Fysioterapeutuksi opiskelu; järkeä?
Olen opiskellut sairaanhoitajaksi melkein vuoden mutta on ollut aika vaikeaa; huonot kemiat laiskojen opettajien ja oppilaiden välillä ja opettajilla epäkannustava suhtautuminen. =(
Olen opinto-ohjaajan kanssa välillä keskustellut tästä vaihtamisen mahdollisuudesta ja opinto-ohjaaja (itse ex-hoitaja) on oudosti maininnut aina välillä liikuntakokeen, jota ei nykyään edes ole. Mutta ilmeisesti hän pitää sitä tärkeänä asiana (ja minua rapakuntoisena) kun siitä pitää asioikseen kuittailla.
Tuntuu vaan vaikealta saada kokonaiskuvaa parista asiasta; eli onko töitä oikeasti olemassa (monen mielestä surkeasti) ja mitä siellä koulutuksessa todella oppii?
Monissa videoissa näytetään erilaisia laitejumppia ja muita juttuja, joista tulee lähinnä personal training mieleen enemmän kuin hoitaminen ja itselle jotenkin luotaantyöntävä vaikutelma. Miten suuressa osassa siis erilaiset laitteet ja liikunnanohjaaminen ovat ja kuinka paljon on neuvontaa, teoriatietoa ja käsittelyä? Itseä kiinnostaa enemmän tuo käsittely, diagnosointi, neuvonta ja vähän kaikki muu kuin urheiluhommat. Ovatko opiskelijat yleensä jotain urheiluhulluja? Ennemmin olisin ihan tavallisten plösöjen seurassa ja opiskelisin oikeaa terveysalaa kuin mitään urheilijoiden jatkopuuhastelua ja salivinkkejä.
Kommentit (23)
Olet ristiriitainen.
Ja vaikka opiskelee hoitajaksi hyvä kunto on vaativan työn onnistumisen edellytys....
Haluat olla " tavallisten plösöjen" seurassa. Juu, ei sinusta ainakaan fyssariksi ole.
Diagnosointi kiinnostaa, käsittely, neuvonta... Vaihda koulua älä alaa. Vie SH loppuun ja kato mitä tarvii lääkikseen sieltä löytyy tavallisia plösöjä ja ihan oikeaa terveysalaa.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 19:08"]
Itse opiskelen fysioterapiaa toista vuotta ja luokalla kaikki ovat melko urheilullisia ja pari urheilee ihan kilpatasolla. Itse en ole supersporttinen mutta pidän kuntoani yllä normaalisti liikkumalla monipuolisesti.
Työharjoitteluissa olen huomannut että tulevat työkaveritkin ovat urheilullisia (esim. Fyssarit &liikunnanohjaajat) ja asiakkaatkin kaipaavat tietoa ravitsemuksesta ymsyms.joten liikuntakiinnostus ja ylipäätänsä kiinnostus terveyteen on tärkeää.
Ja puhuit että olisi raskasta opiskella terveydenhoitajaksi niin voin sanoa että fyssariopiskelutkim ovat rankkoja ja tulee asennoitua siihen että työtä riittää ja opettajat vaatii paljon (ainaki meidän koulussa). Huomaa että ne jotka vaan kuvittelee istumalla päästä koulun läpi luovuttaa aikaisin :)
[/quote]En siis pidä noita sairaanhoitajan opintoja, joidenka lisäpikakurssi terveydenhoitajan ammattiin pätevöittää, minään vaikeina teorian suhteen. Esim.lukion terveystieto on mielestäni huomattavasti rankempaa kuin AMK:n SH-opiskelu teorian kannalta. Opintopisteitä saa ihan hävyttömän vähällä vaivalla ja varsinaista käytännön harjoittelua ei hirveästi ole siltikään.