Mitä helsinkiläistä tapaa ihmettelette?
Kommentit (86)
Kiire. Kaikilla on aina ja koko ajan kiire jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Passiivisuutta. Helsinkiläiset odottavat että muut tekevät / ottavat ohjat, eivätkä osaa tarttua toimeen itse.
Jaa, mitenköhän tämä tarkalleen ilmenee?
Nenähonottavaa puhetyyliä, johon on sotkettu muutama "stadin slangin" sana (koska sitä varsinaista slangia ei osata). Sama ärsyttävä honotus kuuluu KAIKESSA radiosta tulevassa poppimusiikissa. Tietää mitkä artistit tulevat snadista pikku stadista.
Muuttamista Helsingistä jonnekin böndeen esim. Kuopio tai Joensuu.
Itseni korvaan särähtävät mm. sanat faija (isä), mutsi (äiti), hima (koti) ja leffa (elokuva). En käytä niitä koskaan normaalissa puheessa.
Muita kuin vihreiden äänestämistä, autoilulle on laitettava kertaheitolla stoppi
Ä pyrkii vänkäämään puheesa aaaksi. Suusta lipsahtaa helposti Itavalta eikä itävalta. Muutakin vokalivammailua on, puhuvat vokaalien välistä vähän kuin, ei puhtain vokaalein. Sitten se tussutus-ässä: Tff tff, niinkuin dödöä suihkittaisi. Kyntämällä naristen puhutaan ja intonoidaan sanojen loput
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passiivisuutta. Helsinkiläiset odottavat että muut tekevät / ottavat ohjat, eivätkä osaa tarttua toimeen itse.
Esim. jos vanhus on kaatunut kadulla, kaikki tuijottavat eikä kukaan mene ensimmäisenä auttamaan.
Työprojekteissa taas odotetaan että joku muu tekee suunnittelut ja itse voi ilmestyä sitten valmiiksi suunniteltuun projektiin.
Vapaa-ajalla odotetaan että saadaan kutsuja eri paikkoihin ilman että itse jaksetaan järjestää mitään.
Sitä miten iso merkitys sillä missä kaupungin osassa asut on ihmiselle. Muutin kaksi vuotta sitten töiden perässä tänne ja olen asunut kahdessa isossa kaupungissa eikä missään muulla ole kaupungin osalla merkitystä, ainakaan näin suurta.
Vierailija kirjoitti:
Kiire. Kaikilla on aina ja koko ajan kiire jonnekin.
Tämä ei pidä paikkaansa, mutta ilmiö varmasti korostuu siinä, että kun stadilaiset liikkuvat kaupungilla ja ovat vaikka matkalla töihin, yleensä sitä haluaa mennä reippaasti kävellen. Jos siihen kulkuväylälle tai ratikkapysäkille tulee sitten joku turistiperhe pyörimään ja ihmettelemään, mikä on tietenkin täysin ymmärrettävää, saattavat he saada mulkoilua osakseen, kun tukkivat tien. Ei pahalla, mutta me asutaan täällä ja tietyissä tilanteissa on tarve edetä reippaasti.
Kuppila kuin kuppila: onks teil mitä Ipoja hanassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos vanhus on kaatunut kadulla, kaikki tuijottavat eikä kukaan mene ensimmäisenä auttamaan.
Työprojekteissa taas odotetaan että joku muu tekee suunnittelut ja itse voi ilmestyä sitten valmiiksi suunniteltuun projektiin.
Vapaa-ajalla odotetaan että saadaan kutsuja eri paikkoihin ilman että itse jaksetaan järjestää mitään.
En kyllä tunnista. Kaaduin itse muutama vuosi sitten jäisellä tiellä ja mursin jalkani. Ensimmäinen auttaja juoksi paikalle sekunnissa. Siinä ambulanssia odotellessa kävi varmaan useampi kymmenen kysymässä tarvitseeko apua.
Vierailija kirjoitti:
Sitä miten iso merkitys sillä missä kaupungin osassa asut on ihmiselle. Muutin kaksi vuotta sitten töiden perässä tänne ja olen asunut kahdessa isossa kaupungissa eikä missään muulla ole kaupungin osalla merkitystä, ainakaan näin suurta.
Väittäisin, että useimmat ajattelevat ihmisestä aika lailla eri tavalla jos hän asuu vaikka Kontulassa tai Eirassa.
Liikenteessä käyttäytyminen.
Juostaan punaisia päin vaikka auto lähestyy...
Kiire on kiire on... Hautaan
Ja toi puhetyyli 😆 laahaava narkkarin puhetta muistuttava, suhuässää ja viimeiset kirjaimet jätetään pois ikinä = ikin Esimerkkinä
En snaijaa
Muun maan paheksunta, että Helsingissä on kaikki paremmin. Stadin slangin suosio, ahdistaa kuulla sitä.
Kyllä toi ää:n muuttuminen aa:ksi on ihan savolainen ominaisuus.
Stadilaisässä on muuten kielentutkijoiden mukaan ihan legenda. Asia on tutkittu. Stadissa ei suhuteta ässää yhtään enempää kuin monilla muilla paiikkakunnilla. Itseasiassa stadin ulkopuolella esim kaakossa se on paljon yleisempi.
Vierailija kirjoitti:
Itseni korvaan särähtävät mm. sanat faija (isä), mutsi (äiti), hima (koti) ja leffa (elokuva). En käytä niitä koskaan normaalissa puheessa.
Mä käytän. Ohi aiheen ,mutta sopinee tähän. Mun korvaan enemmän kuin sattuu äiskä ( äiti) ja iskä (isä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa-ajalla odotetaan että saadaan kutsuja eri paikkoihin ilman että itse jaksetaan järjestää mitään.En kyllä tunnista. Kaaduin itse muutama vuosi sitten jäisellä tiellä ja mursin jalkani. Ensimmäinen auttaja juoksi paikalle sekunnissa. Siinä ambulanssia odotellessa kävi varmaan useampi kymmenen kysymässä tarvitseeko apua.
Muakin on heti autettu, kun kaaduin. Mutta suureksi häpeäkseni on myönnettävä, että minä en auttanut kun vieressäni oleva kaatui todella pahasti vaan jähmetyin kauhusta paikalleni. ☹️