Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt vinkkejä ärtyvän suolen hoitoon!

Vierailija
08.05.2014 |

Olen niin kyllästynyt tähän ärtyvän suolen oireyhtymään! Kehtaa käydä enää missään, kun maha pitää kauheaa ääntä. Kun vaan saisi tämän mahan lopettamaan sen ilman tuottamisen. Kaipaan niin niitä aikoja, kun olin pieni lapsi ja maha toimi kuin unelma ja oli ihanan hiljainen! Inhottaa, kun ihmiset jaksavat sanoa, että ilmavaivat ovat normaaleja ja jokainen pieree 20 pierua päivässä. Just joo, kyllä minä muistan, miltä normaali maha tuntuu. Silloin ei pierettänyt koulussa tai juuri muutenkaan.

Olen kokeillut lähes kaikkea, mutta mikään ei tunnu auttavan. Oireita saa vähän pienemmäksi tietyillä ruokamuutoksilla, mutta vaiva häiritsee silti voimakkaasti sosiaalista elämää. Lääkärit eivät pysty auttamaan. Joten listatkaapas vinkkejä, joilla te muut ärtyvästä suolesta kärsivät olette saanut oireita selvästi pienennettyä. Onko kukaan koskaan "parantunut" tästä kokonaan esimerkiksi syömällä vain tiettyjä ruokia?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole löytänyt helpostuta? Vinkkejä oikeasti kaivattaisiin! Jos vaikka löytyisi se, joka minuakin auttaisi!

Vierailija
2/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri Erkki Antila oli minun pelastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloe vera on auttanut miestäni samassa vaivassa. On ihan arvokasta litkua, mutta tuntuu toimivan.

Vierailija
4/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee kanssa ilmaa mahaan, mutta ei se tule ulos. Maha pömpöttää ja ilma jää jumiin suolistoon.

Vierailija
5/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:17"]

Kiinnostaa minuakin. Yliäänekäs vatsa ei ole kiva asia esim. Asiakasmeuvottelussa...

[/quote]

Saati sitten koulussa opiskelutilanteessa, kun muu luokassa on aivan hiljaista. Maha siinä elämöi äänekkäästi ja tulee paniikinomainen karkaamishalu tälle ärtyvän suolen omistajalle.

Vierailija
6/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitohappobakteerit rauhoitti mun jatkuvan myllerryksen ja ilmavaivat, ei ne toki minua täysin parantaneet, mutta enpä piere enää ihan kokoaikaa :p (käytin ensin RelaTabseja, sittemmin Gefilus purutabletteja)

Vierailija
7/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin melkein minkä tahansa muun taudin kuin ärtyvän suolen. Harkitsen itsemurhaa, koska en kestä enää tätä häpeää, minkä mouruava maha aiheuttaa. Työni olen joutunut lopettamaan tämän taudin takia, ei tullut mitään kun maha piti kauheaa vinkunaa kesken palaverien ja asiakastapaamisten.

Vierailija
8/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 18:04"]

Ottaisin melkein minkä tahansa muun taudin kuin ärtyvän suolen. Harkitsen itsemurhaa, koska en kestä enää tätä häpeää, minkä mouruava maha aiheuttaa. Työni olen joutunut lopettamaan tämän taudin takia, ei tullut mitään kun maha piti kauheaa vinkunaa kesken palaverien ja asiakastapaamisten.

[/quote]

Äläs nyt. Ei ärtyvä suoli ole mikään syy viimeistellä itseään.

Hanki sellainen työ, jota voit tehdä yksin, itsenäisesti. Tällöin voit antaa mahasi laulaa, miten se sitten haluaakin.

Vierailija
9/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on auttanut vehnän ja omenan välttäminen. Enempää en osaa auttaa, muuta kuin että käynti erikoislääkärillä voisi olla paikallaan.

Vierailija
10/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap- ruokavalio. Googlettakaa lisää, mm. hesarilla artikkeli aiheesta. Ravintoterapeutilta sain itse lisätietoa aiheesta vaikka olin itse jo ennen tapaamista tutustunut tuohon fodmapiin. Tässä yksi linkki myös http://www.terveystalo.com/References/ClubTerveys/Artikkelit/Vaivaako-vatsa/ linkin takana tarkka selostus vältettävistä/suositeltavista ruoka-aineista. fodmap pähkinänkuoressa:

Viime vuosina on vahvistunut, että paksusuolessa fermentoituvat lyhytketjuiset hiilihydraatit (ns. FODMAP-hiilihydraatit, Fermentable Oligo-, Di-, and Mono-saccharides And Polyols) voivat aiheuttaa merkittäviä kipu- ja turvotusoireita IBS-potilaille. Tervevatsaisille nämä hiilihydraatit aiheuttavat vain ilmavaivoja, eivätkä juurikaan kipua.

FODMAP -hiilihydraatit ovat lyhytketjuisia hiilihydraatteja jotka fermentoituvat (eli aloittavat käymisre-aktion) paksusuolessa. Käytännössä näitä hiilihydraatteja ovat fruktoosi (hedelmäsokeri), laktoosi (maitosokeri), xylitoli, sorbitoli ja muut sokerialkoholit sekä fruktaani, galaktaani ja raffinoosi.

Mistään äärimmilleen viedystä dietistä ei ole siis kyse vaan esim. omenan sijasta valitset banaanin tai appelsiinin nyt esimerkkinä. Toisille auttaa, joillekin ehkä ei, suosittelen kokeilemaan, mitään haittaa kun ei ole. Itse en ole fodmapeja vältellyt kovin pitkään enkä todella tarkasti, mutta pääsääntöisesti syön noita "hyviä" ruokia. Omasta ruokavaliosta voin kertoa sen verran, että esim. sipuli ja ruisleipä on pahimmat. Viljoista syön vain kauraa (100% kauraleipää), satunnaisesti vehnää esim. leivonnaisissa, mutta ruokana ei koskaan ole pastaa vaan aina perunaa tai riisiä. Hedelmistä syön rypäleitä, banaania tai appelsiineja, omenat olen jättänyt, koska ne kuuluvat "huonoihin". Saa kysyä lisää ja vastaan, jos osaan.

Vierailija
11/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä noudatan suurinpiirtein tuota FODMAP-ruokavaliota. Auttaa oireissa, mutta valitettavasti ei kuitenkaan poistaa oireita. Kärsin yhä vatsan ääntelystä. Esimerkiksi sipulin ja omenan poisjättäminen on auttanut oireisiin. Ainoana huonona puolena on, että tämä on todella rajoittava ruokavalio. Kotona on kyllä helppo tehdä kotiruokaa, mutta esimerkiksi työpaikan ruokalassa syöminen ei onnistu mitenkään. Kaikissa ruoissa on jotain epäsopivaa maustetta, kuten esimerkiksi tuota yleistä sipulia, joka aiheuttaa pahat oireet. Ja kaikille saa tätä selitellä, kun ei syö muiden kanssa ruokalassa enää ja kun ei voi syödä kaikkia ruokia. Olen muutenkin hoikka, niin anoreksiaepäilyjä olen kuullut.

Vierailija
12/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne kun kylässä yms. paikoissa ei jaksaisi selitellä muille miksi ei syö jotain, vaikka ihan normaalia kai, että kysyvät. Ja tosiaan opiskelu/työpaikoilla ruokailu voi olla aika vaikeaa juurikin sipulin ja mausteiden takia. Itsellänikään oireet eivät poistu kokonaan, mutta fodmap-ruokavaliolla ainakin vatsa voi paremmin. Typerää, jos joku alkaa toisen ruokailuista juoruamaan. Voithan sanoa olevasi vaikka allerginen sipulille (jota on lähes kaikissa ruoissa), jos ei työkavereille mene järkeen ärtynyt suoli.

-12

Vierailija
13/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo googlettakaa FODMAP ja sitten ei kun kokeilemaan mikä itsellä toimii. Lapsellani (6-v.) on ilmeisestikin tuo vaiva antibioottikuurien seurauksena. Maitohappobakteereja syö jatkuvasti. Ehdottomasti isoimmat oireet aiheuttaa laktoosi, vaikka on siis testattu, ettei ole laktoosi-intoleranssigeeniä. Jos syö paljon vehnää, tulee myös oireita. Ilmavaivoihin voi muuten kokeilla Cuplatonia, mitä saa apteekista. Aiheesta on kirjoittanut Noora Shingler (?) kirjan Marjoja ja maskaraa, hänellä on se kuuluisa blogikin, mutta hänellä siis arveltiin olevan juuri ärtynyt suoli ja hän sai ruokavaliosta siihen avun.

Vierailija
14/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan mouruavan mahan ketjua arvoiselleen paikalle.

Vierailija
15/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaton ruokavalio auttaa.

Vierailija
16/71 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa minuakin. Yliäänekäs vatsa ei ole kiva asia esim. Asiakasmeuvottelussa...

Vierailija
17/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa leivän pois jättäminen ja rutka maitotuotteiden vähennys. gluteiinitonta leipää kestän paremmin. Kahvin pois jättäminen auttas kans, mutta retkahan aina. Kokeilemalla selviää. Kestän taas itse hyvin omenaa ja sipulia, vaikka toisille painajainen. 

Vierailija
18/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoterapeutti suositteli myös maitohappobakteereja ja kuituja lisää. Ajattelin piimästä hankkia maitohappobakteerini ja kauraleipää sekä hedelmiä (mm. appelsiini) lisäämällä lisää kuitua. Hedelmiä ei tulisi kuitenkaan syödä kuin yksi kerralla eli niitä voi sitten syödä useamman kerran päivässä. Kuituihin liittyen hän suositteli myös yosaa: http://www.bioferme.fi/fi/mitae-yosa-on luulin tuon maistuvan jogurtilta ulkonäkönsä perusteella, mutta ei. Se on siis pelkkää vettä, kauraa ja marjoja tai hedelmää, mitä makua kukin syö.

-12

Vierailija
19/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha rauhoittui kun jätin maidon juomisen pois. Mutta käytän maitoa kahviin ja ruoan tekoon. Piimän ja viilin maha kestää paremmin. Ruisleipä jäi samalla kuin maito..

Vierailija
20/71 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi-Siblin on helpottanut minulla. Yhä vatsa koko ajan turvoksissa, mutta lamaannuttavat lähes päivittäiset kivut ovat helpottaneet.