Yli 20 vuotta kotiäitinä, onko toivoakaan enää työllistyä,
edes osa-aikaisesti tai keikkätöihin? Asiallisia vastauksia kiitos, vittuilulle kotonaolosta voitte aloitta toisen ketjun.
Kommentit (41)
Tuskin. Niin paljon työttömiä ja mielummin palkataan joku joka on ollut töissä aikaisemminkin.
Ainakin juuri tällä hetkellä on. Yritykset välttelevät riskinottoa ja sinä olet iso riski, kun mitään todisteita työkykyisyydestä ei ole. Mikä on ammattisi? Vositko perustaa yrityksen?
Keittiöpuolelta löytyy keikkaa ja osa-aikaista työtä avustavissa hommissa, toki juuri nyt ei koronan takia hirveästi ole. Mutta noihin usein ei vaadita muuta pätevyyttä kuin hygieniapassi.
Ihan sama mikä tutkinto on jo se on joskus yli 20 vuotta sit hankittu eikä sen jälkeen ole tehnyt päivääkään alansa töitä.
Riippuu koulutuksestasi. Mikä koulutus sinulla on? Jos ei mitään, mitä olet valmis tekemään asialle?
Jos sinulla on vaikkapa sote-alan koulutus, töitä kyllä saa ainakin suuremmilla paikkakunnilla.
Sote, siivous ja keittiöaloille ainakin pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mikä tutkinto on jo se on joskus yli 20 vuotta sit hankittu eikä sen jälkeen ole tehnyt päivääkään alansa töitä.
Voihan kelan rahalla päästä alalle harjoitteluun ja päivittää osaamistaan.
Nykyään edes korkeakoulutetut eivät pääse töihin, joten kotiäiti, jolla on 20 vuoden aukko työhistoriassa, on todella kovilla. Suosittelisin hakeutumaan siivoojaksi. Alalla vaihtuvuus on suurta, joten avoimia paikkoja on, ja työn jälki on se mikä merkitsee eniten. Itse pidin kovasti siivoustyöstä opiskeluaikoina. Suorittavaa työtä, jota ei tarvitse ottaa kotiin mukaan.
Kerro nyt ap. jotain OSAAMISESTA - ei tutkinnoista. Englannin kielen taidoista on hyötyä ja voit nopeasti opiskella itsenäisesti tai kohtuuhintaisilla kursseilla sellaisen osaamisen, josta maksetaan avoimilla markkinoilla kohtuullinen korvaus:
- englanin kielen taito:
Lukeminen ja kuullun ymmärtämäminen auttavat suunnattomasti opiskelussa. pelkästään YouTubessa on valtavasti opiskeluun soveltuvia videoita melkein aiheesta kuin aiheesta. Ammatti- ja harrastekirjallisuutta on Amazon pullollaan kohtuuhintaan.
Puhuminen ja kirjoittaminen ja esiintymistaito työllistävät jo suoraan, kunhan osaa soveltaa...
Vierailija kirjoitti:
Nykyään edes korkeakoulutetut eivät pääse töihin, joten kotiäiti, jolla on 20 vuoden aukko työhistoriassa, on todella kovilla. Suosittelisin hakeutumaan siivoojaksi. Alalla vaihtuvuus on suurta, joten avoimia paikkoja on, ja työn jälki on se mikä merkitsee eniten. Itse pidin kovasti siivoustyöstä opiskeluaikoina. Suorittavaa työtä, jota ei tarvitse ottaa kotiin mukaan.
Niin, et siivonnut siis kotona?
Sanoisin että esim. aivokirurgin hommia ei tarvitse ottaa kotiinsa. Aika harva tekee aivoleikkauksia kotona.
Just tällä hetkellä on haastavaa työllistyä kenelle tahansa. Minä opiskelin 15 kotiäitivuoden jälkeen hierojaksi ja perustin oman yrityksen. Sen jälkeen olen käynyt monenlaisia kursseja alalta, esim. vyöhyketerapiaa, kuumakivihierontaa, intialaista päähierontaa. Ihan mukavasti olen työllistynyt, mutta nyt on kyllä vaikeaa, kun asiakkaita on viime keväästä lähtien ollut normaalia vähemmän, lahjakorttejakaan ei mene entiseen malliin.
Ystäväni oli ollut kotona 30 v ja pääsi työkkärin kautta jonkinlaiseksi tukityöllistetyksi erääseen pieneen kauppaan. Hänellä oli merkonomin tutkinto ja vähän kokemusta myyntityöstä, mutta tosiaan sieltä 30 vuoden takaa. Vaikka tuki loppu jossain vaiheessa, työnantaja palkkasi hänet töihin ja on ollut nyt jo monta vuotta töissä. Toinen tuttu ryhtyi perhepäivähoitajaksi, mutta silloin heistä oli pula, eikä tarvinnut olla mitään koulutusta. Työn ohessa hän sitten suoritti pph:n tutkinnon, mutta en tiedä, pitääkö nykyään olla lähihoitaja tuohonkin työhön. Täällä on kuulemma kova pula keittiötyöntekijöistä, pääsee kaupungin keskuskeittiölle, vaikka ei ole mitään koulutusta, mutta reipas ja jaksava pitää olla. Itse harkitsen, että jos työtilanne on näin huono kovin pitkään, menen tuonne keittiölle, jos ottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että esim. aivokirurgin hommia ei tarvitse ottaa kotiinsa. Aika harva tekee aivoleikkauksia kotona.
Kaikista omaa kotia siivoavista ei ole edes tekemään muille kotisiivouksia. Siivous on taitolaji, joillakin se on paremmin hallussa kuin toisilla. Laitossiivous nyt on ihan eri asia kuin kotisiivous, siihen tarvitaan laitoshuoltajan tutkinto. Jotain rappusiivousta voi siivousfirmoista löytyä, mutta ne työt on yleensä tunti siellä ja toinen tuolla, joten kulkemiseen pitää olla oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt ap. jotain OSAAMISESTA - ei tutkinnoista. Englannin kielen taidoista on hyötyä ja voit nopeasti opiskella itsenäisesti tai kohtuuhintaisilla kursseilla sellaisen osaamisen, josta maksetaan avoimilla markkinoilla kohtuullinen korvaus:
- englanin kielen taito:
Lukeminen ja kuullun ymmärtämäminen auttavat suunnattomasti opiskelussa. pelkästään YouTubessa on valtavasti opiskeluun soveltuvia videoita melkein aiheesta kuin aiheesta. Ammatti- ja harrastekirjallisuutta on Amazon pullollaan kohtuuhintaan.
Puhuminen ja kirjoittaminen ja esiintymistaito työllistävät jo suoraan, kunhan osaa soveltaa...
esiintyviä pellejä
Vierailija kirjoitti:
- englanin kielen taito:
Englanninkielentaito on itsestäänselvyys monilla aloilla, eikä sen osaaminen itsessään auta työllistymisessä yhtään.
Eri asia, jos puhuu sujuvaa venäjää, arabiaa tai vaikka mandariinikiinaa. Sitten alkaa jo erottua massasta.
Ei tietenkään on toivotonta. Hoitoalalla pääset vaikka heti töihin henkilökohtaiseksi avustajaksi (ei tarvita koulutusta) ja kaupan alaltakin voi löytyä töitä. Yksityinen siivousfirma, kahvila, kukkakauppa tai posti ovat myös vaihtoehtoja.
Kirjastoalaa voi opiskella oppisopimuksella, samoin lähihoitajaksi. Tällöin ymmärtääkseni saat palkkaa harjoittelualalta. Nyt on myös tilaisuus miettiä mitä haluat isona tehdä ja hakeutua koulutukseen. Sitten voit työllistyä yrittäjänä tai luoda verkostoja harjoitteluaikana. Itsekin yli viisikymppisenä olisin työllistynyt harjoittelupaikkaani kahden vuoden sijaisuuden ajaksi, mutta päätin aloittaa oman yrityksen enkä tarttunut tarjoukseen (oli siis aivan uusi tutkinto ja ala, jonne tulin viisikymppisenä). Olen itsekin kotiäiti ja pyörittänyt yritystä harrastusluonteisesti ennen. Yrittäjäksi ryhtymisessä täytyy kuitenkin ymmärtää, että töitä pitää tehdä paljon eikä tuloja heti alkuun ole juurikaan, joten taloustilanteen pitää olla kohtalainen.
Paljon riippuu varallisuudestasi. Sekin on mahdollista, että vuokraat asuntoasi, jos se on pk-seudulla ja asut itse halvemmalla maaseudulla. Jos taas omaisuutta on enemmän, voit panna sen poikimaan ja miettiä rauhassa mitä haluat.
Perhepäivähoitajaksi voi työllistyä ihan ilman koulutustakin tuolla lastenhoitokokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siivosin omaa kotiani, en siivouskohteitteni pintoja tai lattioita. Luuletko, että ap on hakeutumassa aivokirurgiksi?
Tietenkin on. Suosittelen työtä vanhusten parissa,.
Kyllä varmasti. Ainakin siivoustyötä luulisi löytyvän. Itse hakeutuisin jollekin työllisyyskurssille ensin.