potuttaa lievä työpaikkakiusaus
Työpaikalla kolleega kohtelee minua kuin ilmaa. Välttää tervehtimistä. Jos tulee käytävällä vastaan, nostaa nokkansa pystyyn ja ohittaa minut. Voisi olla melkein huvittavaa, jollei se tuntuisi minusta ikävältä.
Jos jokin informaatio pitäisi tulla hänen kauttaan minulle, voin olla melko varma, etten sitä saa. Unohtaa kertoa. Ei kuitenkaan unohda kertoa muille. Eikä muut unohda kertoa tai välittää informaatiota minulle. Kun en saa tietoa, se heikentää mahdollisuutta tehdä työtäni. Lisäksi heikentää työmotivaatiotani, kun huomaan että jokin tieto on jäänyt minulta saamatta.
Hän on sosiaalisesti kovin lahjakas. Tekee pienet källinsä niin taitavasti, että niistä on hankala kertoa esimiehelle. Kuka nyt unohduksesta loukkaantuisi. Ja kaikesta en voi edes osoittaa, että hän juuri olisi asian takana. Kummallisia asioita vaan minulle töissä tapahtuu.
Jos itse olisin sosiaalisesti lahjakas, alkaisin kahvipöydässä suureen ääneen ihmetellä, että onpa outoa, kun työvaatteeseeni pukukaapissa on tullut iso musta tahra. Vaan en ole. Puren hammasta, pidättelen kyyneleitä ja koetan puhdistaa tahraa.
Arvaako kolleega, että työpäivän jälkeen kotona itken hänen takiaan. Tuskin.
Mutta miksi hän tekee sen? Persoonassani (vaatimaton, hiljainen ihminen) ärsyttää häntä jokin? Tuottaako toimintansa hänelle mielihyvää? Iloa? Tyydytystä?
Maija
p.s. Emme ole kolleegan kanssa kilpailijoita. meillä on eri tehtävät/osaamisalueet ja olisi koko tämän pikkufirman (ja minun ja kolleegan) etu, jos osaisimme puhaltaa yhteen hiileen.
p.s. Vaihtaisin työpaikkaa, mutta se olisi pakenemista ja toisaalta vaihtoehtoista työpaikkaa ei juuri nyt ole näköpiirissä.
Ja tiedän myös, että ihmisillä on suurempiakin pulmia ja ongelmia kuin lievä työpaikkakiusaus, mutta mulla on asiat varmaan hyvin juuri nyt, kun tämä on suurin asia, joka potuttaa juuri nyt.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 10:03"]
Kamalan tylyjä vastauksia täällä taas.
[/quote]
Niinpä, kertoo vain siitä että täällä ne käytöshäiriöiset ja psykot kiusaajat nimenomaan hengailee ja tylyttää jopa anonyymejä kiusattuja lisää ja lisää!
Minäkin kyllä neuvoisin sinua puhumaan esimiehesi kanssa. Missään nimessä älä mainitse sanaa kiusaaminen. Eihän se esimies teidän isä ole, ei se saa ketään leikkimään kanssasi nätisti. Mutta jos työtoveri jättää asiakastapaamisen väliin, se haittaa ASIAKASTA. Samoin, jos tyyppi jättää sinut informoimatta jostain asiasta, se haittaa TYÖNTEKOA.
Eli älä mainitse mitään tunteistasi, tai työkaverin asenteesta, ilkeydestä tms. vaan keskity niihin asioihin mistä on haittaa asiakkaille ja työn tekemiselle.
Eikö teillä ole työsähköpostia, tai ilmoitustaulua?
Netissä on itse asiassa palstoja, joissa neuvotaan, miten tässä tilanteessa voi toimia. Myös työterveyshuoltoon voi olla yhteydessä. Jos etsit googlesta hakusanalla "työpaikkakiusaaminen", saat linkkejä, joihin voit mennä tutkimaan asiaa.
Minä en ole omalla osallani pitänyt kiusaamista kuitenkaan niin isona ongelmana, että viitsisin siitä raportoida työpaikalla. Minusta tuntuu kiusallisemmalta ottaa asia esille kuin antaa sen olla. Mutta tietysti, jos tuo raja ylittyy, niin ei kun menoksi.
Omaan vaitiolopäätökseeni vaikutti työsuojeluvaltuutetun puhe, jossa hän sanoi, että kiusaamistapaukset ovat usein oikeasti väärinkäsityksiä ja lopuksi kiusaaja ja kiusattu sopivat ja kättelevät toisiaan. Se kuulosti minusta teennäiseltä touhulta.
Meillä työpaikalla samanlainen tapaus kuin aloitusviestin kuvaama henkilö mutta eri tiimissä kuin missä itse olen, onneksi.
Tuo on lisäksi myös narsisti ja omaa jotain sosiopaattisia piirteitä. Tekee jatkuvasti virheitä mutta syyttää niistä aina muita.
Kaksi työntekijää ovat sanoutuneet irti ilman uutta tiedossa olevaa työpaikkaa koska eivät enää kestäneet. Toinen 2 kk sitten ja toinen 2 vkoa sitten.
Heidän esimiehensä lakaisee ongelmat maton alle ja väittää muille ettei ongelmia ole ja että ne puheet tiimin huonosta ilmapiiristä ovat liioiteltuja ja että yhtä ihmistä yritetään vain syyllistää kiusaajaksi ja että sellainen ei onnistu hänen tiimissään. Tuo kiusaaja puhuu tästä esimiehestään niin paljon kaikkea negatiivista myös joten miksi sitä kiusaajaa pitäisi suojella? Jos näyttönä kaksi kiusaamisen takia irtisanoutunutta jotka ilmoittaneet suoraan että tämä tietty henkilö ja sen päivittäiset kiusaamiset ovat olleet se ainoa syy, niin eikö tuo todista asian! Asia on tietääkseni etenemässä mutta katsotaan miten käy.