Mua stressaa uhmaikäisen lapsen itku.
Mua ei stressaa se, että se hermostuu joka ikisestä asiasta, mutten kestä sitä itkua. Aivan sama, vaikka mököttäisi ja potkisi seiniä koko päivän, olisi pakko pukea väkisin ja raahattava mukana joka paikkaan. Mutta se itku, sitä en kestä.
Se itku stressaa niin paljon, että syön ärsytykseeni. Olen alkanut lihoa. Käsi käy kaapilla heti, kun itku alkaa.
Miten tästä itku-syöminen-kierteestä pääsee eroon?
Kommentit (9)
Mulla ainakin auttaa se, että on myös sitä omaa aikaa. Että pääsee joskus yksin (=ilman lasta) jumppaan tai ulkoilemaan tai kavereita tapaamaan tai ostoksille tai kampaajalle tms. Tai että mies vie lapsen ulkoilemaan ja saa olla yksin kotona. tämän jälkeen jaksaa taas vähän paremmin hermostumatta kuunnella kitinää ja kiukuttelua.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 09:27"]
Ota syliin. En ole koskaan pukenut lapsia väkisin - ovat saaneet valita vaatteensa ja mennä haistelemaan ilmaa josko pitäisi laittaa vielä jotain lisää. Ei lasta saa itkettää, opetti jo isoisäni 50 v sitten.
[/quote]
Joopa joo. Kenellä on aikaa antaa 2-vuotiaan mennä uikkareissa -10 asteen pakkaseen "haistelemaan ilmaa", kun pitäisi päästä aamulla päiväkotiin?
Ota syliin. En ole koskaan pukenut lapsia väkisin - ovat saaneet valita vaatteensa ja mennä haistelemaan ilmaa josko pitäisi laittaa vielä jotain lisää. Ei lasta saa itkettää, opetti jo isoisäni 50 v sitten.
[/quote]
Toimii ehkä, jos on kotiäiti, eikä ole koskaan pakko lähteä mihinkään. Kyllä mä puen joka päivä väkisin omia lapsia, koska on oltava jossain paikassa tiettyyn aikaan. En tarkoita väkisin pukemisella mitään väkivaltaa, mutta jos 3v istuu lattialla vaatekasan vieressä ja 10 minuutin päästä on oltava autossa, puen sen. Vapaapäivinä on aikaa odottaa vaikka koko päivä, että saa sen paitansa puettua.
[/quote]
Oukkidoukki. Tän kun näkis.
Mäkin ajattelin, että lasta ei saa itkettää, mutta oon huomannut, että kun lapsi saa itkunsa itkettyä, ilma usein puhdistuu. Syliin saa kyllä tulla, mutta monet uhmaitkut ovat sellaisia, ettei lapsi halua syliin. Eikä ainakaan meillä pukemisen vastustamisessa ole kyse siitä, että lapsi ei haluaisi pukea jotain tiettyä vaatetta päälle, vaan siitä, että lapsi ei halua lähteä jonnekin, siis siirtymävaiheet ovat hankalia. Siinä ei paljon ilmanhaistelut auta. Enkä kyllä muutenkaan jaksaisi sitä, että pukeminen kestäisi tunnin, kun lapsi käy vähän haistelemassa.
Eikö ketään muuta stressaa se itku? Vai olenko ainut? Ei siis pelkkä uhma ja kaikki se muu, vaan nimenomaan se itku?
ap