Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan 6,5kk vauvan syömään kiinteitä?

Vierailija
07.05.2014 |

Kun ikää oli 5kk 1vko, annoin ensimmäistä kertaa bataattisosetta. Parin maistelukerran jälkeen iski flunssa, ja parin viikon tauon jälkeen jatkettiin. Mutta mikään ei maistu. Suu ei aukea lainkaan, välillä kun annan lelun käteen suu raottuu sen verran että saan lusikan kärjellisen ujutettua, mutta vauva selvästi närkästyy tästä. Mitään ei niele vaan sylkee pois. Hedelmäsoseet pyörivät joskus hetken suussa, mutta lopulta nekin syljetään. Olen tarjonnut bataattia, porkkanaa, perunaa, kukkakaalia, mangoa, banaania, päärynää, mutta ei. Ainut mitä mutustelee mielellään on maissinaksut, kurkkukin kelpaa imeskeltäväksi.

Yöt ovat ihan mahdottomia, vatsa vaivaa ja pelkän maidon voimalla isokokoinen ja paljon päivällä liikkuva vauva haluaa rintaa parin tunnin välein kaiken muun äheltämisen lisäksi. Lääkärissä testattiin allergiat, eikä mitään löytynyt yleisimmistä. Maidottomalla ruokavaliolla vatsavaivat vähenivät ehkä hitusen, nyt reilu viikko normaalilla ruokavaliolla ja kukaan ei nuku. Maitoallergiaa ei kuitenkaan löytynyt, eikä maidottomankaan aikaan nukuttu kuin parin tunnin pätkiä.

Olisiko kellään ideoita? Ajattelin jo jättää imettämisen ja siirtyä korvikkeeseen (saa sitä nyt kerran päivässä jos tuntuu ettei hermo kestä rinnalla), mutta jos ruoka ei maistu niin äidinmaito olisi kuitenkin mielestäni korviketta parempi vaihtoehto. Esikoinen alkoi aikoinaan syömään soseita kuin linnunpoika, siksi olen nyt ihan ihmeissäni.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että kasvu ollut tähän asti tasaista, mutta viime neuvolassa paino oli laskenut muutaman kymmenen grammaa.

Vierailija
2/5 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maissinaksut ja kurkku menevät omasta kädestä suuhun, anna lapselle muutakin sormiruokaa. Joillekin lapsille kelpaa vain sellainen, minkä voi itse laittaa suuhun. Ja voihan ne soseetkin antaa lapsen syödä itse. Suurin osahan niistä päätyy pöydälle, paitaan ja korvaan, mutta uteliaisuudesta yleensä myös jotain suuhun. Joillakin lapsille on tärkeää voida tutkia kaikki suuhun menevä käsin, joten voi olla, että lapsi siksi sylkee ruoan pois, koska se ei ollut käynyt läpi tärkeää tarkastusvaihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan antanut samaa makua monesti peräkkäin? Löysennätkö soseuta maidolla? Koita olla stressaamatta ja hermostuttaa ettei vauva aisti sitä ja yhdistä syötiin..

Vierailija
4/5 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei esikoine ikinä suostunut syötettäväksi ja ei tykännyt soseista. Luovutin. Heitin ruokaa eteen ja sai sitten sotkea ja syödä itse sen verran mitä halusi ja pystyi. Imetin 12kk. Poika kasvanut painon ja pituuden kanssa aina +10% käyrällä. Vuoden vanhana osasi jo syödä haarukalla tavallista ruokaa. Moni vanhempi ihminen oli ihan kauhuissaan kun huomasi etten syötä poikaa. Tjaa... jos kasvaa +10% käyrällä niin kyllä mä luulen että se saa tarpeeksi syötävää. Päiväkodissa eivät uskoneet tietenkään kun sanoi että syö itse eikä tarvii soseuttaa. Siellä ne muutaman viikon yritti pakottaa ruokaa suuhun ennen kun sanoivat mulle että hän syö parhaiten jos saa syödä itse. Daah...

Vierailija
5/5 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt itsetehdyistä soseista tosi löysiä korvikkeen kanssa. Samaa makua maistellaan kolmena, neljänä päivänä peräkkäin aina yhdellä aterialla. Yritän olla näyttämättä turhautumistaan vauvalle, toivoisin vain niin että yösyömisestä päästäisiin ja paino nousisi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi