Miksi chili on niin hyvää? Liittyykö se serotoniiniin tms?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi chiliä niin voi tulla jopa kuolema. :(
Yksi asia on varma että minulla ei ole tarpeeksi chiliä ja jos joku varastaa minun kapsaisiinin lähdettä niin maapallomme ja universumimme on ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulinen ruoka vapauttaa endorfiineja elimistöön, samalla tavalla kuten esim seksi tai urheilu.
Paitsi että chili ei ole tulista. Se vain huijaa elimistöäsi luulemaan, että olet syönyt jotain polttavaa.
Vai huijjaako jotkut ihmiset elimistöstään savuavia asioita ja jopa esineitä valheina?
Mausteilla voidaan korostaa, laimentaa tai muuttaa ruuan makua. Yleisin virhe on se että kuvitellaan tulisuuden olevan itseisarvo. Chiliruokiin laitetaan monesti liikaa chiliä niin että maku häviää.
Kai sekin on kokemus mutta samaa luokkaa kuin vaikkapa suun huuhtelu vuohen virtsalla.
Minulla on inissy päässä jo eilisestä saakka niin että huhheijjakkaa.
Chilissä oleva kapsaisiini on sen muotoinen molekyyli, että se stimuloi kuumuutta ja hankauskipua tunnistavia reseptoreja. Näistä lähtee viesti aivoille, että nyt sattuu, vaikka tosiasiallista vahinkoa ei ole tapahtunut. Tämän vuoksi aivot pumppaavat endorfiineja elimistöön eliminoidakseen kivun tunnetta, mikä sitten tuo hyvää oloa. Elimistö aika pian huomaa, ettei kapsaisiinialtistuksessa ollut kyse todellisesta vaarasta, minkä vuoksi toleranssi kasvaa hyvinkin äkkiä.
hiivamieslapsi kirjoitti:
Mausteilla voidaan korostaa, laimentaa tai muuttaa ruuan makua. Yleisin virhe on se että kuvitellaan tulisuuden olevan itseisarvo. Chiliruokiin laitetaan monesti liikaa chiliä niin että maku häviää.
Kai sekin on kokemus mutta samaa luokkaa kuin vaikkapa suun huuhtelu vuohen virtsalla.
Jos sinä kirjoitit että kuvitellaan itseisarvoa niin silloin sitä itseisarvoa pitää myös olla.
Sen tiedän että sininen mentaliteetin chakran chili ollaan kasvatettu tai paremmin sanottuna manipuloitu varastetulla jalohopeallaÇ-ļ-í-p-p-é-ŕ metallilla sellaiseksi että tämän alkukantaisen chilin hedelmälihan sisällä olela kapsaisiini on muodostunut pyöreiksi palloiksi vastoin luontoa, ihmistä ja sivilisaatiotamme.
Tuleeko chili sulamattomana ulos.
Vierailija kirjoitti:
Chilissä oleva kapsaisiini on sen muotoinen molekyyli, että se stimuloi kuumuutta ja hankauskipua tunnistavia reseptoreja. Näistä lähtee viesti aivoille, että nyt sattuu, vaikka tosiasiallista vahinkoa ei ole tapahtunut. Tämän vuoksi aivot pumppaavat endorfiineja elimistöön eliminoidakseen kivun tunnetta, mikä sitten tuo hyvää oloa. Elimistö aika pian huomaa, ettei kapsaisiinialtistuksessa ollut kyse todellisesta vaarasta, minkä vuoksi toleranssi kasvaa hyvinkin äkkiä.
Minulla ei ole sellaista chiliä mutta minulla on sellaista kapsaisiinia minkä muoto on erilainen kuin kuvailemasi, eikä se ole pyöreä.
Minulla oli myös ecuadorilaisia albertosauruksen paskasta haihtuneessa ilmassa kasvaneita suklaa cacao papuja ja jotkut apinat tai apina varasti minulta 10kpl niitä kuin olin laskenut että minulla oli 118kpl viimisiä jäljellä ja pidin kassiani jossa oli nämä suklaat niin koko ajan vierelläni ja kuin laskin uudestaan ne suklaat niin minulla oli vain 107kpl jäljellä, joku varasti minulta 11kpl niitä. Jos joku väittää että tämä ei ole totta niin se on sama että sanoisit että en osaa laske 2+2 ja silloin teetät terrórísmiä.
Haluan vastineeksi tästä varastamisesta varkailta anteeksipyynnön ja korvauksen, jos tämä ei onnistu niin varkaat tulevat kokemaan kuoleman niin että he eivät pääse taivaaseen eikä heidän perheensä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko chili sulamattomana ulos.
Kokemattomalla ehkä?
Kun Suomesta alkoi saamaan chiliä tuoreena kaupasta, kävi kuten paprikan kanssakin, kuoret ja siemenet tulivat ulos sulamattomina. Jonkun ajan kuluessa suolistobakteerit ilmeisesti muuttuivat/sopeutuivat ja nyt ei enää vuosiin ole näkynyt mitään sulamatonta ainesta - kaikki sulaa näkymättömiin; niin chilin ja paprikan siemenet kuin myös kuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole sellaista chiliä mutta minulla on sellaista kapsaisiinia minkä muoto on erilainen kuin kuvailemasi, eikä se ole pyöreä.
Minulla oli myös ecuadorilaisia albertosauruksen paskasta haihtuneessa ilmassa kasvaneita suklaa cacao papuja ja jotkut apinat tai apina varasti minulta 10kpl niitä kuin olin laskenut että minulla oli 118kpl viimisiä jäljellä ja pidin kassiani jossa oli nämä suklaat niin koko ajan vierelläni ja kuin laskin uudestaan ne suklaat niin minulla oli vain 107kpl jäljellä, joku varasti minulta 11kpl niitä. Jos joku väittää että tämä ei ole totta niin se on sama että sanoisit että en osaa laske 2+2 ja silloin teetät terrórísmiä.Haluan vastineeksi tästä varastamisesta varkailta anteeksipyynnön ja korvauksen, jos tämä ei onnistu niin varkaat tulevat kokemaan kuoleman niin että he eivät pääse taivaaseen eikä heidän perheensä.
Anteeksi, kirjoitusvirhe, ei varastanut 10kpl vaan varasti 11kpl. Minulla oli niitä pommin varmasti 118kpl ja oveni oli lukittu ja pidin niitä kassini sisällä, menin vieraiden luo ja pidin matkallani junassa niitä koko ajan vieressäni ettei kukaan koskisi niihin ja kuin laskin vieraiden luona ne uudestaan niin minulla oli vain 107kpl. Haluan anteeksi pyynnön tästä tekopyhyydestä varkailta ja tämän varkauden tekijöiltä ja jos en saa niin ne eivät pääse taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chili on hyvää koska maapallon elämä syntyi kapsaisiinista. Saat olla eri mieltä mutta mene eri mielipiteelläsi ja menestyvälläsí kamélínpàskallaśí pois hengittämästä sitä niskaani.
Minä sanoin etten tiedä, useinkin syön chiliä, en voi hengittää niskaan kun ei täällä ole kettään.
Mitä sanoit että et tiedä koska minä en tiedä mitä sinä kerjäät tekopyhyydelläsi enkä uskon ja toivon mukaan toivo katastrofia sinulta koska en tiedä. Sinulla kyllä täytyy olla otsaa koska et voi hengittää kenenkään niskaan "tietämykselläsi" mitä kiellät vihapuheena, iďíooťťí.
En siis tiedä miksi muut tykkää chilistä. Tarkoitin konkreettisesti ettei ole muita että voisi läähättää niskaan.
Ikävää jos olet heti aamusta vihainen. hmphff.
Chilillä saa kivaa vaihtelua ruokaan. Toisekseen moni chili on oikeasti tosi hyvän makuinen, kunhan on toleranssit kohdillaan chilin poltteen suhteen. Chiliin otttuu syömällä ja kun totut, niin voit syödä vahvempia chilejä. Hedelmäinen habanero ja vuohenjuusto esimerkiksi on tosi maukas yhdistelmä, mutta toki vaatii että voi habaneroa syödä ilman suurempaa poltetta.
Paitsi että chili ei ole tulista. Se vain huijaa elimistöäsi luulemaan, että olet syönyt jotain polttavaa.