Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä ajassa sait kolesterolin laskemaan ja miten?

Korkeakolesteroli
14.12.2020 |

Haluaisin kokemuksia korkean kolesterolin laskemisesta ruokavalio-/elämäntapamuutoksilla. Erityisesti LDL-kolesterolia pitäisi saada reilusti alemmas. Lääkäri antoi 2kk aikaa tehdä muutoksia ja sitten kontrollikokeet. Minkälaisia muutoksia olette saaneet parissa kuukaudessa aikaan? Netistä olen lueskellut faktaa ja keskusteluja, joiden perusteella ruokavaliolla saisi vain pieniä muutoksia kolesteroliarvoihin.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain normaaliksi kuudessa viikossa. Olin yhtenä kesänä tuon 6 viikkoa nk raakaravinnolla. Sen jälkeen arvot ovat pysyneet normaaleina (jo 4 vuotta), vaikka syönkin ihan sekaruokaa. Kuitenkin lautasellani on paljon enemmän erilaisia kasviksia kuin lihaa. 

Vierailija
22/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakolesteroli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mimmonen ruokavalio sinulla nyt on? Olisiko ruokavalion muutos helppo toteuttaa?

Mulla nyt tätä uutta ruokavaliota 7 viikkoa takana. Jätin pois eläinperäiset tuotteet kalaa lukuunottamatta, otin käyttöön öljypohjaisen salaatinkastikkeen, lisäsin hyvien rasvojen määrää, käytän leivällä Beceliä ja syön Benecolin jogurtteja. Oon noudattanut 95% oikeanlaista ruokavaliota, jotain pientä muutosvaraa vielä ois, mutta ihan kaikesta en ole valmis loppuelämäksi luopumaan. Olen tässä 7 viikon aikana syönyt linssisipsejä, jäätelöä ja karkkeja - nämä kaikki vegaanisia, mutta nämä ovat silti huonolla puolella.

Älä stressaa satunnaisesti syödyistä herkuista. Sen ruokavalion tulisi olla loppuelämän ruokavalio ja elämään kuuluu satunnainen herkuttelu. Liian tiukka ruokavalio aiheuttaa sen, että olet samassa tilanteessa jossain vaiheessa.

Lääkäri todennäköisesti katsoo, että suunta on oikea ja määrää sitten uuden kontrollin johonkin väliin.

Juuri näin, sitä yritin tuossa itsekin sanoa, että tiedän, että en ole tehnyt 100%, mutta en olisi siihen loppuelämän ajaksi valmis, joten mielummin teen maksimaaliset, realistiset muutokset ja katson, mihin se riittää :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri ja valkoinen vehnäjauho nostavat kolesterolia.

Paljon ja monipuolisesti kasviksia, marjoja... hyviä luonnollisia rasvoja, margariinien tilalle.

Liikuntaa, rentoutumista ja unta.

Vierailija
24/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosten on oikeasti oltava pysyviä. Olen saanut parannettua arvoja mutta lopulta ne ovat aina kohonneet. Nyt ajattelin aloittaa lääkityksen lähiaikoina. Kolesteroli on riski jota ei kannata ottaa. Hoito aloitetaan nimenomaan tulevaisuutta ajatellen, että olisit terve vuosienkin päästä. Pienelläkin lääkeannoksella voidaan päästä tosi hyviin tuloksiin.Ei tarvitse aloittaa sillä lääkkeellä, josta on tullut niitä lihaskipuja ym.

Älä ota turhaa riskiä kolesterolista, jos se on hoidettavissa lääkkeellä ja melko pienellä annoksella.

Vierailija
25/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin kolmessa vuodessa sain parannettua arvoja rutkasti (reilusti yli 2 pykälää) mutta ovat vieläkin kyllä huonot. Tosin hyvä kolesteroli on ihan ok.

Katsottiinko sulla arvoja välissä ollenkaan? Kolme vuotta kuulostaa tosi pitkältä ajalta, kun lääkäri antoi aikaa kaksi kuukautta :o

Siis otettiin verikokeet erään asian yhteydessä. Ne oli hirveän korkeat siis kokonaiskolesteroli jne. Aloitin pienen elämäntapamuutoksen ja seuraavan kerran lääkäriin oli asiaa kolmen vuoden kuluttua ja samalla siinä sitten otettiin nuo veriarvot ja olivat pudonneet rajusti eli kokonaiskolesteroli oli pudonnut 2,6-"pykälää" alemmaksi. Mutta silti se on yli tuon suotavan 5.0. 

Vierailija
26/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa kuukaudessa laski kokonaiskolesteroli 1.5 yksikköä kun kilpirauhasarvot paranivat.

Vierailija
27/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan on tärkeää että karsit myös huonot hiilihydraatit eli et syö mitään pikkuleipiä, keksejä, pullia ym. Huonot hiilihydraatit nostaa ja niissä on usein myös paljon huonoa rasvaa. Rasvoiksi valitse hyviä kasvirasvoja ja turhat eläinrasvat minimiin eli rasvaiset maitotuotteet ym. Lisää ruokavalioon niitä benecol juomia, jotka auttavat alentamaan, yksi päivässä ainakin aluksi.

Vierailija
28/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolessa vuodessa laski arvot normaaliksi kala-ja kasvispitoisella ruualla. Pois eläinrasvat, makkarat, lihajalosteet, tilalle kasviöljyt, runsaasti kuitupitoisia ruokia.

Oliko sulla kuinka koholla arvot ja kuinka pielessä ruokavalio ennen muutoksia? 

Oli koholla, lääkäri oli määräämässä jo lääkityksen mutta kysyin ruokavaliohoidosta. Kontrolli puolen vuoden jälkeen ja enää en tarvinnut lääkkeitä. Tauti on tuttu lähisuvusta ja lääkitys arvelutti lihas- ja muine ongelmineen.

Vierailija
29/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutosten on oikeasti oltava pysyviä. Olen saanut parannettua arvoja mutta lopulta ne ovat aina kohonneet. Nyt ajattelin aloittaa lääkityksen lähiaikoina. Kolesteroli on riski jota ei kannata ottaa. Hoito aloitetaan nimenomaan tulevaisuutta ajatellen, että olisit terve vuosienkin päästä. Pienelläkin lääkeannoksella voidaan päästä tosi hyviin tuloksiin.Ei tarvitse aloittaa sillä lääkkeellä, josta on tullut niitä lihaskipuja ym.

Älä ota turhaa riskiä kolesterolista, jos se on hoidettavissa lääkkeellä ja melko pienellä annoksella.

Kolesteroli on oire, ei sairaus. Lääkitsemällä oiretta et hoida kokonaisuutta etkä paranna hyvinvointia.

Vierailija
30/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kolmessa vuodessa sain parannettua arvoja rutkasti (reilusti yli 2 pykälää) mutta ovat vieläkin kyllä huonot. Tosin hyvä kolesteroli on ihan ok.

Katsottiinko sulla arvoja välissä ollenkaan? Kolme vuotta kuulostaa tosi pitkältä ajalta, kun lääkäri antoi aikaa kaksi kuukautta :o

Siis otettiin verikokeet erään asian yhteydessä. Ne oli hirveän korkeat siis kokonaiskolesteroli jne. Aloitin pienen elämäntapamuutoksen ja seuraavan kerran lääkäriin oli asiaa kolmen vuoden kuluttua ja samalla siinä sitten otettiin nuo veriarvot ja olivat pudonneet rajusti eli kokonaiskolesteroli oli pudonnut 2,6-"pykälää" alemmaksi. Mutta silti se on yli tuon suotavan 5.0. 

Kuten aiemmin todettiin, eri maissa on eri raha-arvot.

Mietipä ihan itse.

Vierailija
31/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten aiemmin todettiin, eri maissa on eri raha-arvot.

Mietipä ihan itse.

...raJa-arvot...

Vierailija
32/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk.ssa arvot normalisoituivat ruokavaliolla.

Kävin tarkkaan läpi mitä syön. Kevensin rasvaisia maitotuotteita asteittain. Otin ohjelmaan pähkinät, leseet ja siemenet. Vähensin rakastamieni suolaisten herkkujen (salami, hyvä juusto, maksapasteija, graavikala) ja makeiden herkkujen (jäde, suklaa, viineri, kakut) määrää, en laatua, koska muutoksen ei ole tarkoitus ankeuttaa elämää.

Jatkoin kalan runsasta käyttöä, lisäsin kasviksia ja marjoja entisestään. Jätin voin juhlahetkiin, tutustuin erilaisiin hyviin öljyihin

(avokado-, pähkinä-, manteliöljy)

Rasvainen punainen liha minimiin.

Valkoisen sokerin tilalle hunaja ja intiaanisokeri.

Kotona aina terveellistä hyvää ruokaa pakkasessa. Rouskuttelen näkkäriä joka käänteessä.

Vierailija
33/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan on tärkeää että karsit myös huonot hiilihydraatit eli et syö mitään pikkuleipiä, keksejä, pullia ym. Huonot hiilihydraatit nostaa ja niissä on usein myös paljon huonoa rasvaa. Rasvoiksi valitse hyviä kasvirasvoja ja turhat eläinrasvat minimiin eli rasvaiset maitotuotteet ym. Lisää ruokavalioon niitä benecol juomia, jotka auttavat alentamaan, yksi päivässä ainakin aluksi.

Et tainnut lukea tuolta edeltä, että olen tosiaan jättänyt kaikki eläinperäiset ruoat kalaa lukuunottamatta pois, lisännyt hyvien eravoken määrää ja ottanut Becelin ja Benecolin käyttöön.

Vierailija
34/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehellä on loistavat arvot vaikkei syö mitään vihreää, kuituja vain leivästä, käyttää rasvaisia makkaroita, majoneesia, syö herkkuja, sipsejä jne jne. Tupakoinut nuoresta alkaen jne jne. On mahaa ja ylipainoa.

Itse syön paljon kasviksia, en syö makkaroita jne ja ei millään tipu arvo alle 5.0?

Vierailija
35/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäisi tippua? Tärkeintä arvoa sydänterveyden kannalta ei tässäkään ketjussa ole mainittu lainkaan. Triglyseridien ja HDL: n suhde on merkittävämpi terveyden ja sairauden ennustaja kuin LDL-arvo, saati sitten mystinen kokonaiskolesteroli, joka ei kerro yhtään mitään mistään olennaisesta.

https://turpaduunari.fi/elintasosairauksien-yleismittari-on-tg-hdl-suhd…

Vierailija
36/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehellä on loistavat arvot vaikkei syö mitään vihreää, kuituja vain leivästä, käyttää rasvaisia makkaroita, majoneesia, syö herkkuja, sipsejä jne jne. Tupakoinut nuoresta alkaen jne jne. On mahaa ja ylipainoa.

Itse syön paljon kasviksia, en syö makkaroita jne ja ei millään tipu arvo alle 5.0?

Myös perintötekijät vaikuttavat. Onko suvussasi korkea kolesteroli rasitteena?

Joillain on myös korkea kolesteroli mutta suonet priimakunnossa. Yksilöllistä tämäkin.

Vierailija
37/37 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että tämä ketju voisi pysyä asiallisena ja minun, eli aloittajan, toiveesta virallisen lääketieteen hoitosuosituksen mukaisena.