Hopeakorvikset 130e, ostaisitko? Käsityötä
Olen kahden vaiheilla raaskisinko ostaa itselleni ihan muuten vain paikallisen käsityöläisen tekemät hopeakorvikset. Minun mielestäni aivan ihanat, mutta hintaa on 130e eikä rahaa ole tuhlattavaksi asti, vaikkei tuo summa minua perikatoon veisi.
Korvikset ovat vaivanneet mieltäni nyt viikon... Mitä tekisit jos olisit minä?
Kommentit (32)
Oho, tännehän oli tullut kommentteja puolesta ja vastaan! Kun tuossa verrattiin Kalevala Koruun niin haluamani korvikset olisivat kokoluokaltaan ehkä tämän linkin luokkaa, mutta "moniulotteisemmat" eikä koru ole mikään rimpula. KK korvisten hinta on 129e... http://www.kalevalakoru.fi/korut/kuvasto/Korvakorut/50
Olen melkein jo päättänyt ostaa korvikset, mutta ehkä käyn hipelöimässä niitä vielä kerran. Korujen tekijä on aivan ihana ihminen, joten mielelläni tuen hänen työtään, etenkin kun hänen valmistamansa korut (muutkin kuin nuo korvikset) miellyttävät minua kovasti! Ap.
Jos olet tosiaan niitä jo viikon miettynyt, on ne ostamisen arvoiset. Itse tykkään, kun tiedän tuotteen tekijästä jotain. Jos pelkästään sillä, että tukee paikallista yrittäjää ja varsinkin taidekäsityötä kannattaa ne ostaa. Itse ostan tauluja. Juuri noin. Eli taulu jää vaivaamaan mieltäni. Sitten saan kosketuksen tekijään ja yhtään hutia en ole ostanut. Tykkään kaikista tauluistani ja seuraan tekijöiden elämää, näyttelyitä yms.
Nuo katsomasi kalevalakorun korvikset ovat simppeliä prässäystä=massatuotantoa. Hopeaseppä on joutunut suurella todennäköisyydellä tekemään huomattavasti enemmän töitä.
Hopean hinta on muuten noussut rajusti viimevuosina!
Kultakorviksissa on kultaa ehkä kympillä, eli raaka-aine ei juuri vaikuta hintaan.
Ostaisin. Käsityönä valmistetut korut valmistaa yleensä yksi ihminen alusta loppuun asti. Korun hintaan sisältyy kuitenkin varsinainen korun suunnittelu, valmistus,materia kulut, markkinointi ym. myynti ja pakkauskulut, sekä verot. Käsityönä valmistetut korut ovat uniikkeja ja moni koruseppä tekee korusta yhden kappaleen tai pienen sarjan. Käsityön jälki saa ja kuuluu näkyä. t. koruseppä
Ostaisin. Käsityönä valmistetut korut valmistaa yleensä yksi ihminen alusta loppuun asti. Korun hintaan sisältyy kuitenkin varsinainen korun suunnittelu, valmistus,materia kulut, markkinointi ym. myynti ja pakkauskulut, sekä verot. Käsityönä valmistetut korut ovat uniikkeja ja moni koruseppä tekee korusta yhden kappaleen tai pienen sarjan. Käsityön jälki saa ja kuuluu näkyä. t. koruseppä
Itse en ole nähnyt niin ihania hopeakorviksia koskaan että olisin valmis maksamaan tuollaisia rahoja, mutta uskon että sellaisiakin voi olla olemassa. Olen myös sillä kannalla että jos oikeasti todella paljon pitää jostain korusta niin pitäisi unohtaa ajatus siitä, mitä joku muu ehkä olisi valmis siitä maksamaan, ja keskittyä vain siihen mitä itse on valmis maksamaan.
Jos ne olisivat ihan täydelliset ja tietäisin pitäväni niitä paljon, niin ostaisin. Mutta mikään sijoituskohdehan nimettömän suunnittelijan korut eivät ole, joten pitää sitten hyväksyä se, että jälleenmyyntiarvoa ei välttämättä ole käytännössä lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:46"]Mä pitäisin sen linjan kuin kaikessa muussakin, maksan sen, minkä koen arvoksi. Ja siis minkä koen itse arvoksi, mulle on ihan sama mitä mieltä muut on.
En siis ostaisi esim. jotain designtuolia ja maksaisi siitä 700e, koska musta on hullua maksaa tuolista niin paljoa. Toisaalta, jos mun mielestä olisi ok, että tuoli maksaa 700e, mulle olisi ihan sama vaikka se olisi jonkun täysin nimettömän suunnittelijan tuote eikä muiden mielestä olisi minkään arvoinen.
Ostajahan sen hinnan loppuviimein määrittää, pyytää voi mitä vain, mutta ei se kerro todellista arvoa, jos kukaan ei siitä niin paljoa maksa.
[/quote]
Maksoin 1500 euroa kahdesta 1800-luvun alun tuolista ja mun.mielestä se oli hyvä kauppa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:56"]Jos ne olisivat ihan täydelliset ja tietäisin pitäväni niitä paljon, niin ostaisin. Mutta mikään sijoituskohdehan nimettömän suunnittelijan korut eivät ole, joten pitää sitten hyväksyä se, että jälleenmyyntiarvoa ei välttämättä ole käytännössä lainkaan.
[/quote]
No ostaisin ne korvikset ihan arkikäyttöön itselleni. en tosiaankaan pidä niitä sijoituskohteena vaan kulutustavarana. Ap.
Minä en edes haluaisi maksaa erikseen mistään nimestä, yleensä sellaisten korujen hinnassa sitä ilmaa on.
Vaikka mistä sitä tietää kenelle sitä nimeä alkaa tulla. Kaikkihan ovat alussa tuntemattomia.
En ostaisi koska ei ole lävistyksiä, edes korvalehdissä. Mutta sinun tilanteessasi ostaisin varmaan, koska vaikutat tykkäävän kovasti ja jos jotenkuten on varaa niin osta vaan :)