Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kohtuullistaa asumiskuluja?

Vierailija
15.12.2020 |

Asumme mieheni kanssa minun omistamassa asunnossa, josta on vielä lainaa maksettavana. Mies ei halua ostaa puolikasta asunnosta eikä halua maksaa minulle vuokraa, koska kokee silloin kerryttävänsä minun omaisuutta. Myöskään vuokralle muuttaminen ei ole vaihtoehto. Olemme jakaneet lainaa lukuunottamatta asumiskuluja miehen tahdon mukaisesti: vakuutus ja jätehuolto puoliksi, hän maksaa lämmityskustannukset. Vedestä ei kuluja. Asumiskustannukset jakautuvat rahallisesti niin, että minun kulut kuukaudessa ovat noin 700e ja hänen 230e. Tuntuu niin pirun epäreilulta, ei hän asuisi missään vuokrallakaan noin edullisesti.

Miten saisin tämän edes hitusen tasapuolisemmaksi? Palkkatulot minulla 1600-1800e/kk ja miehellä 3800-4000e.

Ps. Sian jättäminen ei ole myöskään vaihtoehto.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaihtoehto. Siis: joko maksaa vuokraa tai sitten häädät.

En ymmärrä miksi edes muutit tuon kanssa yhteen. Tai miksi asut asunnossa joka on yhden ihmisen (sinun) tuloillesi liian kallis.

Muutin yhteen miehen kanssa, koska rakastan häntä ja haluan viettää hänen kanssaan, rakentaa yhteistä tulevaisuutta.

Asunto ei ole minulle liian kallis yksin maksettavaksi. Koen vain epäreiluksi, että maksan enemmän asumiskuluista kun me molemmat kuitenkin tarvitsemme katon pään päälle. Lisäksi mies on huomattavasti parempi tuloinen ja tällä järjestelyllä hän pystyy säästämään entistä enemmän ts minä kerrytän hänen varallisuutta.

Ap

Sinä rakastat ja haluat rakentaa yhteistä tulevaisuutta.

Mies ei halua rakentaa yhteistä tulevaisuutta ja se rakkauskin taitaa oll siipeilyä, eli selkosuomeksi hyväksikäyttöä.

Mutta kysymykseesi. Myy kämppä ja sijoita lainojen jälkeen jäävät rahat. Tai pistä asunto vuokralle.

Molemmissa vaihtoehdoissa muutatte joko vuokralle tai ostatte yhteisen kämpän ja pistätte kulut puoliksi.

Jos mies ei suosyu tähän, niin yllä mainitsemani epäily osui oikeaan. Sitten on valotasi, jätätkö hyväksikäyttäjän vai alistutko kitisemättä kohtaloosi.

Vierailija
22/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitäisi löytää tapa, missä kumpikaan ei kerrytä epäreilusti toisen omaisuutta, mutta ei elä myöskään siivellä. Eli molempien pitäisi hyötyä yhtä lailla yhdessä asumisesta kustannussäästön muodossa. Jos ette pääse molempia tyydyttävään kompromissiin, ei kannata missään nimessä jatkaa yhteisasumista vaan mies hommaa oman asunnon. Voitte silti jatkaa seurustelua, mutta taloutta ei kannata jakaa sellaisen kanssa, joka haluaa edistää vain omaa etuaan, vaikka toisen kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti et voi pyytää vuokraa kumppanilta, ellet halua että hän (lainopillisesti) olisi oikeutettu osaan asuntosi/talosi omistuksesta. Tämä voi tuntua epäreilulta, mutta lainakustannukset kuuluvat lainmukaan ainoastaan sinun maksettavaksesi, koska kerrytät niitten maksulla omaisuuttasi. Tällaisessa tilanteessa ei ole väliä kummankaan tuloilla, vaan sillä kenen nimissä omistus ja laina on.

Sen sijaan kaikki juoksevat kustannukset voi puolittaa (arvio vesimaksusta ja sähkölaskusta/ lämmitykset/ vakuutukset/ jne).

Mikäli tämä hiertää sinua liikaa, suosittelen että laitatte sinun asuntosi vuokralle ja muutatte yhteiseen vuokrakämppään, josta kumpikin maksaa yhtä paljon maksuja.

Vierailija
24/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen mielestä nykyinen järjestelynne on reilu, sopisiko se hänelle toisin päin? Eli hän ostaisi teille asunnon tai talon, johon te molemmat muuttaisitte ja sinä maksaisit osan juoksevista kuluista. Oman talosi voisit vuokrata tai myydä ja sijoittaa rahat.

Jos miehen mielestä asetelmassa olisi rukattavaa, voisi sen kai tehdä nyt hetikin?

Vierailija
25/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän ole naimisissa? Ja jos olette niin onhan avioehto että ei saa tuosta asunnosta mitään?

Vierailija
26/26 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettehän ole naimisissa? Ja jos olette niin onhan avioehto että ei saa tuosta asunnosta mitään?

Ei olla naimisissa.

Vierailija kirjoitti:

Jos miehen mielestä nykyinen järjestelynne on reilu, sopisiko se hänelle toisin päin? Eli hän ostaisi teille asunnon tai talon, johon te molemmat muuttaisitte ja sinä maksaisit osan juoksevista kuluista. Oman talosi voisit vuokrata tai myydä ja sijoittaa rahat.

Jos miehen mielestä asetelmassa olisi rukattavaa, voisi sen kai tehdä nyt hetikin?

Tämä oli hyvä ehdotus, kiitos! Laittaa pohtimaan asioita toisin. Otan puheeksi heti tilaisuuden tullen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi