiset astiat.
Jokaisella lapsella on kuppi jossa on oma nimikirjan, niistä he juovat pitkin päivää ja osavat huuhtaista niitä välillä. Illalla pistän ne sit koneeseen. Itse juon samasta muumimukista koko päivän.
Keittiön tasoilla en pidä mitään rojua, pistän kahvinkeittimenkin kaappiin päiväksi. En ymmärrä miksi joillakin on esim. laskupinoja keittiössä, siis MIKSI?!?! Nyrkkisääntö: keittiöön vain ruokaa ja astioita, sinne kuuluvia asioita. jos kaapit tursuilevat, karsi niitä kirpparille ja roskiin.
tasot pyyhin joka ruokailun jälkeen. Olen 4:n lapsen kotiäiti, harrastan ruoanlaittoa.
Samalla kun kokkaa, hoitaa tiskit pois alta ja pyyhkii tasoja. Onneksi mies on yhtä huolellinen kuin minäkin. Syömään ei käydä, jos keittiö on rähjääntyneen näköinen. Roskat viedään tarvittaessa useamman kerran päivässä, lattia luututaan vaikka päivittäin. Mielestäni nuo ovat aivan perusjuttuja, joista ei tingitä.
Kun vähentää kipot ja kupit minimiin. Pitää astioita kaapissa vain ihan pakollisen määrän. Jättää yhden ison vetolaatikon "romulaatikoksi" jonne voi siivota tasoilta epämääräiset tasot. Seinälle lehtiteline johon postit laskut ja muu paperisälä. Pyörittää astianpesukonetta väh. 2 kertaa päivässä, oli se täynnä tai ei. Lopettaa leivän syönnin, se on keittiötä eniten sotkeva yksittäinen juttu.
Hyvä. Tämä ketju antaa minulle luvan olla sotkuinen, koska useimmilla siisteys näyttää liittyvän astianpesukoneeseen. Minulla sitä ei ole, joten en voi noudattaa ohjeitanne.
Hoidan tiskin aina ennen ruoanlaittoa. Altaiden pitää olla tyhjät, koska esim. kuorin perunat altaassa. Kun ruoka valmistuu laitan likaisen tiskin koneeseen ja pyyhin sotkut pöydältä. Siivoamisesta tulee nopeasti automaattista, kun sen ottaa tavaksi. Toki olen keittiöalalla töissä, mikä auttaa rutiinien luomisessa. Isommissakin keittiöissä yli puolet hommista on siivoamista.
Kun mies laittaa ruoan, keittiö on sen jälkeen kauhessa kunnossa. Aikaa siellä keittiössä on mennyt vähintään tunti. En tajua miten ei löydä hetkeä edes laittaa roskia roskikseen siinä ruoanlaiton lomassa. Kun minä laitan ruokaa, niin siivoan siinä ohessa jälkeni ja muutakin.
Sama. Muilta osin varmaan pysyisikin siistinä. Meillä on 3 lasta joten tiskiä tulee koko ajan
Tiskaan heti ruoanlaito5804n jälkeen tiskit,käsin.Laitan tavarat jääkaappiin. Mulla on kaksi mikroa. Pidän toista leiväkaappina. Pyyhin pöytätasot ja tiskipöydön pyyhin ja kiillotan. Roskat roskiksiin. Lattian moppaan kerran päivässä..
No mul on kyl aina keittiö melko sotkunen. Mut yhden asian olen pannut merkille, nimittäin sen ,että mä siedän nykyään äly hyvin sotkuja.Ennen olin tosi tarkka siisteydestä ja järjestyksestä.
Mut nyt ku lapsia on jo pitkä liuta niin huomio kiinnittyy niihin lapsiin ja hälinään. Se on kyl tosi jännä miten lapset on muuttaneet "oman tason" vaatimattomaksi.
No nämä mun jutut meni vähän yli aiheen, mut halusin tuoda esiin miten lapset voi muuttaa äidin rennoksi:).
Siivoan sitä mukaa kun sotkua tulee ja laitan tavarat saman tien paikalleen. Meillä on avokeittiö ja kaikki sotkut näkyy olkkarin sohvalta, joten siitä tulee vähän lisämotivaatiota ;)
Mä elin 25 vuotta aivan järkyttävässä kaaoksessa. Sitten karsin turhat tavarat ja stressaavat asiat, kiireen ym. pois elämästäni, ja kummasti kotikin muuttui ihan huomaamatta siistiksi. Nykyään ei tarvi edes miettiä mitään siisteysasioita, niin automaattisesti järjestyksenpito tulee. Ilmeisesti stressaantuneena ei vaan riittänyt jaksamista siihen, vaikka toisaalta sotku stressasi vielä enemmän.
Ei mitenkään. Mies sotkee ei ole sitten yhtään järjestyksen ihminen. En kyllä minäkään parhaasta päästä ja tartten motivaatiota että muistan olla siisti. Sitä ei oo kun tietää että vaikka ite olis kuinka siisti, toinen kuitenkin sotkee. No sillä on muita avuja kyllä ja on mulle rakas enkä vaihtaisi pois mutta joskus harmittaa kun koti ei ole koskaan siisti.
Mä siivoan keittiön kerran päivässä, silloin kun laitan ruokaa. Jos jätän ruuat liedelle yksin ja painun tietokoneelle, ne löytyvät siinä vaiheessa kun palaneen katku kantautuu neneään :D
Valmistumista odotellessa siis täytän tiskikoneen (lapset ainakin periaatteessa ovat tyhjentäneet jossain välissä ja sen jälkeen laittaneet omat välipala-astiansa sinne... no ainakin isoimmat), laitan sen pyörimään, heitän ympäriinsä lojuvat roskat pois ja pyyhin tasot. Robotti-imuri imuroi lattian joka päivä, aina ei tosin onnistu jos juuttuu johon kin lattialla lojuvaan vaatteeseen tms., tai tuolit on kovin pahasti esteenä. Läikkiähän se ei siivoo. Yleensä tartun moppiin sitten kun sukka tarttuu kiinni. Sitä ennen voi kyllä olla aika monta tarttumatonta läikkää.
Siivoustavasta johtuen kone on useimmiten pyörimässä aterian jälkeen, joten uudet astiat jää siihen taas pyörimään ja odottamaan päivää seuraavaa. Käsin en suostu pesemään mitään. kastelen kädetkin vain kerran päivässä, silloin kun siivoan sen keittiön. Samalla hoidan pakolliset vihannesten yms pesut jos niitä on. Välttelen kyllä sitäkin ostamalla kunnolla pestyjä perunoita, valmiiksi leikattua salaatti ja minitomaatteja joita ei tarvi pieniä.
Meillä ei siis ole ainakaan kamalan likaista, mutta sotkuista on kyllä. Mua ei haittaa. Mua ei haittaa, mutta miestä vähän haittaa. Aina muutaman kerran viikossa se siivoaa keittiön siistiksi oman mielensä mukaan. Mua se vähän haittaa, koska se aina piilottaa mun käyttämät luontaistuoteet, erikoissuolat, erikoissokerit, blenderit ja lisäravinteet johonkin randomyläkaapin takanurkkaan, niin että saan aina raivoissani etsiä niitä. Itse pidän aina pöydällä tuollaisia, joita käytän joka päivä ja joiden käytön haluan muistaa.
Mua ärsyttää ihmiset jotka laittaa kaiken sotkun lapsien syyksi vaikka monilla se on puhtaa laiskuutta. Mulla neljä alle kouluikäistä ja lähes aina on kaikki järjestyksessä, paitsi lapsien huoneet jotka siivotaan yhdessä illalla, isoimmat kyllä ihan itse. Keittiö pysyy siistinä kun aamupalan jälkeen laitan vauvan sitteriin ja isommat leikkimään ja alan tyhjentämään astianpesukonetta, sitten pyyhin pöydät ja tietty kerään aamupala tarpeet pois. Likaiset astiat koneeseen ja sittenpä ne kaikki päivän likaiset astiat menee koneesee suoraa mitä niitä tulee. Kone pyörii yleensä illalla. Ruuan teon yhteydessä laitan roskat suoraa roskiin, mausteet yms kaappiin jne. Syönnin jälkeen ei ole taas kuin vaan likaiset astiat koneeseen ja pöydät pyyhkiä. Kuin vaikeaa se voi olla?