Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokarajoitteiset joulupöydässä

Vierailija
15.12.2020 |

Onko ajatuksia joulutarjoamisista lapsen ja seurustelukumppaninsa vegaanisuus, laktoosittomuus ja maidottomuus huomioiden? Alkaa olla vaikeaa koostaa joulupöytää niin että kaikille sopivaa tarjottavaa olisi tarjolla.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulupöydässähän on kaikenlaista ja moni sopii sellaisenaan tai pienin muutoksin vegaanille sekä monelle muullekin. Ei kaiken tarvitse sopi kaikelle, koska luultavasti kaikki eivät kaikesta tykkää kuitenkaan.

Aina se vegaani löytää jonkun asian mistä natista, vaikka kuinka yrität.

Natiseva vegaani saa osallistua tekemään ruokia. Yhdessä syödään, yhdessä tehdään. Ei 2020 enää perheen äidin voi olettaa kokkaavan kaikkea kaikille,

Vierailija
22/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei olisi ruokarajoitteisiakaan joulupöydässä, voisi joka tapauksessa tekemisen taakkaa jakaa: yksi työ jotakin sorttia ja toinen jotakin muuta. Seurusteluikäinen lapsi osaa jo varmasti myös laittaa ruokaakin, kumppani samoin.

Perunat, rosolli ja vihersalaatti ovat vegaanisia, laktoosittomia ja gluteenittomia jo ihan melkein vaikka miten tekisit (kunhan et tunge salaattiin juustoa tai rosolliin silliä). Proteiinin voit antaa vegaanin valita itse: yhdet tykkää jostain ja toiset toisesta. Ihan niin kuin sekasyöjilläkin. 

Meidän joulupöydässä kaikki ovat sekasyöjiä eikä kellään ole suurempia ruokarajoitteita (laktoosi-intoleranssia lukuunottamatta). Silti juttelen tulevien syöjien kanssa: haluan, että pöydästä löytyy mieleistä ruokaa kullekin, ja toisaalta haluan, että ruokaa ei jää yli ja synny ruokahävikkiä. Niinpä meillä on runsas, mutta ei liian notkuva joulupöytä, ei edes joka vuosi samanlainen, vaan rakentuu syöjien mukaan sellaiseksi, mistä sinä vuonna tykätään. Esim. viime jouluna ei ollut kinkkua, vaan uunilohta ja bratwurstia, tänä vuonna puolisoni toivoo taas kinkkua, joten se löytyy, tytär ei syö käveleviä eläimiä, joten hänelle kalaa... ja oman jouluni tekee mäti ja sillit sekä munajuusto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kossua voip kaikki juua.

Vierailija
24/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen kantaa itse huolen joulusyömisistään. Kun pöydässä on ainakin 15 eri lajia syötävää, niin kyllä sieltä löytyy jokaiselle jotakin. En todellakaan tee riisipuuroa veteen, maitoallerginen voi riisipuuron sijaan syödä vaikka puolukkavispipuuroa.

Vierailija
25/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon ruoat pöytään ja olkoon nirsot nälässä, jos niin haluavat.

Juuri näin. Tai voivat tehdä itse omat ruokansa jos ei talon tarjoilut kelpaa.

Vierailija
26/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole koskaan ollut ongelma. Suvussa on sen tason allergiaa, että on menty pillit vinkuen sairaalaan, enpä alkaisi nirsoilusta puhua. Yksi asuu vessassa koko illan, jos saa pienenkin murun vehnää. 

Mutta helppojahan nämä on. Laktoositon sunnuntai käy leivontaan voin tilalle ja sillä saa aikaan jo paljon. Jos tekee itse laatikoita, sen kermattoman tekee pikkurasiaan erikseen kevyesti niin että tadaa - korvaa kerman vain vedellä, jos siis haluaa omaansa kermaa. 

Keitetyt perunat käy kaikille muille paitsi peruna-allergisille. Muffinsseja on helppo tehdä ilman maitoa ja munaa ja saa vielä gluteenittomaksikin tarvittaessa, laittaa vaan vähän joulumausteita ja sillä hyvä. Uunijuurekset on kiva lisuke, joka käy melkoisen monelle. En ymmärrä, miksi pitää ajatella vaikeimman kautta kun vegaaniseksi saa ihan tavallista perusruokaa.  

Monella ei ole edes halua tehdä erityisruokavalioisille sopivaa, vaikka se tosiaan on erittäin helppoa. Esimerkiksi kala-allergikko, joka ei voi olla edes samassa tilassa missäsyödään kalaa, on noin miljoona kertaa hankalampi vieras kuin vegaani. Av-mammat varmaan jättäisivät kys. allergikon katselemaan tarjoiluja ikkunasta.

Vierailija
27/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani todellakin löytää aina aiheen riitaan. Viime jouluna olonsa kun vesssass oli ”honey&milk”-saippuaa. Sitähän ei tietenkään voinut käyttää. Eikä samoja pyyhkeitäkään, sillä niissä oli jäämiä tuosta saippuasta.

Huoh...

Vierailija
28/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on nykyään todella helppoa tehdä maidottomana. Minä olen vegaani, ja äitini on keittänyt jo useampana vuonna riisipuuron kauramaitoon. Eroa tavalliseen ei huomaa. Kaikki laatikot on samoin tehty kaura-tai soijamaitoon (tai -kermaan), ja niistä on tullut tosi hyviä. Viime vuonna teimme myös sienisalaattia kaurapohjaiseen fraicheen, ja siitäkin tuli hyvää. Myös sekasyöjille maistui. 

Mitään kinkunkorviketta en ole kaivannut. Joskus olen tehnyt seitanleikkeitä tai porkkalaa. 

Myös esim. taateli-ja hedelmäkakku on helppoa tehdä vegaanisena. Mitään ihmeellisiä aineita ei tarvita. Kananmunat korvataan useimmiten ruokasoodalla ja tilkalla etikkaa ja/tai kasvipohjaisella jogurtilla. Voi korvataan esim. Floralla. Hesarissa oli muuten hiljattain herkullisen näköisen vegaanisen taatelikakun ohje.

Tänne jo linkattu Chocochili-ruokablogi on loistava lähde vegaanisten jouluruokien etsijälle. 

Vierailija
29/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten todettua, laatikoista on helppo tehdä vegaaniset versiot. Sienisalaatista voisi myös tehdä vegaanisen version. Saaristolaisleipää, keitettyjä perunoita, rosollia ilman kastiketta ja vaikkapa pähkinäinen salaatti lisäksi. Vegaani voi varmasti tuoda jonkun ruuan alkupaloihin ja oman pääruokansa ja varmuuden vuoksi oman alkoholinsa, jos sellaista nautitte. 

Valmiit lehtitaikinat ovat yleensä vegaanisia, torttuja voi leipoa huoletta. Vielä vegaanista suklaata, pähkinöitä ja kaikille löytyy herkkuja

Vierailija
30/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vegaani tekeekin omat ruokansa, ne syödään kuitenkin minun lautasiltani.

Ja aattoiltana paljastan että ne olivat LUUPOSLIINIA 🤣👌🏽

Vierailija
31/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime jouluna veljen tyttöystävä, vegaani, käymässä. Hän ei gallupit istua nahkasohvalle eikä astua matoille jotka olivat villaa.

Vierailija
32/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi lanttulaatikoksi laittaa liemen lihaliemestä ja liivatteesta niin ei tule kermaa ja munaa.

Vierailija
33/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

gallupit= voinut

Vierailija
34/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani todellakin löytää aina aiheen riitaan. Viime jouluna olonsa kun vesssass oli ”honey&milk”-saippuaa. Sitähän ei tietenkään voinut käyttää. Eikä samoja pyyhkeitäkään, sillä niissä oli jäämiä tuosta saippuasta.

Huoh...

Tässä ei kyllä ole pohjimmiltaan kyse veganismista, vaan huonoista käytöstavoista. Itse en todellakaan käyttäytyisi noin. Ei tulisi mieleenkään alkaa arvostella kyläpaikan isäntäväen kotia ja heidän käyttämiään tuotteita. 

Vierailija
35/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä kutsua ketään joulun viettoon, jos ei ole valmis huomioimaan vieraitaan. Helpoimmalla pääsee kun pysyttelee joulun vain itsekseen. Jos nyt kuitenkin kutsuu jouluvieraita, tulee heille löytyä pöydästä muutakin kuin salaattia ja keitettyjä perunoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän