Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokarajoitteiset joulupöydässä

Vierailija
15.12.2020 |

Onko ajatuksia joulutarjoamisista lapsen ja seurustelukumppaninsa vegaanisuus, laktoosittomuus ja maidottomuus huomioiden? Alkaa olla vaikeaa koostaa joulupöytää niin että kaikille sopivaa tarjottavaa olisi tarjolla.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ruoat pöytään ja olkoon nirsot nälässä, jos niin haluavat.

Vierailija
2/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veteen keitettyä luomuriisiä kulho, siitä saa ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo laktoosittomuus ja maidottomuus piti lisätä listaan, vaikka ne sisältyvät automaattisesti vegaaniuteen?

Vierailija
4/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on ikää jo seurusteluun, niin hänellä on ikää tehdä osa tarjottavista.

Vierailija
5/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo laktoosittomuus ja maidottomuus piti lisätä listaan, vaikka ne sisältyvät automaattisesti vegaaniuteen?

Veikkaan, että kyse ei ole yhdestä ja samasta ihmisestä.

Vierailija
6/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sellainen Vöner-pötkylä. On ihan hyvää ja juhlavaa. Laatikot saa helposti tehtyä vegaanisina. Ohjeita on netissä. 

Vierailija
7/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoita ei tarvitse paljon muokata, niin nehän sopii.

Vierailija
8/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani ei syö maitotuotteita eli laktoosista ei tarvitse huolehtia. Rosolli ja joku salaatti ainakin käy, pyydä lastasi itse hankkimaan muuta mikä heille maistuu.

Vierailija
9/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidottomat laatikot, rosolli, herkullisia kasvisgratiineja voi tehdä uuniin, uuniperunaa kasvistäytteellä, vihersalaatti, sienisalaatti jne.

Vierailija
10/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se vegeruoka on silti maidotonta ja siten myös laktoositonta. Eli ei tarvitse tehdä kolmea erilaista lanttulaatikkoa.

Vierailija
11/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos kysyisit ihan heiltä itseltään. Jos minä olisin menossa joulunviettoon muiden luokse, tarjoutuisin tuomaan itse omat ruokani ja tekisin niitä sen verran, että riittäisi muillekin, jos haluaisivat. Me emme voi tietää, mistä vieraasi tykkäävät. Ehkä he inhoavat joululaatikoita? Ehkä he eivät syö mitään "prosessoitua" kuten vöneriä vaan tykkäävät linsseistä ja pavuista proteiinin lähteenä?

Vierailija
12/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidottomat laatikot, rosolli, herkullisia kasvisgratiineja voi tehdä uuniin, uuniperunaa kasvistäytteellä, vihersalaatti, sienisalaatti jne.

Riisipuuron voi myös tehdä veteenkin.

Vierailija
14/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon ruoat pöytään ja olkoon nirsot nälässä, jos niin haluavat.

Tämä. Olin entisen seurustelukumppanin perheessä usein aterialla nälässä kun ei ollut mitään mutta sitten tulin järkiini ja aloin syödä normaalisti. En minäkään jaksaisi kenenkään vegaaniuksia huomioida kun jouluruokien laittamisessa ja jouluvalmisteluissa muutenkin menee niin paljon aikaa. Minä mikään viherhotelli ole.. Tuokoon itse jos toisten sapuskat ei kelpaa.

Vierailija
15/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se vegeruoka on silti maidotonta ja siten myös laktoositonta. Eli ei tarvitse tehdä kolmea erilaista lanttulaatikkoa.

Lanttulaatikossa on yleensä munaa ja kermaa eli pitää tehdä vesipohjaan tai korvikekermaan ilman munaa. 

Porkkanalaatikko on helppo maidottomana ja munattomana ja riisipuuro kauramaitoon.

Vierailija
16/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokarajoitteisten kanssa käytte läpi, mitkä joulupöytääsi kuuluvat ruoat ovat jo valmiiksi sellaisia, että ne sopivat heille. Lopuista sitten katsotte ne, mitä he eivät edes halua syödä. Nämä kaikki voit laittaa tarjolle sellaisina kuin itse haluat. Sitten keskustelette siitä, mitä nämä ihmiset mielellään söisivät joulupöydässä. Näin et tule tehneeksi mitään turhaa. Olisiko mahdollista, että nämä erikoisruokavalioita noudattavat osallistuisivat heidän erikoisruokiensa hankintaan/tekemiseen?

Vierailija
17/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chocochilistä vielä tällainen bongattu: http://www.vegaanituotteet.net/joulu/joulu/

Vierailija
18/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole koskaan ollut ongelma. Suvussa on sen tason allergiaa, että on menty pillit vinkuen sairaalaan, enpä alkaisi nirsoilusta puhua. Yksi asuu vessassa koko illan, jos saa pienenkin murun vehnää. 

Mutta helppojahan nämä on. Laktoositon sunnuntai käy leivontaan voin tilalle ja sillä saa aikaan jo paljon. Jos tekee itse laatikoita, sen kermattoman tekee pikkurasiaan erikseen kevyesti niin että tadaa - korvaa kerman vain vedellä, jos siis haluaa omaansa kermaa. 

Keitetyt perunat käy kaikille muille paitsi peruna-allergisille. Muffinsseja on helppo tehdä ilman maitoa ja munaa ja saa vielä gluteenittomaksikin tarvittaessa, laittaa vaan vähän joulumausteita ja sillä hyvä. Uunijuurekset on kiva lisuke, joka käy melkoisen monelle. En ymmärrä, miksi pitää ajatella vaikeimman kautta kun vegaaniseksi saa ihan tavallista perusruokaa.  

Vierailija
19/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupöydässähän on kaikenlaista ja moni sopii sellaisenaan tai pienin muutoksin vegaanille sekä monelle muullekin. Ei kaiken tarvitse sopi kaikelle, koska luultavasti kaikki eivät kaikesta tykkää kuitenkaan.

Vierailija
20/35 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupöydässähän on kaikenlaista ja moni sopii sellaisenaan tai pienin muutoksin vegaanille sekä monelle muullekin. Ei kaiken tarvitse sopi kaikelle, koska luultavasti kaikki eivät kaikesta tykkää kuitenkaan.

Aina se vegaani löytää jonkun asian mistä natista, vaikka kuinka yrität.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme