Mistä ihminen on kotoisin, jos käyttää sanoja ”vartu, varttua”
Missäpäin sanotaan, että vartu hetki, tai että me vartuttiin jne.
Kommentit (28)
Ei taida olla oikein mistään kotoisin.
Mä oon kuullut vain vartoa-verbin Hämeessä. Vartoos ny.
Vartoa-verbi tarkoittaa odottamista, varttuminen tarkoittaa kasvamista/vanhenemista.
Luulin että noi on ihan normaaleja sanoja. Pk seudulla
Suomesta kotoisin. Ihan tavallista suomenkieltä.
En tarkoita kasvamista vaan odottamista tässä tapauksessa.
Helsingissä koko ikänsä asunut mummoni 88v käyttää tuota ja samoin 60v. Haminalainen täti. Eli puhuja voi olla kotoisin aika mistä vaan. Vaan vanhat ihmiset sanovat noin.
Varttua on todellakin kasvamista, ei odottamista.
Kymenlaaksossa. Paitsi että siellä ei sanota me, vaan myö. Mut kylhän myö siel usein jotai vartuttiin.
Kymenlaaksossa sanotaan noin mutta ei se Pk-seudullakaan vierasta ole.
Meillä vartu on vuota. Pohjois-Karjala.
Varsinais-Suomessa ainakin käytetään. Vanhempi väki. Nuorista en tiedä. Itsekin sanon, että olen varttunut Varsinais-Suomessa. Tarkoittaa siis, että kasvanut lapsesta aikuiseksi. Voidaan sanoa myös vaikka niin, että tytöstä on varttunut kaunis nuori nainen.
Vierailija kirjoitti:
Varsinais-Suomessa ainakin käytetään. Vanhempi väki. Nuorista en tiedä. Itsekin sanon, että olen varttunut Varsinais-Suomessa. Tarkoittaa siis, että kasvanut lapsesta aikuiseksi. Voidaan sanoa myös vaikka niin, että tytöstä on varttunut kaunis nuori nainen.
Tässä puhutaan nyt eri asiasta. Meillä Kymissä varttuminen on odottamista. Hämäläinen anoppiin käyttää muotoa ”vartoos vähä”, mutta kyllä hän saattaa sanoa myös että ”vartus vähä”. Siis tarkoittaen odottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan nyt eri asiasta. Meillä Kymissä varttuminen on odottamista. Hämäläinen anoppiin käyttää muotoa ”vartoos vähä”, mutta kyllä hän saattaa sanoa myös että ”vartus vähä”. Siis tarkoittaen odottamista.
Varrota on odottamista eli juuri tuo "vartoos vähän". Sitä samaa käytetään myös Varsinais-Suomessa. Varttuminen on lapsen kasvamista.
Tuu varttumaa! sanottiin Lahessa kaverille lapsena, kun joku tuli ulos hakemaan. Tarkoitti odottelua eteisessä tai oven suussa.
Varttuminen on normaalia yleiskieltä, tarkoittaa kasvamista.
Vartoominen on odottamista, vartoos nyt, me varrottiin, hän vartoo jne.
Varsinais-Suomi
Kymenlaaksossa varttuminen on, ihan kaiken ikäisten keskuudessa, normaalia puhekieltä, tarkoittaa odottamista.
"vartus vähä" = odotapas vähän
50-luvulla?