Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt vinkkejä ärtyvän suolen hoitoon!

Vierailija
08.05.2014 |

Olen niin kyllästynyt tähän ärtyvän suolen oireyhtymään! Kehtaa käydä enää missään, kun maha pitää kauheaa ääntä. Kun vaan saisi tämän mahan lopettamaan sen ilman tuottamisen. Kaipaan niin niitä aikoja, kun olin pieni lapsi ja maha toimi kuin unelma ja oli ihanan hiljainen! Inhottaa, kun ihmiset jaksavat sanoa, että ilmavaivat ovat normaaleja ja jokainen pieree 20 pierua päivässä. Just joo, kyllä minä muistan, miltä normaali maha tuntuu. Silloin ei pierettänyt koulussa tai juuri muutenkaan.

Olen kokeillut lähes kaikkea, mutta mikään ei tunnu auttavan. Oireita saa vähän pienemmäksi tietyillä ruokamuutoksilla, mutta vaiva häiritsee silti voimakkaasti sosiaalista elämää. Lääkärit eivät pysty auttamaan. Joten listatkaapas vinkkejä, joilla te muut ärtyvästä suolesta kärsivät olette saanut oireita selvästi pienennettyä. Onko kukaan koskaan "parantunut" tästä kokonaan esimerkiksi syömällä vain tiettyjä ruokia?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä.. ja niitä maitohappobakteereja kannattaa tunkea suoleen, koska ne antavat niitä hyviä bakteereja, joita puuttuu sieltä ärtyneestä suolesta. Se on sitten makukysymys haluaako ne purkista vai ravinnosta, mutta suosittelen. Ja maitohappobakteerien hyödyn pitäisi noin kuukauden jälkeen näkyä eli heti ei kannata luovuttaa.

Vierailija
42/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleivän jätin pois. Oireilee vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin vastaajilla taitaa sekoittua laktoosi-intoleranssiin.

Vierailija
44/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 09:46"]

Mä kyllä elän vielä näiden ilmavaivojen kanssa, mutta tämä ripuli tekee hulluksi. Aika monta kertaa on kiire vessaan ja ennen lenkkejä tai reissuja en uskalla syödä mitään, sekä ennen pidempiä reissuja otan aina varoiksi ripulilääkkeen.

En uskalla lähteä töihin ajamaankaan ennen kuin olen käynyt ulostamassa vessassa. Tämän vaivan vuoksi tarvitsisin lyhyemmät työmatkat. Töissä sentään onneksi pääsee vessaan, tarvittaessa olen mennyt sinne vaikka kesken palaverin. Ripuli ilmenee yleensä aika tarkasti tietyn kellonajan kuluttua syömisestä ja työpaikalla ruokaillessa on varma, omilla eväillä yleensä vähempää.

Kotona iltaisin uskallan syödä, jos ei ole menoa mihinkään. Silloin kun voi istua rauhassa vessassa. Ilmavaivat tulevat minulla parhaiten ulos makuuasennossa, eli nukkumaan mennessä yleensä piereskelen ja paljon. Tosin nukkuessa saattaa sitten aika ajoin vaivata refluksitautini, joka äityy iltasyömisestä. Aika ärsyttävä kierre siis.

Ja minulla lienee sukuvaiva. Samantyyppinen suolen toiminta on äidilläni ja kaksi lastani kolmesta ovat niitä joilla on kiire vessaan ja kutsumme "läpipaskaksi". Heillä myös usein ripulia. Olemmekin apteekin ripulilääkkeen suurkuluttajia.

[/quote]

Sukuvika ja apteekista saa lääkettä. No sittenhän ei tarvitse alkaa syömisiä korjailla. :) :)

Vierailija
45/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 12:16"]

Edellinen jatkaa vielä.. ja niitä maitohappobakteereja kannattaa tunkea suoleen, koska ne antavat niitä hyviä bakteereja, joita puuttuu sieltä ärtyneestä suolesta. Se on sitten makukysymys haluaako ne purkista vai ravinnosta, mutta suosittelen. Ja maitohappobakteerien hyödyn pitäisi noin kuukauden jälkeen näkyä eli heti ei kannata luovuttaa.

[/quote]

Tää ei pidä paikkaansa, ne maitohappobakteerit menevät ohutsuoleen, jossa ei saisi olle baktereeita, siitä on seurauksena SIBO.

Jotkut oikein huonovatsaiset ovat viettäneet sairaalassa pitkiä aikoja, kun niille on tullut paha SIBO maitohappobakteereista.

Vierailija
46/71 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi lukaisemaan tämän erinomaisen artikkelin. http://elataysilla.com/suolisto-kuntoon/

Vierailija
47/71 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 00:21"]

Minulla auttoi täysin viljaton ruokavalio. Ei edes niitä ns. terveellisiä leseitä sovi käyttää. Tarpeellinen määrä kuitua tulee kasviksista ja marjoista (noin puoli kiloa päivässä), sitä liukoista hyvää kuitua. Ja lisäksi rasvan lisääminen eli maitotuotteet (maito, piimä, jugurtti, smetana) normaalirasvaisina ja voi käyttöön ruuanlaitossa. Sokerikin pahensi oireita. Kokeilu ei maksa mitään. Vaivaahan se vaatii, kun kaikki ruuat pitää tehdä itse, mutta tällä ruokavaliolla minun ei tarvitse syödä niin usein, 2-3 kertaa päivässä riittää ja vatsa on rauhallinen.  

[/quote]

Vierailija
48/71 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap-ruokavalio, riittävästi lepoa, liikuntaa, vettä ja rentoutumista. Ja painonpudotus auttaa myös.

Vierailija
49/71 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tämä on yleinen vaiva ja kärsitään paljon, mutta ei välttämättä olla valmiita tekemään muutoksia ruokavalion suhteen. En siis halua yleistää, mutta välillä näinkin on. Itse ennen ajattelin, että en ikinä siirtyisi fodmap-ruokavalioon, koska se on niin rajoittava. Mutta kun kaikissa tähystyksissä ja ties missä oli ravattu ja vuosikausia kärsitty, totesin ettei muu auta. Olen mielummin kylässä syömättä tai vien omat eväät, kun kärsin. Vähän jännitän, että miten ulkomailla tämä toimii... Itse en syö seuraavia: gluteeniviljat, tavalliset maitotuotteet, kaalit, paprikat, sipulit, palkokasvit, keinotekoiset makeutusaineet... 

Vierailija
50/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi täysin viljaton ruokavalio. Ei edes niitä ns. terveellisiä leseitä sovi käyttää. Tarpeellinen määrä kuitua tulee kasviksista ja marjoista (noin puoli kiloa päivässä), sitä liukoista hyvää kuitua. Ja lisäksi rasvan lisääminen eli maitotuotteet (maito, piimä, jugurtti, smetana) normaalirasvaisina ja voi käyttöön ruuanlaitossa. Sokerikin pahensi oireita. Kokeilu ei maksa mitään. Vaivaahan se vaatii, kun kaikki ruuat pitää tehdä itse, mutta tällä ruokavaliolla minun ei tarvitse syödä niin usein, 2-3 kertaa päivässä riittää ja vatsa on rauhallinen.  

Vierailija
51/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi pois ja taas suolikin toimii. Kaasun kertyminen kuriin näin.

Vierailija
52/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on IBD, ihan tähystämällä todettu. Minulle auttaa parhaiten säännöllisyys, eli syön samoihin aikoihin, ja hallittuja määriä kerrallaan. Jos hotkin tyhjän mahan nälissäni täyteen, mahakivut ovat taattuja, vaikka miten "oikeaa" ruokaa söisin.

Liikunta auttaa myös, liekkö sitten stressinlievityksen kannalta..?

Maito ehdottomasti laktoosittomana ja piimä sopii ainakin minulle. Kaurapuuroa syön joka aamu. Pitääkin kokeilla tuota fodmap juttua!

Mutta tutkituttakaa ihmiset hyvät ne vatsanne, ja vaatikaa tähystystä! Omiin oireisiin helposti turtuu, ja niiden kanssa oppii elämään. Itse jouduin mahakipujeni takia muutamaksi yöksi sairaalaan, ja siellä sain diagnoosin. Olisipa ollut aika paljon helpompaa kun olisin itse tajunnut hakeutua tutkimuksiin ajoissa..

Vierailija
53/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on IBD, ihan tähystämällä todettu. Minulle auttaa parhaiten säännöllisyys, eli syön samoihin aikoihin, ja hallittuja määriä kerrallaan. Jos hotkin tyhjän mahan nälissäni täyteen, mahakivut ovat taattuja, vaikka miten "oikeaa" ruokaa söisin.

Liikunta auttaa myös, liekkö sitten stressinlievityksen kannalta..?

Maito ehdottomasti laktoosittomana ja piimä sopii ainakin minulle. Kaurapuuroa syön joka aamu. Pitääkin kokeilla tuota fodmap juttua!

Mutta tutkituttakaa ihmiset hyvät ne vatsanne, ja vaatikaa tähystystä! Omiin oireisiin helposti turtuu, ja niiden kanssa oppii elämään. Itse jouduin mahakipujeni takia muutamaksi yöksi sairaalaan, ja siellä sain diagnoosin. Olisipa ollut aika paljon helpompaa kun olisin itse tajunnut hakeutua tutkimuksiin ajoissa..

Vierailija
54/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sanon fodmapsit, fodmapsit ja vielä fruktoosi-intoleranssi, yleensä nuo kulkee vielä käsi kädessä.

Sain itse suoliston taas tosi huonoon kuntoon syömällä tofua joka päivä (voimakas fodmap), ja nyt kärsitään taas :(

Sitten, kun on jonkin aikaa vältellyt fodmapseja ja fruktoosia, suolisto alkaa yleensä pikkuhiljaa taas kestää niitä, jos ei tee niin kuin minä ja innostu tofusta ja syö sitä joka päivä, kunnes suolisto taas oireilee.

Sipuli on pahin fodmaps, joillakin koko IBS on alkanut pelkästään sipulista.

Vierailija
55/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle näin kasvissyöjänä kaikista pahimmat oireet aiheutti sipulin lisäksi soija. Etenkin soijajuoma ja soijarouhe. Tofua sen sijaan pystyn käyttämään, koska se on jotenkin tietyllä tavalla "tehty", että siitä on prosessin aikana kai poistunut jotain ainesosia, mitä muissa soijatuotteissa on. Tästä löytyy tietoa myös netistä. Olen lukenut kasvissyöjien ja vegaanien fodmap-ruoista ja siellä tuo tofu myös hyväksytään. Ja kannattaa myös huomioida, että monesti maha kestää pienen määrän jotakin, mutta ison määrän syöminen aiheuttaa niitä oireita.

Soijaa (ainakin soijalesitiiniä) on myös hyvin monissa eineksissä, kuten kekseissä yms. Inhottavaa, kun sitä tungetaan halpuuden vuoksi joka paikkaan. En voi kuvitellakaan ostavani mitään valmisruokia, kun niissä on aina tuota soijaa vaikkakin pienenä määränä.

Myös tietyt hedelmät ovat pahoja, kuten päärynät. Banaania onneksi pystyn syömään ja se toimiikin hyvin antaen kuitua suolentoimintaan ja se auttaa välillä siinä, ettei uloste ole aina löysää.

On harmillista, että ärtyvästä suolesta kärsivät pystyvät syömään niin eri ruokia. Toiselle oireita aiheuttaa toinen ruoka ja toiselle toinen. Näin ollen meille ei voi yksiselitteisesti vain olla jotain ruokaa tarjolla joka paikassa, kuten esimerkiksi maitoallergisille ja keliakikoille on.

Vierailija
56/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai lääkäristä jotain reseptilääkettä tuohon vaivaan eli oletko mitään lääkkeitä saanut mistään ikinä? Outoa jos eivät määrää mitään.. Ja ilmaan saattaisi auttaa cuplaton

Vierailija
57/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tärkeitä juttuja laitan itselleni microlax-peräruiskeen. Ilmat tulevat pihalle ulosteen mukana.

Vierailija
58/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle valkoinen vehnä ja sokeri ovat pahimmat. Niiden käytön kun olen vähentänyt ihan minimiin ja ottanut tilalle mm. täysjyväviljat ja makeutusaineeksi hunajan, niin vatsa on osannut olla ihan normaali :)

Pasta on jostakin syystä semmoinen, mitä en kestä edes täysjyväversiona. Sen olen jättänyt ruokavaliosta pois kokonaa.

Kaurahiutaleet ja -leseet ovat todella hyviä. Ei pelkästään puurona, vaan myös jugurttiin (tmv) sekoitettuna.

Kannattaa testata mikä omalle vatsalle toimii parhaiten. Alussa se tietysti on hankalaa kun oireita tulee jatkuvalla syötöllä. Mutta tässä ketjussa mainittuja vinkkejä kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
59/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana isona juttuna lisäaineet ja kaikki keinotekoinen ruoka ja juoma pois. Siten myös rypsiöljypohjaiset öljyt ja margariinit. Luonnollisia rasvoja, paljon vihreää salaattia, vähemmän vehnää ja sokeria.

Vierailija
60/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:10"]

Olen niin kyllästynyt tähän ärtyvän suolen oireyhtymään! Kehtaa käydä enää missään, kun maha pitää kauheaa ääntä. Kun vaan saisi tämän mahan lopettamaan sen ilman tuottamisen. Kaipaan niin niitä aikoja, kun olin pieni lapsi ja maha toimi kuin unelma ja oli ihanan hiljainen! Inhottaa, kun ihmiset jaksavat sanoa, että ilmavaivat ovat normaaleja ja jokainen pieree 20 pierua päivässä. Just joo, kyllä minä muistan, miltä normaali maha tuntuu. Silloin ei pierettänyt koulussa tai juuri muutenkaan.

Olen kokeillut lähes kaikkea, mutta mikään ei tunnu auttavan. Oireita saa vähän pienemmäksi tietyillä ruokamuutoksilla, mutta vaiva häiritsee silti voimakkaasti sosiaalista elämää. Lääkärit eivät pysty auttamaan. Joten listatkaapas vinkkejä, joilla te muut ärtyvästä suolesta kärsivät olette saanut oireita selvästi pienennettyä. Onko kukaan koskaan "parantunut" tästä kokonaan esimerkiksi syömällä vain tiettyjä ruokia?

[/quote]

Mieheni parantui tästä vaivasta kun aloitimme karppauksen. Tarkempi perehtyminen osoitti että viljat olivat suurin ärsyttäjä. Emme karppaa enää tiukasti, mutta mies välttelee viljoja tiukasti.