Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouduin yöllä epämiellyttävään välitilaan. Hereillä, muttei pysty heräämään.

Vierailija
06.05.2014 |

Siis olin hereillä. Tajusin mikä päivä on, missä olen, mitä on seuraavana päivänä tapahtumassa yms. Olin aivan hereillä, mutta en pystynyt liikkumaan enkä avaamaan silmiäni. Näkyi vain valkoista. Ei mitään muuta. Se valkoisuus oli erityisen kamalaa. Se oli tyhjyyttä. Yritin pinnistellä hyvin kauan hereille, kunnes se lopulta onnistui. Kamala kokemus. Onko teillä tietoa tästä?

(Mulla on toisinaan ollut, että tajua unessa, että tämä on unta ja olen siitä sitten herännyt. Se ei ole ollenkaan pelottavaa. Siinä on ollut tapahtumia koko ajan ja olen pystynyt heräämään. Tämä oli eri juttu ja ihan kamala kokemus.)

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui. Miltä mustat hahmot näyttävät? Onko niillä epämääräinen muoto vai näettekö jonkinlaiset kasvot?

Vierailija
2/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:52"]

Mulla tuorein kokemus sattui vatsallaan nukkuessa, joten asento ei pelasta tältä. Olin juuri aloittanut malarianestolääkityksen, jonka sivuvaikutuksena oli mm.painajaiset. 

Halvauksessa siis heräsin kun olin nukkumassa vatsallaan, kuulin kun olohuoneessa koirat vaihtoivat nukkumapaikkaa ja kynnet rapisivat parketilla. Vieressäni mies nukkui sikeästi. Yhtäkkiä ulko-ovi aukesi ja määrätietoiset askeleet lampsivat sänkyni viereen. Tässä vaiheessa säikähdin tajuttomasti, mutta tunnistin tilan, koska en pystynyt liikkumaan. 

Toinen juttu mistä tajusin että nukun, koska koirat eivät reagoineet. Kukaanhan ei oikeasti tulisi ovesta koirien huomaamatta.

hahmo tuli ihan viereeni ja alkoi hakata patjaa. Tunsin patjan heiluvan ja kuulin läiskeet, mutta pidin silmät tiukasti kiinni. 

Huusin hahmolle mielessäni että Häivy siitä, häivy, häivy jne..kunnes se lähti. Kuulin taas askeleet ja ulko-oven käyvän. Kesti hetken että kykenin liikkumaan. Hieman pelotti nukkuminen seuraavina öinä, mutta tila ei toistunut.

20 vuotta sitten mulla oli usein unihalvauksia, niissä näin tumman hahmon ovensuussa, mutta se ei ikinä lähestynyt. Olin unohtanut jo koko typerät halvaukset kunnes viime kesänä tuli tuo yksi.

kuukauden päästä alotan taas malarianestokuurin, joten vähän jänskättää tuleeko se ilkeä heppu kylään taas..

mua myös on mietityttänyt, miksi se pahuus aina liittyy tuohon tilaan. Miksi kaikki materiaali, mitä netistäkin löytyy, kuvailevat pahan hahmon samankaltaiseksi? Kiva lukea muiden kokemuksia, koska kotona tai työpaikalla näille "hömpötyksille" naureskellaan, vaikka oikeesti on kamala tila ja tavallaan tosi mielenkiintoinen ilmiö.

[/quote]

Lue viesti 42, sinä kerrotaan mistä unihalvauksessa on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihlajanoksa makuuhuoneessa auttaa unipainajaan. Peukalon kokoinen pala pitää piilottaa oven tai ikkunan lähettyville. Ei kannata kertoa kellekään oksasta. Kun painaja tuleekin sanot ajatuksessa minä tiedän kuka olet. Painaja on joku joka ajattelee sinusta pahaa. Vasemman jalan varvasta kannattaa liikutella. Näin kertoi mummoni.

Vierailija
4/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itsekin aiemmin unihalvauksista, samaan aikaan minulla oli muitakin pelkotiloja ja ahdistuneisuutta. Kävin muutaman kerran juttelemassa psykologin kanssa ja sain pääkoppani valveillaollessa hallintaan. Vähitellen myös unihalvaukset jäivät pois. Minulla halvauksiin liittyi nimenomaan pahan läsnäolo, yleensä murhaaja oli kanssani samassa huoneessa. Kerran murhaaja jopa voiteli leipää keittiössä (kuulin selvästi voiveitsen rapinan leivän pintaa vasten) ennen kuin tulisi tappamaan minut.

Unihalvauksiin auttoi, kun tiedostin että ne eivät ole totta. Luin paljon unihalvauksista ja psyykkasin itseäni siinä unihalvaustilassa hokemalla, että tämä ei ole totta, mua ei pelota yhtään. Kun paniikille kerran antaa vallan, siitä on tosi vaikea nousta enää pois. Myös toi jonkin ruumiinosan liikuttaminen auttaa. Keskeistä on kai, että oma mieli on hallinnassa ja keskittyneenä (joko ei pelota -mantraan tai ruumiinosan liikuttamiseen tai mihin ikinä itse haluaakaan keskittyä). Lopulta oikein nautin siitä tunteesta, kun sain itse omalla aktiivisella toiminnallani unihalvauksen häädettyä. Sen jälkeen niitä ei enää tullut kertaakaan. Huomasin myös, että unihalvaukset liittyivät aamupäivällä otettuihin päikkäreihin ja johonkin tiettyyn nukkuma-asentoon. Tärkeintä on siis psyykata itsensä kohtaamaan unihalvaus rohkeasti, ei pelon ja ahdistuksen kautta. Tsemppiä, tiedän että ne tuntuvat pelottavilta!

Vierailija
5/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miteä voisin tehdä että saisin unihalvauksen? Kysyn siis tosissani. Olisi kiva kokea, kuulostaa niin jännältä!

Vierailija
6/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös joskus samankaltaisia aistimuksia unessa. Olen luullut niitä painajaisiksi, mutta unihalvauksia taitavat ollakin. Painajaisunesta ne eroavat tosiaan siinä, etten pysty liikkumaan ja hengittäminenkin on vaivalloista.

Joskus uhkaavasta tilanteesta pääsen eroon laulamalla hengellistä laulua tai rukoilemalla. Ja sitä pahaa en yleensä näe, vaan tunnen "pahan mustan" painona päälläni. Valve-elämässä olen lähinnä tapauskovainen en henkilökohtaisessa uskossa, siksi ihmettelenkin miksi käytän juuri tätä keinoa.

Painajaisunessa pystyn usein pakenemaan fyysisesti esim. lentämällä tai kiipeämällä korkeaan paikkaan ja hyppäämään sieltä alas. Tiedostan, että herään ennen kuin putoan maahan. Joskus ongelmana painajaisunessa on riittävän korkean paikan löytäminen.

Aika pelottavaa on. Uskallankohan vielä googlata tuon unihalvauksen vai meneeköhän ensi yön unet lopullisesti
?

Vierailija
7/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jälleen hyvistä viesteistänne. Kyllä se vaan edelleen ihmetyttää, että miksi noihin liittyy niitä kummitusharhoja. Vaikka se tilanne pelottaisikin, niin miksi ihmeessä täytyy nähdä kummituksia. Voisihan siinä muuten vaan alkaa pelätä vaikka kuolemista. En ymmärrä noita harhoja ollenkaan.

ap

Vierailija
8/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ala-asteella sellainen unihalvaus, että näin isot kotkan jalat (tms.) päälläni. Olin aivan paniikissa.

Näin kerran että huoneessani oli paljon ihmisiä, joissa oli jotain todella pelottavaa.

Lisäksi lasten syntymän jälkeen ja pahoin univelkaisena koin sellaisen, että oikealla puolellani oli joukko harmaita mustasilmäisiä otuksia. Yritin huutaa mutten pystynyt, ääntä ei tullut. Sitten heräsin ja huusin, mieskin säikähti. Sen jälkeen en ole kokenut tällaisia.

Hyvä niin. Kamalia tapauksia.

Vierailija
9/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 52 jatkaa

Minullakin oli jotain pelkotiloja myös päivisin. Mietin että olinko vain sekoamispisteessä jatkuvan univajeen takia. Nuoruudessa oli myös stressiä. 

Vierailija
10/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh, miten tässä uskaltaa nyt nukkumaan mennä.

ap

Vierailija
11/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muu nukuta itseään uudestaan? Kun minä havaitsen, että pää on hereillä mutta kroppaa ei pysty liikuttamaan niin pyrin nukahtamaan uudestaan kokonaan.

Vierailija
12/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon saanut unihalvauksia muutamia kertoja etenkin päiväunilla töissä ollessa(laivalla omassa hytissä). Millon mitäkin porukkaa tullut hyttiin tai että mut on heitetty pitkin seiniä taikka kuullut ääniä. Joskus jo ajattelin että oon sekoamassa. Nykyään tiedostan jo tilan ja unessa aina keskityn liikauttamaan varpaita/sormia ja herään heti jos onnistun liikauttamaan. Aina ei siis herää heti vaan joutuu kunnolla tekemään työtä sen eteen.

Näettekö myös selkounia? Mä nään myös niitä välillä päikkäreillä. Ne on jo mukavampia kun pystyy itse vaikuttamaan unen kulkuun.

Vierailija
13/63 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut aikuisiällä lukuisia unihalvauskohtauksia. Jopa sen verran monta että tunnistan milloin semmoinen on alkamassa ja pystyn herättämään itseni ennenkuin varsinainen halvaus alkaa. Yksi pahimmista tapauksista oli kun nukuin sohvalla ja sain unihalvauksen. Näin sohvan selkänojan takana seisovan miehen musta huppu päässä ja tuijottavan minua.

Olen epileptikko joka saattaa osaltaan altistaa unihalvaukselle.

Vierailija
14/63 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla unihalvauksiin on vaikuttanut päiväunet...jos olen nukkunut päikkärit ( mitä tosi harvoin teen ) niin voin yöunille mennessä saada unihalvauskohtauksen. Asento ei vaikuta niinkuin joillain, menen aina kyljelleen nukkumaan.

olisi kiva tietää miltä sitä näyttää kun on "jumissa"... Silmät auki ja yrittää epätoivoisesti herätä ja huutaa. Vaikka itse olen oppinut suht nopeasti pääsemään näistä halvauskohtauksista eroon, niin se on ikäänkuin kuin joku pyörre joka imee sisäänsä. Onko muilla näin? Kun on heräämässä, niin tuntuu että se vetovoima takaisin sinne välitilaan on kamala ja sitä vasten täytyy taistella tosissaan! Sitten kun herää, pitää oikeasti olla hereillä hetki että nukahtaa oikeasti, muutoin sitä menee takaisin unihalvaustilaan.

yksi pelottavimmista unohalvauskohtauksista oli kauan sitten erään poikaystävän luona. Nukuin hänen kanssaan samassa sängyssä, selkä seinää vasten kun halvaus iski....muistan että joku kamala, mölisevä ääni sanoi " katso taaksesi, olen täällä", vikisin vastaan että enkä katso, ei siellä ole ketään. Ääni vain houkutteli kääntymään tai lähinnä käski. Katselin nukkuvaa poikaystävääni hämärässä huoneessa ja yritin huutaa apuun vaikka tiesin että hän ei kuule mitään. Hyi, vieläkin puistattaa kun muistan sen tilanteen.

t. Nr 18 joka on kokenut kymmeniä unihalvauksia elämänsä aikana

Vierailija
15/63 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kummallista, miten niitä hahmoja näkyy. Ennen en nähnyt niitä, mutta nyt olen alkanut näkemään. Jos olisin uskovainen, voisin kuvitella vaikka mitä. :) En tiedä liittyykö tähän, mutta mulla on hyvin eloisat unetkin aika usein. Välillä pirujen ja itse saatanan kanssa olen taistellut ja en tosiaan edes usko semmoiseen. :)

Olen miettinyt, että mitenköhän kaikki asiat liittyy toisiinsa. Mulla on ollut univelkaa paljon ja lisäksi olen alkanut kuorsaamaan kovasti, ehkä ne vaikuttaa näihin juttuihin. Jos on aivot liian kovilla/ei saa happea tms. Mä nukun aina kyljelläni, eli sekään ei auta estämään kohtausta. Pitää ottaa selvää lisää tästä, jos uskaltaa. :) Mäkin pelkään, että mitä enemmän koko asiaa ajattelee, niin sitä varmemmin se kohtaus tulee ensi yönä.

21 (muistaakseni)

Vierailija
16/63 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on unihalvauksia kanssa usein. Todella ahdistavia, välillä pelottaa nukahtaa uudestaan sellaisen jälkeen. Tunne että makaat omassa sängyssä, omassa huoneessa, muttet pysty liikkumaan tai huutamaan, ja aistit että jotain on huonosti tai kohta tapahtuu jotakin kamalaa. Välillä saan myös jonkin sorttisia sairaskohtauksia unihalvauksissa, mutta en pysty huutamaan tai herättämään miestäni auttamaan minua koska olen, no halvaantunut. Välillä ymmärrän unessa ollessani että nyt on kyseessä uni, mutta se ahdistus ja pelko on aivan järkyttävää silti!

Saan unihalvauksia useimmiten selällä nukkuessani (saattaa olla sattumaakin) ja silloin kun nukun yksin niin ettei kukaan kosketa minua. Jos nukumme miehen kanssa niin että esim hänen käsi menee ylitseni en koskaan saa näitä, ja jostain luinkin että jonkun koskettaminen ehkäisee unihalvauksia ja auttaa heräämään niistä.

Olen itse oppinut välillä tunnistamaan että kyseessä on unihalvaus vaikka olen unessa. Silloin ns etsin silmilläni unessani "makuuhuoneestani" eli siitä makuuhuoneesta jossa olen siinä unessa, joitain yksityiskohtia mitä mieleni ei ole välttämättä uneen monistanut. Se auttaa heräämään.

Vierailija
17/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:24"]

Kiitos tiedoistanne. Luin googlesta tuolla sanalla. Todella karmivaa. Näköjään useimmat kokevat pahan läsnäolon ja näkevät jonkin pahan olennon päällään tai tuolissa istumassa. Hirveää. Minä näin vain valkoista. Toivottavasti nuo lukemani tekstit eivät sitten tuo lisämaustetta seuraavaan unihalvaukseen. Kamalalta nimittäin tämäkin tuntui.

Miten yritätte herätä unihalvauksesta?

Tämä sai miettimään sitä, että jos ihminen on lähellä kuolemaansa tajuttoman oloinen, niin hänhän voikin olla vain kykenemätön liikkumaan ja kamalissa tuskissa, joita kukaan ei ymmärrä lääkitä. Siis tämä tuli mieleen unihalvauksesta, ei liity mitenkään unihalvaukseen muuten, mutta ihminen voi olla tilassa, jossa tuntee kaiken, muttei kykene liikkumaan.

Herääkö unihalvautunut hereätyskelloon?

ap

[/quote]

Herää herätyskelloon ja ylipäätään ulkoinen ärsyke auttaa halvauksen pois päältä. No, tervetuloa kerhoon. Unihalvaus on ärsyttävä neurologinen sairaus, mutta onneksi vaaraton.

Vierailija
18/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli noita tosi usein syödessäni mielialalääkkeitä. Lääkärille valitin, niin määräsi mulle jonkun psykoosinestolääkkeen lisäksi.

En vaan viitsinyt kauaa niitä popsia, vaan heitin molemmat mäkeen, ja sittemmin ei ole ollut. Tämä siis tapahtui kahdella eri kerralla mielialalääkkeitä kokeillessa, kun niitä joka käänteessä aina kirjoitettiin.

Vierailija
19/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:07"]

Kiitos kaikille ja lisääkin luen mielelläni.

Tuolla jollain google-sivulla oli maininta, että unihalvauksia tulee todennäköisemmin niille, jotka pelkäävät niiden tulemista. Apua, nyt sitten pelkään ja voi saada niitä helpommin lisää! Erityisesti tuo mahdollisuus kokea pahan läsnäolo sai pelkäämään.

ap

[/quote]

Mä kun olen nähnyt noita vaaleita hahmoja, niin ei ne oikeastaan ole yhtä pelottavia kuin se, ettei voi liikkua ja herätä. Olen miettinyt, että ehkä ihminen itse aiheuttaa sen pahan tunteen pelkäämällä?

Mä mietin hahmoja nähdessäni vaan, että taas olen puoliunessa, parasta mennä takaisin nukkumaan. En jää sitä vatvomaan, mitä ovat tai voivat olla, kun ei ne kuitenkaan mitään pahaa tee. :) Eli mua helpottaa tuo järkeily.

21

Vierailija
20/63 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, tuostahan voisi myös pyrkiä unen puolelle. Jotenkin vaan on turvallisempi olo pyrkä valveilla olon puolelle.

Koko ajan tulee kaikkea uutta mieleen, kun tämä on mulle uusi asia. Tuli mieleen: onhan vaikka kuinka moni voinut kuolla unihalvaukseen, muttei ole tullut sitä tänne kertomaan, kun kerran on kuollut.

ap