Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kohtuullistaa asumiskuluja?

Vierailija
15.12.2020 |

Asumme mieheni kanssa minun omistamassa asunnossa, josta on vielä lainaa maksettavana. Mies ei halua ostaa puolikasta asunnosta eikä halua maksaa minulle vuokraa, koska kokee silloin kerryttävänsä minun omaisuutta. Myöskään vuokralle muuttaminen ei ole vaihtoehto. Olemme jakaneet lainaa lukuunottamatta asumiskuluja miehen tahdon mukaisesti: vakuutus ja jätehuolto puoliksi, hän maksaa lämmityskustannukset. Vedestä ei kuluja. Asumiskustannukset jakautuvat rahallisesti niin, että minun kulut kuukaudessa ovat noin 700e ja hänen 230e. Tuntuu niin pirun epäreilulta, ei hän asuisi missään vuokrallakaan noin edullisesti.

Miten saisin tämän edes hitusen tasapuolisemmaksi? Palkkatulot minulla 1600-1800e/kk ja miehellä 3800-4000e.

Ps. Sian jättäminen ei ole myöskään vaihtoehto.

Kommentit (26)

1/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankaa puoliksi asumiskustannukset ja sinä huolehdit yksin omistamasi asunnon velan lyhennyksestä.

Huolehdi myös siitä, että molemmat osallistuvat ruoka- ja muihin elämiskuluihin tasapuolisesti. Mies syö noin kolmasosan edestä enemmän kuin nainen. Erikoisshampoonsa ja vastaavat kumpikin maksaa itse. Pesuaineet ja pyykkitupamaksut puoliksi jne.

Vierailija
2/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi etsiä itselleen vapailta markkinoilta oman asunnon, asu sinä omassasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämppähän on sinun, eli sinä maksat lainan lyhennyksen ja muut kulut jaatte puoliks. Eli mies maksaa myös yhtiövastikkeesta puolet. Yhtiövastike ei kerrytä sinun omaisuuttasi koska se kattaa vain taloyhtiön juoksevia hoitokuluja.

Vierailija
4/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kämppähän on sinun, eli sinä maksat lainan lyhennyksen ja muut kulut jaatte puoliks. Eli mies maksaa myös yhtiövastikkeesta puolet. Yhtiövastike ei kerrytä sinun omaisuuttasi koska se kattaa vain taloyhtiön juoksevia hoitokuluja.

Ei ole yhtiövastiketta. Ap

Vierailija
5/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaihtoehto. Siis: joko maksaa vuokraa tai sitten häädät.

En ymmärrä miksi edes muutit tuon kanssa yhteen. Tai miksi asut asunnossa joka on yhden ihmisen (sinun) tuloillesi liian kallis.

6/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte omakotitalossa, niin sitten vaan lasket kaikki omakotitalon asumiskulut. Näiden päälle lisäät puolet vuokrasta, jota joutuisi maksamaan samankokoisesta omakotitalosta paikkakunnalla. Katselin juuri eilen omakotitalojen vuokria ja ovat siinä 500-600 euron välillä ainakin Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.

Vierailija
7/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies sellainen, jonka kanssa näet pidemmän tulevaisuuden? Voisiko hän ostaa puolet asunnosta? Jos ei, pidä huoli että et erossa vahingossa menetä omaisuuttasi hänelle. Eipä tuossa kauheasti voi kohtuullistaa, jos mies sanoo ettei halua maksaa vuokraa ja sinä et sitä häneltä vaadi. Se olis se mitä pitäis tehdä. Vetoa vaikka siihen, että jotta asunnossa voidaan tulevaisuudessa asua, pitää pesämunaa kartuttaa remontteja ja korjauksia varten. Siksi keräät häneltä niihin rahaa, koska hän myös osaltaan asumisellaan kuluttaa asuntoa ja varmasti haluaa siinä asua vuosienkin päästä.

Vierailija
8/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat enemmän, kuin mihin olisit oikeutettu moraalisesti. Asunto on sinun omaisuuttasi, ei miehesi. Miehesi maksaa nyt suurimman kulun eli lämmityksen jättäen sinulle puolet jätemaksusta ja vakuutuksesta. Mielestäni vakuutuksen maksaminen kuuluisi myös sinulle, koska sinun omaisuuttasi vakuutetaan.

Olen kanssasi samassa tilanteessa ja mies ei maksanut yhtään mitään, yhtään mistään (ei edes ruoasta). Hirveällä väännöllä sain maksamaan vähän lämmityksestä. Vesi, jäte, sähkö, vakuutus, laina ovat kaikki minun vastuullani, kuten myös ruoka pääosin.

Vierailija
9/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa asuntosi arvon verran rahaa osakeindeksirahastoon ja siirtää arvonnousun vuosittain tilillesi.

Vierailija
10/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus kuka ídìoottı suostuu tuollaiseen asumisjärjestelyyn X''DDDDDD miekkonen käyttää hyväksi ídìoottınaikkosta. Hahah! XD

Vierailija
11/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin miehelle että tilanne on epäreilu, ja kehoittaisin häntä etsimään oman vuokra-asunnon, beikkaan että kun alkaa etsiä ja huomaa jonkun yksiön maksavan 600e tmv. alkaa pitäää esim. 400e/kk isommasta asunnosta kohtuullisena.

Ymmärrän pointin ettei ole reilua jos toinen ns. "maksaa toisen asuntolainaa", mutta tilanne on molemmille win-win jos myös se mies säästää vert. asuisi omillaan.

Vierailija
12/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni puolet ja puolet on ihan kohtuullinen. Sehän tarkoittaa alle 500€ per naama. Riippuen missä asutte, mutta esim pk-seudulla ei tuolla hinnalla kummoista luukkua saa, jos mitään. Se on toisaalta ymmärrettävää, että ei halua kartuttaa sinun omaisuuttasi maksamalla sinun lainaasi, mutta toisaalta miksi hänen pitäisi saada asua lähes ilmaiseksi? Kultainen keksitie siihen on puolet ja puolet. Kyllä käyttökorvaus pitää maksaa, vaikka se toisen omaisuutta kartuttaisikin. Kyllä hänen asumisensa myös asuntoa kuluttaa.

Vierailija
13/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat enemmän, kuin mihin olisit oikeutettu moraalisesti. Asunto on sinun omaisuuttasi, ei miehesi. Miehesi maksaa nyt suurimman kulun eli lämmityksen jättäen sinulle puolet jätemaksusta ja vakuutuksesta. Mielestäni vakuutuksen maksaminen kuuluisi myös sinulle, koska sinun omaisuuttasi vakuutetaan.

Olen kanssasi samassa tilanteessa ja mies ei maksanut yhtään mitään, yhtään mistään (ei edes ruoasta). Hirveällä väännöllä sain maksamaan vähän lämmityksestä. Vesi, jäte, sähkö, vakuutus, laina ovat kaikki minun vastuullani, kuten myös ruoka pääosin.

Mahtaa olla aikamoinen helmi että jaksat katsella tuollaista lusmuilua.

Jos aplle ero ei ole vaihtoehto niin muuttakaa erillenne. Olen melko varma että siinä vaiheessa kun alat heittää miestä pihalle niin voipi alkaa kelpaamaan se että hän maksaa vähän lisää..

Tollasten ihmisten kanssa ei vaan pysty jakamaan taloutta jos on tärkeintä ettei "kerrytä" toisen omaisuutta. Nythän sitäpaitsi sä kerrytät hänen omaisuuttaan kun asuu puoli-ilmaiseksi. 

Vierailija
14/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen tarjoan samaa vaihtoehtoa kuin meillä: asumiskulut (+ ruoka + mahdollisen yhteisen auton kulut) puoliksi. Asunnon omistaja maksaa, tietysti, lainan. Remonttikulut puoliksi silloin, kun on kyse "normaalista kulumisesta". Sitten jos tehdään joku iso, asunnon arvoa nostava remontti, niin siitä sovitaan erikseen koska ei ole oikein, jos se maksetaan puoliksi ja sitten tuleekin ero eikä toinen osapuoli saa mitään vastinetta tuhansien eurojen panostukselle. Eikä ole oikein sekään, että hän ei maksa mitään mutta saa nauttia lisääntyneestä asumismukavuudesta.

Vierailija
15/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ota sinne alivuokralainen. Niin ne Jenkkilässäkin tekevät. Jos mies ei moista hyväksy, hän ei ole sulle oikea.

Vierailija
16/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällä oli sama tilanne. Hänellä oli tosi kiva kaksio, miehellä pieni yksiö. He järkeilivät heidän on kivempi asua kaksiossa ja miehen yksiö laitettiin vuokralle. Miehen kanta oli sama, eihän minun tarvitse mitään vuokraa maksaa, koska jne.  Mies lyhensi omaa lainaa saamallaan vuokralla ja normaalilla lyhennyksellä, maksoi ystävälleen puolet yhtiövastikkeestä käteisenä ja eipä käynyt liikaa ruokakaupassa vedoten hän maksoi just ison osan yhtiövastikkeesta. 

Asia saatiin sovittua niin, että he ostivat yhteisen asunnon ja laitettiin myös kaksiokin vuokralle.

Meidän kodista saisi vapailla markkinoilla vuokraa n 2300 - 2500 euroa. Yhtiövastike on 320 euroa. Jos puolisoni sanoisi hän maksaa yhtiövastiketta 160 euroa eikä muita kuluja, pistäisi hänet pellolle. Miehesi käyttää sinua hyväksi. Jatka seurustelua, mutta laita hänet asumaan muualle. 

Vierailija
17/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kohtuuton tuo tilanne: mies asuu superhalvalla keräten säästöjä ja sinulle ei jää lähes mitään käyttörahaa. Tuossa tilanteessa kaiken jakaminen puoliksi ei todellakaan ole reilua. Voisitteko ottaa käyttöön yhteisiä vaihtelevia menoja varten vaikka yhteistilin, johon laittaisitte rahaa vaikka 10 % omista tuloistanne joka kuukausi? Tuolla maksaisitte vaikka yhteisiä reissuja tai muita sellaisia kuluja. Ei voi olla niin, että yhteisessä kodissa on kaksi erilaista elintasoa, tai vuosien varrella kerääntyvä katkeruus tulee tuhoamaan liittonne.

Vierailija
18/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaihtoehto. Siis: joko maksaa vuokraa tai sitten häädät.

En ymmärrä miksi edes muutit tuon kanssa yhteen. Tai miksi asut asunnossa joka on yhden ihmisen (sinun) tuloillesi liian kallis.

Muutin yhteen miehen kanssa, koska rakastan häntä ja haluan viettää hänen kanssaan, rakentaa yhteistä tulevaisuutta.

Asunto ei ole minulle liian kallis yksin maksettavaksi. Koen vain epäreiluksi, että maksan enemmän asumiskuluista kun me molemmat kuitenkin tarvitsemme katon pään päälle. Lisäksi mies on huomattavasti parempi tuloinen ja tällä järjestelyllä hän pystyy säästämään entistä enemmän ts minä kerrytän hänen varallisuutta.

Ap

Vierailija
19/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei halua kartuttaa sinun omaisuuttasi maksamalla sinulle vuokraa ja samalla hän kartuttaa omaa omaisuuttaan kun ei maksa vuokraa. Vain miehen putkiaivologiikka toimii näin :-)

Vaadit häntä maksamaan 50% vuokrasta, jonka hän maksoi siitä asunnosta jossa viimeksi asui vuokralla. Niin hän ei kartuta omaa omaisuuttaan/varallisuuttaan sinun kustannuksellasi.

Yhteisiä menoja varten yhteinen taloustili, johon molemmat laittavat tulojen suhteessa rahaa - silloin kustannukset jakaantuvat tasaisesti. Eurojako ei toimi, jos tuloero on noin iso kuin teillä - silloin sinä maksat aina suhteessa enemmän kuin miehesi.

Älä anna miehen painaa itseäsi hellan ja nyrkin väliin (kuten kulunut sanonta kuuluu).

Vierailija
20/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmitämme leivinuunia omalta tontilta kaadetuilla puilla, lämpöpattereita ei juuri tarvita. Suurin sähkönkulutus tulee hänen harrastehallinsa lämmityksestä. Vakuutettuna on myös hänen omaisuuttaan, josta sopimuksen mukaan minä maksan puolet.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi