Kun ei saa asuntolainaa
Ja jos vanhat, mörskätalot myy saa muutama kymmenen tuhatta euroa. Toisella paikkakunnalla kalliit asunnot. Vuokrallako sitä on asuttava?
Kommentit (35)
Itse asun vuokralla. Huoletonta on. Omistusasumisestakin on kokemus. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla siihen asti, kunnes olet säästänyt tietyn summan ja/tai saat takaajia.
Ei me mistään takaajia saada eikä me saada lainaa vaikka osan pystyisi maksamaan.
Teillähän oli jo kaksio katsottuna ja muutto alkuvuodesta. Vai menikö se reisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla siihen asti, kunnes olet säästänyt tietyn summan ja/tai saat takaajia.
Ei me mistään takaajia saada eikä me saada lainaa vaikka osan pystyisi maksamaan.
No ei kai siinä sitten mitään. Asutte siis vuokralla nyt ja tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Teillähän oli jo kaksio katsottuna ja muutto alkuvuodesta. Vai menikö se reisille?
Niin on mutta en haluaisi koko ikää vuokralla kaksiossa asua. Se on hankalaa, kun on teini-ikäinen lapsikin.
No joo. Jos ei ole varaa oman asunnon ostamiseen (ja jollet saa lainaa niin kyllä, se on merkki siitä, että sinulla ei ole varaa/tuloja maksaa lainaa takaisin) niin sit sun pitää asua vuokralla. Jos sulla ei ole varaa siihenkään, sun pitää asua sellaisessa asunnossa vuokralla, johon saat asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Jos ei ole varaa oman asunnon ostamiseen (ja jollet saa lainaa niin kyllä, se on merkki siitä, että sinulla ei ole varaa/tuloja maksaa lainaa takaisin) niin sit sun pitää asua vuokralla. Jos sulla ei ole varaa siihenkään, sun pitää asua sellaisessa asunnossa vuokralla, johon saat asumistukea.
Olet väärässä. Meilläkin oli tilnne jossa tulo 10 000e brutto kuussa yhteensä. Ja ei saatu lainaa. Koska ei ole takaajia.
No. Sitten säätimme 6v ajan jotta saimme vaaditun omarshaosuuden eli 20% talon hinnasta.
Tulot ei siis lainaa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vakiudet ja takaaja ratkaisee, ei tulot!
Olen todennut että omistaminen laskisi elämänlaatua sen verran ettei kannata. Asunto jonka lainalla saisi olisi kauempaa tai sitten hyvin pieni. Voisi sitä yli keski-iän kituutella ja säästää saadakseen tarpeeksi kasaan mutta taas laskisin elämänlaatua reilusti. Vuokralla olen vapaa lähtemään ja jonkun muun vastuulla on maksaa remontit ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Asu siellä mörskässä ja SÄÄSTÄ
Me muutetaan. Ei täällä enää kauaa asuta.
Ennen jos ei ollut takaajia piti itse säästää 20-30% osuus. Nykyään se osuus pienempi ja saa pankin maksullisen takauksen. Eli paljon helpompaa kuin ennen.
Miksei teidän mörskänne käy vakuudesta lainaan? Onko tosiaan pankista kysytty? Mies kuitenkin käy töissäkin.
Takaajat eivät nosta maksukykyä. Jos ei ole lainkelpoinen, siinä ei takaajat auta.
Korkeiden vuokrien kaupungeissa omistusasuminen jää monelle haaveeksi. Mistäs säästät, kun kaikki menee vuokraan?
Vierailija kirjoitti:
Miksei teidän mörskänne käy vakuudesta lainaan? Onko tosiaan pankista kysytty? Mies kuitenkin käy töissäkin.
Viimeksi oli takaajat, nyt ei ole. Tammikuussa loppuu laina ja on pankin vaihto, niin pitää kysyä tuolta toisesta pankista. Nordea ei ainakaan anna lainaa.
Me saatiin, vaikka ollaan molemmat työttömiä. Kun vakuutena on asuntoja ja rantatontteja, ei pankkia paljon tulot kiinnosta. Harvan työssä käyvän pariskunnan yhteenlasketut tulot edes yltävät yli miljoonaan vuodessa, joka on meidän yhteenlasketun omaisuuden arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sun ongelmat ratkee rahalla. Jos sulla on ongelma joka ei ratkee rahalla, sulla ei ole tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut että omistaminen laskisi elämänlaatua sen verran ettei kannata. Asunto jonka lainalla saisi olisi kauempaa tai sitten hyvin pieni. Voisi sitä yli keski-iän kituutella ja säästää saadakseen tarpeeksi kasaan mutta taas laskisin elämänlaatua reilusti. Vuokralla olen vapaa lähtemään ja jonkun muun vastuulla on maksaa remontit ja muut.
Kyllä se vuokralainen maksaa ne remontitkin siinä vuokrassaan.
Se on tympeää kun joutuu asumaan vuokralla. Säästöt riittäisi mutta kun ei ole vakituista työpaikkaa. Aina olen vuokrat ja laskut siitä huolimatta hoitanut. Eli olen maksukykyinen, mutta kun pankki ei usko. P*rseestä.