Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kananmunien keittäminen

Oppia ikä kaikki - Energiansäästöä
13.12.2020 |

1+10 minuuttia toimii, mutten ottanut liedeltä pois ainoastaan sammutin lieden minuutin kiehumisen jälkeen.

Google: "1+10 minuutin tapa keittää kananmunat
Laita kananmunat kattilaan kylmään veteen. Kuumenna kattilaa liedellä ilman kantta, kunnes vesi kiehuu.
Keitä munia yhden minuutin ajan.
Ota kattila liedeltä, laita kansi päälle ja anna munien hautua kuumassa vedessä 10 minuuttia ”täydellisen kypsyyden” saavuttaaksesi."

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä kuumennan veden kiehuvaksi, laitan munat lusikalla veteen ja katson kellosta 8 min. Tulee juuri sopivat munat.

Vierailija
2/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu liedestä.

Riippuu kattilasta.

Riippuu munien lämpötilasta ennen keittämistä.

Riippuu munien koosta.

Ja on tuossa vielä muutama muukin muuttuja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä kuumennan veden kiehuvaksi, laitan munat lusikalla veteen ja katson kellosta 8 min. Tulee juuri sopivat munat.

Noin ne helposti halkeilee.

Vierailija
4/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, paitsi annan kiehua noin 11 min.

Mun täytyy tunnustaa olevani sen luokan uusavuton, etten osaa keittää munia muulla tavoin. "Kunnes vesi kiehuu". Lasketaako kiehuminen mistä saakka, ekoista kuplista vai ekoista isoista poreista? Kammottavan epätarkka ilmaus.

Vierailija
5/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halkeile, kun pitää ensin jokaista munaa muutaman sekunnin juoksevan hanan alla lämpimässä vedessä.

/4

Vierailija
6/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut sä et säästä sähköä, kuten ap. Se oli tässä käsittääkseni pointtina.

Vierailija
7/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei halkeile, kun pitää ensin jokaista munaa muutaman sekunnin juoksevan hanan alla lämpimässä vedessä.

/4

Ahaa, eli kerrot ohjeesi osissa. Onko liian pitkä kerralla kerrottavaksi. Mitähän muuta vielä lisäät.

Vierailija
8/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/4

Ahaa, eli kerrot ohjeesi osissa. Onko liian pitkä kerralla kerrottavaksi. Mitähän muuta vielä lisäät.

En ole ap, vaan neljäs kommentoinut. Tarkkuutta, pappa.

/4

Vierailija
9/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luovutin ja ostin munankeittimen jolla saa yhdestä kolmeen munaa haluamallaan kypsyysasteella.

Sitä ennen... ei jumat sitä sähläämistä. Ne hajos tai ei, ne oli sopivan kypsiä tai ei. Ajastimen kanssa säätöä. Aaaah, ei enää ikinä!

Vierailija
10/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy tunnustaa olevani sen luokan uusavuton, etten osaa keittää munia muulla tavoin. "Kunnes vesi kiehuu". Lasketaako kiehuminen mistä saakka, ekoista kuplista vai ekoista isoista poreista? Kammottavan epätarkka ilmaus.

Olen kans kärsinyt tuosta kiehumisen alkamisen dilemmasta. Sitten rupesin ajattelemaan, että eiköhän se veden lämpötila ole koko lailla sen sata astetta, oli kuplat isompia tai pienempiä. Tuskin tuossa on monenkaan sekunnin verran vaikutusta lopputulokseen. Ei siis oteta paineita kuplan koosta.

Vierailija
11/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kans kärsinyt tuosta kiehumisen alkamisen dilemmasta. Sitten rupesin ajattelemaan, että eiköhän se veden lämpötila ole koko lailla sen sata astetta, oli kuplat isompia tai pienempiä. Tuskin tuossa on monenkaan sekunnin verran vaikutusta lopputulokseen. Ei siis oteta paineita kuplan koosta.

:D :D

Tämä lohdutti vähän. En ole yksin. Mutta kyllä mun mielestä ekoista kuplista voi hyvinkin mennä reippaasti yli minuutti pulputuksen alkamiseen..

/4

Vierailija
12/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D :D

Tämä lohdutti vähän. En ole yksin. Mutta kyllä mun mielestä ekoista kuplista voi hyvinkin mennä reippaasti yli minuutti pulputuksen alkamiseen..

/4

Joo, mutta melkein yhtä kuumaa se vesi on ekojen kuplienkin aikaan. Et ei niin tarkkaa.

Vierailija
13/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiehuvaan veteen varovasti lusikalla 9 minuutiksi, sitten viileään veteen jäähtymään

🥚

Vierailija
14/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vähä suolaa päälle kirjoitti:

kiehuvaan veteen varovasti lusikalla 9 minuutiksi, sitten viileään veteen jäähtymään

🥚

Sulla on liesi päällä 14 minuuttia. Ap:llä on vaan 6. Ap voittaa.

Vierailija
15/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin airfryerilla. Kovuusasteen sain kohdalleen, mutta muutoin lopputulos hävisi vedellä keitetyille. Kuoret eivät meinanneet irrota ja munista tuli toispuoleisia, kun ne oli kyljellään. Ei ole telinettä, joka pitäisi ne pystyssä.

Vierailija
16/22 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu liedestä.

Riippuu kattilasta.

Riippuu munien lämpötilasta ennen keittämistä.

Riippuu munien koosta.

Ja on tuossa vielä muutama muukin muuttuja...

Riippuu siitä, mikä on kenenkin mielestä "täydellinen kypsyys".

Vierailija
17/22 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kokki opetti tv:ssä tai jossakin, että parhaat munat tulee laittamalla ne kylmään veteen ja antamalla niiden olla liedellä (vedessä ja kattilassa) kunnes vesi on kiehumapisteessä. Sen jälkeen otetaan kattila poies liedeltä vesineen ja munineen ja annetaan keitoksen hautua n. 6 minsaa. 

Juuri äskön varioin tuota siten että sallin veden munineen kuumeta n. 85 asteeseen (kokeilin mittarilla) ja sen jälkeen annoin niiden hautua n. 7, 5 minuuttia. Tuli siis parhaat munat mitä ikinä olen onnistunut keittämään: valkuainen oli hyytelömäinen, EI kumimainen, mutta keltuainen kumminkin "sopivan" kypsä. Jos tykkäät löysistä munista, aikaa voinee hieman redusoida!

M mallia 1950

Vierailija
18/22 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää onkin uusavuttomien kokkikoulu? Voi hitto mitä järjenjättiäisten kohellusta!

Vierailija
19/22 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunakeitin. Suosittelen. Ihan paras.

Vierailija
20/22 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan aina jääkaapista kattilaan ja päälle kylmää vettä. Varon heiluttamasta kattilaa, ettei tule muniin säröjä. Suolaa päälle ja liedelle kiehumaan 12 min. Täydellistä, ei mitään ällöä löllöä. Munavoihin myös juuri sopivia. Syön vain luomumunia, niin ei maistu kalalta eikä ole kanaset kärsineet ruokani takia. Kot kot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän