Onko täällä Excel-guruja, muutama kysymys?
Mikä mielestänne on vahvaa excel-osaamista? Eli mitä toimintoja pitäisi osata? Olen aiemmin käyttänyt paljon exceliä esim. raportoinnissa. Mikä olisi paras tapa palauttaa taidot ja oppia lisää? Ihan itseopiskelemalla netistä, vai voisiko palkata jostain jonkun ohjaamaan henkilökohtaisesti?
Millä toiminnoilla saa parhaiten yhdisteltyä dataa eri tietolähteistä/taulukoista samalle raportille?
Tilanne on siis se, että olen palaamassa perhevapailta uuteen tehtävään saman firman sisällä. Uudessa tehtävässä edellytetään vahvaa excel-osaamista ja pitää osata kerätä dataa raportointia ja analysointia varten.
Kommentit (6)
Oma kokemus on se, että palkattomana harjoittelijana on tullut aika paljon korjailtua "ammattilaisten" excel-tiedostoja, jotka on paljastuneet mahdottomiksi käyttää kellekään muulle kuin tiedoston rakentaneelle. Eli monissa työpaikoissa ei ihan taatusti osata vaatia sitä osaamista, mitä tehtävä oikeasti edellyttäisi.
Pelkästään halu oppia on jo tosi hyvä lähtökohta. Ainakin pari vuotta sitten löytyi ihan netistä hyviä selkeistä excel-kursseja, joissa käydään noi ihan perusjutut läpi mitä ekassa vastauksessa lueteltiin.
Toissijaista. Ei nykyisessä työelämässä osaamisella ole yhtä paljon väliä kuin suhteilla.
Kiitos vastauksista. Olenkin yrittänyt youtubesta katsoa pivot, vlookup ja muiden funktioiden käyttöä. Osaa olen aiemmin käyttänyt, osaa en. Kaipa sitä sitten työssä oppii, ainakin olen tosella halukas oppimaan lisää, sillä olen todennut excelin todella näppäräksi ohjelmaksi. Etenkin pivot-taulukot suuren datan työstämisessä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olenkin yrittänyt youtubesta katsoa pivot, vlookup ja muiden funktioiden käyttöä. Osaa olen aiemmin käyttänyt, osaa en. Kaipa sitä sitten työssä oppii, ainakin olen tosella halukas oppimaan lisää, sillä olen todennut excelin todella näppäräksi ohjelmaksi. Etenkin pivot-taulukot suuren datan työstämisessä.
ap
Kai olet samalla itse kokeillut niiden tekoa excelissä? Minusta exceliä oppii parhaiten käyttämään kokeilemalla. Etsi netistä valmis aineisto tai keksi sellainen itse ja harjoittele.
Tuolla asenteella tulet varmasti pärjäämään. Ehkä voit päästä työsi kautta osallistumaan jossain vaiheessa koulutukseen, jossa opit lisää.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on se, että palkattomana harjoittelijana on tullut aika paljon korjailtua "ammattilaisten" excel-tiedostoja, jotka on paljastuneet mahdottomiksi käyttää kellekään muulle kuin tiedoston rakentaneelle. Eli monissa työpaikoissa ei ihan taatusti osata vaatia sitä osaamista, mitä tehtävä oikeasti edellyttäisi.
Pelkästään halu oppia on jo tosi hyvä lähtökohta. Ainakin pari vuotta sitten löytyi ihan netistä hyviä selkeistä excel-kursseja, joissa käydään noi ihan perusjutut läpi mitä ekassa vastauksessa lueteltiin.
Läpätyksesi on kuin sen toimimattoman excelin rakentaja.
Ei linkkejä, toimii vain viestin lähettäjälle .. ;)
Sincc
Todennäköisesti sinulla katsotaan olevan tarpeeksi excel-taitoja, jos siirryt talon sisällä uusiin tehtäviin. Tarvittavat taidot riippuvat niistä työtehtävistäkin. Olen ollut työpaikassa, jossa edellytettiin hyviä excel-taitoja mutta työssä piti lähinnä osata järjestää sarakkeen sisällöt aakkosjärjestykseen.
Aluksi palauttaisin excelin käytön muistiin ihan itseopiskelemalla. Peruskaavojen käyttö, kaaviot, pivot-taulukot. Netissä on todella hyvin ohjeita ja materiaalia, joiden kanssa harjoitella. Olennaista on osata hankkia se tieto, mitä ei ole.