4-päiväisestä hoitoviikosta kokemusksia? Jääkö lapset ulkopuolelle?
Olen aloittamassa työt elokuussa ja pojat (4v ja 2,5v) aloittavat päiväkodissa 4-päiväisen viikon. Mitä kokemuksia teillä on lyhyestä viikosta? Kaveri sanoi mulle että lapset voivat jäädä ryhmän ulkopuolelle kun eivät ole joka päivä hoidossa, mutta voiko jo yksi päivä vaikuttaa? Ymmärrän jos on vain pari päivää viikossa hoidossa, voi jäädä helpommin leikkien ulkopuolelle..? Kokemuksia?
Kommentit (13)
Ei jää. Meillä kaikki 3 tehneet 3-4 päivän hoitoviikkoa ja kavereita aina riittänyt!
Mitä enemmän on hoidossa sitä enemmän jää kotielämän ulkopuolelle!
Kotielä kun kuitenkin on se tärkein elämä johon kannattaa satsata aikaa.
Ei jää.
Saatte kiirettömän vapaapvn jolloin saa palautua arjesta.
T:Lto
Riippuu paljon lapsen luonteesta. Meidän pienempi on reipas ja sosiaalinen, ei jäänyt mistään paitsi ja kavereita oli aina. Lapset siis 2-4pv/vko hoidossa. Meidän vanhempi poika taas on sosiaalisesti hitaampi lämpiämään. 2pv:n viikkoina jäi monesti seuraamaan muiden touhuja ja leikki itsekseen ja kun oli arka ottamaan kontaktia itse, niin se toisen lähestyminen oli hyvin tökeröä eli ei osannut pyytää toista leikkimään. Sellaisina viikkoina, kun jostain syystä oli koko viikon hoidossa, oli paremmin touhuissa mukana. Sillä ei ollut kummallakaan merkitystä sosiaalisen kanssakäymisen kannalta, oliko hoitopäivä pitkä vai lyhyt, päivien määrä oli se ratkaiseva tekijä. Lopulta järjestettiin työkuviot niin, että lapset oli 5pv viikossa hoidossa ja tein 6 tuntisia työpäiviä. Sen jälkeen alkoi homma meidän pojankin kohdalla pelittämään.
Tuskinpa jäävät mistään ulkopuolelle...
Meillä lapsi oli koko päiväkotiuransa 2-4 päivää viikossa hoidossa. Toimi hyvin ja lapsi nautti, kun sai pitää vapaapäiviä. Vaikka päiväkodissa on kivaa ja hän viihtyi siellä, se on myös rankkaa ja käy lapselle työnteosta.
Meitä myös varoitettiin tuosta, että jää muka ulkopuolelle. Meillä ei käynyt niin. En tiedä, miten paljon asiaan vaikuttaa lapsen oma luonne. Meillä kyseinen lapsi ylipäänsä tulee hyvin juttuun ihmisten kanssa ja ei ole erityisen ujo, uskaltaa ottaa kontaktia jne.
No ei jää jos yksi vapaapv viikossa.
Meidän päikyssä lähes kaikki tekee 2-4pv viikkoa.
Meillä lapset on kolme päivää viikossa hoidossa eikä ole ollut mitään ongelmaa! Ovat kyllä itse reippaita ja sosiaalisia lapsia, jonka luulen vaikuttavan asiaan.
Meill oli lapet ensin lyhyttä päivää, ja se ei vaan toiminut. Koskaan ei päässyt kavereiden kanssa iltapäivällä pihalle, mutta joka aamu piti kuitenkin nousta ylös ja lähteä pkotiin. Sitten esikoinen itse pyysi, olisiko ollut 4v, että voisikohan olla pkodissa siihen saakka kun kaverit iltaisin on ja sitten aloitettiin 4pvää/vko. Toimi paljon paremmin. Yhdessä päivässä ei kukaan vieraanu mistään ja lapsi saa sen yhden kiireettömän aamun viikkon enemmän.
No ei tietenkään jää! Kuulostaa ihanteelliselta!
Ei varmasti jää. Meidän lapset (5v.sekä 3v.) on koko päiväkoti-uransa olleet 3-4 pvää/vko, n.6 tuntia/pvä. Ei kukaan ole ikinä huomauttanut, et "jäisi jostain paitsi", päinvastoin. Ja lapset todellakin menee mielellään sinne pk:in, kun eivät ilm.koe sitä liian rankkana!
No ei jää ulkopuolelle tuon takia.
Meillä tyttö oli päiväkodissa joka toinen päivä eli 10 pv/kk ja hyvin meni kaikki.
Tosin me asuimme päiväkodin vieressä ja jos oli jotain oikein erikoista niinä päivinä kun tyttö oli kotona esim. teatteri tai mörrimetsä ym niin tyttö pääsi mukaan jos halusi. Eli vein päiväkotiin juuri ennenkuin lähtivät teatteriin ja hain heti pois kun tulivat takaisin ja aloite tuli päiväkodista eli ei me oltu mitenkään tyttöä mukaan tyrkyttämässä.
Kiitos vastauksista! Niinkun siis ajattelinkin, ei yhdestä päivästä ongelmaa, päinvastoin. :)