Oletteko 40+ ikäiset laskeneet saavanne merkittävästi perintöä?
Itse olen jo liki 50 eikä isoa perintöä ole luvassa. Vanhemmilla on iso remontoitu asunto pienessä kaupungissa, mutta ei sen arvo ole kuin joku 100 000. Heillä on myös mökki, mutta se on vanha ja huonolla paikalla, kukaan ei maksaisi siitä edes 50 000. Lisäksi on vähän peltoa ja metsää, mutten usko niidenkään arvon olevan merkittävä. Meitä on kolme perillistä. Kyllä tässä saa varautua omilla tuloillaan maksamaan ylihinnoitellun asunnon pääkaupunkiseudulla ja mökki saattaa jäädä haaveeksi.
Miehen vanhemmat on kuolleet jo vuosikymmeniä sitten ja pieni perintö jaettu kolmelle.
Kommentit (73)
Kyllä lievästi käy kateeksi ystäviä, joilla on vanhempien maksama asunto / talo pääkaupunkiseudulla ja vanhemmilla miljoonakämppä itsellä.
Minäkin pelkään, että enemmän tulee perintöveroa kuin varsinaista perintöä...
Joo, saan kasan paskaa minkä kanssa tulen olemaan kusessa.
Minä olen saamassa ehkä puolet enemmän kuin te yhteensä ja olen ainoa lapsi. Mies on saanut äidiltään yli 400 000 ja toisen vastaavan tulee varmaan saamaan isältään. Oma asunto on maksettu ja mökkiä ei haluta.
Olen saanut jo ennakkoperintönä melkein kaiken. On auttanut asunnon ostamisessa.
Plus olisi vähän noloa minusta oikein "laskea" perintörahoja etukäteen, olisko vähän ahnetta..
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saamassa ehkä puolet enemmän kuin te yhteensä ja olen ainoa lapsi. Mies on saanut äidiltään yli 400 000 ja toisen vastaavan tulee varmaan saamaan isältään. Oma asunto on maksettu ja mökkiä ei haluta.
Kyllähän tuo pikkasen helpottaisi loppuelämän suunnitelmia..
Mikä on merkittävää. Minä saan puolet siitä keskimääräisestä suomalaisesta perinnöstä, joka on omakotitalo ja auto. Isäni kuoli jo, joten puolet tuosta olen jo saanut. Jäljellä on toinen puolikas, noin 3-40 000€ arvoinen.
Ja kyllä se minusta on ihan merkittävä perintö. Ei niin, että sillä minun asuntoani maksaisi, mutta ei tarvitsekaan: se on jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut jo ennakkoperintönä melkein kaiken. On auttanut asunnon ostamisessa.
Plus olisi vähän noloa minusta oikein "laskea" perintörahoja etukäteen, olisko vähän ahnetta..
AP tekee arviointia ihan sen perusteeksi, uskaltaako ottaa vielä 100 000 mökkilainaa tässä iässä.
Salaa toki toivon, että lapsettomat tädit ja sedätkin jättäisi meille jotain, mutta sen varaan en voi laskea.
Kyllä. Ihan järkyttää ajatus siitä miten paljon rahaa tulee. Sanotaanpa vaan että euro jackbotin verran. Eikä pienemmästä päästä.
Olen saanut 300 000 e ja toisesta perinnöstä on todella paha arvella onko se nolla vai vielä enemmän kuin tuo aiemmin saamani (välit elossa olevaan vanhempaan ovat katki).
Muuttotappio kunnasta 3kpl huono kuntoisia vuokrakämppiä, yhdessäkin asuu pultsareita.
-50luvun ok-talo mihin ei ole ikinä tehty kunnon remonttia ja lämmityskustannukset poskettomia.
Homeinen kesämökki todellla huonolla paikalla vaikka saimaalla onkin.
Paperilla näiden arvo voi olla jonkinlainen, mutta pääseekö niistä millään eroon kuin antamalla ilmaiseksi?
Täällä puretaan muutenkin kaupungin tyhjillään olevia vuokrakerrostaloja.
En, vanhemmillani on omaisuutta mutta melko varmasti joko isäni nykyinen vaimo putsaa faijan rahat omaan taskuun ja omille lapsilleen tai joku hoitokoti vie vanhusten rahat mennessään. Omaisuutta minulla on omasta takaa, ihan itse hankittu ja maksettu.
N44
Meitä on 6 lasta, joten perillistä kohti ei kummoisia tule.
Vanhemmat ovat noin 80-vuotiaita ja hyväkuntoisia. Tulen saamaan molemmilta noin 250.000€ perintöä. Molemmat näyttävät vaurastuvan edelleen, joten mitä pidempään sinnittelevät hengissä, sitä enemmän on perittävää. Tosin en minä enää niiden rahoja tarvitse. Silloin kuin olisin tarvinnut, ei mitään annettu vaan omillaan piti pärjätä. No, opetti ainakin nuukaksi ja rahanahneeksi.
Olen saanut ennakkoperintönä äitini osuuden eli puolet mökistä ja saaresta. Neljäsosa olikin jo valmiiksi minun isäni kuoltua , ja ostin siskoltani hänen osuutensa.
Paljon muuta tuskin on tulossa, koska äitini kuollessa talo menee vastaavasti siskolleni. Tosin hän ei sitä halua, joten varmaan ostan sen häneltä pois.
Tuskin isoja rahoja jää jaettavaksi. Eikä tarvitsekaan. Parempi että äiti käyttää rahat itseensä ja toivottavasti elää vielä pitkään!
Hei, vanhemmillani on mittava omaisuus eikä velkaa. Varallisuutta olisi minun näkökulmasta niin paljon, että perintöä voisi jakaa lapsille jo osittain nyt eikä odottaa 20 vuotta. Tämä on kuitenkin asia, josta en saa rakentavaa keskustelua aikaiseksi. Vanhemmillani ei ole koskaan ollut sellaista ajatusta, että lapsia tuettaisiin taloudellisesti. Miten tällaiset ”kitupiikit” saisi ymmärtämään, että taloudellinen tuki keski-ikäiselle ja lapsiperhe arkea elävälle on tärkeää ? Miten te muut perintöä odottavat olette saaneet perusteltua ennakkoperinnön merkitystä ?
Vierailija kirjoitti:
Joo, saan kasan paskaa minkä kanssa tulen olemaan kusessa.
Turha pelko, koska perinnöstä voi aina kieltäytyä.
Olisin maailman onnellisin jos saisin yllärinä jonkun lapsettoman sukulaisen perinnöstä vaikka 10 000.
Hah en todellakaan :D Tähän mennessä on ollut enemmän harmia kuin hyötyä.