Miehen kanssa joulu kahdestaan eikä miestä kiinnosta :(
Nyt kun on tämä korona, niin ollaan päätetty olla joulu ihan vain kahdestaan. Mulle tämä on tässä tilanteessa ihan hyvä vaihtoehto ja mielikuvissani kahdenkeskeinen joulu voisi olla ihan mukava...hyvää ruokaa, kynttilöitä ja kuusi.
Mutta miestä ei tunnu kiinnostavan joulu nyt sitten ollenkaan! Tuntuu että hän on kuin pikkulapsi, jolle minun pitäisi järjestää joulu. Olen yrittänyt kysellä mitä voitaisiin syödä jouluna tai onko jotain erityistä mitä haluaisi, mutta mies sivuttaa kysymykset. Olen nyt sitten yksin hankkinut/hankkimassa jouluruokia ja alkaa itseänikin jo masentaa koko juttu, kun pelkään että pahimmillaan mies ei aio aattonakaaan osallistua joulunviettoon ja sillätavalla sitten menee oma joulunikin ankeaksi.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä suunnittelemista niissä jouluruoissa on? Kysyn ihan tosissani
No vaikka määrä ja laatu vai mitä luulet?
Voi luoja. Kahden ihmisen ruokia mietitään viikkoja? Miten sulta onnistuu normaali kaupassakäynti?
Jos käyn yksin kaupassa, niin toki kysyn mieheltä mitä hänelle pitää tuoda. Joulu nyt ainakin minulle vuoden isoin juhla, mutta jos mies haluaa viettää sen syöden hernekeittoa purkista tai kylmää maksalaatikkoa, niin sen kun hankkii ne itse.
Teilläkö ei oikeasti ole vakiintuneita jouluruokia? Todellako?
On toki, mutta kummallakin on ne lempparit, joita täytyy ehdottomasti olla. Sen lisäksi on ruokia, joita ilmankin pärjää oikein hyvin. Jos miestä ei joulu kiinnostaisi, niin miksi näkisin vaivaa niiden ruokien eteen, joita vain mies syö?
Miksi olet miehesi kanssa, jos pelkkä ruokien ostaminen on teille sotaa?
Ei ole, koska kaikki jouluun liittyvä suunnitellaan yhdessä. Tämä joulu on poikkeuksellinen entisiin verrattuna, joten suunniteltavaakin on enemmän.
Ja palataan taas siihen kysymykseen, teilläkö ei ole vakiintuneita jouluruokia?
Kaikesta saa ihan saatanan vaikeaa, jos haluaa. Tuossakin ajassa, minkä olet nyt maannut palstalla, olisit jo kirjoittanut sen kauppalappusi.
Kopsasin tähän aiemman viestini, josta asia jo selvisi:
On toki, mutta kummallakin on ne lempparit, joita täytyy ehdottomasti olla. Sen lisäksi on ruokia, joita ilmankin pärjää oikein hyvin. Jos miestä ei joulu kiinnostaisi, niin miksi näkisin vaivaa niiden ruokien eteen, joita vain mies syö?
Montako viikkoa olette nyt jouluruokia suunnitelleet?
Viime viikolla oli puhetta, kun selvisi miten joulunvietto muuttuu aikaisemmista vuosista. Olin jo tehnyt suunnitelmia, mutta niitä piti muuttaa. Vaikeahan tätä on sellaisen ymmärtää, joka viettää joulut yksin tai menee joka vuosi valmiiseen pöytään muiden passattavaksi.
Jokainen saa mielestäni viettää joulua omalla tavallaan kunhan ei tahallisesti murjota ja kiukuttele. Omalla kohdalla kiinnostus laittaa lapsetonta joulua omaan kotiin sukulointien lisäksi on vuosien varrella vaihdellut, enkä haluaisi syyttää kumppania siitä että eri tavalla haluaa viettää.
Toivoisin kuitenkin että se että en jonain jouluna jaksaisi häärätä joulua tai se että juuri tänä jouluna se on minulle tärkeää ei pilaisi toisen vapaita tai hänen vastaavat tunnelmat omia. Vaan että kotona voisi rauhassa olla kuten hyvältä tuntuu pilaamatta toisen tunnelmaa.
Varsinkin tänä vuonna ymmärrän sekä väsähtäneen tunnelman että sen että haluaa juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusjuttuhan siis tässä on aika yleinen: mies on tylsä laiska ankeuttaja jonka tarpeiden täyttymys on telkkarin edessä löhöäminen kaljatölkki kädessä. Aina samaa rataa, arjet pyhät. Juhlat kyllä otetaan vastaan jos nainen kaiken sen heille tekee. Mutta itsellä ei minkäänlaista panostusta. Kyllä se naisena välillä itkettää, vaikka kuinka koettaisi tunnelmaa joskus piristää, puoliso ei vaan herää koomastaan.
Eikähän sellainen nyt mistään ole kotoisin että valmisteluissa jättää toisen kaikesta ilman. Ei siitä oma joulumieli ainakaan kohene. Huoh.Niin, ja naiset on kuin pikkulapsia, jotka hipelöi niitä glitterpalloja viikkokaupalla, silittelee jouluverhojaan, siivoaa maanisesti jalkalistojen takusetkin, miettivät jouluruokia VIIKKOKAUPALLA, uhriutuvat, askartelevat joulukrääsäänsä, imuroivat ullakon verkkovarastotkin, marttyroivat , tuhoavat maapalloa krääsällään ja kaikki tämä sen yhden illan takia.
Sitten mussutetaan av-palstalla kuinka on taas raadettu ja sitä ja tätä ja mies pilasi joulun.
Kummallakohan on terveempi asenne, teillä naisilla vai sillä miehellä joka laittaa kinkun uuniin ja nauttii rauhasta.
Jotku naiset. Täällä on yksi nainen, joka ei tee yhtäkään jouluruokaa, no asunto olisi kiva kyllä siivota niin, että olisi mukava sitten palata kotiin joulunvietosta. Kuusenkin laitan pystyyn jos jaksan ja sen koristeluun menee n. 15 minuuttia, enkä suunnittele kuuseni koristamista millään tavalla etukäteen.
Stressaan kyllä silti vähän joulua ja ehkä vähän nolottaa, kun en tosiaan ole mikään ruuanlaittaja, että voisin auttaa ihmisiä, joiden luokse olen menossa jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä nyt on suunnittelemista! Joo, voitais syödä kolme päivää aamusta iltaan laatikoita, kinkkua, rosollia ja paistia, mutta MINÄ EN HALUA, ja siksi suunnittelen. Nuo perinteisetkin kuuluu meidän joulupöytään, mutta ihan max aattona ja kerran joulupäivänä ja rääppeitä muiden aterioiden lisukkeena, mutta todellakin haluan syödä joulunpyhinä muutakin. Hyvin tuntuu miehellekin kelpaavan joulusta toiseen, koskaan ei ole vielä kieltäytynyt tai kiukunnut, että haluaa syödä vain kinkkua.
Voi luoja taas mitä minä luen. 🙈 Miksi te ihmiset olette näissä "parisuhteissa" joissa toiselta tai kummaltakin on selkeästi loppunut mielenkiinto aikapäiviä sitten?!?! Riudutaan ja odotetaan ja oletetaan ja valitetaan, kun ei toiveet toteudu, siis ne omat täysin toisesta henkilöstä riippumattomat epärealistiset. Yhtä kestämistä ja mitä turhimmista asioista valittamista ja kiukuttelua. Käyttäydytte joka ikinen kuin pahaiset kakarat.
Mitä jos vaihtaisitte tai eläisitte vaikka yksin? Eikö järki sano että jos yli 80 % yhdessäolosta on yhtä tappelua ja kinaa ja kyräilyä, ei ole hirveän montaa syytä jatkaa?
Ja sitten rouva postaa someen jonkun kivan jouluisen kynttiläkuvan tai kuvan jurottavasta ukosta tai tämän varpaista (tämäkin on nimittäin nähty) #rakkaus #parhaassaseurassa #kaksin 🤪 Sitten kai se tulee se onni kun kulissit taas hetken pystyssä. Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä ap:lle lista
- kananmunia
- leipää
- voita
- jauhelihaa
- kurkkua
- omenaa
- perunoita
- riisiä
- broilerisuikaleita
- lenkkimakkaraa
- juustoa ja leikkeleitä
- maitoa, kermaa ja purkki tomaattimurskaa
- kahvia/teetä
- piparkakkuja
- rosolliainekset tai rosollia
- lanttulaatikkoainekset tai lanttulaatikko
- porkkanalaatikkoainekset tai porkkanalaatikko
- perunalaatikkoainekset tai perunalaatikko
- joulukinkkua valmiiksi viipaloituina
- joulutorttuja
- kynttilöitä ja tulitikutEiköhän noilla joulunpyhät pärjää.
Aloittaja voisi kertoa, kokkaako mies itselleen ruuat vai luuleeko hön saavansa valmista. Itse jättäisin tuosta listasta jauhelihan, broilerin ja lenkkimakkaran ostamatta.
Miksi sitten edes kysyä mitään, jos kerran ihan kiusallaan aikoo jättää toisen vastauksesta osan tilaamatta?
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja taas mitä minä luen. 🙈 Miksi te ihmiset olette näissä "parisuhteissa" joissa toiselta tai kummaltakin on selkeästi loppunut mielenkiinto aikapäiviä sitten?!?! Riudutaan ja odotetaan ja oletetaan ja valitetaan, kun ei toiveet toteudu, siis ne omat täysin toisesta henkilöstä riippumattomat epärealistiset. Yhtä kestämistä ja mitä turhimmista asioista valittamista ja kiukuttelua. Käyttäydytte joka ikinen kuin pahaiset kakarat.
Mitä jos vaihtaisitte tai eläisitte vaikka yksin? Eikö järki sano että jos yli 80 % yhdessäolosta on yhtä tappelua ja kinaa ja kyräilyä, ei ole hirveän montaa syytä jatkaa?
Ja sitten rouva postaa someen jonkun kivan jouluisen kynttiläkuvan tai kuvan jurottavasta ukosta tai tämän varpaista (tämäkin on nimittäin nähty) #rakkaus #parhaassaseurassa #kaksin 🤪 Sitten kai se tulee se onni kun kulissit taas hetken pystyssä. Anna mun kaikki kestää.
Juuri näin. Tästä ap:n jutusta ei ota mitään tolkkua, että onko kyseessä mies, joka ei vaan tykkää joulusta eikä jouluruuista vai onko ongelmana se, että joutuu olemaan "rakkaansa" kanssa kaksin..? Jos jälkimmäinen, niin eipä taida mies olla ihan täysillä suhteessa mukana eikä arvosta kahdenkeskistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä nyt on suunnittelemista! Joo, voitais syödä kolme päivää aamusta iltaan laatikoita, kinkkua, rosollia ja paistia, mutta MINÄ EN HALUA, ja siksi suunnittelen. Nuo perinteisetkin kuuluu meidän joulupöytään, mutta ihan max aattona ja kerran joulupäivänä ja rääppeitä muiden aterioiden lisukkeena, mutta todellakin haluan syödä joulunpyhinä muutakin. Hyvin tuntuu miehellekin kelpaavan joulusta toiseen, koskaan ei ole vielä kieltäytynyt tai kiukunnut, että haluaa syödä vain kinkkua.
Normaalivuosina minäkin suunnittelen etukäteen, koska porukassa on useita eri tavoin allergisia ja erilaisia ruokavalioita Nyt, kun vietetään koronan vuoksi joulua kahdestaan, teen jouluruokia vain sen verran, että riittää aattona päivälliseksi ja joulupäivänä lounaaksi. Sen jälkeen tilataan Woltin kautta jotain, mitä sattuu tekemään mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Kahden ihmisen ruokia mietitään viikkoja? Miten sulta onnistuu normaali kaupassakäynti?
Jos käyn yksin kaupassa, niin toki kysyn mieheltä mitä hänelle pitää tuoda. Joulu nyt ainakin minulle vuoden isoin juhla, mutta jos mies haluaa viettää sen syöden hernekeittoa purkista tai kylmää maksalaatikkoa, niin sen kun hankkii ne itse.
Ei ole, koska kaikki jouluun liittyvä suunnitellaan yhdessä. Tämä joulu on poikkeuksellinen entisiin verrattuna, joten suunniteltavaakin on enemmän.
Kaikesta saa ihan saatanan vaikeaa, jos haluaa. Tuossakin ajassa, minkä olet nyt maannut palstalla, olisit jo kirjoittanut sen kauppalappusi.
Viime viikolla oli puhetta, kun selvisi miten joulunvietto muuttuu aikaisemmista vuosista. Olin jo tehnyt suunnitelmia, mutta niitä piti muuttaa. Vaikeahan tätä on sellaisen ymmärtää, joka viettää joulut yksin tai menee joka vuosi valmiiseen pöytään muiden passattavaksi.
Eli et ole suunnitellut vielä yhtään mitään, mutta aloittajan mies on paska. Ok.
Minulla joulu on ihan samanlainen joka vuosi, eikä sitä suunnitella viikkoa.
Ongelmansa kullakin.
Jos ei ole henkeen ja vereen joulun vastustaja, niin voisi vähän kyllä puolison joulun suunnitteluun osallistua.
Kun toinen kysyy mitä ruokaa laitetaan jouluna, niin kertoa oman jouluruoka suosikin tai sanoa, ettei erityisesti pidä jouluruuasta, laitetaanko sen sijaan lasagne.
Auttaa jouluvalojen laitossa. Miettiä yhdessä miten jouluaatto menee, syödäänkö aamupuuro, saunotaanko, vaihdetaanko lahjoja, katsotaanko elokuva.
Tuollaista se normaali arkikin pitäisi olla, yhdessä suunnitellaan mitä syödään ja tehdään. Jos toinen on hommannut jotain, yhdessä otetaan se käyttöön. Ei minuakaan erityisesti mitkään tietokoneen osat kiinnosta, mutta innokkaasti olen aina uutta näytönohjainta asentamassa tai ainakin asennuskahvit laittanut. Ja sitten ihmettelen miten hienosti toimii, vaikka en mitään eroa huomaa entiseen. Mutta kun se on sille rakkaalle puolisolle tärkeä asia.
En jaksaisi miesti, jonka omat jutut on aina muka niin tärkeitä, mutta sitten kun minä haluaisin kunnostaa huonekalua tai laittaa joulua tai mitä vaan, niin se olisikin ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan nyt ei ole yhtään mitään suunnittelemista. Kaupatkin on auki vuoden jokaisena päivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä meni vähän eri tavalla, vaimo tiedusteli mitä tehdään jouluna ruoaksi ja siis osallistun ruoanlaittoon kyllä. Sanoin että kunhan kinkkua ja perinteiset laatikot saan niin hyvä. Noh, nyt tulee kalaa ja ei yhtäkään laatikkoa.
No mitä vaimo vastasi siihen kun kysyit miksei laatikoita? Tai tarkoittaako vaimo että sinä valmistat laatikot ja kinkun hän nuo muut?
Kuulemma voisin savustaa kalan ja valmistaa jälkiruoan ja hän hoitaa muita juttuja. Saan kuulemma ostaa kyllä "jotta loppuu turha nalkuttaminen" ja valmistaa ne mutta yhteiseenkin ruoanlaittoon olisi syytä kuulemma osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole suunnitellut vielä yhtään mitään, mutta aloittajan mies on paska. Ok.
Ongelmansa kullakin.
Kyllä minä sen ymmärrän oikein hyvin, että yksineläjän on helppo elää kuten itse haluaa, kun ei tarvitse ottaa ketään toista tai toisia huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Ankeaa, ymmärrän ap:tä. Jotkut ihmiset on tällaisia, tyyliin "meillä ei vietetä joulua, juhannusta, syntymäpäiviä, ne on lapsellisia. Eikä missään nimessä osteta aikuisille lahjoja". Mitähän tällaisten ihmisten elämä sitten on. Ikuista arkea, jossa ei mitään juhlaa, kohokohtaa tai muisteltavaa. Mutta jos yhdessä vietettyjä juhlahetkiä haluaa, kyllä, niiden eteen on nähtävä vaivaa.
Synttäreitä voisin viettää. Ostan mielelläni aikuisille lahjoja. Juhannus usein ryyppyjuhla, enkä välitä juoda. Valmiiseen joulupöytään voisin tulla, itse en osaa kokata.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmansa kullakin.
Sulla on sitten upeaa tuo luetun ymmärtäminen, peukut sille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa ihan kristitty mies. Tapakristittykin käy.
Miten se auttaa? Itse olen kristitty nainen, enkä välitä tehdä mitään jouluvalmisteluja. Olen laiska ja osaamaton. Kaikki kunnia Jeesukselle, mutta en piittaa "tehdä" joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan nyt ei ole yhtään mitään suunnittelemista. Kaupatkin on auki vuoden jokaisena päivänä
Joulunpyhinä kauppaan miettimään, mitä tekisi ruuaksi? Toki, jos haluaa joulun olevan vain arkivapaa. Kas kun et ehdottanut, että jouluna on hyvää aikaa pestä uuni ja vessa.
Ei taida sellaista asiaa ollakaan, mistä av-mamma ei saa elämää suurempaa ongelmaa tehtyä.
Onko teillä yleensäkin syöminen sellainen prosessi, joka vaatii viikon suunnittelua? Vai syöttekö te pelkkää pakastepitsaa kaikkina muina päivinä paitsi jouluna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmansa kullakin.
Kyllä minä sen ymmärrän oikein hyvin, että yksineläjän on helppo elää kuten itse haluaa, kun ei tarvitse ottaa ketään toista tai toisia huomioon.
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta kyllä mun mielestä on aika eri asia, onko jouluna kahdestaan puolison kanssa vai onko mukana - kuten yleensä - omat vanhemmat, lapset perheineen ja lapsenlapset. Ei meillä ainakaan ole tarvetta toisillemme järjestää joulua. Kumpikin osaa kyllä ottaa jääkaapista mitä haluaa ja kumpikin osaa myös laittaa ruokaa niin, ettei nälkään kuole. Mä en aio tänä vuonna laittaa keittiöön jouluverhoja enkä kotiin mitään muitakaan joulukoristeita. Harkinnassa on hankitaanko edes joulukuusta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yule
Tästä jakamaan tietämättömille yule, joulun perinteestä. Ei Jeesuksen syntymäpäivä. ( Jeesus syntyi keväällä, kertoo juutalaisten sukukirjat joista kyse Raamatun kirjoissa, jotka Rooma sitoi yhteen v.300 jaa ja sotki sinne omat vanhat jumalat pyhkimyksiksi )