Kun ei saa asuntolainaa
Ja jos vanhat, mörskätalot myy saa muutama kymmenen tuhatta euroa. Toisella paikkakunnalla kalliit asunnot. Vuokrallako sitä on asuttava?
Kommentit (35)
Jos omistusasuminen ei onnistus, niin pääkaupunkiseudulla ainakin suosittelisin katselemaan tuossa tilanteessa ASO-asuntoja. Perheasuntoja helpommin tarjolla ja lainakin järjestyy hieman helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillähän oli jo kaksio katsottuna ja muutto alkuvuodesta. Vai menikö se reisille?
Niin on mutta en haluaisi koko ikää vuokralla kaksiossa asua. Se on hankalaa, kun on teini-ikäinen lapsikin.
Ihan turhaa alapeukutatte. Parisuhteen hoitaminen ei onnistu kaksiossa lainkaan. Pieni lapsi ei haittaa mutta teini-ikäinen kyllä, joka valvoo ja seinät on ohuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillähän oli jo kaksio katsottuna ja muutto alkuvuodesta. Vai menikö se reisille?
Niin on mutta en haluaisi koko ikää vuokralla kaksiossa asua. Se on hankalaa, kun on teini-ikäinen lapsikin.
Ihan turhaa alapeukutatte. Parisuhteen hoitaminen ei onnistu kaksiossa lainkaan. Pieni lapsi ei haittaa mutta teini-ikäinen kyllä, joka valvoo ja seinät on ohuet.
No olisiko sitten pitänyt jo vähän AIEMMIN alkaa säästää, kun se teini oli pienempi. Mutta ei tietenkään sun logiikalla mitään tehdä, valitetaan vaan. Aina ja joka päivä.
Jos töissä, mutta ei säästöjä, sano että sulla 10 % säästössä asunnon hinnasta. Sit nostat sen Norwegianilta just ennen lainan nostoa. Itse sain 20 k talletuksella 200 000 e lainaa, ei vakuuksia. Pankeista voi valtion takauksen lisäksi ostaa lisävakuutta, esim. Garantia.
Tiedossa tuore tapaus, että S-pankista 100% lainoitus työssäkäyvälle mamupariskunnalle.
Tuttuilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saatiin, vaikka ollaan molemmat työttömiä. Kun vakuutena on asuntoja ja rantatontteja, ei pankkia paljon tulot kiinnosta. Harvan työssä käyvän pariskunnan yhteenlasketut tulot edes yltävät yli miljoonaan vuodessa, joka on meidän yhteenlasketun omaisuuden arvo.
Niin mekin! Vaikka omasta tahdosta ollaankin työttöminä. Omaisuutta on kyllä ainakin tuplaten teihin verrattuna. Lainaa saa, kun vakuudet on kunnossa.
Hyvä juttu! Mekin ollaan työttömiä omasta halusta. Hyvä tilanne, kun meillä asiat näin hyvin jo ennen perintöjä. Otettiin erittäin vaatimaton laina ja maltillisen kokoinen asunto. Lapsetkin saavat olla päiväkodissa 0-maksuluokassa saamassa laadukasta varhaiskasvatusta. ;)
Rahoille ei makseta pankissa korkoa, mutta pankilla ei ole waraa antaa ihmisille lainaa ;)
Jotain hywin hywin kummallista on matrixissa menossa.
Sincc
Pitäisköhän niiden joilla on rahaa alkaa lainaamaan sitä sellaisille, joilla ei ole, korkoa vastaan.
PRoblem solved ..
Pankkia kun ei näytä kiinnostavan hoitaa tehtäviään enää matrixissa .. vaan nostaa ainoastaan "palvelumaksuja".
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko sitten pitänyt jo vähän AIEMMIN alkaa säästää, kun se teini oli pienempi. Mutta ei tietenkään sun logiikalla mitään tehdä, valitetaan vaan. Aina ja joka päivä.
Kun rahaa on, mutta ei pysty käteisellä koko taloa ostamaan. Esim aso asunnon pystyisi tuosta vaan ostamaan mutta kun niissä on vastikkeet todella korkeita.
Omistaja kirjoitti:
Jos töissä, mutta ei säästöjä, sano että sulla 10 % säästössä asunnon hinnasta. Sit nostat sen Norwegianilta just ennen lainan nostoa. Itse sain 20 k talletuksella 200 000 e lainaa, ei vakuuksia. Pankeista voi valtion takauksen lisäksi ostaa lisävakuutta, esim. Garantia.
Tiedossa tuore tapaus, että S-pankista 100% lainoitus työssäkäyvälle mamupariskunnalle.
Itsellä siis tuo 20 k oli säästössä, mut jos ei oos ollut, niin oisin tehnyt ehdottamallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäinen on täysi-ikäinen muutamassa vuodessa ja muuttaa omilleen. Itse muutin lukion jälkeen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
Pankkia kiinnostaa onko säännölliset tulot, mikä ei tarkoita sitä, että tarvitsee olla vakituinen työpaikka. Luottomerkintöjä ei saa olla. Tulojen riittävyyttä lasketaan niin, että lainanlyhennyksen suuruus on maksimissaan 30% kuukausituloista.
Asunnon ostoon tarvittavien säästöjen määrään vaikuttavat lakisääteinen enimmäisluototussuhde eli lainakatto sekä asunnon vakuusarvo. Pääsääntöisesti sinun on katettava 30 prosenttia asunnon hinnasta joko säästöillä tai muilla vakuuksilla.
Pankki voi myöntää asuntolainaa ensiasunnon ostajalle lainakaton perusteella enintään 95 prosenttia asunnon hinnasta. Muille asunnonostajille lainakatto on 90 prosenttia.
Myös varainsiirtoveron vältät mikäli olet alle 40 vuotias ja omistat vähintään puolet asunnosta. Lainan korkovähennyksetkin on ensiasunnon ostajalle huomattavat.
S-Pankki on melko joustava, kannattaa kysyä, jos ehdot täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut että omistaminen laskisi elämänlaatua sen verran ettei kannata. Asunto jonka lainalla saisi olisi kauempaa tai sitten hyvin pieni. Voisi sitä yli keski-iän kituutella ja säästää saadakseen tarpeeksi kasaan mutta taas laskisin elämänlaatua reilusti. Vuokralla olen vapaa lähtemään ja jonkun muun vastuulla on maksaa remontit ja muut.
Kyllä se vuokralainen maksaa ne remontitkin siinä vuokrassaan.
Kun kylpyhuoneen kaivo meni tukkoon ei minun tarvinnut kuin soittaa että näin kävi. Joku muu saa katsoa mitä se maksaa ja hoiti jonkun korjaamaan, minulla ei tarvinnut olla senttiäkään siihen tarkoitukseen. Lainaa ja vastiketta maksaisin helposti enemmän kuin nyt vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut että omistaminen laskisi elämänlaatua sen verran ettei kannata. Asunto jonka lainalla saisi olisi kauempaa tai sitten hyvin pieni. Voisi sitä yli keski-iän kituutella ja säästää saadakseen tarpeeksi kasaan mutta taas laskisin elämänlaatua reilusti. Vuokralla olen vapaa lähtemään ja jonkun muun vastuulla on maksaa remontit ja muut.
Kun kylpyhuoneen kaivo meni tukkoon ei minun tarvinnut kuin soittaa että näin kävi. Joku muu saa katsoa mitä se maksaa ja hoiti jonkun korjaamaan, minulla ei tarvinnut olla senttiäkään siihen tarkoitukseen. Lainaa ja vastiketta maksaisin helposti enemmän kuin nyt vuokraa.
Voi luoja miten vajaaälyinen olet🙄 Kaikki remontit ja korjaukset kuuluvat siihen vuokraan. Että kyllä sinä nyt vain olet laittanut aika monia euroja siihen, että sulla on kylppäri kunnossa. Ja siihen, että ne kylppärit on kunnossa kaikilla muillakin taloyhtiön asukkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja miten vajaaälyinen olet🙄 Kaikki remontit ja korjaukset kuuluvat siihen vuokraan. Että kyllä sinä nyt vain olet laittanut aika monia euroja siihen, että sulla on kylppäri kunnossa. Ja siihen, että ne kylppärit on kunnossa kaikilla muillakin taloyhtiön asukkailla.
Ja sinä et tajua että laittaisin paljon enemmän plus pitäisi niitä pikkuhuoltojakin varten olla säästössä jos omistaisin itse.
Niin mekin! Vaikka omasta tahdosta ollaankin työttöminä. Omaisuutta on kyllä ainakin tuplaten teihin verrattuna. Lainaa saa, kun vakuudet on kunnossa.