Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rypsiöljyttömiä leipiä on niin vähän?

Vierailija
13.12.2020 |

Vaikeaa kun rypsiöljyä on melkein kaikessa ja koko perhe on sille pahasti allerginen.

En jaksais aina kokata alusta asti itse. Olisin valmis maksamaan jos niitä vaan olisi!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviöljyä käytetään leivässä, kun sen halutaan säilyvän pehmeänä kauan. Ruisleivissä sitä harvemmin on, kun ne eivät lähtökohtaisesti ole pehmeitä muutenkaan.

Enpä tiedä...taitaa olla tekosyy. Sama kun suolan kanssa että säilyvyydellä kuitataan, mutta miksi kaikki pakasteleipinä myytävät ovat ihan samaa laadullisesti luokatonta luokkaa???

Vierailija
22/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo! Luulin että olen ainut jota tämä ärsyttää.

Siis tätä itsekin ihmetellyt että miksi kasviöljyjä ja rypsäriä yms. on tungettu jokapaikkaan?! Se on epäterveellistä ja ainakin itse haluan sitä välttää, mutta esimerkiksi lähes kaikissa kauramaidoissa on kasviöljyä...ymmärrän jos on joku barista/kahvimaito jos se ei muuten kahvin kanssa passa, mutta tavalliseen kauramaitoon sitä ei tarvita! Sama juttu kaikki kaurajogurtit ynnä muut, en näe sille kasviöljylle mitään pakottavaa tarvetta miksi sitä tarvitsisi olla. Tai entäpä rusinat, niissäkin jotain -öljyä, yllättävän monessa.

Ja tosiaan leivät! Meidän perheessä syödään gluteenitonta ja ne leivät on lähes poikkeuksetta kamalan prosessoituja ja  taas sitä rypsi-tai jotain muuta öljyä melkein kaikissa.

Käytän vain luomukaurajuomaa, koska se on ainoa rypsiöljytön vaihtoehto. Jotain Mö kaurajogurttejakin on missä ei ole rypsiöljyä. Sitten on myös kookosjogurtit ja perinteiset soijajogurtit. Ärsyttää kuinka monet falafelit yms on pilattu rypsiöljyllä. Saisi olla mielummin ilman mitään rasvaa ja voi sitten itse valita mitä siihen laittaa. Onneksi on sentään jalotofut. Soijastakin voi olla montaa mieltä, mutta kasvissyöjäkin voi ajatella mikä on rypsiöljyä parempi vaihtoehto. Käytän kuitenkin paljon camelinaöljyä, jossa on enimmäkseen omega-3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tätä itsekin ihmetellyt että miksi kasviöljyjä ja rypsäriä yms. on tungettu jokapaikkaan?! Se on epäterveellistä ja ainakin itse haluan sitä välttää, mutta esimerkiksi lähes kaikissa kauramaidoissa on kasviöljyä...ymmärrän jos on joku barista/kahvimaito jos se ei muuten kahvin kanssa passa, mutta tavalliseen kauramaitoon sitä ei tarvita! Sama juttu kaikki kaurajogurtit ynnä muut, en näe sille kasviöljylle mitään pakottavaa tarvetta miksi sitä tarvitsisi olla. Tai entäpä rusinat, niissäkin jotain -öljyä, yllättävän monessa.

Ja tosiaan leivät! Meidän perheessä syödään gluteenitonta ja ne leivät on lähes poikkeuksetta kamalan prosessoituja ja  taas sitä rypsi-tai jotain muuta öljyä melkein kaikissa.

Käytän vain luomukaurajuomaa, koska se on ainoa rypsiöljytön vaihtoehto. Jotain Mö kaurajogurttejakin on missä ei ole rypsiöljyä. Sitten on myös kookosjogurtit ja perinteiset soijajogurtit. Ärsyttää kuinka monet falafelit yms on pilattu rypsiöljyllä. Saisi olla mielummin ilman mitään rasvaa ja voi sitten itse valita mitä siihen laittaa. Onneksi on sentään jalotofut. Soijastakin voi olla montaa mieltä, mutta kasvissyöjäkin voi ajatella mikä on rypsiöljyä parempi vaihtoehto. Käytän kuitenkin paljon camelinaöljyä, jossa on enimmäkseen omega-3.

Niin taitaa olla...Oatlyn ja sitten Fazerin luomu maidot on ainoat jotka olen löytänyt. Yosan kaurajogurtitkin oli ennen kaikki öljyttömiä, mutta nyt on niissäkin ainakin osaan laitettu.

Harmillisesti myös kaikki ns. lihankorvikkeet on pilattu öljyllä ja saattaa olla hirveitä määriäkin vielä...jotain tavallista tofua ja tempehiä sentään löytyy, mutta niissäkin suunta menossa siihen että on valmiiksi maustettua ja sitten sitä öljyäkin. Ainut kiinnostava uutuus on Hernis, joka on kuivatuote, eikä lisätty mitään mausteita/öljyjä tai muuta, tietty on prosessoitu, mutta parempi vaihtoehto soijasuikaleille tai nyhtis, härkis yms. sitä vaan ei oikein tahdo löytyä mistään.

Vierailija
24/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin taitaa olla...Oatlyn ja sitten Fazerin luomu maidot on ainoat jotka olen löytänyt. Yosan kaurajogurtitkin oli ennen kaikki öljyttömiä, mutta nyt on niissäkin ainakin osaan laitettu.

Harmillisesti myös kaikki ns. lihankorvikkeet on pilattu öljyllä ja saattaa olla hirveitä määriäkin vielä...jotain tavallista tofua ja tempehiä sentään löytyy, mutta niissäkin suunta menossa siihen että on valmiiksi maustettua ja sitten sitä öljyäkin. Ainut kiinnostava uutuus on Hernis, joka on kuivatuote, eikä lisätty mitään mausteita/öljyjä tai muuta, tietty on prosessoitu, mutta parempi vaihtoehto soijasuikaleille tai nyhtis, härkis yms. sitä vaan ei oikein tahdo löytyä mistään.

Nyhtökaura on ainoita lihankorvikkeita mistä edes tykkään oikeasti tofun lisäksi ja siinäkin on rypsiöljyä. Jalotofun marinoitu on hyvää sellaisenaan ja siinä ei ole rypsiöljyä. Sofinen maustetut kuutiot on hyviä, mutta niissäkin on harmillisesti sitten auringonkukkaöljyä älyttömän paljon. Siinä jopa enemmän omega6, kuin rypsiöljyssä. Tuo hernis täytyy kyllä testata kun sitä vaan jostain käsiin saa. Jostain hernerouheesta en kauheasti tykännyt, mutta niissäkin on varmasti makueroja, kuten soijarouheissa (joita en käytä heksaanin takia).

Vierailija
25/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypsiöljy ei kestä kuumennusta ja se aiheuttaa tulehduksen elimistössä. Aivoissa on paljon rasvaa. Hurraa. Vältän rypsiöljyä kuin ruttoa.

Saan gluteenista aftoja suuhun. Syön leipää ja viljoja vain satunnaisesti. Leivästä saan myös ilmavaivoja, joten ei ole minun ravintoa kuin harvoin.

Rypsiöljyä, sokeria ja siirappia sisältävät leivät jätän kauppaan.

Ostan joskus Juuriskan valmistamaa leipää. Ilman leivinhiivaa, villihiivoilla valmistettuja ja ilman sokerin lisäystä.

Vaatii tuoteselosteiden ahkeraa lukemista.

Vierailija
26/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Pyrin pitämään tulehduksen ja autoimmuunisairaudet kurissa ruokavaliolla. Tosi vaikea löytää gluteenitonta leipää, jossa ei olisi rypsiöljyä tai perunajauhoa. Meillä syödään Porokylän leipomon hamppukaurapaloja. Niissä tosin on aika paljon auringonkukansiementä.

Vierailija
27/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salosen leipomolla on joku kaura 100 jossa on vain kauraa, ei rypsiöljyä

Vierailija
28/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salosen leipomolla on joku kaura 100 jossa on vain kauraa, ei rypsiöljyä

Ullan ruis ja kaura ovat myös hyviä täysjyväleipiä ilman mitään ylimääräistä. Vielä kun olisi luomua.

Vierailija
29/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljy ei kestä kuumennusta ja se aiheuttaa tulehduksen elimistössä. Aivoissa on paljon rasvaa. Hurraa. Vältän rypsiöljyä kuin ruttoa.

Saan gluteenista aftoja suuhun. Syön leipää ja viljoja vain satunnaisesti. Leivästä saan myös ilmavaivoja, joten ei ole minun ravintoa kuin harvoin.

Ostan joskus Juuriskan valmistamaa leipää. Ilman leivinhiivaa, villihiivoilla valmistettuja ja ilman sokerin lisäystä.

Mikä öljy tai rasva loppupeleissä kestää hyvin kuumennusta? Itse en lisää mitään rasvoja ruokiin valmistusvaiheessa, vasta valmiiseen lisään jotain laadukasta öljyä niin säilyy ravintoarvot. Olen lopettanut paistamisen ja siirtynyt uuniin, keittämiseen ja höyryttämiseen. En jaksa liikaa miettiä mitä syön, kunhan jaksamisen mukaan vältän kaikkea edellä mainittua sisältäviä tuotteita. Ruisrealia ostanut aika paljon ja siinäkin on siirappia. Se on vaan hyvin säilyvää, eikä mene homeeseen niin nopeasti.

Vierailija
30/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uotilan maalaisruislimppu. Ruista, vettä, suolaa. Muuta leipää ei tarvita. Joskus tulee itse leipastua sämpylöitä, rieskoja tai teeleipiä ja silloin rasvana on voi.

Vierailija
31/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä öljy tai rasva loppupeleissä kestää hyvin kuumennusta? Itse en lisää mitään rasvoja ruokiin valmistusvaiheessa, vasta valmiiseen lisään jotain laadukasta öljyä niin säilyy ravintoarvot. Olen lopettanut paistamisen ja siirtynyt uuniin, keittämiseen ja höyryttämiseen. En jaksa liikaa miettiä mitä syön, kunhan jaksamisen mukaan vältän kaikkea edellä mainittua sisältäviä tuotteita. Ruisrealia ostanut aika paljon ja siinäkin on siirappia. Se on vaan hyvin säilyvää, eikä mene homeeseen niin nopeasti.

Itse käytän paistamiseen kookosöljyä tai kirkastettua voita.

Vierailija
32/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö... En ole koskaan nähnyt leipää, jossa ON yhtään mitään öljyä. 

Vierailija
33/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän vaikea löytää esim. Vaasan Ruispaloja. 

Ainesosat: TÄYSJYVÄRUIS (rouhe, jauho, mallas), vesi, VEHNÄJAUHO, VEHNÄGLUTEENI, perunahiutale, jodioitu suola ja hiiva

Vierailija
34/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainesosat: TÄYSJYVÄRUIS (rouhe, jauho, mallas), vesi, VEHNÄJAUHO, VEHNÄGLUTEENI, perunahiutale, jodioitu suola ja hiiva

Varmaan monikaan meistä ei halua myöskään mitään lisättyä gluteenia tai vehnää leipiinsä. Ainakin joskus oli Vaasan vanhanajan ruispaloja, jotka on 100% ruista. Ehkä myynti jäi pieneksi, kun valtaosa ostaa vehnällä ja tulehdusöljyillä saastutettuja leipiä.

Vierailija
35/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan monikaan meistä ei halua myöskään mitään lisättyä gluteenia tai vehnää leipiinsä. Ainakin joskus oli Vaasan vanhanajan ruispaloja, jotka on 100% ruista. Ehkä myynti jäi pieneksi, kun valtaosa ostaa vehnällä ja tulehdusöljyillä saastutettuja leipiä.

On sitä 100% ruisleipää vieläkin vaikka kuinka monella valmistajalla. Myös Vaasalla. Ruispalat nyt vain yksi leipämerkki, joka taatusti löytyy joka kaupasta eikä sisällä öljyä. Kymmeniä muitakin löytyy, jos gluteeni (jota muuten ruis sisältää myöskin) on kauhistus. 

Vierailija
36/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasan Ruispalat on yksi Suomen myydyimmistä leivistä. Teitä nirsoilijoita ja foliohattuteorioiden kehittelijöitä on minimaalinen vähemmistö väestöstä. 

Vierailija
37/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.samsara.fi/tuotteet

Näitä on ikävä, mutta olen nykyisin ihon (atopia) takia gluteeniton. Ihania leipiä.

Vierailija
38/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän paistamiseen kookosöljyä tai kirkastettua voita.

Avokadoöljy on myös paistamiseen terveellisempää kuin rypsi- tai oliiviöljy.

Vierailija
39/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en lukisi AV:ta, en osaisi kuvitellakaan kuinka vaikeaa ihmiset osaavat syömisestäkin tehdä.

Vierailija
40/54 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasan Ruispalat on yksi Suomen myydyimmistä leivistä. Teitä nirsoilijoita ja foliohattuteorioiden kehittelijöitä on minimaalinen vähemmistö väestöstä. 

Emme estä sinua nauttimasta rypsiöljyssä upotettuja ruokia. Kannattaa myös herätä todellisuuteen miksi ihmiset sairastuvat autoimmuunisairauksiin ja syöpiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän