Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt vinkkejä ärtyvän suolen hoitoon!

Vierailija
08.05.2014 |

Olen niin kyllästynyt tähän ärtyvän suolen oireyhtymään! Kehtaa käydä enää missään, kun maha pitää kauheaa ääntä. Kun vaan saisi tämän mahan lopettamaan sen ilman tuottamisen. Kaipaan niin niitä aikoja, kun olin pieni lapsi ja maha toimi kuin unelma ja oli ihanan hiljainen! Inhottaa, kun ihmiset jaksavat sanoa, että ilmavaivat ovat normaaleja ja jokainen pieree 20 pierua päivässä. Just joo, kyllä minä muistan, miltä normaali maha tuntuu. Silloin ei pierettänyt koulussa tai juuri muutenkaan.

Olen kokeillut lähes kaikkea, mutta mikään ei tunnu auttavan. Oireita saa vähän pienemmäksi tietyillä ruokamuutoksilla, mutta vaiva häiritsee silti voimakkaasti sosiaalista elämää. Lääkärit eivät pysty auttamaan. Joten listatkaapas vinkkejä, joilla te muut ärtyvästä suolesta kärsivät olette saanut oireita selvästi pienennettyä. Onko kukaan koskaan "parantunut" tästä kokonaan esimerkiksi syömällä vain tiettyjä ruokia?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla helpotti kun lopetin maidon juomisen kokonaan ja jugurteissa yms käytän laktoosittomia. Sitä ennen maha oli kuin ilmapallo ja piereskelin koko ajan. Viljoista kaura sopii parhaiten.

Vierailija
62/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä elän vielä näiden ilmavaivojen kanssa, mutta tämä ripuli tekee hulluksi. Aika monta kertaa on kiire vessaan ja ennen lenkkejä tai reissuja en uskalla syödä mitään, sekä ennen pidempiä reissuja otan aina varoiksi ripulilääkkeen.

En uskalla lähteä töihin ajamaankaan ennen kuin olen käynyt ulostamassa vessassa. Tämän vaivan vuoksi tarvitsisin lyhyemmät työmatkat. Töissä sentään onneksi pääsee vessaan, tarvittaessa olen mennyt sinne vaikka kesken palaverin. Ripuli ilmenee yleensä aika tarkasti tietyn kellonajan kuluttua syömisestä ja työpaikalla ruokaillessa on varma, omilla eväillä yleensä vähempää.

Kotona iltaisin uskallan syödä, jos ei ole menoa mihinkään. Silloin kun voi istua rauhassa vessassa. Ilmavaivat tulevat minulla parhaiten ulos makuuasennossa, eli nukkumaan mennessä yleensä piereskelen ja paljon. Tosin nukkuessa saattaa sitten aika ajoin vaivata refluksitautini, joka äityy iltasyömisestä. Aika ärsyttävä kierre siis.

Ja minulla lienee sukuvaiva. Samantyyppinen suolen toiminta on äidilläni ja kaksi lastani kolmesta ovat niitä joilla on kiire vessaan ja kutsumme "läpipaskaksi". Heillä myös usein ripulia. Olemmekin apteekin ripulilääkkeen suurkuluttajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 jatkaa...minulla kans tuota ripulia ja jostain kumman syystä aina aamuisin? Aamulla pitää varovasti syödä ja siltikin monesti tulee niin kovat vatsakivut että tuntuu taju lähtevän. Tämä on tidella inhottavaa kun töissä tuo kipukohtaus tulee. Minulla myös refluksitauti joten jos maha jotain kestää syödä niin refluksin takia ei voi syödä.

Vierailija
64/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 jatkaa...minulla kans tuota ripulia ja jostain kumman syystä aina aamuisin? Aamulla pitää varovasti syödä ja siltikin monesti tulee niin kovat vatsakivut että tuntuu taju lähtevän. Tämä on tidella inhottavaa kun töissä tuo kipukohtaus tulee. Minulla myös refluksitauti joten jos maha jotain kestää syödä niin refluksin takia ei voi syödä.

Vierailija
65/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ruisleivät pois, samoin välttele omenia ja banaaneja. Jos leipää syöt, niin mieluiten jotain kauraleipää tms. Lisäksi tietty muutama itsestäänselvyys, eli hernesopat ja papuruoat minimille. Lisäksi riittävästi liikuntaa. Suoli tuppaa toimimaan hitaasti, jos vaan istua pönöttää kaiket päivät.

Lisäksi voi koittaa jotain ruoka-aineita, jotka kuulemma auttavat joihinkin vatsavaivoihin, esim. oregano mausteena, mustikat (tuoreet ja suomalaiset ainakin, soppakin varmaan), tai vaikka nuo maitohapposysteemit.

Muistä myös, että jos vaihdat kokeeksi ruokavaliota, niin vatsalta voi kestää päiviä ennen kuin se tottuu uuteen ja tasaantuu.

Nämä ihan omia havaintoja ja osittain mielipiteitä, pitää itse testata mikä sinulle toimii.

Vierailija
66/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:18"]

Ainoa tutkittu juttu joka toimii on FODMAP.

Huom! Ei kannatta tunkea suoleen noita maitohappobakteereja, koska suurin osa tuotteista sisältää yllättäen FODMAPEJA, kuten makeutusaineita tai inuliinia, joten siksi vaikka "hoitaa" itseään maitohappobakteereilla, napa ruskaa silti. Aloittelijan virhe.

Kun noudattaa suurimman osan aikaa FODMAPia, niin silloin tällöin suoli alkaa kestää paremmin pahoja ruokaaineita, joten ei tartte joka juhlassa ja tilantessa pingottaa.

Sitten kun suoli normalisoituu, voi ruveta lisäämään ruoka-aineita testaillen sopivuutta itselle. Ei siis rajoita ruokavaliotasi loppuelämäksi.

[/quote]

Maitohappobakteereja on nykyään paljon saatavina kapseleina, jotka eivät sisällä niitä fodmapeja eli makeutusaineita. Samaa kannattaa tarkkailla myös jos syö vitamiinia purkista, monethan on makeutettu xylitolilla ja muulla vastaavilla.

Vierailija
67/71 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap noinniinkun suurpiirteittäin. Ja sit mun pelastus Aloe Vera mehu, suosittelen huomasin jo ensimmäisen päivän jälkeen eron vatsa rauhottu huomattavasti. Noin 25-30€/litra mut tällä hetkellä life-myymälässä tarjous 19.90 litra

Vierailija
68/71 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:59"]

Jos suurin ongelma on mahan äänen pitäminen, niin onnea!! Sitten kun on kunnon ripulipainotteinen ibs, niin sen jälkeen tuo mahan ääntely on aika pientä! Istut vessassa vähän väliä, kylmän hikeä, kramppeja, pyörtymistä yms...

[/quote]

Niinpä... Välillä kun vatsa on huonona joudun käymään jopa 20 kertaa päivässä vessassa ripuloimassa. Kivut ovat kamalat ja kylmänhiki valuu otsalla. Ei ole nykyisin enää päivää, että vatsani ei olisi löysällä.

Töitä on kuitenkin tehtävä. Harmittaa, että olen näin nuorena jo ihan loppu vatsaongelmieni takia. Ihmiset eivät lähimmäisiäni lukuunottamatta tiedä sairaudestani. Ei tästä huvita kertoa kaikille.

Joka aamu kun lähden töihin joudun käymään 3-6 krt vessassa ennen kuin pääsen edes lähtemään. Pitää herätä vähintään kaksi tuntia ennen kuin pitäisi olla lähdössä. Viikonloppuaamuina ei ole samaa ongelmaa. Stressi siis pahentaa oireita.

Vierailija
69/71 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tästä keskustelun mutta näköjään täällä on tähän samaan aihepiiriin liittyvä ketjukin, joten laitan nyt saman tekstin tännekin, ja haluaisin kuulla mielipiteitä onko minulla mahdollisesti ärtyvän suolen oireyhtymä?

Eli siis huomasin kärsiväni näistä oireista ainakin lukion 1. Vuodesta lähtien, vaivoja jatkunut siis jo neljättä vuotta. Silloin huomasin, että iltapäivän tunneilla vatsani alkoi möyryämään holtittomasti aiheuttaen ahdistusta, sillä tunneilla tehtäviä hiljaa tehdessä vatsan möyryäminen kuului joka puolelle. Asiaa ei auttanut suolen tyhjennysyritys tuntia edeltävällä välitunnilla, sillä tuntui että suoli ei tyhjentynyt kunnolla ja vähäinenkin tyhjennys oli järkyttävän pinnistyksen tulos (:D) koko lukion pärjäsin loppujenlopuksi sillä, että söin vain tietyn määrän eli vähän ruokaa lounastunnilla, sillä se saattoi rauhoittaa vatsaa. Muistan jo tuolloin juoneeni kahvia aamuisin, ja nykyäänkin se on ainoa joka jossain määrin saa vatsani toimimaan aamuisin. Koulupäivinä se että suoli ei aamulla tyhjennyt oli katastrofi. Koko koulupäivä pyöri vatsan toiminnan ympärillä ja aina sai miettiä sitä milloin möyryäminen alkaa taas.

Aloin pohtia näitä vatsaoireita jälleen nyt kun joudan taas syksyllä kouluun. Olen siis huomannut että kahvi saa vatsani liikkeelle. Samoin alkoholi. Olen tullut myös tänä vuonna siihen tulokseen, että vatsani on erittäin herkkä tai sitten jokin on vialla. Olen nimittäin tämän vuoden aikana kolmesti herännyt aamuyöstä tai varhain aamusta järkyttävään huonon olon tunteeseen, ja varmaan kahtena näistä kolmesta kerrasta olen oksentanut, viimeisin tapahui ihan muutama päivä sitten, jolloin sormet kurkkuun taktiikalla sain pahan olon helpottumaan kun oksennus tuli... Näinä kolmena kertana olen syönyt vähän enemmän illalla noin klo 20-22 välisenä aikana, mutta uskoakseni illalla syöminen ei yleensä aiheuta aamuyöstä oksentamista? Tietenkin ahmiminen voi aiheuttaa mutta en sanoisi että olen noina kertoina ahminut. Minulle tulee myös välillä ehkä vähintään kerran kuussa sellainen kova ylävatsakipu, johon ei auta muu kuin sikiöasennossa istuminen.Vatsa turpoaa ja sattuu silloim. Ulosteeni on lähes aina löysää tai papanamaista, harvoin normaalia. Satunnaisia pahan olon kohtauksia tulee myös, varsinkin nälkäisenä. 

Vierailija
70/71 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 09:46"]

Mä kyllä elän vielä näiden ilmavaivojen kanssa, mutta tämä ripuli tekee hulluksi. Aika monta kertaa on kiire vessaan ja ennen lenkkejä tai reissuja en uskalla syödä mitään, sekä ennen pidempiä reissuja otan aina varoiksi ripulilääkkeen.

En uskalla lähteä töihin ajamaankaan ennen kuin olen käynyt ulostamassa vessassa. Tämän vaivan vuoksi tarvitsisin lyhyemmät työmatkat. Töissä sentään onneksi pääsee vessaan, tarvittaessa olen mennyt sinne vaikka kesken palaverin. Ripuli ilmenee yleensä aika tarkasti tietyn kellonajan kuluttua syömisestä ja työpaikalla ruokaillessa on varma, omilla eväillä yleensä vähempää.

Kotona iltaisin uskallan syödä, jos ei ole menoa mihinkään. Silloin kun voi istua rauhassa vessassa. Ilmavaivat tulevat minulla parhaiten ulos makuuasennossa, eli nukkumaan mennessä yleensä piereskelen ja paljon. Tosin nukkuessa saattaa sitten aika ajoin vaivata refluksitautini, joka äityy iltasyömisestä. Aika ärsyttävä kierre siis.

Ja minulla lienee sukuvaiva. Samantyyppinen suolen toiminta on äidilläni ja kaksi lastani kolmesta ovat niitä joilla on kiire vessaan ja kutsumme "läpipaskaksi". Heillä myös usein ripulia. Olemmekin apteekin ripulilääkkeen suurkuluttajia.

[/quote]

Sukuvika ja apteekista saa lääkettä. No sittenhän ei tarvitse alkaa syömisiä korjailla. :) :)
[/quote]

No kun syömisistä ei ole selvinnyt mikä aiheuttaa. En syö leipää, enkä pastaa, enkä muita maitotuotteita kuin hapanmaitotuotteita, pavut ja omenat on pois ruokavaliosta. Kahvia en juo. Puhdasta kauraa menee puurona, salaatin syön ilman kastikkeita ja vihanneksia syön paljon, lisäksi erityisesti kanaa ja kalaa, vähän lihaa. Välillä tuntuu että juuri erilaiset kastikkeet ja keitot, erityisesti muut kuin kirkkaat saa vatsan sekaisin (mutta ei aina). Voi kun joku osaisi sanoa mitä en saa syödä.

Stressi pahentaa vatsan toimintaa, kuten myös normirytmistä poikkeaminen. Minulla on tutkittu ettei ole keliaa tai laktoosi-intoleranssia. Kerran ollut vatsassa/suolistossa paha tulehdus, josta ei selvinnyt mikä oli. Nyt myös limakalvot syvempää ongelmallisessa kunnossa. Eipä niistäkään selvinnyt mikä on.

Eli jos tietäisi miten syömistä pitäisi korjailla, niin korjaisihan sitä.

Vierailija
71/71 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pitkään ollut vatsan kanssa ongelmaa. FODMAP-rajoitteinen ruokavalio auttoi hyvin yhdessä muiden ruokavaliomuutosten kanssa. Kävin itse ravitsemusterapeutilla, josta sain paljon apua ja selkeyttä fodmap-ruokavalion kokeiluun. Löysin tällaisen artikkelin ärtyvän suolen ravitsemuksesta, jossa tuli ainakin itselleni paljon uutta tietoa:

https://ravitsemustalo.fi/2016/12/07/artyvan-suolen-ruokavaliohoito-fod…