Miksi hoitajat väsyvät?
Mikä tekee koronan hoitamisesta hankalaa? Milloin flunssapotilaiden hoitaminen on noin vienyt voimat?
Kommentit (11)
No se suojautuminen.
Koko ajan jännittää, että koska oma suojautuminen pettää ja itse sairastuu. Tai vie sairauden mukanaan kotiin ja omille läheisille.
Se henkinen kuormuttavuus lienee usein fyysistä raskaampaa.
Minä en tiedä muista, mutta olen ollut väsynyt jo vuosia ennen koronaa. Potilaita ja hoidettavia asioita vaan on ihan liikaa työtunteihin nähden. En edes muista milloin viimeksi olisi mennyt täysi viikko normaalia listanmukaista työaikaa noudattaen. Koronapotilasta en tosiaan ole nähnytkään, joten ei liity siihen mitenkään. Korona on tähän mennessä vaikuttanut omalla kohdallani ainoastaan suunnitellun loman peruuntumisena. Niin, ja tietysti maskipakkona töissä, mitä ei meillä muuten ole.
Hoidan koronapotilaita. vapaaajalla en voi nähä miesystävääni joka riskiryhmää. Pahinta on se etten tieä kuinka kauan tilanne kestää. Ennen työ ja vapaaaika oli erikseen. Nyt vapaaaika hyvin yksinäistä.
Vapaa-aika ei ole enään samanlaista, ei voi samalla tapaa palautua töistä. Nähdä kavereita, käydä viihteellä, harrastuksissa, loman-vietossa jne. Työskentelen asiakkainani vanhukset niin koen vastuukseni miettiä miten käyttäydyn myös vapaa-ajallani. Töissä jatkuvat päivittyvät korona-ohjeistukset. Maskipakko ja kaikki varo-toimet, seurataan päivittäin oireita. Kaamosaika. Media syöttää negativiisia uhkakuvia koronasta päivittäin. Tuntuu ihmiset ovat ympärillä stressaantuneita. Tunnen itseni yksinäiseksi ja vähän ahdistuneeksi. Vuorotyö kuormittaa.
Vierailija kirjoitti:
No se suojautuminen.
Koko ajan jännittää, että koska oma suojautuminen pettää ja itse sairastuu. Tai vie sairauden mukanaan kotiin ja omille läheisille.Se henkinen kuormuttavuus lienee usein fyysistä raskaampaa.
78 000 hoitajaa ei takuulla hoida 240 koronapotilasta.
Kaupan kassakin on suuremmassa vaarassa kuin hoitajat ikinä
Meillä hoitajat on väsyneet jo paljon ennen koronaa. Hoitajia on vähennetty. Potilaat taas huonokuntoisempia, täysin autettavia, joilla on haavoja. Hoitaminen vie aikaa.
Ajatellaan vaikka geriatrista hoitotyötä kun tulee jatkuvasti kakki mummon pöksyyn ja joutuu pesemään. Siinä olisi hyvä olla korpin natsat tai naisena synnyttänyt että sietää todistetusti painetta
Vierailija kirjoitti:
Potilaisiin hoitajat väsyy.
Joskus riittää se yksikin potilas, joka on tarpeeksi rasittava. Väsyyhän täälläkin ihmiset joskus aloituksiin.
Oma työvuoro tänään vuodeosastolla. Aamussa 5 hoitajaa. Näistä 2/5 on opiskeluvaiheessa, eivät saa antaa lääkkeitä, injektioita, ym. Eivät vielä hahmota kokonaisuutta, joten kannattelen oman solun työtä itse muistissani. Kuka vietävä mihinkin tutkimukseen tiettyyn aikaan, annettava lääkettä, tiputuksia, trakean, avanteen, ym hoidot, omaisten kanssa juttelut. Hoidan lääkärinkiertoa. Annan ohjeita työparille, mitä voisi seuraavaksi tehdä. Vastaan kymmeniin kysymyksiin. Samalla hoidan potilaita, pesen alapesuja, nosta istumaan, syötän.
Tähän väsyn ja hoidontaso ei vastaa hyvää. Mutta potilaat saa välttämättömän ja pysyy hengissä.
Koska heillä ei ole töissä tekemistä, sitä kutsutaan bored outiksi, koronan vuoksi sairaalat ovat tyhjillään, niin se 8h/pva kahvinkittaaminen väsyttää... aiemmin sentään töitä tehtiin 1h sen kahvinjuonnin lomassa.