Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautaustoimisto tekee tämän vainajalle. Älä lue, jos et halua tietää.

Vierailija
06.05.2014 |

Siis tekevät sen, että laittavat suun asennon pieneen hymyyn ilmeisesti liimalla. Olimme appea katsomassa ruumishuoneella ennen kuin oltiin otettu hautaustoimistoa. Apella oli suu auki. Erittäin normaalia minusta, että suu jää kuollessa auki. Tokihan sitä taistelee hapesta viimeiseen hengenvetoon. Kuka muka oikeasti kuolee pieni hymy kasvoillaan. Kun menimme sitten ruumishuoneelle uudestaan, kun hautaustoimisto oli käynyt, niin vainajalla oli suu kiinni ja pienessä hymyssä. Oli aivan oudon näköinen. Jotenkin outo ilme,

Ihmiset puhuvat usein, miten vainajaa katsessa oli niin ihana hymy huulilla. Tämä on kuitenkin totuus. Aika kamalaa. Ihmisiä huijataan. Tietysti ystävällisin tarkoitusperin, mutta silti. Olisihan se todella järkyttävä kokemus, jos olisikin kauhea irvistys jäänyt ilmeeksi.

Ne muuten ruumishuoneella sanoi, että ei se ruumis muutu enää mitenkään ulkonäöllisesti. Lääkärikaverini oli ohjeistanut, että menkää heti katsomaan, kun muutaman päivän kuluttua se näyttää ihan kauheelta. Ei pitänyt paikkaansa tuo väite. Ruumishuoneella sanoivat, että ulkonäköön vaikuttaa eniten asento, jossa on kuollut. Huonolta voi näyttää, jos on ollut kasvot alaspäin kuollessa.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun WT:tä koko tuo kuoleminen. Vittu.

Vierailija
82/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:09"]

Sitten kun mä kuolen, mä haluan että multa otetaan silmämunat päästä irti ja sitten avoin arkku. Siinä sitä katselemista olisi!

[/quote]

Tee elinluovutustestamentti, niin ainakin puhkaisevat silmäsi, kun verkkokalvot otetaan hyötykäyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:35"]

Kertokaa mulle miks sitä ruumista pitää käydä tuijottamassa? Eihän siinä enää sitä ihmistä jäljellä ole. Mua ei ainakaan vois vähempää kiinnostaa ruumiiden tuijottaminen. 

Minun ruumista ei ainakaan tarvi väännellä mihinkään suuntaan, sais minun puolesta heittää vaikka paskaojaan, jos se olis vaan sallittua. Ainakaan minkän sortin arkkuihin ei kannata rahoja tuhlata. Joku kapinen pahvilotja riittää ja sitten ei kun uuniin ja tuhkat johonkin kuraojaan,aivan sama. Tosin ei sekään sallittua, mutta voihan sitä sanoo, että on ne tuhkat hienosti käynyt johonkin mereen viskaamassa. Ainakaan mihinkään hautajaisiin ei kannata takiani penninjeniä tuhlata, itse en ainakaan tuhlaisi.

[/quote]

ei siinä sinusta eli siitä vainajasta olekaan kyse, vaan surijoista. Kun oma läheiseni kuoli pitkän yhteisn taipaleen ja kohtuullisen mittaisen sairastamisprošssin jälkeen, se hetki, jolloin näin hänet kuolleena ja silitin kylmennyttä poskea oli äärimmäisen tärkeä ja äärimmäisen helpottava. Se kertoi kaikille niille osille minussa, jotka eivät halunneet tai pystneet käsittämään kuolemaa tai hyväksyneet menetystä, että tämä oli nyt todellakin tässä: yhteinen aika ja raskas kuolemansairaus on ohi ja on aika siirtyä seuraavaan elämänvaiheeseen. Että on lupa surra, ei tarvi enää olla vahva - ja että on lupa olla helpottunut ja että muiden elämä jatkuu. Joskus kun sinäkin menetät tärkeitä ihmisiä, ymmärrät, että suru ei toimi pekäällä järjellä.

sama juttu on hautajaisten suhteen. Tottakai sinulle on yhdentekevää, mitä tapahtuu - ei muakaan kiinnosta muu kuin että varmistuvat minun todella olevan koillut - mutta haluatko todella kieltää läheisiltäsi kaikki selviämisen apukeinot ja tehdä heidän elämänsä sen verran vaikeammaksi vaatimalla rituaalien ja muistelun kieltämistä?

[/quote]

Minä olen menettänyt useitakin läheisiä ihmisiä, jotku hyvin nuorena ja erittäin dramaattisellakin tavalla. Ei minulla ole koskaan mitään tarvetta ollut käydä heidän ruumiitaan tuijottelemassa. Enkä minä mitään lupia suremiseeni tarvitse. Suremiseni olen surrut sen verran kun on siltä tuntunut, mutta pääasiassa olen muistellut niitä meidä hienoja hetkiä. 

Mitä ihmeen selviämisen apukeinoja on suomalaisissa hautajaissa jotka itsessään ovat jo niin suurta tuskaa, etteivät kyllä surua milläänlailla helpota. En tietenkään kenenkään suremisia halua estää, mutta tovoisin, että jos jonkunlaiset peijaiset halutaan poismenemiseni takia järjestää, niin toivottavasti ne bileet eivät sisällä mitään virrenveisuuta, vaan olisi iloiset ja hauskat ja muisteltaisiin kenties niitä vähäisiä hetkiä jolloin minä olen ollut hauska ja mukavaa seuraa. Niin ja toivottavasti niihin ei tuhlata rahaa latiakaan, koska se on turhaa rahanmenoa.

Minua ei ainakaan hautajaiset kiinnosta pätkääkään, mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö muistelisi minulle tärkeitä ihmisiä useinkin ja vielä pitkään kuoleman jälkeenkin. Monesti olen huomannut, että ne eniten hautajaisissa patsastelevat ihmiset ovat niitä, jotka ensimmäisenä heivaavat vainajan mielestään. No ehkä se on heidän tapansa jatkaa elämää.

Vierailija
84/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö vosut muuten sen, että ikuisesti elävä ihminen on jo syntynyt? Tiede kehittyy seuraavassa sadassa vuodessa niin, että tämä tapahtuu.

Vierailija
85/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä vähän ihmettelen vainajien kunnioitusta!

Mun mielestä olis parempi kunnioittaa eläviä.

Vierailija
86/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:33"]

Sekin muuttaa ulkonäköä kun ruumiinavauksessa poistetaan aivot ja tutkitaan ja punnitaan ne. Vaikka ne laitetaan takaisin, niin ei siitä naamasta enää samannäköistä saa.

[/quote]

Ne aivot laitetaan vatsaan, ei sullota takaisin pään sisälle, sinne ne ei mahdu, kun kerran on poistettu.

Ei se kasvojen ilmettä muuta....

Vierailija
87/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa ruumis usein palsamoidaan, veri valutetaan pois ja tilalle jotakin "säilöntäainetta", sitten meikataan.

Olen ollut katsomassa ruumista, joka loukkaantui kolarissa ja pää meni murskaksi, avonaisessa arkussa se nuori oli kuitenkin ihan ehjä, hyvin meikattu ja kaunis kampaus.

Vierailija
88/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:09"]

Sitten kun mä kuolen, mä haluan että multa otetaan silmämunat päästä irti ja sitten avoin arkku. Siinä sitä katselemista olisi!

[/quote]

Tyhjäsilmäinen vainaja...

Vierailija
89/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse palsamoinnissa on neljä eri osaa:

Valtimollinen palsamointi, joka sisältää palsamointinesteiden ruiskuttamista verisuoniin, yleensä kaulan oikealla puolella olevaan valtimoon. Veri poistetaan oikeanpuoleisesta kaulalaskimosta. Nesteen ruiskuttamisessa käytetään mekaanista pumppua ja palsamoija hieroo ruumista varmistaakseen nesteiden hyvän leviämisen. Jos vainajalla oli huono verenkierto, useampia ruiskutuskohtia käytetään.
Ruumiin sisälmysten palsamoinnissa nesteet imetään ensin ulos ja ne korvataan palsamointinesteillä. Tähän käytetään piikkiä ja imevää letkua. Palsamoija tekee pienen leikkauksen navan yläpuolelle ja rikkoo neulalla ontot elimet keräten sitten niiden sisällön letkulla. Formaldehydiä sisältäviä kemikaaleja ruiskutetaan elimiin ja leikkaushaava ommellaan kiinni tai suljetaan eräänlaisella napilla.
Neuloilla palsamointi ei ole aina tarpeellista. Siinä kemikaaleja lisätään aivan ihon alle.
Haavoihin ja muihin näkyviin vammoihin käytetään pintapalsamointia.

Useimmat hyvät palsamoinnit suoritetaan muutamassa tunnissa, mutta helpossa tapauksessa voi aikaa mennä vähemmän tai vastaavasti hankalassa tapauksessa voi kestää päiviä.

Palsamoinnin jälkeen ruumis pestään uudestaan ja kuivataan ja vainaja meikataan elävämmän näköiseksi, jotta omaisille jäisi positiivisempi viimeinen muistikuva kuolleesta sukulaisestaan. Meikillä peitetään myös mahdollisia mustelmia tai muuten epänormaalin värisiä kohtia. Yhdysvalloissa ja Filippiineillä vauvan talkkia tai muita hajusteita käytetään antamaan ruumille miellyttävämpi tuoksu.

Vierailija
90/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apestani ei ainakaan lähtenyt minkäänlaista hajua, kun häntä kävimme puolentoista viikon päästä uudelleen katsomassa. Mieheni mielestä oli todella tärkeää käydä katsomassa. (Kuoli äkillisesti ja yllättäen.)

Vierailija
91/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin olisivat vain liimanneet mummoni suun hymyyn kuin tunkeneet  sinne hänen vanhat, suuhun sopimattomat tekarinsa. Rakkaasta mummostani tuli miltei tunnistamaton, kun suun asento oli niin irvokas. Eikä mummo sitä paitsi nukkunut tekareiden kanssa, vaan otti ne aina pois, joten tuota en ymmärtänyt. Ehkei sillä ole niin suurta väliä.

Vierailija
92/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:41"]

aivot laitetaan tutkimisen jälkeen vatsaontelon sisään muiden irrotettujen elimien kanssa

[/quote]

Now that's what I'd call a brain fart 

Vierailija
93/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle miks sitä ruumista pitää käydä tuijottamassa? Eihän siinä enää sitä ihmistä jäljellä ole. Mua ei ainakaan vois vähempää kiinnostaa ruumiiden tuijottaminen. 

Minun ruumista ei ainakaan tarvi väännellä mihinkään suuntaan, sais minun puolesta heittää vaikka paskaojaan, jos se olis vaan sallittua. Ainakaan minkän sortin arkkuihin ei kannata rahoja tuhlata. Joku kapinen pahvilotja riittää ja sitten ei kun uuniin ja tuhkat johonkin kuraojaan,aivan sama. Tosin ei sekään sallittua, mutta voihan sitä sanoo, että on ne tuhkat hienosti käynyt johonkin mereen viskaamassa. Ainakaan mihinkään hautajaisiin ei kannata takiani penninjeniä tuhlata, itse en ainakaan tuhlaisi.

[/quote]

Jos et arvosta kuollutta, et arvosta elävääkään. Jos ei kunnioita kuolemaa, ei kunnioita elämääkään.

Vierailija
94/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:52"]

[/quote]

Jos et arvosta kuollutta, et arvosta elävääkään. Jos ei kunnioita kuolemaa, ei kunnioita elämääkään.

[/quote]

Sellanen ajatelma tällä kertaa.  

Vierailija
95/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on tainnut katsella liikaa ameriikkalaisia ohjelmia. Jos noin jossain toimitaankin, ei todellakaan kaikkialla. Meikkaustakaan ei Suomessa varmasti harrasteta...

Vierailija
96/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuolleita voitaisiin muistaa paljon enemmän Suomessakin. Esi-isiä, jotka ovat mahdollistaneet meillekin elämämme. Jossain uskonnoissa on esi-isille pieniä majoja pihamaalla. Sellaisia haluaisin tännekin. Siellä niitä palvotaan. Sitä en tarkoita, mutta voitaisiin käydä näissä pikku kopperoissa laittamassa vaikka tulta kerran viikossa öljylamppuun jne.

Surullista, että ihminen unohdetaan täysin parissa sukupolvessa. Vanhuksia ei kunnoiteta.

Vierailija
97/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:41"]

aivot laitetaan tutkimisen jälkeen vatsaontelon sisään muiden irrotettujen elimien kanssa

[/quote]

Now that's what I'd call a brain fart 

[/quote]

Well, it's not, sorry to burst your bubble but, been there done that.

Vierailija
98/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:23"]

Onko joku ihan oikeasti tosiaan nähnyt jonkun kuolevan kaunis hymy kasvoillaan. Vaikea on uskoa. Yleensä ihmiset puhuvat vain siitä arkkuun laitetun hymystä.

Kuolema ymmärtääkseni johtuu aina hapen puutteesta elimistössä. Tällöin on yleensä luontevaa haukkoa henkeä suun kautta, jos pystyy.

ap

[/quote]

Minä olen nähnyt kahdesti. Kumpikin oli niin sinut kuolemisensa kanssa, että lähtivät hymy kasvoillaan. 

Vierailija
99/114 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äitiäni katsomassa ennen siunaustilaisuutta, oli ollut kuukauden kuolleena.

Ei ollu yhtään itteensä näkönen. Naama oli turvoksissa, silmät kuopalla ja nenä oli musta, nenäkin jo sellainen että iho meni ihan luuta myöten. Kasvojen väri oli lilan punakka.

En kadu että kävin katsomassa, sain itselleni varmistuksen ettei äiti ollut siinä enää, pelkät kuoret jäljellä.

Vierailija
100/114 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan menee ruumis ikävän näköiseksi katsoa, jos hautajaiset pidetään vasta kuukausien päästä kuolemasta. Kyllä vainajan pitäisi päästä haudan lepoon mieluiten viikon sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi