Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitienpäivä on jäänne agraariajoilta

Vierailija
07.05.2014 |

Kerran vuodessa äitee sai olla keskipisteenä ja ottaa vähän rennommin. Loput 364 päivää kuluivatkin sitten hellan ja navetan väliä kulkien.

Olen äiti itsekin, mutta otan mieluummin huomiota päivittäin kuin sädekehän kerran vuodessa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:45"]

Käsittääkseni äitienpäivä tuli agraariperheisiin varsin myöhään ihan siksi, että maalla ei ollut keväällä aikaa moiselle hapatukselle.

[/quote]

Äitienpäivä on aina ollut sunnuntai, eikä silloin tehty maatiloillakaan muuta kuin välttämättömät navettatyöt. Ei edes keväisin, sillä pyhä oli pyhä.

[/quote]

Kuule, ne välttämättömät navettatyöt vei aikaa ihan samalla tavalla arkena ja pyhänä. Eikä äitienpäivänä mies navetalle lähtenyt ja jättänyt emntää nukkumaan, kyllä se oli nainen, joka meni navettaan.

Vierailija
2/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kannattaa ajatella, että äitien- ja isänpäivät ovat toisaalta myös muillekin kuin juhlittavalle sankarille tärkeitä. Lapsille voi olla hyvin tärkeää ja hienoa saada olla mukana järjestämässä omalle vanhemmalleen pikkuyllätyksiä ja hemmotteluhetkiä edes parina päivänä vuodessa. Tuottaa iloa ja ylpeyttä tehdä itse kortti tai lahja ja saada ilahduttaa omaa vanhempaansa. Siis puhuttaessa pienestä lapsesta. Aikuiset lapset eivät nykyään ihan yhtä paljon taida edes muistaa vanhempiaan. Meillä ainakin saatetaan hoitaa vain puhelinsoitolla onnittelut välimatkan takia.

Itse koen, että on myös hienoa saada muistaa omaa kumppaniaankin ja antaa arvostusta hänen kyvystään olla vanhempi yhteisille lapsille. Vaikka arvostankin oman mieheni panostusta arkeen ja pyrin osoittamaan sitä teoin/asentein ihan päivittäin, niin on hyvä, että sen edes kerran vuoteen muistaa myös sanoa ääneen toiselle. Hektisessä arjessa sellainen herkästi unohtuu, mutta äitien- ja isänpäivät ainakin toimivat hyvänä muistutuksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ovat jäänne menneiltä ajoilta :/

Vierailija
4/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:43"]

Minusta kannattaa ajatella, että äitien- ja isänpäivät ovat toisaalta myös muillekin kuin juhlittavalle sankarille tärkeitä. Lapsille voi olla hyvin tärkeää ja hienoa saada olla mukana järjestämässä omalle vanhemmalleen pikkuyllätyksiä ja hemmotteluhetkiä edes parina päivänä vuodessa. Tuottaa iloa ja ylpeyttä tehdä itse kortti tai lahja ja saada ilahduttaa omaa vanhempaansa. Siis puhuttaessa pienestä lapsesta. Aikuiset lapset eivät nykyään ihan yhtä paljon taida edes muistaa vanhempiaan. Meillä ainakin saatetaan hoitaa vain puhelinsoitolla onnittelut välimatkan takia.

Itse koen, että on myös hienoa saada muistaa omaa kumppaniaankin ja antaa arvostusta hänen kyvystään olla vanhempi yhteisille lapsille. Vaikka arvostankin oman mieheni panostusta arkeen ja pyrin osoittamaan sitä teoin/asentein ihan päivittäin, niin on hyvä, että sen edes kerran vuoteen muistaa myös sanoa ääneen toiselle. Hektisessä arjessa sellainen herkästi unohtuu, mutta äitien- ja isänpäivät ainakin toimivat hyvänä muistutuksena.

[/quote]

Joo totta, meillekin lapselle päivä on tärkeä. Joten vietämme sitä hänen vuokseen. Olihan se itsellekin kivaa pienenä muistaa äitiä ja hyssytellä keittiössä aamupalaa tehdessä ennen äidin heräämistä. Äitienpäivä on monimuotoinen juhla, sitä ei olisi olemassa ilman lapsia. <3

Vierailija
5/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään piittaa ihan turhasta hössötyksestä. Ennemminkin ärsyttää vouhotus. Myös isänpäivän voisi poistaa itsestäänselvyytenä kaikilta, viettäköön ne jotka tahtovat.

Vierailija
6/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne on teiltä pois? Valitetaan valittamisen ilosta vai?

Vierailija
7/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kyseinen päivä on "keksitty" varsin urbaanissa  USA:ssa runsaat 100 vuotta sitten.

Vierailija
8/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:24"]

Tosin kyseinen päivä on "keksitty" varsin urbaanissa  USA:ssa runsaat 100 vuotta sitten.

[/quote]

Niin,  työssäkäyvien äitien huomioimiseksi kunnioituksesta äitien panoksesta teollistumisessa ja lasten kasvatuksessa. Agraari on siitä kaukana.

Vierailija
9/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin ankeaa, että elämä arkistuu ja kaikki merkkipäivät lytätään turhina, vanhanaikaisina ja takapajuisina. Kaikkien päivien pitäisi olla sitä samaa vaan. Olen itse ollut vuosikausia masentunut ja vuodet kuluivat kuin sumussa, päiviä, kuukausia ja viikkoja ei erottanut toisistaan. Nyt olen terve ja onnellinen ja nautin sujuvasta arjesta ja näistä perinteistä, jotka sitä rikkovat. Mun mielestä on jotenkin todella mukava puuhastella tällaisen pienen turhan parissa, siitä tulee työllekin vastapainoa ja elämään rytmiä. Jos meille lapsia siunaantuu, niin ihan varmasti vietetään sekä isän- että äitienpäivää!

Vierailija
10/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut äitinä 10 vuotta ja joka vuosi äitienpäivä tuntuu turhemmalta. Mä en ymmärrä että miksi se päivä on niin monelle tärkeä? Mä vietän aikaani perheen kanssa päivittäin ja ollaan samalla kokoonpanolla aina, me leivotaan kakkuja keskellä viikkoa ja käydään leffoissa yms. Ehkä päivä oli tärkeä siihen aikaan kun "arki ei ollut juhlaa". Meilläkään ei eletä kädestä suuhun ja rahaa jää arjen iloihin, ja mulla on lyhyet päivät ja teen paljon hommia kotona eli näen lapsiakin usein. Joten varmaan äitienpäivä merkitsee vanhemmalle polvelle enemmän, ja sitten sellaisille urakeskeisille ihmisille jotka eivät arjen keskellä elä laatuaikaa (meillä kaikki päivät on laatuaikaa). En vastusta sen viettoa, mutta meidän perheeseen ko. päivä ei anna mitään mitä muutoin ei olisi.

Vierailija
11/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:12"]

Kerran vuodessa äitee sai olla keskipisteenä ja ottaa vähän rennommin. Loput 364 päivää kuluivatkin sitten hellan ja navetan väliä kulkien.

[/quote]

Tässä on muuten yksi asia, mitä aina olen naureskellut äitienpäivän ja isänpäivän suhteen. Äitienpäivänä isä antaa äidille laatuaikaa itsensä kanssa esim. hoitamalla lapset tai tekemällä aamupalan tai viemällä äidin ulos syömään. Isänpäivänä äiti antaa isälle laatuaikaa --- lasten kanssa :-)

Eli äitienpäivä tai isänpäivä, isä on lasten kanssa.

(huom. kärjistys)

Vierailija
12/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuutosen kanssa siinä, että elämää pyritään arkistamaan mahdollisimman paljon. Pienetkin juhlahetket koetaan turhina. Ne muka vievät vain energiaa työnteolta. Tällainen asenne on seurausta yleissivistyksen tason laskusta ja siitä, että omaa kulttuuria ei tunneta. Ja jos tunnetaankin, niin sitä ei arvosteta. Kaikki vieras on hienompaa. Ollaan niin globaaleja, niin globaaleja. Tunnetaan muka muiden maiden kulttuurit niin hyvin ja ylistetään niitä samalla kun vieraita maitakin. Todellisuudessa useimmat eivät tunne sen paremmin vieraita kulttuureja kuin vieraita maitakaan. Kuvittelevat vain tuntevansa. Tämä on suht. nuoren kansakunnan lapsentauteja. Omaa ei osata arvostaa, osataan vain halveksia ja pilkata. Surullista, mutta totta.

Vierailija
13/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:12"]

[/quote]

Tässä on muuten yksi asia, mitä aina olen naureskellut äitienpäivän ja isänpäivän suhteen. Äitienpäivänä isä antaa äidille laatuaikaa itsensä kanssa esim. hoitamalla lapset tai tekemällä aamupalan tai viemällä äidin ulos syömään. Isänpäivänä äiti antaa isälle laatuaikaa --- lasten kanssa :-)

Eli äitienpäivä tai isänpäivä, isä on lasten kanssa.

(huom. kärjistys)

[/quote]

Öö, en mä kyllä tunne yhtään perhettä, jossa äitienpäivää vietetään jossain ravintolassa ilman lapsia. Se aamiaisen teko nyt on eri juttu, se on ainakin meillä tehty aina sekä äitien- että isänpäivänä ja myös synttäreinä yms, kaikkien muiden paitsi päivänsankarin toimesta. 

Vierailija
14/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni äitienpäivä tuli agraariperheisiin varsin myöhään ihan siksi, että maalla ei ollut keväällä aikaa moiselle hapatukselle.

Vierailija
15/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on liian kuluttavaa nykyään. Jos kaikki energia ei menisi siihen, jaksaisi varmasti paremmin järjestää pieniä "turhia" juhlia.

Vierailija
16/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:45"]

[/quote]

Äitienpäivä on aina ollut sunnuntai, eikä silloin tehty maatiloillakaan muuta kuin välttämättömät navettatyöt. Ei edes keväisin, sillä pyhä oli pyhä.

Vierailija
17/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miun päivä, mie päätän että lähdemme päivän vaellukselle. Toivottavasti hyvä ilma :-D

<3

Vierailija
18/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on myös onnittelut lapsen syntymästäkin joku jäänne. Sehän on selvä, että lapsi syntyy ja elää Kelan ja yhteiskunnan tuella ilman onneakin.

Se onnittelun omituisin piirre: Onnea yli kuudennesta miljardista ihmisestä maapallolle. Perkeleesti.

Vierailija
19/19 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin arvattu. Kyllä maatilan emäntä lähti aamulypsylle ihan itse myös äitienpäiväaamuna, ja se aika vuodesta oli agraariaikoina kiireistä peltotyöaikaa. Ei silloin jäänyt isäntä ja lapset äitiä passaamaan, vaikka luultavasti sunnuntain lepopäiväksi pyhittivät.

Kouluissa oli tosin tapana järjestää jotain yleisiä äitienpäiväjuhlia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan