Missä ajassa sait kolesterolin laskemaan ja miten?
Haluaisin kokemuksia korkean kolesterolin laskemisesta ruokavalio-/elämäntapamuutoksilla. Erityisesti LDL-kolesterolia pitäisi saada reilusti alemmas. Lääkäri antoi 2kk aikaa tehdä muutoksia ja sitten kontrollikokeet. Minkälaisia muutoksia olette saaneet parissa kuukaudessa aikaan? Netistä olen lueskellut faktaa ja keskusteluja, joiden perusteella ruokavaliolla saisi vain pieniä muutoksia kolesteroliarvoihin.
Kommentit (37)
Noin kolmessa vuodessa sain parannettua arvoja rutkasti (reilusti yli 2 pykälää) mutta ovat vieläkin kyllä huonot. Tosin hyvä kolesteroli on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Noin kolmessa vuodessa sain parannettua arvoja rutkasti (reilusti yli 2 pykälää) mutta ovat vieläkin kyllä huonot. Tosin hyvä kolesteroli on ihan ok.
Katsottiinko sulla arvoja välissä ollenkaan? Kolme vuotta kuulostaa tosi pitkältä ajalta, kun lääkäri antoi aikaa kaksi kuukautta :o
Minulle ei ainakaan ole auttanut mikään muutamassa vuodessakaan. Varsinkaan LDL ei liiku mihinkään. HDL:ää voit saada pitkällä aikavälillä hieman kohoamaan kalliilla kasvisteroli-levitteellä ja kalanmaksaöljyllä. Siis laihduttamisen ja liikunnan rankan lisäämisen sekä ruokavaliomuutosten lisäksi.
Kolesteroli on ns oire, ei juurisyy. Kieltäydyin lääkkeestä, vaikka sitä kovasti tuputettiinkin.
Syö monipuolisesti, liiku, pidä mieli korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ainakaan ole auttanut mikään muutamassa vuodessakaan. Varsinkaan LDL ei liiku mihinkään. HDL:ää voit saada pitkällä aikavälillä hieman kohoamaan kalliilla kasvisteroli-levitteellä ja kalanmaksaöljyllä. Siis laihduttamisen ja liikunnan rankan lisäämisen sekä ruokavaliomuutosten lisäksi.
Minkälaisia muutoksia teit, joilla LDL ei liiku mihinkään? Eikö kasvisteroli-/stanolivalmisteet vaikuta nimenomaan LDL:ään? Kalanmaksaöljy käsittääkseni NOSTAA kolesteroliarvoja, eikä laske.
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli on ns oire, ei juurisyy. Kieltäydyin lääkkeestä, vaikka sitä kovasti tuputettiinkin.
Lisäys vielä: eri maissa on eri raja-arvot. Ei kannata uskoa sokeasti.
Noin nopeasta vaikutuksesta en tiedä, kun kontrollikoe oli puolen vuoden jälkeen. Mutta arvot lähtivät hyvään laskuun, kun päivään lisättiin omena tai pari välipalaksi leivän sijaan. Sipsit korvattiin itse tehdyillä poppareilla. Muuten syötiin pääasiassa kasvispainotteista kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän saakka kieltäytynyt kolesterolilääkkeistä, olin parikymppinen, kun kolesteroli mitattiin ensimmäistä kertaa ja todettiin olevan koholla. Sitä on tässä vuosien varrella kontrolloitu säännöllisen epäsäännöllisesti, myös elintavat ovat tässä vuosien aikana vaihdelleet. Nyt pitkästä aikaa kävin mittauttamassa työterveydessä ja olivat sen verran koholla, että lääkitys olisi pitänyt aloittaa heti. Halusin vielä kerran testata merkittävillä ruokavaliomuutoksilla, mutta suvun riskitekijät toki vaikuttavat niin paljon, etten välttämättä arvoja normaalialueelle saa. Sitten täytyykin punnita riskejä (sekä lääkityksen että arvojen koholla olon) huolellisesti, että miten tekee. Olen vasta 33v, eli tässä olisi vielä pitkästi ikää jäljellä, eikä sydän- tai aivoinfarkti kuulu lähivuosien suunnitelmiini.
Korkeakolesteroli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tähän saakka kieltäytynyt kolesterolilääkkeistä, olin parikymppinen, kun kolesteroli mitattiin ensimmäistä kertaa ja todettiin olevan koholla. Sitä on tässä vuosien varrella kontrolloitu säännöllisen epäsäännöllisesti, myös elintavat ovat tässä vuosien aikana vaihdelleet. Nyt pitkästä aikaa kävin mittauttamassa työterveydessä ja olivat sen verran koholla, että lääkitys olisi pitänyt aloittaa heti. Halusin vielä kerran testata merkittävillä ruokavaliomuutoksilla, mutta suvun riskitekijät toki vaikuttavat niin paljon, etten välttämättä arvoja normaalialueelle saa. Sitten täytyykin punnita riskejä (sekä lääkityksen että arvojen koholla olon) huolellisesti, että miten tekee. Olen vasta 33v, eli tässä olisi vielä pitkästi ikää jäljellä, eikä sydän- tai aivoinfarkti kuulu lähivuosien suunnitelmiini.
Toki on omalka kohdalla mietittävä.
Kolesterolilääkkeitä määrätään hövelisti, joten oma harkinta on tarpeen.
T. 5
Puolessa vuodessa laski arvot normaaliksi kala-ja kasvispitoisella ruualla. Pois eläinrasvat, makkarat, lihajalosteet, tilalle kasviöljyt, runsaasti kuitupitoisia ruokia.
Sain laskemaan kun aloitin lääkityksen. Ensin simvastatiini, nykyisin atorvastatiini. Joskus kolmikymppisenä aloitin lääkityksen, arvot kyllä koholla jo parikymppisenä. Ei olisi ollut muuta mahdollisuuttakaan kuin aloittaa lääkitys, niillä arvoilla mitä oli.
Puolen vuoden ja yhden vuoden kontrolliajoista ja muutoksista olen lukenut monesta paikasta. Miksiköhän lääkäri antoi vain 2kk aikaa? Oliko niin varma, ettei muutosta tule, ettei halunnut pidempää kontrolliajanjaksoa? Voiko tuosta 2kk tuloksesta päätellä vielä tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Sain laskemaan kun aloitin lääkityksen. Ensin simvastatiini, nykyisin atorvastatiini. Joskus kolmikymppisenä aloitin lääkityksen, arvot kyllä koholla jo parikymppisenä. Ei olisi ollut muuta mahdollisuuttakaan kuin aloittaa lääkitys, niillä arvoilla mitä oli.
Minkälaiset arvot sulla oli, kun lääkitys aloitettiin? Olitko yrittänyt laskea arvoja ruokavaliomuutoksilla, millaisilla? Oliko niistä muutoksista mitään hyötyä, vai ei vaan tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Puolessa vuodessa laski arvot normaaliksi kala-ja kasvispitoisella ruualla. Pois eläinrasvat, makkarat, lihajalosteet, tilalle kasviöljyt, runsaasti kuitupitoisia ruokia.
Oliko sulla kuinka koholla arvot ja kuinka pielessä ruokavalio ennen muutoksia?
Minkälaisista luvuista puhutaan? Mulla hyvä HDL 2.0 ja huono LDL 3,7, kokonaiskolesteroli 5.9 eikä lekuri pitänyt hälyttävänä. Itse jätin punaisen lihan ja eläinrasvat pois noiden lukemien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisista luvuista puhutaan? Mulla hyvä HDL 2.0 ja huono LDL 3,7, kokonaiskolesteroli 5.9 eikä lekuri pitänyt hälyttävänä. Itse jätin punaisen lihan ja eläinrasvat pois noiden lukemien jälkeen.
KOL 7.0 ja LDL 4.8.
Mimmonen ruokavalio sinulla nyt on? Olisiko ruokavalion muutos helppo toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mimmonen ruokavalio sinulla nyt on? Olisiko ruokavalion muutos helppo toteuttaa?
Mulla nyt tätä uutta ruokavaliota 7 viikkoa takana. Jätin pois eläinperäiset tuotteet kalaa lukuunottamatta, otin käyttöön öljypohjaisen salaatinkastikkeen, lisäsin hyvien rasvojen määrää, käytän leivällä Beceliä ja syön Benecolin jogurtteja. Oon noudattanut 95% oikeanlaista ruokavaliota, jotain pientä muutosvaraa vielä ois, mutta ihan kaikesta en ole valmis loppuelämäksi luopumaan. Olen tässä 7 viikon aikana syönyt linssisipsejä, jäätelöä ja karkkeja - nämä kaikki vegaanisia, mutta nämä ovat silti huonolla puolella.
Korkeakolesteroli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt tätä uutta ruokavaliota 7 viikkoa takana. Jätin pois eläinperäiset tuotteet kalaa lukuunottamatta, otin käyttöön öljypohjaisen salaatinkastikkeen, lisäsin hyvien rasvojen määrää, käytän leivällä Beceliä ja syön Benecolin jogurtteja. Oon noudattanut 95% oikeanlaista ruokavaliota, jotain pientä muutosvaraa vielä ois, mutta ihan kaikesta en ole valmis loppuelämäksi luopumaan. Olen tässä 7 viikon aikana syönyt linssisipsejä, jäätelöä ja karkkeja - nämä kaikki vegaanisia, mutta nämä ovat silti huonolla puolella.
Älä stressaa satunnaisesti syödyistä herkuista. Sen ruokavalion tulisi olla loppuelämän ruokavalio ja elämään kuuluu satunnainen herkuttelu. Liian tiukka ruokavalio aiheuttaa sen, että olet samassa tilanteessa jossain vaiheessa.
Lääkäri todennäköisesti katsoo, että suunta on oikea ja määrää sitten uuden kontrollin johonkin väliin.
Itselläni laski parissa kuukaudessa arvot normaaleiksi, kun vaihdoin yhdistelmäehkäisypillerit minipillereihin.