Työsuhdeauto
Varoitus: Olen _erittäin_ tietämätön työsuhde-etuihin ja etenkin autoihin liittyen.
Millä perusteella nykyään yritykset näitä työsuhdeautoja oikein tarjoavat? Henkilö A on tavallinen toimistorotta, tekee työtä 99% etänä kotonaan ja ei tarvitse normaalistikaan autoa töissä mihinkään. Silti hänelle tarjotaan autoetua. Verrattuna taas henkilöön B, joka tarvitsee autoa työssä ja ei saa aina edes firmalta autoa lainaan näitä päivittäisiä työajoja varten. Tietysti verotuksessahan nämä omalla autolla tehdyt ajot taidetaan kuitata sitten. Molemmilla tapauksen henkilöillä bruttopalkka 2000€ kuussa eli tuo henkilö A ei autoetunsa kanssa ole edes mikään asiantuntija tai johtaja tms firmassa.
Kommentit (19)
Jos autoetu sisältyy tuohon kahden tonnin palkkaan, niin silloin ei kyllä autoetua kannata ottaa. Meepä katsoo verottajan sivuilta, mitkä ne autoedun arvot on.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ajaa omalla autolla työajoa, jos saa siitä vain verotuksessa hyötyä? Jos töissä tarvii autoa, niin vähintään kilometrikorvaukset oman auton käytöstä pitää saada.
Kilometrikorvaukset siis tulee. Termit ovat minulla aivan hukassa. Työ tosiaan tällä B:llä sellainen, ettei sitä voi tehdä ilman autoa. Mutta eipä ne kilometrikorvaukset taida kattaa sitä, että renkaat ja koko auto kuluu, kun ajoa tulee kuitenkin jatkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ajaa omalla autolla työajoa, jos saa siitä vain verotuksessa hyötyä? Jos töissä tarvii autoa, niin vähintään kilometrikorvaukset oman auton käytöstä pitää saada.
Kilometrikorvaukset siis tulee. Termit ovat minulla aivan hukassa. Työ tosiaan tällä B:llä sellainen, ettei sitä voi tehdä ilman autoa. Mutta eipä ne kilometrikorvaukset taida kattaa sitä, että renkaat ja koko auto kuluu, kun ajoa tulee kuitenkin jatkuvaan.
Kilometrikorvausta voi saada 43snt/km. Bensakulut luokkaa 10snt/km. Kannattaa siis hyvin, jos korvaus on verottajan sallima maksimi. Mitä enemmän ajoa sen paremmin kannattaa.
https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Kilometrikorvaukset/kilome…
Minusta tämä on niin käsittämätöntä, että ihminen joka ei autoa työssä tarvitse saa autoedun. Saa uuden auton halvemmalla kuin että itse ostaisi sellaisen kaupasta. Köyhillehän kaikki nyt tietysti on kallista ja köyhän ei kannata minkäänlaista autoa hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on niin käsittämätöntä, että ihminen joka ei autoa työssä tarvitse saa autoedun. Saa uuden auton halvemmalla kuin että itse ostaisi sellaisen kaupasta. Köyhillehän kaikki nyt tietysti on kallista ja köyhän ei kannata minkäänlaista autoa hankkia.
Autoetu on yksi tapa sitouttaa työntekijä. Ei siis välttämättä liity mitenkään siihen tarviiko henkilö työssään autoa. Autoedun kannattavuus riippuu täysin ehdoista, jotka työnantaja määrittelee itse (verottajan määrämissä rajoissa). Itselläni olisi mahdollisuus autoetuun mutta ehdot ovat huonot, joten on edullisempaa ajaa omalla autolla.
Millä perusteella?
No ihan ekaksi sitä autoa täytyy haluta ja pyytää.
Ei ne sitä väkisin sua pakota ottamaan.
Toisekseen, autosta joudut maksamaan eli ei se ole ilmainen. Vaikka moni rehvakkaasti luulee että se on työntekijälle ikäänkuin ilmainen palkan päällinen.
Työsuhdeauto kannattaa ottaa vain, jos olisit muutenkin ostamassa autoa omalla rahalla.
Jos et siviilielämässä autoa kauheena tarvi, on se suora palkan alennus.
Jos sulle otetaan leasingauto kolmen vuoden leasingsopimuksella ja lähdet pois työstä kahden vuoden päästä, niin olet sitoutunut maksamaan tuon kolme vuotta siitä autosta eli maksat sitten omasta rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ajaa omalla autolla työajoa, jos saa siitä vain verotuksessa hyötyä? Jos töissä tarvii autoa, niin vähintään kilometrikorvaukset oman auton käytöstä pitää saada.
Kilometrikorvaukset siis tulee. Termit ovat minulla aivan hukassa. Työ tosiaan tällä B:llä sellainen, ettei sitä voi tehdä ilman autoa. Mutta eipä ne kilometrikorvaukset taida kattaa sitä, että renkaat ja koko auto kuluu, kun ajoa tulee kuitenkin jatkuvaan.
Kattaa. Kilometrikorvaus on laskettu nimenomaan niin että se kattaa keskimäärin renkaiden kulumiset, huollot jne.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on niin käsittämätöntä, että ihminen joka ei autoa työssä tarvitse saa autoedun. Saa uuden auton halvemmalla kuin että itse ostaisi sellaisen kaupasta. Köyhillehän kaikki nyt tietysti on kallista ja köyhän ei kannata minkäänlaista autoa hankkia.
Ei saa. Saisin milloin tahansa autoedun mutta olen laskenut jo monta kertaa että ei kannata. Toki se on vaivattomampi kuin oma auto, mutta halvempi se ei ole.
Kilometrikorvaus on rahasampo sen saajalle. Jos ajaa normaalihintaisella autolla, niin tuo 43 snt/km on niin järkyttävän yläkanttiin, että saa melkein toisen palkan normaalin päälle.
Tuohon kun on laskettu kaikki kulut autoilusta mukaan: vakuutukset, renkaat, verot, arvonalenema, polttoaineet - iso osa sellaisia, mitkä pitäisi joka tapauksessa maksaa, vaikkei autolla ajaisi metriäkään. Eli sillä kilometrikorvauksella maksetaan autoilu kokonaisuudessaan + niin reilusti ekstraa, että pystyy uuden kärryn hankkimaan muutaman vuoden välein.
Ihan älytön systeemi, mutta hyvä niille, ketkä moisesta pääsevät nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on niin käsittämätöntä, että ihminen joka ei autoa työssä tarvitse saa autoedun. Saa uuden auton halvemmalla kuin että itse ostaisi sellaisen kaupasta. Köyhillehän kaikki nyt tietysti on kallista ja köyhän ei kannata minkäänlaista autoa hankkia.
Et taida ymmärtää juuri mitään muutakaan. En ottaisi tuota autohaittaa haulikolla pakotettunakaan. Mieluummin kuittaan kilometrikorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle otetaan leasingauto kolmen vuoden leasingsopimuksella ja lähdet pois työstä kahden vuoden päästä, niin olet sitoutunut maksamaan tuon kolme vuotta siitä autosta eli maksat sitten omasta rahasta.
Höpö höpö.
Eihän se sinulta ole pois. Eikö olekin mukavaa että työkaverisi pääsee autoilemaan halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle otetaan leasingauto kolmen vuoden leasingsopimuksella ja lähdet pois työstä kahden vuoden päästä, niin olet sitoutunut maksamaan tuon kolme vuotta siitä autosta eli maksat sitten omasta rahasta.
Höpö höpö.
En ole tuo, joka tuon kirjoitti, mutta näin se on. Usein tuon kyllä pystyy neuvottelemaan, mutta leasing-firmojen sopimuksissa pykälä on juuri noin.
Auto tarjotaan usein tietyn organisaatiotason ihmisille eli esim tasot 1,2,3. Taso 1 on ylin johto, taso 2 siitä alempi jne. Kaikki autoa tarvitsevat ei saa sitä koskase on prestiisikysymys eli vain korkeimmalle hierarkiassa oleville. T.HR
Ajan vanhalla, täysi-ikäisellä autolla. Jonkin aikaa sitten sain kilometrikorvauksia kun kävin neljästi vuodessa kolmensadan kilometrin päässä. Niillä rahoilla kattoi remontit, vakuutukset, käyttömaksut, katsastukset, renkaat jne. Muista vuotuisista ajoista ei jäänyt maksettavaksi kuin polttoaineet. Kaiken huippuna kilometrikorvaukset ovat edelleen verottomat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle otetaan leasingauto kolmen vuoden leasingsopimuksella ja lähdet pois työstä kahden vuoden päästä, niin olet sitoutunut maksamaan tuon kolme vuotta siitä autosta eli maksat sitten omasta rahasta.
Höpö höpö.
En ole tuo, joka tuon kirjoitti, mutta näin se on. Usein tuon kyllä pystyy neuvottelemaan, mutta leasing-firmojen sopimuksissa pykälä on juuri noin.
Firma sen sopimuksen tekee, ei työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle otetaan leasingauto kolmen vuoden leasingsopimuksella ja lähdet pois työstä kahden vuoden päästä, niin olet sitoutunut maksamaan tuon kolme vuotta siitä autosta eli maksat sitten omasta rahasta.
Höpö höpö.
En ole tuo, joka tuon kirjoitti, mutta näin se on. Usein tuon kyllä pystyy neuvottelemaan, mutta leasing-firmojen sopimuksissa pykälä on juuri noin.
Firma sen sopimuksen tekee, ei työntekijä.
Riippuu tapauksesta. Kannattaa tiedostaa tämä tosiasia, että voit olla se maksumies, jos lähdet töistä ennen leasingkauden päättymistä ja auto ei siirry kenenkään muun käyttöön.
Kuka ajaa omalla autolla työajoa, jos saa siitä vain verotuksessa hyötyä? Jos töissä tarvii autoa, niin vähintään kilometrikorvaukset oman auton käytöstä pitää saada.