Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni pitää sälekaihtimet kiinni AINA?

Vierailija
06.05.2014 |

lenkkeilen pitkiä lenkkejä usein ja ihmettelen, miksi vähintään puolissa taloista on sälekaihtimet kiinni. Ymmärrän pimeän aikaan, ettei haluta että taloihin näkyy sisällä, tai auringonpaisteella ettei aurinko häikäise sisään. Mutta kun monilla on keskellä päivää pilvisellä säälläkin sälekahtimet kiinni, vaikkei mielestäni mitään syytä. Ja suurinpaan osaa asunnoista ei edes näe sisälle vaikka kaihtimet olis auki, korkeitaan kaapistojen yläosa ja kattolamppu näkyy. Tai valoisaan aikaan ikkunat heijastaa niin, ettei ulkoa näy sisälle. Ja sitä eniten ihmettelen, eikö ihmiset halua nähdä ulos??

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on suorastaan pakko avata aamuisin verhot ja pedata sänky. Muuten mielen valtaa se masentava tunne, että on flunssassa tai vatsataudissa, jolloin ei tee mieli muuta kuin makoilla pimeässä.

Vierailija
82/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt samaa. Ehkä siellä ei koskaan siivota, koska liat ei näy pimeässä ja toiaalta ei näe siivotakaan ja sitten sitä likaisuutta peitellään naapureilta? Ollaan vainoharhaisia? Ei haluta auringonpaistetta koskaan sisälle? Halutaan asua pimessä? Ei omisteta huonekasveja, jotka tarvitsisivat valoa? Pelätään, että naapurit matkii sisustusta? Halutaan näyttää ettei meille näy? Näy mikä? Ilmankos naapureita kiinnostaa jos ikkunaverhot ovat aamusta iltaan kiinni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei koira haukkuisi turhaan. Koira haukkuu kaikkia mahdollisia varjoja ja valoja mitä sisälle tulee tai jos näkee ikkunasta jotain, joten kaihtimet ja verhot on kiinni tämän estämiseksi. Silloin kun olen kotona niin metsän puolen ikkunan sälekaihtimet ja verhot voi olla auki.

Koirasi on siis kuuro vaan ei sokea?

Vierailija
84/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jotenkin valoherkkä. Meillä paistaa aurinko koko päivän olohuoneeseen. Ulkonakin pidän aina aurinkolaseja. Rakastan aurinkoa ja lämpöä, mutta silmät ei kestä kirkasta valoa.

Juu, olet näitä joita valo häikäisee marraskuussakin ;)

Vierailija
85/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsi, joka on tosi arka valolle. Hänen sattuu silmiin kirkkaat valot. Pitää sisälläkin välillä aurinkolaseja keväällä ja kesällä. Siksi meillä ainakin sälekaihtimet kiinni.

Tällä logiikalla sälekaihtimet voi pitää Suomessa monta kuukautta auki lokakuusta alkaen. Ja toki öisin.

Vierailija
86/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta semmoisissa kodeissa, joissa on aina verhot kiinni, on jotain hämärää.

No nuoret pitää verhoja kiinni, mutta aikuisten ja varsinkin perheellisten kodissa tuo verhojen kiinnipitäminen yhdistyy johonkin ikävään... mitä sitten lie?

Vierailija
87/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloissa näkee ihan samaa, vaikka kukaan ei näkisi sisälle. Kolme ystävääni pitävät säläreitä 24/7 kiinni. Ahdistavaa mennä heille kylään, kun ei näy ulos eikä luonnonvaloa tule sisälle.

Ahdistavaa nimenomaan. Ja sitten vielä teevee päällä kokoajan ja syödään siinä töllöttimen edessä verhot kiinni. Ahdistaa ajatuskin.

Vierailija
88/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillakin kivaa, kun elää kuin kellarissa :(

Tai luolassa. Ankeuttajien elämää...

Vierailija
89/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verhot ovat kiinni, jotta pällistelijät eivät näe meille.

Mutta pällistelet itse verhojen raosta ohikulkijoita?

Vierailija
90/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa kuin ap. Meillä ei edes ole sälekaihtimia muualla kuin makuuhuoneessa. Jos joku haluaa katsella sisälle, ihan vapaasti. 

Samalla lenkkeilijät näkevät että kukaan talostasi ei pällistele heitä salaa verhojen raosta.

Vierailija
91/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurit kyylää sisään.

Ja sä voit nyt kyylätä naapureita suljettujen verhojen raosta.

Vierailija
92/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sälekaihtimia mutta verhot ovat pääsääntöisesti kiinni, parvekkeen oven edestä joutuu välillä verhoa siirtämään. Syy: en ole aamuihminen. Jos minun pitää lähteä töihin ja lapsi viedä hoitoon niin muutenkin minimoin kaiken tekemisen aamuisin. Muuten saattaa käydä niin että kellon soidessa totean "paskat" ja vedän peiton takaisin silmille. En myöskään petaa sänkyä, meikkaa, tee aamupalaksi mitään mikä vaatii enemmän kuin laita-lautaselle-ja-syö, kahvinkeitinkin on liikaa aamuisin joten vedenkeittimellä nopeasti vesi kiehuvaksi ja pikakahvipuruja kuppiin. Ulos lähtiessä katson että minulla on kengät, jotain mikä peittää vyötäröstä alaspäin ja jotain mikä peittää vyötäröstä ylöspäin. Saman katson lapselta. Minulta meinaa pää hajota jos aamulla tajuan ettei illalla laitettu lapselle valmiiksi lelupäivän lelua, jumppapäivän jumppavaatteita tms. 

Viikonloppuisin kun lopulta olen siinä vaiheessa että voisin edes harkita verhojen aukaisemista tai muuta "turhaa" on kello yleensä jo niin paljon että naapurit ovat laittamassa niitä omia verhojaan kiinni. Jos haluan nähdä ulos niin menen ulos.

Valoisan aikaan et taida ehtiä?

Vierailija
93/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masturboin kerran kaihtimet auki. Siitä tuli taloyhtiöltä sanomista joten tästälähin pidän aina kiinni.

Vierailija
94/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:13"]

Oletteko koskaan ulkona katselleet, kuinka paljon teille oikeesti päivällä näkee ulkoa sisälle. Voin sanoa että aika huonosti näkyy, vaikka kaikki verhot auki =)

lenkkeilevä ap.

Ai et näe sisään, vaikka kuinka yrität?

Pelottaa että joku kyylää sieltä verhojen välistä sisältä tai ties mitä... :(

Vierailija
95/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on kaihtimet aina auki. Joskus ohikulkijat ovat epäilemättä nähneet kun käyn keittiössä tissit paljaana kun ulkona on pimeä ja keittiössä valot mutta ei se minua haittaa. Tai mistäs minä voin tietää onko kukaan ollut kiinnostunut mun tisseistä mutta teoriassa ja käytännössäkin keittiön ikkunasta näkyy suoraan kadulle. Joskus on jalassa pelkät stringit kun käyn mainoskatkolla jääkaapilla. Siinäpähän koiranulkoiluttajat tai muut katsovat jos kiinnostaa. En jaksa stressata noin pikkuasiasta.

Vierailija
96/98 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin muovia ikkunoihin ja pidän auki sälekaihtimet. Valo pääsee sisään

Vierailija
97/98 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten yleensä kaikki on puolustelemassa kerrostaloasumista mutta nyt tulee ilmi että porukka istuu keinovalossa verhot kiinni eikä halua nähdä ankeaa betonipihaa, ja naapuriinkin on liian hyvä näköyhteys.

Meillä omakotitalossa ei edes ole sälekaihtimia kuin muutamassa ikkunassa. Vain verhot vedetään yöksi eteen niissä huoneissa joissa nukutaan. Olohuone on ainut tila mihin naapurista näkisi, ja siitäkin näkyvyys on huono koska välissä on meidän ikioma vehreä piha, puita ja kasveja.

Vierailija
98/98 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita sisään tuijottajia ei tarvitse kuin kerran kädellä selkeästi morjenstaa ja tuijotus loppuu siihen lopullisesti.