Miten niukentaa kuukautisvuotoa?
Kommentit (31)
Von Willebrandt on poissuljettu? Tosin sen aiheuttamaan vuotoonkaan ei ole muuta kuin tuo cyclokapron. Jos sinulla on vuototaipumus, niin Ibuprofeiini lisää vuotoa. Uudelleen gyne ja sitä kautta kohdunpoisto, jos et lapsia enää ole tekemässä? Oletus.
Mun mielestä niinkin yksinkertainen asia kuin tampoonien käyttö helpottaa, ettei tarvitse vaihtaa koko ajan sidettä. Eli laittaa tampoonin ja siteen, niin olo on mukavampi.
Mulla raudansyönti on niukentanut vuotoja! Näin sanoo moni muukin raudanpuutteinen (mittauta ferritiini ym). Tässä on joku outo mekanismi taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Rauta.
Olin tulossa kommentoimaan samaa.
Ironisesti raudan puutos voi aiheuttaa kovempaa vuotoa. Olen myös itse tämän todennut!
Vierailija kirjoitti:
Huono juttu, että täällä ehdotellaan aina särkylääkkeitä, kuten ibuprofeiinia niukempaan vuotoon. Ne on kuitenkin lääkkeitä ja tarkoitettu vain väliaikaiseen käyttöön. Pidemmällä aikavälillä jatkuva särkylääkkeiden syöminen voi aiheuttaa sairauksia, esim. vatsahaavan.
Anteeksti tyhmyyteni, mutta eikö n. 4-5 päivän kuuri kerran kuussa voida luokitella väliaikaiseksi käytöksi?
Soitin asiasta terveyskeskukseen ja siellä sanottiin että tuota Cyklocapron lääkevalmistetta ei myönnetä kovin hepposin perustein. Sen sijaan hoitaja suositteli 600-800mg buranan ottamista kolme kertaa päivässä, vaikka ei olisi kipuja. Eli kyllä auttaa burana näin ammattilaisenkin mielestä!
Mua ärsyttää vuodon määrää enemmän vielä kuukautisten kesto. Itsellä kestää viikon vuotoa:/
Vierailija kirjoitti:
Soitin asiasta terveyskeskukseen ja siellä sanottiin että tuota Cyklocapron lääkevalmistetta ei myönnetä kovin hepposin perustein. Sen sijaan hoitaja suositteli 600-800mg buranan ottamista kolme kertaa päivässä, vaikka ei olisi kipuja. Eli kyllä auttaa burana näin ammattilaisenkin mielestä!
Eihän se että vuotaa kerran kuukaudessa ole ”heppoinen peruste”. Sait kuitenkin ajan gynekologille etkä pelkkää hoitajan mutuilua? Jos et niin uusi soitto ja toteamus että haluaisin kuitenkin keskustella tästä gynekologin kanssa, kiitos.
Buranalle voi myös olla allerginen niin mitäköhän siinä tapauksessa sitten sanotaan! Järsi kynsiä, kyllä se siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se että vuotaa kerran kuukaudessa ole ”heppoinen peruste”. Sait kuitenkin ajan gynekologille etkä pelkkää hoitajan mutuilua? Jos et niin uusi soitto ja toteamus että haluaisin kuitenkin keskustella tästä gynekologin kanssa, kiitos.
Buranalle voi myös olla allerginen niin mitäköhän siinä tapauksessa sitten sanotaan! Järsi kynsiä, kyllä se siitä?
*vuotaa Niagarana
Hei ei se yksi cyklocapron - nappi päivässä auta mitään. Esim. Minulla on 3 myoomaa, mutta koska kukautiset loppuvat iän puolesta kohta muutenkin, päätin vältellä operaatioiden komplikaatioriskejä, jotka ovat pahempia kuin pelkkä vuoto on. Minulle tuli paha anemia vuodoista, joten sain lähetteen rautainfuusioon, jossa ferritiini ja hemoglobiini nousivat hyvälle tasolle, nyt syön lisärautaa purkista. Lisäksi oli gynekologiset tutkimukset ja myoomien ultraus 2 kertaa sekä gynekologilla ja yliopstosairaalassa ja magneettikuvaus joihin kaikkiin oli lähete lääkäriltä.
Cyklocapron 500 mg:n otan kuukautisten kolmena ensimmäisenä päivänä 8 tablettia/vrk, kaksi kerrallaan esim. 4-5 tunnin välein. Tämä niukensi omat vuodot melko vähäisiksi, että pystyy esim. Nukkumaan koko yön kerrallaan. Cyklocapronia saa myös 100 kpl:n paketissa, hinta ennen Kela korvausta n. 44 eur.