Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluko töistä lähteä aikasemmin jos ei ole mitään?

Vierailija
08.05.2014 |

Vai pitäiskö kaikkien olla se sopimuksessa oleva 8 tuntia? Saako rauhassa vaikka lukea lehtiä ja odottaa duunia vaikka ei olisi mitään? Jos lähden aikasemmin, niin tulee miinustunteja, joita olen velkaa. Eikö se ole työntekijän velvollisuus irtisanoa työntekijöitä eikä pyytää niitä lähtemään aikasemmin jos ei ole mitään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen " työnantajan" velvollisuus irtisanoa työntekijöitä eikä pyytää niitä lähtemään aikasemmin jos ei ole mitään?

Vierailija
2/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin vähän työpaikasta ja mitä tuo "ei ole mitään" missäkin ja kenellekin tarkoittaa... Hyvin vaikea kuvitella työpaikkaa, jossa esim asiakkaiden puutteessa ei siltikään olisi mitään tehtävää.

Mutta ei siis tietenkään tarvitse lähteä, eikä työnanataja siihen voi pakottaakaan. Tai voi toki kotiin päästää, mutta palkka on silti maksettava jos työntekijä ei itse suostu aikaisemmini lähtemään.

Vierailija
4/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden aina aikasemmin jos ei ole töitä. Joskus saan palkan, joskun tal ja joskus palkatonta. En jaksa notkua tyhjänpanttina kun kotona odottaa aina se miljoona hommaa.

Vierailija
5/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut parissakin työpaikassa, joissa on käsketty kotiin, kun ei ole ollut tekemistä. Kerran mut käskettiin viikoksi mökille. Palkka tietysti juoksi koko ajan.

Ei voi minusta normaalityösopimuksella käskeä kotiin niin ettei saa palkkaa tai että joutuu tekemään tunnit takaisin myöhemmin.

Vierailija
6/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on asiantuntijatyöt ha joustava työaika. Tykkään siitä, että on vaihtelevia päiviä. 

Vierailija
7/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja maksaa myös ajastasi työpanoksesi lisäksi. Jos työtä ei ole loppupäiväksi, hyvä työntekijä kysyy oma-aloitteisesti - omankin etunsa vuoksi, vaikkei välitöntä etua siitä olisikaan - mitä voisi loppuajan tehdä. Jos työnantaja antaa luvan lukea lehtiä tai vetää lonkkaa, sitten tehdään niin. Kotiin ei kannata lähteä.

Jos työsopimuksessa seisoo 8 (tai 7,5) tunnin työaika ilman eriteltyjä ehtoja, se aika ollaan töissä vaikka peukaloita pyöritellen. Työnantaja ei tässä tapauksessa voi lähettää sinua kotiin puolilta päivin ja sanoa, että palkkaa lopputunneilta ei makseta. Viime kesinä on ollut puhetta "sadevarauksesta" esimerkiksi jäätelönmyyjien kohdalla, mutta ei kai kukaan täyspäinen semmoista mene allekirjoittamaan?

Vierailija
8/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuollainen TYÖpaikka on, jossa ei ole TÖITÄ??? Eivät kirjastotädit ainakaan voi lähteä kotiin, vaikka ei asiakkaita joka hetki olisikaan. Se on silloin sellaista "päivystystä" vaan... niin kauan, kun kirjasto suljetaan.

Vierailija
9/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:49"]Mikä tuollainen TYÖpaikka on, jossa ei ole TÖITÄ??? Eivät kirjastotädit ainakaan voi lähteä kotiin, vaikka ei asiakkaita joka hetki olisikaan. Se on silloin sellaista "päivystystä" vaan... niin kauan, kun kirjasto suljetaan.

[/quote]

Mä oon lähtenyt kirjastostakin kotiin, kun koko kaupunginosasta pamahti tietoliikenneyhteydet poikki. Vaan päivystäjä jäi tiskiin arvailemaan mistä mikäkin kirja löytyy ja harjoittelija etsimään hyllystä väärillä paikoilla olevia kirjoja, kaikki muut lähti kotiin.

Vierailija
10/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä työaikakyselijät ihan tosissaan?

Luulisi tuon olevan kirkkaasti selvää, että on erilaisia työpaikkoja. Jos esimerkiksi hoitolaitoksessa kaikki asukkaat nukkuvat rauhallisesti, ei yövuorolainen tietenkään voi lähteä kotiin, vaikka ei ole mitään tekemistä. Silloin vaan vaikka kudotaan sukkaa, tai luetaan lehtiä.

Sitten on olemassa töitä, joista voi lähteä kotiin kun työsuoritus on valmis. Niissä yleensä palkkakin on suorituksen perusteella, eli urakkapalkka. Niin kuin esimerkiksi metsurilla, jonka tehtävänä on sahata kaikki puut pois hehtaarin alueelta. Saa lähteä kotiin heti kun työ on tehty, ei tarvitse jäädä palstan laitaan odottamaan tuntien kulumista.

Vierailija
11/11 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain työpaikoilla on vain oltava vaikka ei keksisi mitään tekemistä. Yhdessä työpaikassa eräs henkilö ei oikein tajunnut sitä ja lähti kun ei ollut enää mitään. Sai tietenkin jonkinlaisen varoituksen tai puhuttelun. En kyllä ymmärrä miten aikuinen ihiminen voi olla sellaisessa käsityksessä että voi vain kävellä ennen työajan loppumista pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän