Sterilisaatio vs. vasektomia?
Kertokaapa kokemuksianne ja näkemyksiänne tästä aiheesta. Ajankohtaista olisi jompikumpi tehdä, vai kannattaako ollenkaan?
Kommentit (35)
Samantekevää. Se tekee kuka ei halua lapsia. Jokainen päättää omasta kropastaan.
Tarkoitan kysymyksellä "naiselle tehtävät sterilisaatio vs. miehen sterilisaatio = vasektomia" - näitä siis haluaisin vertailla.
ap
Siis yritätkö kysyä pitäisikö miehen vai vaimon mennä steriloitavaksi? Meillä mies meni, koska minua oli ronkittu jo ihan tarpeeksi, ja vasektomia ei ole iso juttu. Kyllä miestä ensin se jännitti, mutta ihan ok, toisella puolella haava ei parantunut yhtä nopeasti kuin toisella puolella, mutta parani kuitenkin.
6, menikö miehesi omasta aloitteestaan, vai miten päädyitte? Oliko mitenkään henkisesti rankkaa? Miten päädyitte olemaan varmoja, että todella haluatte toimenpiteen?
Meillä on 4 lasta ja sektiolla syntynyt kaikki. Ei oltu varmoja vielä vikassa sektiossa halutaanko lisää, mutta nyt ollaan. Mulla leikkauspelko ja muitakin leikkauksia takana enkä halua enää operaatioihin. Essure poissuljettu. Eli koska mies ei halua vasektomiaan enkä minä enää leikkauksiin, meillä käytetään kondomia.
ARVATKAA VITUTTAAKO!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:32"]Meillä on 4 lasta ja sektiolla syntynyt kaikki. Ei oltu varmoja vielä vikassa sektiossa halutaanko lisää, mutta nyt ollaan. Mulla leikkauspelko ja muitakin leikkauksia takana enkä halua enää operaatioihin. Essure poissuljettu. Eli koska mies ei halua vasektomiaan enkä minä enää leikkauksiin, meillä käytetään kondomia.
ARVATKAA VITUTTAAKO!
[/quote]
lisäksi mies oli ekaks sitä mieltä että ei enempää lapsia
Tästäkin aiheesta vois keskustella.
Miehelle helpompaa, riskittömämpi, " turvallisempi" tehdä..
Ihan ehdottomasti miehelle.
Miehen vasektomia pettää harvemmin kuin naisen sterilisaatio (kunhan se varoaika operaation jälkeen, jolloin on käytettävä muuta ehkäisyä, on kulunut).
Miehelle tehtynä pienempi, halvempi ja nopeampi operaatio josta toipuu helpommin, riskittömämpi terveydelle ja vielä ehkäisynä varmempikin.
Tasan ainoa "syy" suosia sterilisaatiota on miehen asennevamma. Yhtä ainutta lääketieteellisesti järkevää syytä ei ole sille, miksi kannattaisi ennemmin naisen mennä sterilisaatioon kuin miehen vasektomiaan.
Tietääkö kukaan kumpi on helpompi ja riskittömämpi, Essure naiselle vai miehen vasektomia?
Olen jo meidän suhteen alusta asti kertonut miehelle, etten syö hormooneja. Ekan lapsen halusimme pian, sitten oli käytössä kondoomi (toka lapsi jossain välissä), sekä 'varmatpäivät'. Stressasin raskautta joka kuukausi kun ei oltu tekemässä lasta. Halusimme vain kaksi lasta. Kymmenen vuotta nuorimman jälkeen mentiin näin ja välillä taas puhuttiin eri ehkäisyvaihtoehdoista. Koska olin kantanut suurimman vastuun niin raskauksista kuin ehkäisystäkin (kyllä, muistuttelin kortsusta), pidin reilumpana jos mies olisi mennyt vasektomiaan mun sterilisoinnin sijaan (joka on naiselle suurempi ja riskialttiimpi operaatio). Mies oli samaa mieltä, mutta jännäsi sitä todella paljon. Keräsin asiallista materiaalia ja lähetin miehelle luettavaksi (netistä löytyy esim. blogi jossa mies kertoo omasta vasektomia prosessistaan). Vihdoin mies teki päätöksen ja varasi jo ajankin -ja olin yllätys, yllätys raskaana. Aikamoiseen saumaan meidän suloinen tytär itsensä tunki... Mies on käynyt vasektomiassa ja se meni tosi hyvin. Ihanaa kun ei tarvitse enää stressata! (Välillä on ollut aika stressaavaa kun tämä yllätysvauva ei ihan parhaaseen elämäntilanteeseen tullut, ja joskus on käväissyt häivähdyksenomaisesti ero mielessä, mutta sitten ajattelen sitä raskaaksitulostressiä jonkun toisen miehen kanssa ja...).
Muuten olen tietenkin sitä mieltä, että se tekee sterilisaation, joka on ihan varma ettei missään tilanteessa ikinä halua enää lapsia. Meillä se oli molemmat, ja pohdittiin yhdessä ja erikseen mahdolliset erot, jommankumman kuolema, lapsen tai lasten kuolemat...
Se, joka ei halua lapsia. Molempi parempi tietysti.
Ehdottomasti vasektomia, koska on pienempi / helpompi toimenpide. Mun mies oli sitä mieltä, että minun pitäisi mennä sterilisaatioon. Olin aiemmin pillereillä, kierukka ei sopinut. Mutta kun totesin, että minä olen jo hoitanut ehkäisyä 20 vuotta, niin nyt olisi hänen vuoronsa. Kumma kyllä ei kiinnostanutkaan yhtään vasektomiaan meno ;-D. Hänen tyhmyytensä takia olemme nyt ilman ehkäisyä. Kiva mies mulla!
up