Miten pärjäätte rahallisesti hoitovapaalla?
Itselleni jää käteen kotihoidontuesta ja hoitolisästä kuukaudessa n. 350 e + lapsilisä n. 100 e. Lainan lyhennykset olen saanut säästöön puolelta vuodelta, mutta mietin pärjäänkö tuolla 450 e / kk. Mies on töissä, mutta mielummin eläisin omilla rahoilla... kaiken ylimääräisen olen karsinut menoistani, mutta silti hirvittää, mitä yllättäviä menoja voikaan tulla... :/
Paljonko itse olet saanut tukia ja miten pärjäsit? Missä säästit?
Kommentit (30)
Olen ollut opiskelija, minimiäp-rahalla, kotihoidontuella + opiskelija, kotona lastaan hoitava opiskelija ilman kotihoidontukea yms. Aina ollaan pärjätty miehen palkalla erittäin hyvin. En ole ehtinyt tuloihin vielä kiinni, sain lapsen nuorena kesken opintojen kun mies jo vakitöissä.
Jos hoitaa yhteistä lasta ja kumppani maksaa elämisen, niin se ei ole siivellä elämistä. Kuulun itsekin kategoriaan itsenäinen nainen, mutta eihän ihminen voi käydä töissä ja hoitaa lasta kokopäiväisesti. En missään nimessä käyttäisi säästöjäni kotona lapsen kanssa ollessani yhteisten menojen kuluihin.
Vaihtakaa miesten kanssa vuoroja, niin pääsette maksamaan hänen "oleilunsa". Olemme suunnitelleet että olen kotona ensimmäisen vuoden ja mies toisen. Kumpikin pääse sitten molemmat roolit kokemaan.
Perhevapailla ollessaan pitää jäädä pari sataa kuussa omaa rahaa. Loput voi laittaa yhteiselle tilille yhteisiä kuluja kattamaan.
Saan n.400 e / kk ja kaikki ne menee mun asuntolainaosuuteeni. Mies maksaa mun puh.laskun n .20 e, ostaa ruokaa. Aina ku tulee joku juhla: synttärit, joulu niin pyydän lahjan vaatteena, niin saan uudetkin
Hyvin pärjäsin, ei ongelmia. Säästinkin koko ajan normaalisti eläke- ja sijoitusvakuutusta. Hoitovapaalla olin yhteensä n. 4 v.
Äitiyslomat ym. mukaan lukien olin kotona yhteensä n. 7 v. T. 25
Mä en vaan kestä tätä "elätän itseni omalla rahalla" logiikkaa, koska syy tulojen pienentymiseen on YHDESSÄ hankittu lapsi. Puolisojen tehtävä on tasata YHTEISESTÄ lapsesta johtuvat tilapäiset tuloerot.
Ap, onko miehesi maksanut sinulle puolet äitiysloman aikaisesta tulojenmenetyksestä palkkatuloon verrattuna? Olisi kohtuullista, kun lapsi on YHTEINEN.
Jos puolisoilla on erimielisyyksiä hoitovapaasta, tulee kotiin jäävän puolison laskuttaa työssäkäyvää ainakin puolikkaan päivähoitomaksun verran.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 16:30"]
Joo juuri näin. Itsellänikin on vakkarityö ja aina pitänyt huolen omista raha-asioista, niin luonnollehan se ottaa, kun pitää toisen rahnuilla alkaa elellä :D Ap
[/quote]
Niin, sä siis tarjoat puolisollesi täysin ilmaiseksi lapsen, jonka syntymästä aiheutuneet ansionmenetykset kolahtaa vain sun nilkkaan? Miksi yhteisestä lapsesta joutuu maksamaan vain se, joka synnyttää?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:05"]
Jos hoitaa yhteistä lasta ja kumppani maksaa elämisen, niin se ei ole siivellä elämistä. Kuulun itsekin kategoriaan itsenäinen nainen, mutta eihän ihminen voi käydä töissä ja hoitaa lasta kokopäiväisesti. En missään nimessä käyttäisi säästöjäni kotona lapsen kanssa ollessani yhteisten menojen kuluihin.
Vaihtakaa miesten kanssa vuoroja, niin pääsette maksamaan hänen "oleilunsa". Olemme suunnitelleet että olen kotona ensimmäisen vuoden ja mies toisen. Kumpikin pääse sitten molemmat roolit kokemaan.
Perhevapailla ollessaan pitää jäädä pari sataa kuussa omaa rahaa. Loput voi laittaa yhteiselle tilille yhteisiä kuluja kattamaan.
[/quote]
viisas kirjoitus
olisi lapsen etu jakaa tuo aika
ja voisi monella näkökulmat muuttua...
Jäin juuri äitiyslomalle, joten en tietenkään osaa vielä sanoa kuinka toimii käytännössä, mutta...
Ollaan sovittu, että molemmille jää kuukaudessa yhtä paljon omaa rahaa käyttöön, riippumatta siitä kumpi on töissä ja kumpi kotona. Molemmat siis vuorollaan kotona. Hoitovapaata varten ollaan säästetty yhteensä 12000€, ettei tarttis ihan hirveesti kituuttaa.
Joo juuri näin. Itsellänikin on vakkarityö ja aina pitänyt huolen omista raha-asioista, niin luonnollehan se ottaa, kun pitää toisen rahnuilla alkaa elellä :D Ap