Ferritiini 28?
Todella outo olo ollut pitkään, hiukset ohentuneet alle puoleen, lihakset nykii 24/7, särkya koko kropassa, palelen ja toisessa hetkessä hikoan läpimäräksi, perus ulkoilut heikottaa eikä oikein saa enää aikaiseksi muuta kuin sohvalla maata. Mitähän vielä, ruokahalu poissa, päänsäryt, mielialaongelmat, kuukautiset niukentuneet olemattomiin, en muista mitään, puutumisen tunnetta..
On tehty vaikka mitkä verikokeet, gynellä käyty, fyssarit, neurologillakin käynyt, kuukausia rypenyt tässä olossa ja kun lääkärin mielestä ei voisi johtua rauta-arvoista joten itse kävin ne testauttamassa ja alhaisethan ne oli. Vai ovatko? Ovat kuulemma hyvät arvot, kun hb on oikein hyvä ja ferritiini mukamas viitteissä (puutostilaa näytti labran mittari missä otin kokeet).
Kokemuksia? Mulla ei kestä vatsa yhtään mitään vahvempaa valmistetta ja laukaisevat aina kamalan migreenin, onko joku kokenut toimivaksi jonkun miedomman? Kuinka nopeasti arvo lähtenyt nousemaan? Kahvia olen juonut kamalat määrät väsymykseen, ja ilmeisesti pahentanut tilannetta entisestään. Pari viikkoa sitten lopettanut kokonaan enkä meinaa pysyä hereillä. :( Olen lähes täysin kasvissyöntilinjalla myös, lienee vaikuttanut tilanteeseen tämäkin.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Syö lihaa. Oikeasti. Itsellä hävis kaikki oireet, monta vuotta kasvissyöjänä ja aivosumu poistui heti ja sain toimintakyvyn takaisin. Käytä myös rautalisää samalla.
Syön kyllä lihaa jonkun verran, kanaa ja kalaa mutta 95% vegeä muuten. Punaista lihaa en oo pariin vuoteen muutakun maistanut ja saanut semmoiset mahaoireet että pois jättänyt. Toki vois varmaan yrittää totutella, jos ei muu auta..
Ap
Löysin sellaisen suihkemuodossa olevan rautavalmisteen. Ei vielä ilmennyt mitään ihmeellisiä oireita. Nautittava määrä pieni ja vain pieni osa siitä menee vatsaan. Sitä ennen käytin Floradixia. Vähiten vatsaoireita. Kuurina otin joka toinen päivä.
Jos sulla on vielä hemppa hyvä, ei hätää. Tsekkaa ruokavalio kuntoon ja syö välillä lihaa ja niin värikkäitä ruokia kuin mahdollista. Muista vitamiinit! D, c ja b12 ainakin. Tilkka punaviiniä silloin tällöin ei liene pahitteeksi. Nuku, liiku ja treenaa, tai sanotaanko että liiku kevyesti jaksamisen rajoissa. Uni ja ruokavalio tärkein. Ja maitotuotteet pois.
Mulla oli hemppa sadan pinnassa ja ferritiini alle 10 enkä edes tajunnut että mikään oli vialla. Tää on viheliäistä kun pahenee huomaamatta. Nyt kummatkin nousussa ja ferritiinikin päälle 30. En huomaa olossa eroa juurikaan, vähän vähemmän huimaa.
Kasvisruoastakin saa rautaa mutta ei maitopainotteisesta tai "sipsikaljavegaaniruuasta", minkä jo tiesitkin.
Ehdottomasti rautalisä. Kävisikö se apteekin ferrodan rautalisä missä lukee vatsaystävällinen ja siitä se lievempi 50mg valmiste. Kokeile! Ja vähintään puoli vuotta syöt tuota ja menet sitten vasta uudestaan ottamaan ferritiiniarvon.
Lisäksi lisää proteiinia ja vihreitä kasviksia, vaikka syötkin rautalisää, tarvitset silti ravinnostakin sitä rautaa ja muita vitamiineja.
Minkä ikäinen olet?
Mulla oli ferritiini 13, ja työterveyslääkäri totesi että ei ole mitään puutosta. Raja on kuulema 11, ja raja-arvot on sitä varten että ne on raja-arvoja.
Mulla on ihan samat oireet ku ap
Ferritiini on sinulla hieman matala (itse ajattelisin hyvän ferritiiniarvon olevan yli 50, mutta tästähän löytyy hyvin erilaista tietoa). Minullakin Floradix (Kräuterblutsaft) on nostanut rauta-arvoja parhaiten eikä ole ärsyttänyt vatsaa/ummettanut. Kilpirauhasarvot kannattaa tutkituttaa, jos ei ole jo tutkittu.
No onhan ne matalat. Vaikea sanoa mikä auttaisi kun itselläni raudan imeytyminen ei onnistu vaikka mitä söisin, rautavalmisteista ei ollut apua, vatsa vaan ei toiminut. Olen saanut infuusiona puolen vuoden välein nyt 3 vuotta. Taustalla kyllä sairaus joka tähän luultavasti vaikuttaa. Oireina lähinnä ettei oikein jaksa kunnolla mitään tehdä, väsyttää ja kuntoilu ei heikotuksen takia suju, yritän kyllä silti. Kuukautiset hoidan kierukalla jotta en menettäisi enempää verta.
Sit sellanen huomio että jos maitotuotteet lopettaa eikä syö isoja määriä palkokasveja ja vihreitä vihanneksia (ja kasvismaitotuotteita johon lisätty kalsiumia) niin myös kalsiumlisä on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Sit sellanen huomio että jos maitotuotteet lopettaa eikä syö isoja määriä palkokasveja ja vihreitä vihanneksia (ja kasvismaitotuotteita johon lisätty kalsiumia) niin myös kalsiumlisä on tarpeen.
Mutta eri aikaan otettava rautalisän kanssa. Kalsium vähentää raudan imeytymistä. Huoh on se kaiken ravinnon saaminenki niin monimutkasta 😀
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini 13, ja työterveyslääkäri totesi että ei ole mitään puutosta. Raja on kuulema 11, ja raja-arvot on sitä varten että ne on raja-arvoja.
Mulla on ihan samat oireet ku ap
Monet lääkärit on sitä mieltä, että rautaa pitää syödä niin että arvo saadaan yli 30.
Ootko uupunu? Oireet viittaa myös burnoutiin ja paniikkihäiriöön.
Mulla oli arvo 6, Hb vähän yli 102. Lääkäri sanoi, että ikäiselläni naisella (50) ferritiiniarvon olisi hyvä olla noin 70-75 paikkeilla. Söin ensin Obsidan nimistä valmistetta, joka ei vaikuttanut arvoihini mitennkään. Nyt Maltofer ja nousu alkoi aika nopeasti.
En tosiaan syö maitotuotteitakaan (syön kalsiumlisää ja vegaaneille suunnattua monivit missä myös rautaa), kilpirauhasarvot katsottu moooonta kertaa mutta niissä ei mitään sanottavaa. Kaikki muutkin arvot ihanteelliset, vaivaa ja oireita on ollut pitkään mutta nyt vasta semmoisena ettei oikeasti jaksa mitään.
Keväällä arvot oli 50 paikkeilla, samoin raskausaikana neljä vuotta sitten ja muutoin niitä ei ole sitten paljoa katsottukaan. Eli ei kait koskaan ole mitään huipputasoa arvot olleet. Niin ja 25-vuotias olen. Kiitos vastauksista! Taidan napata kokeiluun nestemäistä ensiksi, kun joskus muistaakseni kroppa sitä ainakin jossain määrin kesti. 25mg lisää on tuolla kaapissa ollut, mutta se vetää olon semmoiseksi pää pöntössä-migreeniksi johon mikään ei auta. =/
Ap
Superior Source Just women iron on täysin vatsaystävällinen ja nostaa nimenomaan ferritiiniä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Superior Source Just women iron on täysin vatsaystävällinen ja nostaa nimenomaan ferritiiniä hyvin.
Tuosta juuri aikaisemmin puhuinkin, että aiheuttaa itselle ihan jäätävän migreenin ja kuvotuksen, ei valitettavasti toiminut siis itselle. Välillä ottanut puolikkaan tabusta ja sama vaikutus, huoh..
Ap
Ootko kokeillut Floravitalia?
Syö kerran viikossa tai parissa kunnon pihvi punaista lihaa, oikein hyvälaatuista ja täyttä lihaa (sisäfile, entrecote, marmoripihvi tms.) niin ei tarvitse tankata jauhelihaa tms. hulluna.
Myös jodista voi tulla puutetta ilman maitoa. Sekin aiheuttaa väsymystä. Ja liika sokerin käyttö voi haitata rautatilannetta.
Mun arvo oli 37 ja nyt parin vkon rautakuurin jälkeen voin jo huomattavasti paremmin kuin ennen. Olin älyttömän väsynyt, vuoroin kylmä ja kuuma, takeltelin sanoissa, en muistanut mitään, pahoja rytmihäiriöitä ja lihasnykinää.
Olin kaameassa kunnossa.
Onneksi löytyi syy tälle kaikelle.
Syö lihaa. Oikeasti. Itsellä hävis kaikki oireet, monta vuotta kasvissyöjänä ja aivosumu poistui heti ja sain toimintakyvyn takaisin. Käytä myös rautalisää samalla.