Kun jossain tulee suurperhe vastaan, mitä ajattelet?
Ja tarkoitan nyt väh. 5 lasta ja enemmän. Eli rehellisesti, oletko kateellinen, kauhistutko, säälitkö, ihailetko, suututko... ?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:32"]
Mä kuljen nenu pystyssä ylpeänä jokaisen kanssa! Ja suorastaan nautin kun kauhistellaan, säälitään, luullaan lestaksi tms :) Hih...
[/quote]
Tämä vastaa käsitystäni lapsiperheiden elämänsisällöistä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:40"]
Ympäristörikollisia, ylikansoittaminen kulutus.... Lapsiperhe joka kierrättää pentueen samat vaatteet eikä juuri hyppää joka talvi thaikkulassa ja osta henkkamaukkaa tyhjäksi useasti viikossa joten mikä olikaan lopulta se vihreä jalanjälki....
Menevällä kulutushullulla pariskunnalla...
[/quote]
Otahan selvää asioista. Yhdenkin lapsen hankinta tuottaa moninkertaisesti niin paljon vahinkoa ympäristölle kuin menevimmänkään lapsettoman elämä.
Tunnen sääliä.
En tosin vanhempia kohtaan, koska he ovat valinneet tämän tien.
Säälin lapsia. Aina löytyy niitä lapsia, jotka viihtyvät isossa perheessä ja kokevat, että saavat siitä enemmän kuin menettävät. Mutta ihan aina niitä lapsia on enemmän, jotka ovat kärsineet suurperheessä elämisestä. Kaikesta on ollut puutetta, kaikki on pitänyt jakaa sisarusten kanssa. Ei ole omaa aikaa, omaa elämää, omaa huonetta, omaa polkupyörää. Vanhempien kanssa keskustellaan syvällisiä ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään.
Tunnen lukuisia suurperheiden lapsia ja valitettavasti yksikään näistä ei kehu sisaruksillaan eikä kerro vapaaehtoisesti perheensä lukumäärästä. Miksi näin?
Minusta jokainen ihminen saa vapaasti valita lapsilukunsa, kunhan
1) lapsilla on turvallinen lapsuus
2) lapset saavat riittävästi ja jatkuvasti huomiota vanhemmiltaan
3) lapset eivät joudu hoitamaan vanhempiensa tehtäviä esim. hoitamalla pienempiä sisaruksiaan säännöllisesti, vastaamalla pääasiassa kotitöistä, ruoan laitosta ja pihatöistä jne.
4) lapset saavat joitakin itselleen tärkeitä asioita esim. harrastuksia, vaatteita tms. mikä nyt milloinkin on kyseiselle lapselle tärkeää. On tärkeää, että lapsen kiinnostuksenkohteita tuetaan.
5) Ruoasta ei jouduta ikinä pihistelemään eikä vaatevarasto koostu pelkästään eikä edes pääasiassa sisarusten pieniksi käyneistä vaatteista. Lapsella on omia leluja, oma tila/nurkka ja omia kavereita/harrastuksia.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:17"]
Aika rumia ajatuksia. Erilaista elämäntyyliä taitaa olla vaikea sietää. Voisinkin tehdä aiheeseen sopivan jatkokysymyksen: Mitä ajattelet, kun näet yksinäisen vanhuksen? Jota kukaan ei käy katsomassa sairaalassa tai vanhainkodissa? Joka ei saa ulkoilla, koska ei ole muita kun yhteiskunnan maksamia hoitajia, jotka menevät siitä, missä rima on matalimmalla. Minä ajattelen, että olisi kannattanut tehdä enemmän kuin 1,5 lasta ja pitää heistä huolta ja välit kunnossa.
olen itse kasvanut parjatussa (täällä!) lestaadiolaisessa perheessä, saanut kaikkea tarpeellista tarpeeksi, kasvattanut seitsemän omaa lasta - ja aion pitää huolta omista vanhemmistani oli mikä oli, vaikka se vaatisi, että omin pikkukätösin vaihtaisin kakkavaippaa. Minun vanhempani ovat sen ansainneet.
[/quote]
Miten niin täällä parjatussa? täällähän tuntuu teikäläisiä parveilevan massoittain. Nytkin on 6 teikäläistä rynnännyt yläpeukuttamaan vuodatustasi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:17"]
Aika rumia ajatuksia. Erilaista elämäntyyliä taitaa olla vaikea sietää. Voisinkin tehdä aiheeseen sopivan jatkokysymyksen: Mitä ajattelet, kun näet yksinäisen vanhuksen? Jota kukaan ei käy katsomassa sairaalassa tai vanhainkodissa? Joka ei saa ulkoilla, koska ei ole muita kun yhteiskunnan maksamia hoitajia, jotka menevät siitä, missä rima on matalimmalla. Minä ajattelen, että olisi kannattanut tehdä enemmän kuin 1,5 lasta ja pitää heistä huolta ja välit kunnossa.
olen itse kasvanut parjatussa (täällä!) lestaadiolaisessa perheessä, saanut kaikkea tarpeellista tarpeeksi, kasvattanut seitsemän omaa lasta - ja aion pitää huolta omista vanhemmistani oli mikä oli, vaikka se vaatisi, että omin pikkukätösin vaihtaisin kakkavaippaa. Minun vanhempani ovat sen ansainneet.
[/quote]
Miten niin täällä parjatussa? täällähän tuntuu teikäläisiä parveilevan massoittain. Nytkin on 6 teikäläistä rynnännyt yläpeukuttamaan vuodatustasi.
[/quote]
Mä en ole lessu mutta arvostan heitä ihan kuten muitakin ihmisiä. Ovat kokemukset heistä on erittäin hyviä ja mulla on paljon ystäviä sieltä piireistä.
En ymmärrä miksi täällä puidaan, juorutaan ja haukutaan lessuja lähes joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:17"]
[/quote]
[/quote]
Mä en ole lessu mutta arvostan heitä ihan kuten muitakin ihmisiä. Ovat kokemukset heistä on erittäin hyviä ja mulla on paljon ystäviä sieltä piireistä.
En ymmärrä miksi täällä puidaan, juorutaan ja haukutaan lessuja lähes joka päivä.
[/quote]
Olet siis hang around lesta, eli ihan samaa sarjaa varsinaisten hihhulilestojen kanssa.
Se miksi täällä, tai ylipäätään missään puidaan tämän hihhulilahkon touhuja johtuu ihan kyseisestä hihhulilahkosta itsestään. Pedofiliaa, naisten alistamista, aivopesua, eristämistä yhteisöstä ym. Ihanko tosissas kysyt, miksi kyseistä hihhulilahkoa kritisoidaan?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olet siis hang around lesta, eli ihan samaa sarjaa varsinaisten hihhulilestojen kanssa.
Se miksi täällä, tai ylipäätään missään puidaan tämän hihhulilahkon touhuja johtuu ihan kyseisestä hihhulilahkosta itsestään. Pedofiliaa, naisten alistamista, aivopesua, eristämistä yhteisöstä ym. Ihanko tosissas kysyt, miksi kyseistä hihhulilahkoa kritisoidaan?
Itse lestavaltaisella alueella asueena voi vain ihmetellä näitä sinun ei lesta suhteitasi. Lapset eivät kouluikäisenä todellakaan integroidu muuhun väestöön, puhumattakaan vanhemmista. Elävät keskenään ja serkkujensa kesken aivan omaa elämäänsä. Tämä on niin nähty ja koettu. Yhtä halukkaasti elävät luterilaisten länsimaisten oppien mukaan kuin muslimit - ei mitään eroa tässä. Ainut ero, että ovat vastakkainen ja totaalisesti kilpaileva uskonto.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:47"]
Tunnen sääliä.
Säälin lapsia. Aina löytyy niitä lapsia, jotka viihtyvät isossa perheessä ja kokevat, että saavat siitä enemmän kuin menettävät. Mutta ihan aina niitä lapsia on enemmän, jotka ovat kärsineet suurperheessä elämisestä. Kaikesta on ollut puutetta, kaikki on pitänyt jakaa sisarusten kanssa. Ei ole omaa aikaa, omaa elämää, omaa huonetta, omaa polkupyörää. Vanhempien kanssa keskustellaan syvällisiä ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään.
Tunnen lukuisia suurperheiden lapsia ja valitettavasti yksikään näistä ei kehu sisaruksillaan eikä kerro vapaaehtoisesti perheensä lukumäärästä. Miksi näin?
3) lapset eivät joudu hoitamaan vanhempiensa tehtäviä esim. hoitamalla pienempiä sisaruksiaan säännöllisesti, vastaamalla pääasiassa kotitöistä, ruoan laitosta ja pihatöistä jne.
4) lapset saavat joitakin itselleen tärkeitä asioita esim. harrastuksia, vaatteita tms. mikä nyt milloinkin on kyseiselle lapselle tärkeää. On tärkeää, että lapsen kiinnostuksenkohteita tuetaan.
5) Ruoasta ei jouduta ikinä pihistelemään eikä vaatevarasto koostu pelkästään eikä edes pääasiassa sisarusten pieniksi käyneistä vaatteista. Lapsella on omia leluja, oma tila/nurkka ja omia kavereita/harrastuksia.
[/quote]
Hear hear!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:47"]
Tunnen sääliä.
[/quote]
Hear hear!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin no, täällä en ole vielä yhteenkään keskusteluun törmännyt jossa olisi noista keskusteltu. Kaikki keskustelu on keskittynyt meikkaamiseen, telkkarin katsomiseen, hiusten laittamiseen ja suuriin lapsimääriin.
Olen käynyt seuroissa ystävieni kanssa ja kaikki ovat olleet erittäin ystävällisiä minua kohtaan. Itse olen ateisti mutta hyvin kiinnostunut erilaisista uskonnoista ja onnellinen että pääsin seuraamaan lestadiolaisuutta hyvinkin läheltä, sain keskustella kyseiseen ryhmään kuuluvien kanssa suoraan heidän elämästään ja ajatuksistaan. Lestadiolaisten kanssa liikkuminen myös pelasti nuoruuteni sillä en joutunut kavereideni hömpötyksiä mukaan vaikka tupakkaa lessuporukoissakin paloi.
Niinhän ne paavit ja piispatkin ovat lapsia käyttäneet hyväksi, kuten myös kristityt, ateistit, muslimit ja kaikki mahdolliset. Miksi yhtä lahkoa pitäisi vihata sen takia että jotkut ovat hölmöilleet? Eivät kaikki ole samanlaisia. Hyvin lämpimiä ja aitoja, välittäviä ihmisiä ovat olleet kaikki lessut joiden kanssa olen ollut tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:36"]Ajattelen, että ovatko jotain lahkolaisia vai eivätkö muuten vain piittaa ylikansoituksesta.
[/quote]
Mikä ihmeen ylikansoitus?? Elämme Suomessa jossa ylikansoitusta uhkaa enintään tänne ängehtivät mamut!! Minun puolesta Suomalaiset saisivat lisääntyä enemmän koska tätä vauhtia olemme häviävä kansa. Mamuja tulee lisää, heillä on suurperheitä, Suomalaiset hankkivat sen 1,5 lasta per perhe, jos sitäkään, ja sitten kun Suomalaiset loppuvat niin lyödään hynttyitä yhteen jonkun mamun kanssa ja pian Suomalaisia ja Suomalaista kulttuuria ei enään ole.
[/quote]
Montako lasta sinulla on?
Hei te suurperheyttä vanhuusajalla puolustelevat: ei se lasten lukumäärä kerro YHTÄÄN mitään siitä, ovatko lapset vanhan vanhempansa elämässä mukana. Tein sh-opintojen aikana paljon keikkaa vanhuspuolella, ja kaikkein uskollisimmin vanhan äitinsä tai isänsä elämässä mukana olivat ainoat lapset. Monet ainoat lapset tulivat joka viikko jopa Helsingistä asti (eli toiselta puolen maata) vierailulle. Joillain vanhuksilla taas saattoi asua seitsemän lasta samalla paikkakunnalla eikä kukaan vaivautunut käymään.
Kyllä se jotain kertoo, että sanon näin omasta puolestani. Arvostan vanhempiani ja tulen pitämään heistä huolta. Tiivis perheyhteys on minuun jättänyt kunnioituksen ja rakkauden vanhempiani kohtaan. Minua on arvostettu, minuun on satsattu, minun on annettu hedelmöittyä ja aloittaa elämä hankalasta elämäntilanteesta huolimatta. Omat lapseni saavat tehdä oman valintansa. Jos ja kun vanhustenhoito menee maksulliseksi (aivan kuin päivähoito nykyään), sitä maksua on jakamassa useampi. terveisin se seitsemän lapsen onnellinen pesueestaan
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:36"]Ajattelen, että ovatko jotain lahkolaisia vai eivätkö muuten vain piittaa ylikansoituksesta.
[/quote]
Mikä ihmeen ylikansoitus?? Elämme Suomessa jossa ylikansoitusta uhkaa enintään tänne ängehtivät mamut!! Minun puolesta Suomalaiset saisivat lisääntyä enemmän koska tätä vauhtia olemme häviävä kansa. Mamuja tulee lisää, heillä on suurperheitä, Suomalaiset hankkivat sen 1,5 lasta per perhe, jos sitäkään, ja sitten kun Suomalaiset loppuvat niin lyödään hynttyitä yhteen jonkun mamun kanssa ja pian Suomalaisia ja Suomalaista kulttuuria ei enään ole.
[/quote]
Montako lasta sinulla on?
[/quote]
4. ja viimeinen tuloillaan. Kuinka niin?
Itselläni on vain isoveli ja olisin toivonut enemmän sisaruksia. Miehelläni on 2 sisarusta. Molemmat olemme halunneet "paljon" lapsia, alunperin mietittiin että 5 lasta olisi hyvä, mutta nyt ollaan tultu siihen lopputulokseen että neljään jäädään.
Minulle perheeni on se tärkein asia elämässä. Mitä vikaa siinä on että haluaa kasvattaa uusia ihmisiä tähän maailmaan, miksi sitä pitää niin kauhistella ja sääliä? Mitkä asiat sinä laittaisit elämässäsi tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi?? Tulisiko joku lähimmäinen ihminen/ihmiset hyvin kärjessä? Joku on tuonut tähän maailmaan ne sinullekin tärkeät ihmiset.
Olen se suomenruotsalainen opettaja perhe edelliseltä sivulta. Meillä ainakin minä olen maksanut tuloistani veroa sen veroa, ja korkealla prosentilla, että emme ole syömässä toisten pussista.