Voiko työnantaja vaatia työntekijää hankkimaan älypuhelimen?
Koska en lue juurikaan uutisia, eikä mulla ole somea, joten tähän asti pärjätty ilman älypuhelinta. Viime kuussa tuli työnantajalta direktiivi että tulee uusi järjestelmä työtuntien ja matkalaskujen kirjaamiseen. Se on ainoastaan androidille ja iphonelle. Kysyessäni miten saan nämä kirjattua, koska järjestelmä ei toimi PC:llä, kehotti yhtiön johto minua hankkimaan älypuhelimen, koska jokaisen työntekijän tulee kirjata omat työtuntinsa ja matkalaskunsa. Siis pitäisi pienellä palkallani mennä ostamaan älypuhelin, jota en muutenkaan halua! Onko tällaista kuultu muualla?
Kommentit (79)
Meillä käytetään whatsappia tiedotukseen ja nyt webinaaritkin koronan takia. Kannattaisi hankkia se puhelin, ei tarvitse tonnin Applea vaan alle satasellakin saa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytetään whatsappia tiedotukseen ja nyt webinaaritkin koronan takia. Kannattaisi hankkia se puhelin, ei tarvitse tonnin Applea vaan alle satasellakin saa.
Alle satasen puhelinta ei kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei voi vaatia mutta kuka haluaa olla noin. Ajastaan jälkeen jäänyt? 😀
Normaali ihminen joka ei ole somen ja älytekniikan orja 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle satasen puhelinta ei kannata ostaa.
Tuohon tarkoitukseen kannattaa.
En todellakaan omaan puhelimeeni lataisi mitään työnantajan vaatimia sovelluksia ja omaa työajan seurantaani. Vapaa-ajallani en halua nähdä mitään työhön liittyvää.
Nämä samat ääliöt meuhkasivat etteivät ikinä Hanki "kännykkää" vaan kyllä lankapuhelimella pärjää...
Vierailija kirjoitti:
Nämä samat ääliöt meuhkasivat etteivät ikinä Hanki "kännykkää" vaan kyllä lankapuhelimella pärjää...
Ääliöt meuhkasivat? Sulla on "kiva" tapa puhua ihmisille, jotka tekevät asioita eri tavalla kuin sinä, joilla on erilaiset arvot kuin sinulla. Miksi pitää hyökkäillä noin?
Ps. Mulla on älypuhelin, tosin sanon sitä vain puhelimeksi.
Vaikka minulla olisi kuinka monta älypuhelinta tai muuta laitetta, niin ne ovat minun, eivät työnantajani, joten minä päätän mihin niitä käytän. Jos työpaikan johto määrää työtehtäviä, joissa tarvitaan älypuhelinta tai muuta laitetta, työpaikka hankki ne ja työpaikan johto päättää mihin niitä käytetään. Very simple.
Minä kielsin työpaikan tekstiviestien lähettämisen omaan puhelimeeni, koska se ei ole työpuhelin. Mulla ei ole töissä puhelinta, mutta jos tarvitsee, ta saa hommata. Jos sen takia antaa potkut, saa tulla oikeuteen kertomaan syyn.
Kyllä meillä pitää olla mm työvuorolistojen vuoksi. Ja kun osa-aikaisia suurin osa kaikki lisävuorot tulevat puhelimen sovelluksen kautta. Kaikki info ja viestintä on erinäisissä chatissä ja ryhmissä. Myös poissaoloilmoitukset pitää ilmoittaa sovelluksen kautta.
Työpuhelinta emme saa. Ei edes mitään ostoetua. PAMin ala vihreällä paatoksella.
Ei voi. Jos työtehtävien suorittaminen (joihin tuntikirjauksetkin kuuluvat) edellyttää älypuhelinta niin työnantajan täytyy sinulle kyseinen laite tarjota. Työnantaja ei voi edes edellyttää että omaan älyluuriisi mitään asentelisit, vaikka sinulla sellainen olisikin.
Ei. Yksiselitteistä.
Mutta ei sitten myöskään kannata ihmetellä miksi junnaa paskapalkkaisessa rivityössä eikä kateellisena lukea vuosittain marraskuun juorukalenteria.
Olet työnantajalle taakka, joten miksi työnantaja näkisi mitään vaivaa pitääkseen sinua talossa kun vuoksesi pitäisi tehdä sitä ja tätä mutta vastineeksi saa vain vastahankaisuutta kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kuuluu tarjota älypuhelin jos sitä työssä tarvii.
Nyt on niin paljon työnhakijoita, että vaikka kuinka kuuluisi tarjota, niin on äärettömän helppoa jättää valitsematta työntekijä, jolla ei älyluuria ole.
Olen nähnyt vaikka miten monta työpaikkailmoitusta (juurikin nimenomaan pienipalkkatöihin, mm. kaupan kassoiksi ja siivoojiksi), joissa odotetaan työntekijällä jo olevan puhelin. Se ilmaistaan kertomalla kuinka "työvuorot on helppo varata sovelluksen kautta" tai "työtehtävät raportoidaan sovelluksen avulla".
Esim. jos työ on täyttää kaupan lahjatavarahyllyjä, siinä joutuu liikkumaan ympäri kaupunkia ja raportoimaan ehkä joka työpisteen jälkeen. Ei siinä voi lähteä kesken päivän jonnekin toimistolle käyttämään yhteiskännykkää, kuten jotkut naiivit täällä luulevat.
Näin se vaan on, että mitä huonompi palkka, sitä enemmän työntekijän pitää itse kustantaa. Mitä korkeammalla olet hierarkiassa, sinulle tarjotaan lounaita, puhelimia, auto käyttöön jne. Raha tosiaan tulee rahan lue. Jos sinulla on jo paljon, sitä enemmän saat.
Te olette juurikin itse hyväosaisia, joten kuvittelette, että muillakin menee yhtä hyvin, tai että työntekijällä on varaa pyytää yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä kielsin työpaikan tekstiviestien lähettämisen omaan puhelimeeni, koska se ei ole työpuhelin. Mulla ei ole töissä puhelinta, mutta jos tarvitsee, ta saa hommata. Jos sen takia antaa potkut, saa tulla oikeuteen kertomaan syyn.
Mitä väliä mikä puhelin kun se tieto pitää jotenkin saada? Sama kuin sanoisi ettei voi omalla autolla ajaa työpaikalle vaan vain omille asioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan kuuluu tarjota älypuhelin jos sitä työssä tarvii.
Nyt on niin paljon työnhakijoita, että vaikka kuinka kuuluisi tarjota, niin on äärettömän helppoa jättää valitsematta työntekijä, jolla ei älyluuria ole.
Olen nähnyt vaikka miten monta työpaikkailmoitusta (juurikin nimenomaan pienipalkkatöihin, mm. kaupan kassoiksi ja siivoojiksi), joissa odotetaan työntekijällä jo olevan puhelin. Se ilmaistaan kertomalla kuinka "työvuorot on helppo varata sovelluksen kautta" tai "työtehtävät raportoidaan sovelluksen avulla".
Esim. jos työ on täyttää kaupan lahjatavarahyllyjä, siinä joutuu liikkumaan ympäri kaupunkia ja raportoimaan ehkä joka työpisteen jälkeen. Ei siinä voi lähteä kesken päivän jonnekin toimistolle käyttämään yhteiskännykkää, kuten jotkut naiivit täällä luulevat.
Näin se vaan on, että mitä huonompi palkka, sitä enemmän työntekijän pitää itse kustantaa. Mitä korkeammalla olet hierarkiassa, sinulle tarjotaan lounaita, puhelimia, auto käyttöön jne. Raha tosiaan tulee rahan lue. Jos sinulla on jo paljon, sitä enemmän saat.
Te olette juurikin itse hyväosaisia, joten kuvittelette, että muillakin menee yhtä hyvin, tai että työntekijällä on varaa pyytää yhtään mitään.
Mikäs siinä jos mieluummin voivottelee kuin pitää oikeuksistaan kiinni. Joku puhelinetu on niin naurettavan pieni kustannus yritykselle edes sen pienipalkkaisien duunarin palkkaan ja sivukuluihin verrattuna, että huvittavaa koko keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä mikä puhelin kun se tieto pitää jotenkin saada? Sama kuin sanoisi ettei voi omalla autolla ajaa työpaikalle vaan vain omille asioille.
Omalla autolla voi ajaa työmatkat mutta jos varsinaisiin työtehtäviin liittyvät ajotkin pitää omalla autolla ajella niin työantaja ne kyllä kompensoi joko kilometrikorvauksina tai autoetuna.
Minusta on sekä työnantajan että työntekijän tietoturvan kannalta aika erikoista, että vaaditaan kirjautumaan omalla puhelimella työnantajan järjestelmiin. Kunnollinen tietoturva edellyttää väistämättä ainakin joidenkin ohjelmistojen asentamista myös puhelimeen eikä tähän työntekijää voida laillisesti pakottaa. Ja kuka on vastuussa, jos tietoturva pettää yrityksen tai työntekijän kannalta?
Aika moneen paikkaan tulee työntekijänkin tunnistautua omana virallisena itsenään. Siihen saatetaan todellakin tarvia omissa nimissä oleva liittymä ja älypuhelin. Tämän saman asian kanssa mekin olemme joutuneet painimaan töissä. Tuntikirjaus meillä kyllä toimii tietokoneen kautta.
ISS?