Viherpeukalot - laatikkoviljelystä kysymys
Tarkoituksena olisi kokeilla pienimuotoista keittiöpuutarhaa laatikkoviljelynä. Tunnustan, että olen kaikenlaisissa puutarhahommissa aloittelija ja tumpelo ja siksi kysynkin, että kuuluuko viljelylaatikon alta kaivaa ensin nurmikko pois? Jossakin ohjeissa sanottiin, että laatikon alle voi laittaa kangasta estämään rikkaruohojen kasvua. Mutta eikö se estä myös viljelemieni kasvien juuriston kasvua?
Kommentit (7)
jos sä laitat kankaan ja sitten multaa ja jos laatikon korkeus on nyt vaikkapa puolimetriä tai ainakin 30 cm ja kasvatat jotain salaattia ja persiljaa, niin ei niiden juuret mene niin syvälle...
Kiitos vastauksista. Laatikon korkeus näyttäisi olevan n. 20 senttiä ja ihan olin mm. porkkanoita ajatellut kokeilla. En tiedä, miten minun hoivassani porkkanat kasvavat, mutta kyllä ne ainakin kaupassa aika lähelle pariakymmentä senttiä alkavat olla. Ja juuret päälle...
Ap
No se 20 cm ei oikein riitä porkkanoille. Jos sulla on vaan reunat eikä pohjaa siinä laatikossa, niin se on ehkä enemmän tarkoitettu kasvimaalle multamaahan reunuksiksi pitämään penkki kasassa.
Voiko niitä laittaa kaksi päällekkäin? Onko ne sellaisia lavankauluksia? Silloin saisit korkeamman laatikon.
Joko laitat kaksi päällekkäin tai sitten kaivat nurmikon huitsiin ja vähän möyhennät sitä pohjamaata.
Voisihan niitä toki päällekkäinkin laittaa, mutta ajaisiko saman asian, jos sittenkin kaivan nurmikon pois ja muokkaan maapohjaa laatikon alta? Ajatuksena olisi kuitenkin tehdä laatikon ympäristöstä siisti rajaamalla se jollakin tavoin (mikä helpottaisi myös ruohonleikkuutta laatikon ympäriltä).
Ap (jota säälittää kaivaa pois nurmikko, joka vihdoin viimein on saatu kasvamaan...) ;)
Jos sä laitat nurmikon päälle sen laatikon ja multaa ja kasvatat siinä jotain, niin se nurmi siellä alla kuolee joka tapauksessa kun ei saa valoa, joten siinä mielessä ihan sama, kummin teet.
Ei tarvi kaivaa, pohjalle voi laittaa suodatinkangasta tai vaikka sanomalehteä.