Kun jossain tulee suurperhe vastaan, mitä ajattelet?
Ja tarkoitan nyt väh. 5 lasta ja enemmän. Eli rehellisesti, oletko kateellinen, kauhistutko, säälitkö, ihailetko, suututko... ?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:40"]Ajattelen, että varmaan lestadiolaisia.
[/quote]
Herrankansalaisilla on vielä suuremmat perheet kuin lestadiolaisilla. Tutuilla perheillä on molemmilla 16 lasta.
[/quote]
Tuoko herrankansalaisuus jotenkin boostia hedelmällisyyteen? Eiköhän kyse ole sattumasta.
[/quote]
No miten täällä sitten epäillään että olisivat lestadiolaisia? Onko sekin sattumaa?
Meinaan vaan, että herrankansalaisilla on sama periaate kuin lestadiolaisilla ehkäisyn suhteen. Lapsia tulee niin paljon kuin tulee. Lestadiolaisperheessä voi olla myös lähemmäs parikymmentä lasta. Herrankansalaisilla tuskin KESKIMÄÄRIN on enempää lapsia kuin vanhoillislestoillakaan. Menikö nyt ymmärrykseen.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:21"]Meinaan vaan, että herrankansalaisilla on sama periaate kuin lestadiolaisilla ehkäisyn suhteen. Lapsia tulee niin paljon kuin tulee. Lestadiolaisperheessä voi olla myös lähemmäs parikymmentä lasta. Herrankansalaisilla tuskin KESKIMÄÄRIN on enempää lapsia kuin vanhoillislestoillakaan. Menikö nyt ymmärrykseen.
[/quote]
No täällä ei eritellä lessuja vaan mainitaan yleisesti. Herrankansalaisilla on huomattavasti suuremmat perheet kuin esimerkiksi esikoislestadiolaisilla. Lapsia tulee niin paljon kuin tulee tosiaan, kuten myös lessuilla joten molemmilla voi olla hyvinkin suuret perheet.
Tuliko yllätyksenä että Suomesta löytyy muitaki lahkoja kuin nää teidän vatvomat lestadiolaiset joilla ei ehkäisy ole sallittua ja on muitakin kummallisia sääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:43"]
Ja et onko KOKO PERHEEN oikesti oltava yhdessä siel Prismassa!!!
[/quote]
Juurikin näin. Vituttaa kun yks rääkyy suoraa kurkkua ja muut juoksee kilpaa pitkin käytäviä päin ihmisiä. Ja oho kohta sattuu ja itkeä vollotetaan
Mietin, että onkohan vanhemmat tosi rikkaita on varaa elättää monta lasta.
Ja mietin että todennäköisemmin ne on köyhiä. Lapset jää paitsi monesta kivasta asiasta, isot joutuu jatkuvasti hoitamaan pienempiä, ei ole ikinä omaa rauhaa, ja tosi ankea elämä tulossa.
Ensin kauhistun, sitten tunnen hiukan sääliä. En kuitenkaan ala päivittelemään kovaan ääneen, vaan yritän ottaa huomaamattomasti etäisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:35"]Mietin, että onkohan vanhemmat tosi rikkaita on varaa elättää monta lasta.
Ja mietin että todennäköisemmin ne on köyhiä. Lapset jää paitsi monesta kivasta asiasta, isot joutuu jatkuvasti hoitamaan pienempiä, ei ole ikinä omaa rauhaa, ja tosi ankea elämä tulossa.
[/quote]
Onneksi meillä vain neljä lasta, ei olla suurperhe, huh.
Mutta yhden lapsen "vajaana" meillä ainakin mies käy töissä ja sitten molemmat kun hoitovapaa loppuu, ei kuuluta mihinkää uskontokuntaan.
Lapset saa harrastaa ja vanhemmillakin on omaanaikaa.
Ympäristörikollisia, ylikansoittaminen kulutus.... Lapsiperhe joka kierrättää pentueen samat vaatteet eikä juuri hyppää joka talvi thaikkulassa ja osta henkkamaukkaa tyhjäksi useasti viikossa joten mikä olikaan lopulta se vihreä jalanjälki....
Menevällä kulutushullulla pariskunnalla...
Säälin ja enkä voi olla ajattelematta kuinka karmean aivopesuohjelman ovat käyneet heti syntymästään saakka läpi.
En mitään. Paitsi jos on viisi suunnilleen samanikäistä pikkulasta, niin saatan hieman hymyillä ja miettiä mielessäni kuinka paljon jaksamista vanhemmilta vaaditaan ja kuinka minä en ikinä pystyisi huolehtimaan noin suuresta laumasta.
Aika rumia ajatuksia. Erilaista elämäntyyliä taitaa olla vaikea sietää. Voisinkin tehdä aiheeseen sopivan jatkokysymyksen: Mitä ajattelet, kun näet yksinäisen vanhuksen? Jota kukaan ei käy katsomassa sairaalassa tai vanhainkodissa? Joka ei saa ulkoilla, koska ei ole muita kun yhteiskunnan maksamia hoitajia, jotka menevät siitä, missä rima on matalimmalla. Minä ajattelen, että olisi kannattanut tehdä enemmän kuin 1,5 lasta ja pitää heistä huolta ja välit kunnossa.
olen itse kasvanut parjatussa (täällä!) lestaadiolaisessa perheessä, saanut kaikkea tarpeellista tarpeeksi, kasvattanut seitsemän omaa lasta - ja aion pitää huolta omista vanhemmistani oli mikä oli, vaikka se vaatisi, että omin pikkukätösin vaihtaisin kakkavaippaa. Minun vanhempani ovat sen ansainneet.
Minulla on kahdeksan sisarusta eikä vanhempiani tarvitse todellakaan sääliä. Emme ole suurperhe uskonnollisesta syystä. Lapsuuteni oli onnellinen eikä minulta puuttunut mitään. Oli mukavaa kun seuraa oli aina ja olemme edelleenkin läheisiä sisarusteni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 14:30"]
Ja tarkoitan nyt väh. 5 lasta ja enemmän. Eli rehellisesti, oletko kateellinen, kauhistutko, säälitkö, ihailetko, suututko... ?
[/quote]
Ihan ensiksi ajattelen ovatko lestadiolaisia, jos näyttää etteivät ole, ajattelen millä rahalla hoitavat kaiken. Vai onko se osittain minun rahoilla (maksetut verot)?
Eipä näistä oikein muita ajatuksia herää.
[/quote]Tee yksikin lapsi niin se on MUN verorahoista. Yks ja sama onko niitä yks vai kymmenen.
Joo en mäkään aio yksin vanhuksena elää. Kukaan ei ihmettele vanhusta jolla on 9 lasta. Pikemminkin päivitellään että onpas hieno juttu! :) Niin ku onkin. Mut he jotka par'aikaa kasvattavat vaikka tusinaa, saavat sääliä osakseen. Hävetkää.
Mä kuljen nenu pystyssä ylpeänä jokaisen kanssa! Ja suorastaan nautin kun kauhistellaan, säälitään, luullaan lestaksi tms :) Hih...
Jos joku tulee monen lapsen kanssa vastaan, en voi tietää onko siinä suurperhe, perhepäivähoitaja, joku valmentaja ehkä harrastusporukan kanssa tai ehkä oma perhe ja jotain lasten kavereita ja/tai serkkuja mukana, jostain syystä. En ajattele mitään, koskaan en voi vastaantulijoista tietää, onko kyseessä perhe vai joku muu ryhmä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:25"]
Minulla on kahdeksan sisarusta eikä vanhempiani tarvitse todellakaan sääliä. Emme ole suurperhe uskonnollisesta syystä. Lapsuuteni oli onnellinen eikä minulta puuttunut mitään. Oli mukavaa kun seuraa oli aina ja olemme edelleenkin läheisiä sisarusteni kanssa.
[/quote]
Tunnen vastaavan tapauksen perheen äidin. Ehkä juuri sinun äitisi.
Ihmettelen tarvitseeko perheessä kaikkien yli 18 vuotiaiden ajaa bussikortti, vai millä liikutaan kotipihaa kauemmas.