Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt vinkkejä ärtyvän suolen hoitoon!

Vierailija
08.05.2014 |

Olen niin kyllästynyt tähän ärtyvän suolen oireyhtymään! Kehtaa käydä enää missään, kun maha pitää kauheaa ääntä. Kun vaan saisi tämän mahan lopettamaan sen ilman tuottamisen. Kaipaan niin niitä aikoja, kun olin pieni lapsi ja maha toimi kuin unelma ja oli ihanan hiljainen! Inhottaa, kun ihmiset jaksavat sanoa, että ilmavaivat ovat normaaleja ja jokainen pieree 20 pierua päivässä. Just joo, kyllä minä muistan, miltä normaali maha tuntuu. Silloin ei pierettänyt koulussa tai juuri muutenkaan.

Olen kokeillut lähes kaikkea, mutta mikään ei tunnu auttavan. Oireita saa vähän pienemmäksi tietyillä ruokamuutoksilla, mutta vaiva häiritsee silti voimakkaasti sosiaalista elämää. Lääkärit eivät pysty auttamaan. Joten listatkaapas vinkkejä, joilla te muut ärtyvästä suolesta kärsivät olette saanut oireita selvästi pienennettyä. Onko kukaan koskaan "parantunut" tästä kokonaan esimerkiksi syömällä vain tiettyjä ruokia?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyvän suolen oireet voivat johtua myös parasiiteistä, esimerkiksi jonkinlaisesta loismadosta suolistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotimaiset viljat pois ja maitotuotteista syödään vain jugurtit, piimät ja rahka. Toki  myös voita. Kannattaa kokeilla pari viikkoa. Omena ja spulit myös pois.

Vierailija
24/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma, lapsenakin. Auttaa liikunta ja oikea ruokavalio. Siis oikeasti auttaa. Välillä tulee kausia kun syön huonosti ja vatsa toimii miten sattuu. Vehnän välttäminen ja kauran syöminen. Liuan vähäinen ruokavalio estää myös aineenvaihduntaa toimimasta. Rasvaa syön aika paljon ja kasviksia. Kaura ja täysjyvä viljoja joita käytän. Ruis ei ole hyvä mulle.

Kokeilemalla selviää ja menee aikaa että suolisto rauhoittuu. Aamulla kaurapuuroa, kauralettuja tai täysjyväleipää. Ruoan kanssa ei pastaa.

Vierailija
25/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tutkittu juttu joka toimii on FODMAP.

Huom! Ei kannatta tunkea suoleen noita maitohappobakteereja, koska suurin osa tuotteista sisältää yllättäen FODMAPEJA, kuten makeutusaineita tai inuliinia, joten siksi vaikka "hoitaa" itseään maitohappobakteereilla, napa ruskaa silti. Aloittelijan virhe.

Kun noudattaa suurimman osan aikaa FODMAPia, niin silloin tällöin suoli alkaa kestää paremmin pahoja ruokaaineita, joten ei tartte joka juhlassa ja tilantessa pingottaa.

Sitten kun suoli normalisoituu, voi ruveta lisäämään ruoka-aineita testaillen sopivuutta itselle. Ei siis rajoita ruokavaliotasi loppuelämäksi.

Vierailija
26/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:56"]

Ärtyvän suolen oireet voivat johtua myös parasiiteistä, esimerkiksi jonkinlaisesta loismadosta suolistossa.

[/quote]

Yksi alapeukutus jo tuli, mutta minusta on tärkeää tutkia kaikki syyt ennen kuin toteaa sairastavansa ärtyneen suolen oireyhtymää. Tuo sairaus on kuitenkin tavallaan se diagnoosi, joka annetaan, kun mitään muuta syytä ei keksitä. Harva lääkäri lähettää jokaiseen tutkimukseen, josta voisi selvitä edes jokin syy ikäville oireille. Minä kärsin vuosia luullen, ettei parantavaa hoitoa ole. Lääkärissä oli todettu IBS, koska mitään allergioita ei löytynyt. Lopulta vuosien päästä taudin toteamisesta luin parasiiteista ja siitä, kuinka ne voivat olla osan IBS-potilaiden oireiden aiheuttaja. Ulosteeni tutkittiin ja sieltä selvisi, että minulla oli jonkinlainen matotartunta. Söin kaksi kertaa lääkekuurin ja yhtäkkiä kaikki turvotus ja ylimääräiset ilmavaivat olivat poissa. Että suosittelen testaamaan myös tämän. Parasiittitartunnat voivat olla myös oireettomia hyvinkin pitkään.

Vierailija
27/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta ongelmasta kärsitään täällä. Minulla on opiskelut vielä yliopistolla kesken, muutaman vuoden ovat venähtäneet koska en ole pystynyt opiskelemaan normaalilla tahdilla. Minulla siis ärtyvä suoli on aiheuttanut niin pahaa sosiaalista ahdistusta että tähän jamaan on jouduttu. Yläaste- ja lukioajat olivat kauheita, kun ei voinut vaikuttaa juurikaan omaan aikatauluun.

Ruokavalion suhteen minulla toimii se, että syön joka päivä täsmälleen samalla tavalla. Vain silloin kun tiedän etten ole menossa mihinkään, voin herkutella jollain erikoisemmalla. Muuten sitten suosittelen minifomia joka rikkoo kaasukuplia suolesta, minulla kun se on pahin ongelma. Ilman tuota lääkettä en pärjäisi varmaan päivääkään.

Vierailija
28/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 19:56"]

[/quote]

Olet oikeassa. Jotkut lääkärit eivät tutki tarpeeksi hyvin ennen kuin antavat IBS-diagnoosin. Perustelit hyvin. Peruutan alapeukutuksen, se oli aiheeton :-$

Yksi alapeukutus jo tuli, mutta minusta on tärkeää tutkia kaikki syyt ennen kuin toteaa sairastavansa ärtyneen suolen oireyhtymää. Tuo sairaus on kuitenkin tavallaan se diagnoosi, joka annetaan, kun mitään muuta syytä ei keksitä. Harva lääkäri lähettää jokaiseen tutkimukseen, josta voisi selvitä edes jokin syy ikäville oireille. Minä kärsin vuosia luullen, ettei parantavaa hoitoa ole. Lääkärissä oli todettu IBS, koska mitään allergioita ei löytynyt. Lopulta vuosien päästä taudin toteamisesta luin parasiiteista ja siitä, kuinka ne voivat olla osan IBS-potilaiden oireiden aiheuttaja. Ulosteeni tutkittiin ja sieltä selvisi, että minulla oli jonkinlainen matotartunta. Söin kaksi kertaa lääkekuurin ja yhtäkkiä kaikki turvotus ja ylimääräiset ilmavaivat olivat poissa. Että suosittelen testaamaan myös tämän. Parasiittitartunnat voivat olla myös oireettomia hyvinkin pitkään.

[/quote]

Vierailija
29/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin ennemmin hoidan suolistoani ruokavaliolla kuin lääkkeillä. Toki, jos MIKÄÄN dieetti ei toimi, niin lääkkeet ottaisin kuvioihin.

Tällä hetkellä mulle sopii parhaiten viljaton (myös kaura ja riisi bannassa), hyvin kypsennetty ruoka (eli en pahemmin syö raakaruokaa, kuten salaatteja) ja se, etten käytä eineksiä.

Olin muutama vuosi sitten tiukalla eliminaatiodieetillä, jossa alettiin pikku hiljaa lisäilemään eri ruokia dieettiin. Tuolloin huomasin saman tien, mikä aiheutti reaktion ja mikä ei.

Olen myös juossut lääkäreillä asian tiimoilta, enkä ole kummoistakaan apua saanut.

Tällä hetkellä suolistoni kestää ajoittaiset repsahdukset (jos vaikka syön kerran kuussa pizzan, ei vatsani mene ripulille, eikä suoleni ala vuotamaan verta), mutta se perusruokavalio on edelleen pidettävä suht tiukkana.

En koe tätä edes mitenkään vaivalloiseksi. Kyllä hyvä ja terve olo on minulle kuitenkin tärkeämpää kuin päivittäinen leivän syönti.

Vierailija
30/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 14:35"]

Kyllä mä ainakin ennemmin hoidan suolistoani ruokavaliolla kuin lääkkeillä. Toki, jos MIKÄÄN dieetti ei toimi, niin lääkkeet ottaisin kuvioihin.

Tällä hetkellä mulle sopii parhaiten viljaton (myös kaura ja riisi bannassa), hyvin kypsennetty ruoka (eli en pahemmin syö raakaruokaa, kuten salaatteja) ja se, etten käytä eineksiä.

Olin muutama vuosi sitten tiukalla eliminaatiodieetillä, jossa alettiin pikku hiljaa lisäilemään eri ruokia dieettiin. Tuolloin huomasin saman tien, mikä aiheutti reaktion ja mikä ei.

Olen myös juossut lääkäreillä asian tiimoilta, enkä ole kummoistakaan apua saanut.

Tällä hetkellä suolistoni kestää ajoittaiset repsahdukset (jos vaikka syön kerran kuussa pizzan, ei vatsani mene ripulille, eikä suoleni ala vuotamaan verta), mutta se perusruokavalio on edelleen pidettävä suht tiukkana.

En koe tätä edes mitenkään vaivalloiseksi. Kyllä hyvä ja terve olo on minulle kuitenkin tärkeämpää kuin päivittäinen leivän syönti.

[/quote]

Kyselevätkö ihmiset sinulta ihmeissään, miksi et voi syödä heidän kanssaan työpaikan ruokalassa tai mennä heidän kanssa ravintolaan? Miten toimit esimerkiksi häiden budjetissa? Mielenkiinnosta kysyn, koska minua nimenomaan ahdistaa muiden ihmisen reaktiot tiukkaan ruokavaliooni enkä itse jaksaisi selitellä mahavaivoja syyksi, koska luonnollisestikin koen ne häpeällisinä etenkin näin naisena.

Vierailija
31/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 15:27"]

Kyselevätkö ihmiset sinulta ihmeissään, miksi et voi syödä heidän kanssaan työpaikan ruokalassa tai mennä heidän kanssa ravintolaan? Miten toimit esimerkiksi häiden budjetissa? Mielenkiinnosta kysyn, koska minua nimenomaan ahdistaa muiden ihmisen reaktiot tiukkaan ruokavaliooni enkä itse jaksaisi selitellä mahavaivoja syyksi, koska luonnollisestikin koen ne häpeällisinä etenkin näin naisena.

[/quote]

Mun mielestä veganismi, paleo, karppaus jne. on jo niin yleisiä ettei ihmiset paljon kysele mitään, jos ei voi syödä jotain.

Vierailija
32/71 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on haavainen paksusuolen tulehdus. Viljojen ja varsinkin ruisleivän poisjättäminen on helpottanut, samoin muutenkin karppausvoittoinen ruokavalio. Ilmavaivoihin saa apteekista Cuplatonia. Maitohappobakteerit jatkuvassa käytössä. Epäsäännölliset ruokailuajat pahentaa oireita.

Vierailija
33/71 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli paha suoliston toimimattomuus. Kävin työterveydessä, kunnallisessa ja yksityisellä lääkärillä. Kaikki allergiat tutkittiin tähystettiin montaa kautta, Otettiin näytepaloja yms. Lopputulos oli, että lääkärit totesivat etteivät he voi asialle mitään. Äänekäs toimimaton maha, joka aiheutti unetomuutta ja väsymystä oli kuulemma ominaisuuteni.

Viimeisenä jo täysin epätoivoisena tartuin ystävän suosittelemaan aloeveraan. En tiedä oliko lume vaikutus vai oikea mutta en oikeastaan välitä. Pääasia oli, että vatsani parantui täysin. Olen siitä lähtien elänyt vatsavaivatonta elämää onnellisena. Vaikka teidän että tästä seuraa monta vähättelevää kommenttia kirjoitan tämän kuitenkin sillä että joku muu voi saada tämän perusteella apua vaivaansa. Eläkää kiitollisina elämänne.

Vierailija
34/71 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määräsi kolmivuotisen tutkimus- ja hoitoyritysrumban jälkeen Azamunia. Sitä pitää syödä prikulleen ohjeen mukaan. Minulla yhden annoksen unohtaminen kostautui viikon kärsimyksenä.

Vierailija
35/71 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suurin ongelma on mahan äänen pitäminen, niin onnea!! Sitten kun on kunnon ripulipainotteinen ibs, niin sen jälkeen tuo mahan ääntely on aika pientä! Istut vessassa vähän väliä, kylmän hikeä, kramppeja, pyörtymistä yms...

Vierailija
36/71 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin viljat kokonaan ja kaikki ongelmat hävisivät. Ei ripulia, mahakipuja, kouristelua eikä ilmavaivoja enää. Myös nivelkivut hävisivät. Voihan olla, että minulla on sittekin keliakia.

Vierailija
37/71 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vi- siblin kuitua ja lasillinen vettä JOKA aamu

Vierailija
38/71 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pellavansiemen rouhetta, liinus. Saa apteekista.

Vierailija
39/71 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta myös miettiä, missä järjestyksensä ruokansa syö: nopasti sulavat aiemmin päivällä kuin hitaasti sulavat. Eli kärjistettynä, syö hedelmät aamulla. Jos syöt ne esim. pari tuntia pihviaterian jälkeen, tulee turvotusta ja ummetusta, koska hitaasti sulava liha on ruoansulatuselimistössä tukkona.

Vierailija
40/71 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin pois maidon (viime aikoina vähän käyttänyt), gluteenia sisältävät viljat ja lopulta myös kauran. Näiden mukana lähti pahimmat oireet! Turvotusta ja ilmavaivoja on vieläkin, pitäisi tutkia niiden aiheuttajat..

Söin tänään jäätelöä, vähän ajan päästä kauhea ripuli. Viime kuussa söin muutamana iltana vähän irtokarkkeja (osa sisälsi myös vehnää), yöllä järkyttävä kipu, turvotus, ilmaa jne. En syönyt paljoa, joten selkeästi se vehnä ei sovi ollenkaan. Noin kahteen vuoteen en ollut tietääkseni vehnää syönyt.

Suosittelen etsimään sen itselle sopivan ruokavalion (nehän sen kuitenkin aiheuttaa niin miksi ärsyttää omaa kroppaa?), syömään säännöllisesti sekä harrastamaan liikuntaa säännöllisesti! Tsemppiä jatkoon, kyllä se sitten pikku hiljaa helpottaa :)