Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka pitkät koulupäivät on ammattikorkeassa?

Vierailija
08.05.2014 |

Ja kuinka pakollista läsnäolo on? Pystyykö kursseihin itse vaikuttamaan? Meinaan vaan että voisiko meidän vanhin poika kuskata sisaruksiaan joskus jo kolmen maissa ensi vuonna vai venyvätkö päivät aina neljään tai pidempään...?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut välillä 2h päiviä, välillä 10h päiviä. Voi itse vaikuttaa kurssivalintoihin mutta jos jonkun kurssin jättää valitsematta sitä ei välttämättä saa ennen kuin vuoden päästä uudelleen..

Vierailija
2/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on tekniikan alalla. Joskus on päiviä, ettei ole opetusta ollenkaan, ihan lukujärjestyksessä ja joskus on 10 tuntia. Joskus on keskellä päivää muutaman tunnin paussi ja illalla jatkuu. Ei meidän pojalla ole koskaan ollut yli 18 ja yli 16:stakin on harvinaista. Valinnaisia on yleensä nuo ilta-aineet. Mutta uusintatenttejä voi olla, koulusta riippuen, myös illalla. Itsenäisiä tehtäviä on kyllä aivan järkyttävät määrät. Olen sen takia näin tarkkaan tietoinen, kun olen itsekin insinööri ja annoin alussa vaikeimpiin aineisiin vähän tukiopetusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä vähän ihmetellä? Eihän se pikkusisarten vahtiminen mikään nuoren ammattiin opiskelevan homma ole. Hänen hommansa on opiskella ammatti mahdollisimman hyvillä arvosanoilla ja siirtyä työelämään tai jatko opintoihin.

No eipä taida kyllä ehtiäkkään kun tunnit on yleensä klo 9-17.

Vierailija
4/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas täällä nyt ihmettelijöitä. Lähtisin itse toiselle paikkakunnalle töihin ja asuisin siellä. Toinen vaihtoehto olisi loisia kotona teidän rahoilla ;D

Mutta mies ei selviä yksin viiden ajokortittoman lapsen kuskailuista kun hänenkin pitäisi töitä tehdä. Niinpä esikoisen pitäisi olla se perheen toinen aikuinen ja hoidella nuorempien ruokkimista ja harrastuksia. Mielestäni täysi-ikäiselle jätkälle on tärkeintä oppia elämää ja arjen pyörittämistä. Kyllä se opiskelu siinä sivussa hoituu. Tekniikan alasta on kysymys, joten huolestuttavaa tietysti, jos siellä on kovin pitkiä päiviä.

ap

Vierailija
6/36 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 09:07"]

Riippuu aivan täysin missä sattuu opiskelemaan.

Minulla oli klo 9-12 pakollista läsnäoloa, toki joskus meni myöhään, miehelläni sitten taas meni koulussa klo 8-21

[/quote]

Niin, miehesi oli ''koulussa''. Taisi käydä sutaisemassa vierasta piirakkaa...

Vierailija
9/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko oikeasti, että poikasi ei muuta pois kotoa saman tien kun saa kämpän? Miksi luulet aikuisen ihmisen jäävän kaitsemaan pikku penskoja kotiin, kun voisi elää normaalia itsenäisen ihmisen elämää omassa kodissaan?

Vierailija
10/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:32"]

No onpas täällä nyt ihmettelijöitä. Lähtisin itse toiselle paikkakunnalle töihin ja asuisin siellä. Toinen vaihtoehto olisi loisia kotona teidän rahoilla ;D

Mutta mies ei selviä yksin viiden ajokortittoman lapsen kuskailuista kun hänenkin pitäisi töitä tehdä. Niinpä esikoisen pitäisi olla se perheen toinen aikuinen ja hoidella nuorempien ruokkimista ja harrastuksia. Mielestäni täysi-ikäiselle jätkälle on tärkeintä oppia elämää ja arjen pyörittämistä. Kyllä se opiskelu siinä sivussa hoituu. Tekniikan alasta on kysymys, joten huolestuttavaa tietysti, jos siellä on kovin pitkiä päiviä.

ap

[/quote]

Pojallasi on oikeus muuttaa kotoa pois koska haluaa ja perustaa oma perhe koska haluaa. Minä en sympatiseeraa hirveästi, kun itse jouduin opiskeluaikana auttamaan äitiäni kioskissa. Minun olisi kuulunut saada opiskella, varsinkin kun piti aina matkustaa - omalla kustannuksella - sen takia. Palkan sijaan sain syyllistämistä, jos en joku viikonloppu tentin takia tullut. Haluatko pojastasi katkeran? 

Vierailija
11/36 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Pojalle ainakin sopi että hoitaa täällä hommia sen aikaa kun olen poissa. Eiköhän noi miehen kanssa saa sumplittua sitten miten se käytännössä menee. Tarkoitus ei ole häiritä koulunkäyntiä ainakaan mitenkään säännöllisesti, mutta toisaalta toi poika oli jo yläasteella oikein halukas jäämään kotiin sairaan pikkusiskon hoitajaksi jos meidän vanhempien oli mahdotonta irrottautua töistä. Joskus olin jopa pojan koulussa sijaisena ja poika reksin luvalla kotona hoitamassa siskoa ;D

Sitten kun palaan kotiin, poika menee itse opiskelun ohella töihin ja muuttaa omilleen :)

ap

Vierailija
12/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 17:32"]

ap

[/quote]

Ei se ole tärkeintä oppia elämää ja arjen pyörittämistä, käytät sitä vain tekosyynä. Minä en lähtenyt toiselle paikkakunnalle, ennen kuin lapseni pystyivät huolehtimaan itsestään. Kyllä tuossa iässä olisi tärkeää oppia hoitamaan itse laskunsa ja asuntonsa. Poikaasi vituttaa, ihan varmasti, jos hän ei saa elää omaa elämäänsä. Opiskelijan pitää saada opiskella, ja myös osallistua opiskelijaelämään kohtuullisessa määrin, luodakseen sosiaaliset verkostot, joita myöhemmin työelämässäkin tarvitaan. 

Vierailija
13/36 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa järkevää tehdä lauma kersoja ilman että kykenee pitämään kaikista huolen, laittamatta esikoisparkaa äidinkorvikkeeksi.

Vierailija
14/36 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 15:14"]

Pojalla on toki oikeus muuttaa omilleen, enkä toki ole häntä pakottamassa tähän! Jos hän ei suostu niin en lähde. Mutta eiköhän kaikki ole tyytyväisiä jos meillä saataisiin riittävästi ruokaa ja joskus uusia vaatteitakin. Meillä ei ole aikakaan rahaa kustantaa pojalle mitään omaa asuntoa. Ja toisekseen hänellä on jo ammatti, mutta haluaa vielä jatkaa opiskeluja. On nyt armeijassa.

ap

[/quote]

Täh? Meidän poika lähtee opiskelemaan, eikä me hänelle mitään asuntoa kustanneta, vaan kyllä saa itse sen kustantaa, kuten isoveljensäkin teki. Tosin molemmat eri paikkakunnilla. Meidänkin pojilla ammatit, ihan tavallistaha se on jatkaa amiksesta amk:aan. Mutta - jos ei ole luonnostaan hyvä kielissä, amispohjaisella on niissä enemmän töitä. Matikka menee yleensä, jos lähtee tekniikan alalta tekniikan alalle, meidän poika vähän keskitasoa parempi ja pärjäsi matikassa ja fysiikassa oikein hyvin. 

Vierailija
15/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän lyhyempiä kuin lukiossa, toisaalta iltapäivisin ja alkuiltaisin on useammin koulua kuin aiemmin.

Vierailija
16/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu päivästä ja jaksosta (meillä ainakin jaettiin lukuvuosi viiteen jaksoon jolloin lukujärjestyskin aina vaihtui). Pari päivää viikosta oli yleensä 8-16 tai 9-17 ja muut päivät saattoi olla vähän lyhyempiä (alkaa myöhemmin aamulla tai loppua jo kahden maissa). Saattoi myös olla niin et oli pari hyppytuntia kesken päivän jolloin päivä tietty venyy myöhäsempään. Osassa kursseista oli läsnäolopakko. Meillä ei voinut juurikaan itse vaikuttaa kursseihin/lukujärjestykseen, toki oli jotain vapaavalinnaisia kursseja mut ne tais olla vasta kolmantena tai neljäntenä vuonna.

Eli en välttämättä luottaisi siihen, että poikasi pääsee milloin tahansa kuskaamaan sisaruksiaan. Vaikka jollain tunnilla ei olisikaan läsnäolopakkoa niin itse ainakin mieluummin kävin tunneilla, kuin opiskelin asiat/tein tehtävät itsenäisesti kotona.

Vierailija
17/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan täysin missä sattuu opiskelemaan.

Minulla oli klo 9-12 pakollista läsnäoloa, toki joskus meni myöhään, miehelläni sitten taas meni koulussa klo 8-21

Vierailija
18/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas eroja päivien kestossa :x

Tampereesta olisi kyse...

Vierailija
19/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riipuu ihan siitä alasta mitä opiskelelt ja siitä, miten opinnot on suunniteltu ja järjestetty. Itse opiskelin sh/th -tutkinnon ja läsnäolopakko oli melkein kaikessa, ja päivät pääsääntöisesti 8-16. Täyttä työtä.

Vierailija
20/36 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan koulusta ja kurssista. Itselläni oli  koulupäivien pituus maksimissaan 10h  (ne vähät valinnaiset joita oli pidettiin usein klo 15 jälkeen jotta kaikkia pääsisivät mukaan)ja minimissään ei yhteen tuntia viikossa. Muistaakseni 2 ekaa vuotta oli 5 päivän viikot ja 3. vuosi oli 4 päiväinen. Viimeiset puoli vuotta oli tosi vähän kursseja koska silloin tehtiin harjoitteluja (jos ei ollut kesäisin tai opiskelun ohella saanut tehtyä) sekä opinnäytetyön tekoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan