Miksi niin moni pitää sälekaihtimet kiinni AINA?
lenkkeilen pitkiä lenkkejä usein ja ihmettelen, miksi vähintään puolissa taloista on sälekaihtimet kiinni. Ymmärrän pimeän aikaan, ettei haluta että taloihin näkyy sisällä, tai auringonpaisteella ettei aurinko häikäise sisään. Mutta kun monilla on keskellä päivää pilvisellä säälläkin sälekahtimet kiinni, vaikkei mielestäni mitään syytä. Ja suurinpaan osaa asunnoista ei edes näe sisälle vaikka kaihtimet olis auki, korkeitaan kaapistojen yläosa ja kattolamppu näkyy. Tai valoisaan aikaan ikkunat heijastaa niin, ettei ulkoa näy sisälle. Ja sitä eniten ihmettelen, eikö ihmiset halua nähdä ulos??
Kommentit (98)
En viitsi tulla kesken työpäivää sinun mieliksesi verhoja availemaan ja sulkemaan. Minulla ei ole sinun tavoin aikaa kytätä muiden tekemisiä aamusin, päivisin, iltaisin, eikä varsinkaan mielenkiintoa raportoida niistä. Hyvä kuitenkin että saat liikuntaa ja raitista ilmaa lenkeilläsi!
Koti alkaa haista pahalta, jos uv-valo ei pääse ikunoista sisälle. Koti tuoksuu aivan erilaiselta, kun se kylpee päivisin valossa. Avatkaa myös ne makuuhuoneen verhot ja sälekaihtimet! Se on ensimmäinen juttu mikä tulee tehdä heti herättyä. Verhot laitetaan kiinni aikaisintaan siinä vaiheessa, kun sisällä on enemmän valoa kuin ulkona ja siksi alkaa näkymään ulos! Näin opetan myös lapsilleni.
Eihän se kaihtimet kiinni ole, olen vain kääntänyt säleet niin että ei näy kadulla ja valoa tulee kuitenkin sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mua haittaa, mutta kai ihmetellä saa? Vaikka en oleskele makuuhuoneessa, niin käväisen siellä kyllä päivän mittaan montakin kertaa ja avaan sälekahtimet tiettu, koska haluan päästää kaiken valon sisään. Ja haluan nähdä ulos.
ap.
Kärsiikö se valo kovasti, jos ei pääsekään sisään?
Oon vähän vainoharhainen ja luulen että kotiini tuijotetaan jos pidän verhot auki. Yllättävän montaa kuitenkin kiinnostaa tarkkailla muita ihmisiä enkä halua että minusta päätyy salavideoita epämääräisille nettisivuille.
Itselläni on kolme syytä:
1) Auringon UV-säteet vanhentavat ihoa.
2) En muuten vaan pidä auringonvalosta.
3) Pidän yksityisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Koti alkaa haista pahalta, jos uv-valo ei pääse ikunoista sisälle. Koti tuoksuu aivan erilaiselta, kun se kylpee päivisin valossa. Avatkaa myös ne makuuhuoneen verhot ja sälekaihtimet! Se on ensimmäinen juttu mikä tulee tehdä heti herättyä. Verhot laitetaan kiinni aikaisintaan siinä vaiheessa, kun sisällä on enemmän valoa kuin ulkona ja siksi alkaa näkymään ulos! Näin opetan myös lapsilleni.
Kuulostaa aika onnettomalta alkaa kertomaan toisille, mitä verhojen kanssa omasta mielestäsi tulee tehdä niin kuin jonain yleismaailmallisena totuutena :)
Kuljen aamuisin kotona tissit paljaana. Kivempi kun kukaan ulkona ei näe.
Vastapäätä noin 5m päässä toimisto, jossa ikkunoilla työntekijät naamat "meille päin". Uraa tekevät yöhön asti ja aamuyöstä jo paikalla.
Juuri tuota samaa olen aina ihmetellyt. Vielä työssä ollessani lenkkeilin sunnuntaisin ja keskellä hämärää pilvistä päivää oli ihmisillä säle/muut verhot kiinni niin omatoti-rivi-kuin kerrostaloissakin.
No, nyt lenkkeilen kaikkina päivinä ja sama kummallisuus jatkuu, ihmetouhua.
Meillä on säleverhot lähes aina Auki ja samoin rivari-sekä okt- naapurissamme. Olemme kaikki asuneet alueella kolkut vuotta. Ei vois vähempää meitä tai heitä stalkata mitä naapurissa näkyy 😂
Ettei koira haukkuisi turhaan. Koira haukkuu kaikkia mahdollisia varjoja ja valoja mitä sisälle tulee tai jos näkee ikkunasta jotain, joten kaihtimet ja verhot on kiinni tämän estämiseksi. Silloin kun olen kotona niin metsän puolen ikkunan sälekaihtimet ja verhot voi olla auki.
Mietin aina näitä "mielensäpahoittajia ja ihmettelijöitä" ,jotka ottavat elämän aiheekseen saada vastaus miksi ihmiset käyttätyvät jollain tavalla, joka ei millään muotoa vaikuta kuitenkaan heidän elämäänsä. Se, että ihmiset pitävät sädekaihtimia kiinni ei varmaan kenenkään juoksulenkkiä siihen kaada. Kyllä muakin ihmetyttää jonkun muun käytös, jos vaikka kassalla joku hidastelee ja jos itsellä sattuu olemaan silloin kiire, mutta se taas vaikuttaa mun elämään jollain tasolla niin sitä vielä saa ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Kämppä keskellä metsää, tai muuten täysin varjossa? Rahaa palaa asunnon viilentämiseen viilennyslaitteilla samalla kun aurinko porottaasitä kuumaksi?
Mä rakastan tavlikävelyä asuinalueellamme. Vanhoja taloja, ja suurimmassa osassa verhota auki vielä alkuhämärällä. Miehen kanssa kävellään, lumi vaimentaa äänet, ja on ihan hiljaista. Ikkuoista näkyy elämä <3 Pahalla en katso koskaan, ja koska talot ovat täällä tuolta 40-50 luvulta, niin sinänsä ei näe mitä taloissa puuhataan, mutta ihana katsella eri aikakausien kerrostumaa sisustuksessa <3
mä en pidä kiinni kokonaan mutta aina alhaalla, en tykkää pimeästä mutta en myöskään siitä että aurinko loimottaa sisään
Siksi ne verhot on mulla kiinni ettei kukaan ulkoa voi toljottaa sisään. En tiennytkään että niin moni katselee ohitse mennessään sisustusta ja muuta mitä nyt sattuvatkaan näkemään. Joten mukavampi pitää verhot kiinni.
Minä olen aina tykännyt katsella kävelylenkeillä ihmisten ikkunoita. Ei niistä sisään näe, eikä tarvitsekaan. On vaan kiva katsella, kun useimmilla on niin kodikkaan näköiset ikkunat. On viherkasveja ja joskus kynttilöitäkin ikkunoilla. Jo lapsena oli tapanani lähteä kävelylle itsenäisyyspäivän iltana katsomaan, kun ikkunoilla loistivat ne kaksi kynttilää, Useimmiten oli luntakin ja kaikki oli niin kaunista.
Niitten raoista on kiva kurkistella, ketä ulkona kulkee, itse pysyy piilossa
Jotkut ovat niin tarkkoja, että ei ikkunoihin voi katsella, vaikka vain ihastella
Naapurin ikkuna on suoraan oman ikkunani edessä, välissä vain kapea katu. Olen tarkka yksityisyydestäni, niin pidän verhot kiinni aina, en halua että jollakin on edes mahdollisuus kyylätä kämppääni, vaikka epäilen että naapuria edes kiinnostaisi.