Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenellä isopäisin alateitse syntynyt vauva?

Vierailija
23.03.2014 |

Nyt isoja päänympäryksiä kehiin!

Ja kiinnostaisi sekin, että miten päämitta on kasvanut vauvan kasvaessa, oletteko joutuneet erityisseurantaan tai onko ollut ongelmia ison pään kanssa myöhemmin vai onko tasoittunut lapsen kasvaessa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojun päänympärys oli syntyessä 36cm (en tiedän onko se mitenkää kauhean iso) mutta kasvu on ollut kokoajan +2 käytillä ja jopa vähän yli. Kai se terkka katto että äidilläkin iso pää :D ku eipä siitä ikänä oo maininnu erityisemmin. Ihan sopusuhtanen poika on ollut kun muutenki ollu pitkä ja pullukka :)

Vierailija
2/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omallani oli 38cm pää, tutun vauvalla 39cm (vedettiin imukupilla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti olla kakkosen kohdalla synnytystapa-arvio, jos vaikuttaa paljon isommalta kuin esikoinen (2990 g, päänympärys 34 cm). Ei vaikuttanut. Tuli 3600 g ja päänympärys 36 cm. Ei nyt iso pää, mutta suhteessa äidin kokoon ja edellisen kanssa todettuun lantion ahtauteen oli aika kova työ punnertaa...

Vierailija
4/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil oli tytöl 36cm. En tiedä onks se kovin iso, oli vähän turvoksissa, kun oli aika pitkä synnytys ja sit viikon ikäisenä neuvolas pää olikin vaan 35,5. Pitkään kasvoi +1 käyrällä päänympärys, mut joskus 1,5 vuotiaana putos lähelle nollakäyrää.

Vierailija
5/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37cm oli. Tasaisesti ylimmällä käyrällä on kasvanut koko ajan. :)

Vierailija
6/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla päänympärys 37cm ja ei tehnyt tiukkaakaan ponnistusvaiheet 6-15min. Käsitykseni mukaan leveät hartiat ovat hankalammat kuin iso pää. Parilla ystävällä jäänyt harteista kiinni ja jälki on ollut rumaa.

Vierailija
7/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla 38cm, onneksi ovat syntyneet takaraivo edellä. Kasvu "omilla"käyrillä. Ei koskaan mitään kommentteja neuvolassa. Lapset ovat sopusuhtaisia ruumiinrakenteeltaan. Äitin pää on sellainen siro 62cm. ;)

Vierailija
8/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n vauvan 40 cm:n päänympärystä on kauhisteltu joka kerran, kun se on papereista luettu tai kerrottu ystäville ja sukulaisille. Ja olihan se synnytys aikamoinen urakka, ponnistusvaihe kesti yli tunnin ja imukupilla jouduttiin ottamaan.

Vauva on edelleenkin isopäinen (ja iso kyllä muutenkin), kasvaa tasaisesti kyllä, mutta huolestuttaahan tuo, kun päänympärys on koko ajan reippaasti +2 käyränkin yläpuolella. 

-ap

Vierailija
9/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen päänympärys oli 39cm. Alateitse syntyi ilman imukuppia, 4. asteen repeämät parsittiin nukutuksessa. Oli muutenkin iso vauva ja on vieläkin pitkä lapsi, 2m kuulemma odotettavissa. Kaikki mitat olleet jossain +3 käyrän tuntumassa.

Vierailija
10/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen farkkujen tuumakokoa 26/27 ja lapsen pää oli 36.5cm. Ponnistin yli tunnin eikä lapsi edes laskeutunut. Ulos tuli kuitenkin.

Vierailija
11/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 cm. Ihan järkyttävä synnytys ja 2,5 h ponnistusvaihe. Pään koko ollut ihan normaali ja kasvanut normaalisti, muutenkin +2 käyrillä kasvava pitkä lapsukainen :). 

Vierailija
12/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkejä ommellaan jos paikat liikaa repee. Sitten vaan ahkerasti lantionlihas jumppaa.

Vierailija
13/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt vähällä kun tehtiin sektio. Ei revennyt alapää ja kärsi istua heti. Onhan siinä komplikaatioiden vaara mutta ei tullut. Koin erittäin myönteisenä sen leikkauksen. Tosin en päässyt sängystä kun seuraavana päivänä ja kun lähdin käveleen maailman melkein musteni.

Vierailija
14/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäinen (poika) oli 37,5 cm. Huomas kyllä eron kun tytöillä 34,5 ja 35,5 cm. Ainoa lapsista joka oli kalju kaksivuotiaaksi (vain ihan lyhyt punainen untuva) ja näytti kyllä harvinaisen huvittavalta meidän kalju isopää. Nyt onneksi jo ihan normaalin näköinen eskari :D

Vierailija
15/27 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli 38cm py. Ponnistusvaihe kesti tunnin, mutta onneksi vältyttiin imukupilta. Pää on kasvanut yläkäyrillä. Joskus th on ottanut uudestaan neuvolassa mitat, että saisi pari milliä pois (ilmeisesti on ollut kiikun kaakun, että olisi joutunut johonki tutkimuksiin, tai niin olen sen itse järkeillyt, kun miksi sitä olis muuten tarvinnu pienemmäksi saada sitä mittaa). On kyllä muutenkin iso poika, plussakäyrillä menee, mutta pää on vielä muustakin isosta koosta hitusen isompi.

Onko teidän muiden isopäiset vauvat muuten lähteneet liikkeelle hitaasti? Meillä poika kääntyi ympäri vasta 5,5 kk iässä. Eikä oikein koskaan vauvana tykännyt olla vatsallaan. Näytti aina siltä että oli kauhea homma sen pään kannattelussa. Kaulakin suht. pitkä. No nyt on jo kyllä ihan ikätasoista liikkuminen, ja muutenkin pään koko suhteessa kroppaan on tasaantunut. Ikää on nyt 3 vuotta. Hirmu fiksu poika hän kyllä on. Taitaa olla isot aivot siellä isossa päässä. :)

Vierailija
16/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: minunkin isopäinen vauvani on ollut laiska kääntymään vatsalleen. Jalat sätkii, mutta ei jaksa kipata yläkroppaa ympäri. Nyt täyttää juuri 5 kk, eikä ole kuin vahingossa pari kertaa kääntynyt itse. Kyljilleen kääntyy kyllä ja vähän autettaessa sitten vatsalleenkin. Mutta kiva kuulla, että isopäinenkin sitten loppujen lopuksi pääsee liikkeelle... 

Julistanko nyt itseni AV:n isopäisimmän vauvan äidiksi vai vieläkö löytyy isompiakin päänympäryksiä? :)

-ap

Vierailija
17/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolmosella oli py 39cm, alakautta syntyi kiireellä ilman puudutuksia. Onneks ei ollu esikoinen... :) Nyt on 5-vuotias touhupetteri, pipo on ollut kaiken aikaa suurempi kuin sisaruksilla, mutta ei mitään hämminkiä liikkumaan oppimisessa tms. 

Vierailija
18/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tytöllä 37,5cm ja oli pitkä ponnistusvaihe, yli tunnin, mutta toisaalta vain joku pieni repeämä, muutamalla tikillä paikattiin.

Tämä tyttö ollut ihan suht nopea lähtemään liikkeelle, vähän keskimääräistä isompi tyttö edelleen 2-vuotiaana, mutta sopusuhtainen söpöliini.

Toivottavasti veljensä ei ole sitten vielä isopäisempi, nyt siis toista odotan...

Vierailija
19/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mun poika oli iso 4300g ja 53cm, oli pää "vain" 34,5 cm. Toisaalta nykyään 8kk iässä suht isopäinen ja pyöreäposkinen.

Vierailija
20/27 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista vauvani pään kokoa mutta painoa oli yli neljä kiloa. Pää syntyi normaalisti mutta vauva juuttui hartioistaan kiinni. Oli kyllä todella epämiellyttävää. Siinä sitä sitten odoteltiin että hartiat spontaanisti kääntyivät sopivaan asentoon ulospääsyä varten. Onneksi vauva lopulta syntyi normaalisti. Nyt on 185cm hoikka leveäharteinen nuorimies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme